Jo on asia helpoksi tehty! (Adhd:sta Helistin.fi- sivulla)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän tossa ole kuitenki kyse siitä et on yritetty kirjoittaa mahdollisman kansatajuisesti aiheesta :) tiedät varmasti itsekin et ei noilla kriteereillä diagnoosia irtoa, siihen on oma paljon paljon tarkempi lista oireista.

:)

Tiedän kyllä. Mutta harmittaa se, että osaamottomien ja asiaa ymmärtämättömien käsissä hyvää tarkoittavat listaukset muuttuvat diagnoosi-leimasimiksi. "Se on ihan adhd, mä luin sellasen listan, jossa sanottiin niin..."

Niin ja sitten taas "oikeiden" adhd-lasten (sekä aikuisten) maine ei todellakaan parane, kun adhd:ta luullaan pelkästään käytöshäiriöksi ja huonoksi kasvatukseksi. Tuo käytös on kuitenkin vain se jäävuorenhuippu.

Asian ohi,mutta oletteko huomanneet että tänä päivänä ei saa olla vilkas lapsi,kyllä sille joku diagnoosi pitää keksiä. Voi hyvänen aika meidänkin luokalla monenlaista viheltäjää oli,mutta tänä päivänä moni näistä hyvin koulutettuja ja täysin normaaleja aikuisia ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Määmää:
Asian ohi,mutta oletteko huomanneet että tänä päivänä ei saa olla vilkas lapsi,kyllä sille joku diagnoosi pitää keksiä. Voi hyvänen aika meidänkin luokalla monenlaista viheltäjää oli,mutta tänä päivänä moni näistä hyvin koulutettuja ja täysin normaaleja aikuisia ihmisiä.

Kohta liika normaaliuskin vaatii diagnoosin.

Ihmiset eivät siedä erilaisuutta, vaikka yltiöyksilökeskeisessä kulttuurissa elämmekin. Yhteisölliset kulttuurit taas yllättäen antavat tilaa erilaisuudellekin...

Niin, ja toisaalta ei ainakaan saa olla myöskään rauhallinen ja omissa oloissaan viihtyvä lapsi, sille jos jolle ollaan diagnooseja keksimässä. Ainakin itse olen saanut jatkuvasti puolustella kirjojen ja omien rakenteluleikkiensä parissa parhaiten viihtyvää poikaani. Mm. päiväkodissa oli joillain suuri tarve keksiä selityksiä sille, miksi poika ei osallistunut muiden riehumisleikkeihin, sosiaalisesti kehittymätön kuulemma oli. Törkeintä oli, kun joku kouluttamaton apuhoitajaidiootti ääneen epäili autistiksi. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Skaalan toinen pää:

Niin, ja toisaalta ei ainakaan saa olla myöskään rauhallinen ja omissa oloissaan viihtyvä lapsi, sille jos jolle ollaan diagnooseja keksimässä. Ainakin itse olen saanut jatkuvasti puolustella kirjojen ja omien rakenteluleikkiensä parissa parhaiten viihtyvää poikaani. Mm. päiväkodissa oli joillain suuri tarve keksiä selityksiä sille, miksi poika ei osallistunut muiden riehumisleikkeihin, sosiaalisesti kehittymätön kuulemma oli. Törkeintä oli, kun joku kouluttamaton apuhoitajaidiootti ääneen epäili autistiksi. :(

Totta tämäkin! Ei sais leikkiä yksin,ei saa olla rauhallinen eikä myöskään riehua,ei saa olla ujo mutta ei liian puheliaskaan.

Mun mielestä tuosta puuttui se oleellinen seikka, eli se että kaikki joilla on just noita oireita, ei ole adhd-tapauksia... Tuollaisilla kansantajuisilla teksteillä on varmaan ollut ihan kiva tarkoitusperä, joka lyö käsille, kun niputetaan tuolla tavalla.

Nämä "diagnosointia helpottavat" listaukset maallikoille ovat kyllä vaarallisia (vrt avaus).

Jos se ei olisi niin surullista, niin voisi jopa nauraa sille, kun älykästä (ja sen vuoksi normista poikkeavaa) lasta ollaan usein Aspergeriksi diagnosoimassa ihan vaan sillä perusteella, kun Aspergerin ominaispiirteisiin usein kuuluu normaalia korkeampi älykkyys...

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Mun mielestä tuosta puuttui se oleellinen seikka, eli se että kaikki joilla on just noita oireita, ei ole adhd-tapauksia... Tuollaisilla kansantajuisilla teksteillä on varmaan ollut ihan kiva tarkoitusperä, joka lyö käsille, kun niputetaan tuolla tavalla.

KAIKILLA on edellä listattuja oireita. Joskus, jossain määrin.

Alkuperäinen kirjoittaja ärh:
Ärsyttäviä piirteitä...
ADHD on niin yleinen että heille pitäisi olla oma koulu missä eivät pääsee tuhoamaan toisten oppilaiden oppimista ja opettajien hermoja. Tuollaiset ovat juuri niitä koulukiusaajia jotka ajavat toiset heikommat ampumaan muita oppilaita jatkuvalla kiusaamisellaan.

Vankiloissahan 40%:lla vangeista on ADHD diagnosoitu...

Just,johan oli fiksu kommentti.Vastattakoon näin ala-arvoiseen kommenttiin tavalla,minkä sinä,joka tämän kirjoitit ymmärtänet:Haista vittu.