Jo taas tuli ilmoitus lapsen eskarista, että ensi ....

• Viestiketjun aloittaja "onneton"
  • Ensimmäinen viesti
"onneton"
viikolla on edessä jonkinsortin palaveri.

Ja lapsella luki reppuvihossa taas siitä, että " hänen on opittava, että aina ei saa tehdä niin
kuin itse haluaa / päättää." Tuntuu, että lapsi ei halua työskennellä avustajansa kanssa ja olen hänelle tuosta kanssa pitkin syksyä sanonut, että vaikka ei toisesta tykkää, niin silti hänen kanssaan on työskenneltävä. (Olen myös lapseltakin asiasta kysynyt ja hän on suoraan sanonut, ettei tykkää avustajasta, vaan haluaisi, että minä (äiti) tulisin hänen kanssaan eskariin. Olen tyrmännyt täysin moisen idean.)

Mies kun ei pääse palaveriin ja oli koulun väelle soittanut, että ei pääse, niin hän oli myös saanut lisätietoa siitä mitä palaveri koskee. Palaverissa käsitellään sitä, että lapsi on soveltumaton eskariporukkaan, mutta menee siellä jotenkuten avustajansa kanssa ja niimpä meidän on tuonti-ja hakuajat aamu-ja iltapäiväkerhoon tehtävä niin, että ne menevät avustajan työajan kanssa yksiin.

Mutta jos lapsi ei ole soveltuva eskariporukkaan, niin mikseivät harkitse sitä, että lapsi
siirtyisi erityislasten eskariin? Jos he eivät tykkää lapsesta, niin noinhan he pääsisivät hänestä eroon.

Sairaalaankin kirjoittelin jo viime viikolla näistä ongelmatilanteista eskarissa, niin heidän palaveri eskariväen kanssa tulee eteen vasta ensi kuun loppupuolella eli minusta sekin on harmillisen kaukana. Koko ensi kuun sitten vain saa jatkuvasti kuunnella valituksia siitä mitä
lapsi on milloinkin tehnyt.

Lapsella on ADHD ja siitä nämä ongelmat juontuvat pääosin.

Tdaa
Sun kannattaa varmaan itse ehdottaa sitä erityislasten eskaria siellä palaverissa. Ja muista, että kyse ei todellakaan ole siitä, että sun lapsesta ei tykättäisi vaan siitä, ettei lapsesi ole ehkä vielä ihan kypsä päiväkotiin/eskariin.

"vieras"
Onpa ikävää eittei lapsesi tule avustajan kanssa toimeen. Se kun tuossa tilanteessa ois erityisen tärkeetä. Eihän sitä edistystäkään synny, kun ei kemiat pelaa. Itse olin jokunen vuosi sitten eskarissa avustajana ADHD lapselle ja kaikki meni hyvin, ku opittiiin tuntemaan toisemme. Eskarivuoden jälkeen lapsen äiti yritti kaikkensa, että oisin saannut jatkaa kouluavustajanakin, mutta koululla oli oma avustaja. Lapsi otti tosi pahasti takapakkia, kun ei ne kemiat pelanneet. Äiti yritti vielä kesken vuodenkin saada luvan, että minä saisin tulla avustajaksi ja minäkin juoksin sitten koululla muutamassa palaverissa. Mutta ei auttanut, piti lapsen jatkaa osiltaan epäpätevän ja työhönsä tympääntyneen avustajan kanssa.
Mitään neuvoja en osaa antaa, mutta kyllä kaikki sympatiat on puolellanne!!

"vieras"
Ei kai tuollasessa ole tykkäämisestä kyse, vaan luulis että lapsi saa koko ryhmän kaaokseen jos ei ole avustaja paikalla tjtn. sellaista. Ja integraatio on se päivänsana koulu/päiväkoti maailmassa. Et lapset integroidaan normaaliryhmään oppimaan "normaalina" oloa. Vaikka monessa tapauksessa olisikin tosi paljon parempi ratkaisu joku pienryhmä.
Voimia ja jaksamista. Toivottavasti löydätte ongelmiin ratkaisuja.

hyi
Kuulostaa kyllä siltä, että ongelmat johtuvat siitä, etä sinä hypit lapsesi pillin mukaan.saa mitä haluaa, koska "hänellä on adhd".

kuulostaa inhottavalta kakaralta. hyi.

hyi
tuollaiselle terroristille pitäisi toisten saada tehdä mitä hän tekee muille. lyödä lättyyn jos hän lyö, jne. niin kuningaselkeet loppuisivat.
oli adhd tai ei, niin toisia on kohdeltava kuin haluaisi itseään kohdeltavan.

Olisiko mahdollista avustajan vaihto? Itse siirryin pari vuotta sitten nopealla siirrolla koulun puolelta avustajaksi eskariin eräälle erityislapselle. Hänellä oli avustaja jonka kanssa ei hommat sujunut ja meillä lähti lapsen kanssa heti synkkaamaan.
Valitettavasti voi olla niin, että erityiseskariryhmässä ei ole tilaa joten sen takia siirtoa ei ehdoteta. Toisaalta voi olla myös niin, että siirtoa ei "uskalleta" ehdottaa, koska useimmiten vanhempien ensinmäinen reaktio on siirron tyrmäys. Sun kannattaa itse heittää siirtoehdotusilmaan ja katsoa mikä on reaktio.

alkuperäinen
Kiitokset vastauksistanne!! Aion kyllä ottaa esille tuon erityislasten-eskarin, koska itse olen kanssa sitä mieltä, että ryhmän opettajalle ja oppilaille on annettava työskentelyrauha ja jos oma lapsi ei osaa ryhmässä olla kunnolla, niin sitten paras paikka saattaa hänelle olla tuo erityislasten - eskari.

Yhteistyössä