JKL: Lapsiperheen kiva asuinalue

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MinsQ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jkl:
Alkuperäinen kirjoittaja tuug:
Hyviä alueita:
Palokka, Mäyrämäki, Mustalampi, Heinälampi...

Huonoja alueita:
Myllyjärvi, Keltinmäki, Pupuhuhta...

Mitä vikaa myllyjärvessä??
Okt-aluetta ja ihan viihtyisää mun mielestä, itse kolme v asunut siellä eikä ollut valittamista..

Mustalammella ei mitään palveluita ja lähin koulukin kaukana.

Myllyjärven okt-alue on mielestäni ihan ookoo, mutta kerrostalopuoli ei.

Alkuperäinen kirjoittaja mie2:
Heinälampi/Lohikoski ehdottomasti =) paljon lapsiperheitä, tosi tosi kivat leikkipuistot, ulkoilumaastot. Lohikosken koulu on todella hyvä ja rauhallinen koulu.

Niin jossei sisäilmaongelmia oteta huomioon....

Kauhean paha tuomita alueita joilla ei ole asunut, koska silloin on vain se maine minkä perusteella tuomitsee. Itse pidin kangaslampea slummina, mutta nyt täällä asuttuani kolme vuotta mielipiteeni on muuttunut..

Alkuperäinen kirjoittaja jkl:
Hyviä alueita:
Palokka, Mäyrämäki, Mustalampi, Heinälampi...

Huonoja alueita:
Myllyjärvi, Keltinmäki, Pupuhuhta...

Mitä vikaa myllyjärvessä??
Okt-aluetta ja ihan viihtyisää mun mielestä, itse kolme v asunut siellä eikä ollut valittamista..

Mustalammella ei mitään palveluita ja lähin koulukin kaukana.

Myllyjärvi täynnä nuoria/opiskelijoita ja "laitapuolenkulkijoita". Myllyjärvellä on omakotitaloaluekin ja siellä varmasti ihan jees-meininki. Mutta itse en Myllyjärvelle muuttaisi, vaikka kirveellä uhattaisiin:D

Mustalammella tosiaan ei ole palveluja, mutta ihan vähän matkan päässä Mäyrämäessä on (mm. kauppa). Eikä kouluunkaan kovin pitkä matka kyllä ole, vaikkei Mustalammen alueelta sitä löydykään. Mustalammella PALJON lapsiperheitä (omakotialue siis).

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja mie2:
Heinälampi/Lohikoski ehdottomasti =) paljon lapsiperheitä, tosi tosi kivat leikkipuistot, ulkoilumaastot. Lohikosken koulu on todella hyvä ja rauhallinen koulu.

Niin jossei sisäilmaongelmia oteta huomioon....

Kauhean paha tuomita alueita joilla ei ole asunut, koska silloin on vain se maine minkä perusteella tuomitsee. Itse pidin kangaslampea slummina, mutta nyt täällä asuttuani kolme vuotta mielipiteeni on muuttunut..

Jykälän jokaisessa koulussa ja päiväkodissa podetaan eriasteisia sisäilmaongelmia, sekä keskussairaala ym. ym.

Mutta alueena Lohikoski/Heinälampi on upea =)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja SitäSaaMitäTilaa:
Pupuhuhtaan en muuttaisi lapsen kanssa ikinä.Kagaslampi on kiva paikka asua,lähel kaikki tarvittavat palvelut(paitsi tietyt pankit keskustas) ja lähimaastos erilaista luontoo,uus hyvä iso leikkipuisto ja uimapaikkoja,päiväkoteja ja koulut lähellä ym...

Kangaslampea ja pupuhuhtaa ei erota mikään muu kuin nimi. Samanlaisia lähiöitä kumpainenkin. Luontoa löytyy ja päiväkoteja ja koulut, mutta löytyy myös niitä ikäviä puolia yhtäpaljon.

Aijaa... Olen asunut lähes koko ikäni omakotitalossa Kangaslammella ja ihan älyttömän rauhallista on...

No tämä kertookin siitä, että et ole asunut kerrostalossa, joita kangaslammella on 80-90% taloista.

Meillä KERROSTALOSSA on ollut tosi rauhallista. Taloyhtiössä asuu ainoastaan vanhempaa porukkaa, pari lapsiperhettä. Spurguista ei tietoa. Puiston vieressä asutaan.. Hyvä taloyhtiö ja mukavat naapurit :) EI valittamista

Niin teillä, NIIN MEILLÄKIN pupuhuhdassa oli talossa rauhallista. Mutta tajuatko sinä nyt että puhun yleisesti näistä alueista, en sinun kämpästäsi enkä minun. Molemmilla alueilla esiintyy rauhattomuuttaa keskimäärin enemmän kuin monella muulla alueella, se vaan riippuu mihin taloon sattuu asettumaan. Mutta niitä taloja joissa rauhattomuutta esiintyy on monia, myös kouluissa on keskimäärin enemmän häiriköitä kuin eräissi muissa kuoluissa. Että jos nyt tällätavalla yleisesti keskitytään ajattelemaan aluekohtaisia asioita eikä vain sitä omaa pikkuruista asuntoluukkuaan.

kivoja alueita: Kortepohja, Kortesuo, Haukkala, Kuokkalanpelto, Pirttimäki, Samulinniemi, Ristikivi, Ristonmaa, Nenäinniemi, Kuokkalassa kekkola tai Tikka. Kaikissa Pk ja koulu melko lähellä samoin kaupat....

Kivoja, lapsiperheille sopivia omakotialueita löytyy ympäri kaupunkia (jos sellaista olette etsimässä). Me tykätään asua keskustan tuntumassa.. Nisula, Mäki-matti (josta löytyy ihan huippu perhepuisto) ja Kukkumäen suunta ovat sellaisia alueita, joista itse etsiskellään isompaa kotia ja joita voin vilpittömästi suositella lapsiperheelle. Meillä rajautuu kyllä mm. koululualueen vuoksi asunnon etsintä näin pieniin ympyröihin. :)

Joo, Mäki-Matti on kans tosi mukavaa aluetta. Asuttiin siellä ennen kuin ostettiin asunto Lutakosta. Perhepuistosta ei ole kokemusta, mutta ovat kehuneet. Rauhallinen alue aivan keskustan välittömässä läheisyydessä. Jossain vaiheessa voi olla taas muutto Mäki-Mattiin, kun miehen vanhemmat meinasivat myydä omakotitalonsa sieltä ja ovat kauppaamassa meille. Mielelläni muuttaisin jossain vaiheessa takaisin.

Pupari, huhtasuo, sulku ja kangaslampi ei ehkä niin kivoja vaihtoehtoja..

Ihanan aktiivisesti ootte vastaillu, kiitos!

Sen verran vielä täsmennän, että etsitään vuokra-asuntoa, ensi-sijaisesti vuokra-asuntoyrityksiltä (mm. VVO, AVARA, SATO yms. ) sekä kaupungilta, että se kanssa rajoittaa meidän toiveita asuinalueesta, kun kaikissa paikoissa ei tarjolla ole, varsinkaan rivitaloa, joka olisi tietty toiveissa...

En minäkään Kangaslampea pitäisi kovin hyvänä asuinalueena. Voihan sieltä toki löytyä jokin kivakin "kohta", mutta pääosin huonomaineinen alue tuo Kangaslampi.

Niin, ollu joskus 1960-luvulla. Vai onko tilanne muuttunut? (muutin sieltä pois 3 vuotta sitten).

Tiedätkö sä mitä tuolla on ollut 1960 -luvulla? :laugh:

Onko kukaan oikeasti asunut Pupuhuhdassa? Ja samalla haluaisin tietää missä muualla Suomessa kirjoittajat ovat asuneet. Ihmisellä, joka on asunut koko ikänsä jossain peräpalokan yksikerroksisessa valkotiilisessä omakotitalossa, on ehkä hieman eri käsitys kaupunkilähiöiden dynamiikasta, ajatellen asuinalueiden väestöä ja ns. rauhallisuutta. Jos esimerkiksi ainoa tummempihipiäinen ihminen, jonka olet tavannut, oli viikon kestäneellä Kreetan lomallasi -99, tai kokemuksesi päihteidenkäyttäjistä perustuu Salkkareihin, on mielipiteesi tässä tapauksessa tarpeeton. Haluaisin siis kuulla oikeasti kaupunkilaisten kokemuksia kyseisestä alueesta. Vertailukohtana voisi ottaa vaikkapa Helsingin Vuosaaren, tai Turun Varissuon.

Hyvät: Laukaa, Muurame (Jyväskylän naapurit) Tikkakoski, Puuppola, Palokka, Tiituspohja (nämä kauempana keskustasta) ja sitten Kuokkala, Ainolanranta, Ristonmaa, Lohikoski, Lutakko, Kukkumäki (lähellä keskustaa)

Huonot: Huhtasuo, Pupuhuhta, Myllyjärvi, Keltinmäki, Kaakkolampi, Säynätsalo. Näissä paljon päideongelmia ja pahoinpitelyjä.

Mutta kaikenkaikkiaan, tervetuloa Keski-Suomeen :)

Alkuperäinen kirjoittaja MinsQ:
Ihanan aktiivisesti ootte vastaillu, kiitos!

Sen verran vielä täsmennän, että etsitään vuokra-asuntoa, ensi-sijaisesti vuokra-asuntoyrityksiltä (mm. VVO, AVARA, SATO yms. ) sekä kaupungilta, että se kanssa rajoittaa meidän toiveita asuinalueesta, kun kaikissa paikoissa ei tarjolla ole, varsinkaan rivitaloa, joka olisi tietty toiveissa...

VVO:lla on ainakin kivoja vuokra-asuntoja Ainolanrannassa ja sillan toisella puolen Suuruspäässä. Mutta rivaria voi olla vaikeempi jo löytää...
Kaupungilla on rivarikämppiä mm. Tikkakoskella, joka on noin 20km keskustasta.

Alkuperäinen kirjoittaja BeBe:
Onko kukaan oikeasti asunut Pupuhuhdassa? Ja samalla haluaisin tietää missä muualla Suomessa kirjoittajat ovat asuneet. Ihmisellä, joka on asunut koko ikänsä jossain peräpalokan yksikerroksisessa valkotiilisessä omakotitalossa, on ehkä hieman eri käsitys kaupunkilähiöiden dynamiikasta, ajatellen asuinalueiden väestöä ja ns. rauhallisuutta. Jos esimerkiksi ainoa tummempihipiäinen ihminen, jonka olet tavannut, oli viikon kestäneellä Kreetan lomallasi -99, tai kokemuksesi päihteidenkäyttäjistä perustuu Salkkareihin, on mielipiteesi tässä tapauksessa tarpeeton. Haluaisin siis kuulla oikeasti kaupunkilaisten kokemuksia kyseisestä alueesta. Vertailukohtana voisi ottaa vaikkapa Helsingin Vuosaaren, tai Turun Varissuon.

Olen asunut Pupuhuhdassa, mutten kylläkään Helsingissä tai Turussa. Kokemuksia kaupunkeina on mm. Oulu ja pari muuta vähän isompaa. Ja ihan ydinkeskustasta on kokemusta.

Sanoisin Pupuhuhdasta, etten muuttaisi sinne lapsiperheenä. Ei ole hyvä eikä rauhallinen alue, siellähän ihan tosi spurgut kerääntyvät missä sattuu tien varsille juopottelemaan ja bussipysäkille sekä Siwan eteen jne. Lisäksi talot ovat rauhattomia, on kokemusta tuttavapiirissäkin useista eri taloista. Samoin homeongelmaa löytyy monista. Todella levotonta, hirveästi bileitä (eikä edes mitään nuoria ihmisiä!!) ja lisäksi autoja yritetään pölliä jne.

Kangaslammella on rauhallisia alueita ja huonoja alueita. Kannattaa muistaa se, että tyypithän käyvät sitten samaa koulua..eli kyllä, on mahdollisuus että se oma lapsi ajautuu siihen huonoon seuraan ja on osa sitä huonoa seuraa. Näin voi toki käydä muillakin alueilla.

Suosittelisin Palokkaa ja Heinälampea ym lähiseutua. Hyvät maastot, samalla tavalla kuin Kangaslammellakin. Mutta on siis rauhallista seutua pääosin, varsinkin Heinälampi.

En suosittele Kuokkalaa. Erittäin levoton keskusta ja vastahan siellä tapettiin mies myös laitamillakin. Samoin Puparissa on tapettu ihmisiä vastakin, olkootkin romanien välisiä seikkailuja mutta kivahan se on jos itse väliin joutuu. Samoin Huhtasuon keskusta on ihan järkyttävä, siellä juopotellaan ympäri vuoden ja varsinkin kesällä näky on ihan kamala :/ Eniten hirvittää keväällä ja syksyllä, kun pikkulapset eivät meinaa uskaltaa kulkea siitä kun aikuiset ihmiset yhdet örisevät ja oksentelevat siinä.

Mäyrämäki ja Mustalampi varsinkin ovat aika virkeitä, jälkimäisessä on paljon pienten lasten perheitä joten seuraa löytynee. Lisäksi on paljon muitakin hyviä paikkoja.

Kyllähän siis Jyväskylässä on paljon hyviä paikkoja, kunhan sen verran katsot sitä naapurustoa ja kannattaa etukäteen vähän miettiä sitäkin, että mihin kouluun haluat lapsiesi menevän. Oon itse mm. Oulussa nähnyt tämmösen huonomman alueen koulun (nisti+juopot-alue siis) ja en ikinä haluaisi omaa lastani tuollaiseen paikkaan. Siellä ne jo vaahtosammuttimen ikäisenä alkavat jengiytymään (mikä sinällään on ihan normaalia), mutta tappelevat ja rikkovat paikkoja sekä ovat todellakin vielä yömyöhään arkena kaduilla. Toki näillä pahimmilla on vanhemmissa vikaa, mutta näiden tyyppien kynsiin en omiani haluaisi kyllä laittaa samaan kouluun edes.

Sitten vielä jälkikommenttina, että hassua pyytää Jyväskylän alueelta kommenttia jos sitä pitäis verrata johonkin Helsingin seutuun. Se on kuitenkin ihan omanlaisensa kaupunki, omat ongelmansa ja näin edelleen. Eli mielestäni kaikki osaa kyllä omasta alueestaan sanoa, voiko sinne turvallisin mielin lapsien kanssa mennä ja niin edelleen. Minulla on useammasta alueesta kokemusta Jyväskylässä, ja ehdottomasti paras on ollut Heinälampi ja Palokka sekä Suuruspää (jos tykkää kovasti keskustan palveluista) näin lapsiperheen näkökantista. Taas sinkulle suosittelen keskustaa tai lähelle omaa työpaikkaa/koulua ;)

Alkuperäinen kirjoittaja <3:
Hyvät: Laukaa, Muurame (Jyväskylän naapurit) Tikkakoski, Puuppola, Palokka, Tiituspohja (nämä kauempana keskustasta) ja sitten Kuokkala, Ainolanranta, Ristonmaa, Lohikoski, Lutakko, Kukkumäki (lähellä keskustaa)

Huonot: Huhtasuo, Pupuhuhta, Myllyjärvi, Keltinmäki, Kaakkolampi, Säynätsalo. Näissä paljon päideongelmia ja pahoinpitelyjä.

Tässä on mielestäni hyvin eritelty näitä alueita, on niitä lisääkin =)

Fakta nyt vain on, että keskusta, Lutakko ja Mäki-matti on parhaimmat alueet Jyväskylässä. Muut ovat sen verran syrjässä mun makuun, että enpä edes harkitse muualle muuttoa, parhaat koulut myös löytyvät keskustan alueelta. Niin, ja muutenkin kaikki palvelut ovat keskustassa. Jkl on sen verran pieni paikka, että ankeista lähiöistä ei tahdo löytyä muuta kuin posti ja ruokakaupat, jos tarvii muita asioita hoitaa, niin pitää lähteä keskustaan. Lähiöt ovat myös rumia ja kaukana.

Pupari on muuten ihan kamala, samoin Kangaslampi, kaukana ja tympeän näköistä seutua, hyh.

kaakkolampi, kangaslampi -suunnalta löytyy paljon ongelmavanhempia, joten on pitkälle tulevaisuuteen turvattua, että huhtasuon koulusta ei ongelmatapaukset pääse loppumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta:
Alkuperäinen kirjoittaja <3:

Tässä on mielestäni hyvin eritelty näitä alueita, on niitä lisääkin =)

Itse olen aikanaan asunut säynätsalossa 18v, ja nykyään en kyllä takaisin muuttaisi :/ oli rauhallista silloin kun olin pieni, oli kauppaa, pankkia, pari ala-astetta+yläaste, kirjastoa jne.
Nyt kun siellä käy niin ei paljoa huvita kulkea pimeällä :p

Yhteistyössä