jelppivä maidottomaan velliin.

  • Viestiketjun aloittaja laulava lintukoira
  • Ensimmäinen viesti
laulava lintukoira
Elikkäs... Saako tuota peptidituttelia/soijatuttelia keittää? *pönttönä pohtii*
Iltana eräänä sitten keittelin pojalle 4kk:tta riisijauhoista velliä... ja aivan tajuton show. Ensin keität "riisipuuron", sitten sekotat veden ja maitojauheen...sitten laimennat sillä maidolla vielä sen puuron ja yrität saada siitä niin juoksevaa,että se tulee vellitutista läpi.. :whistle: voi elämä...
Kertokaa että on helpompikin keino :ashamed:
 
Mä tein riisijauhosta puuroa löysähköä, ja siinä ohjeessa oli et lopuksi annetaan valmiin puuron jäähtyä hieman ja sekoitetaan sitten maitojauhe sekaan.
Eli siis tuosta vois ymmärtää ettei saa keittää...en kyl oo ihan varma.
 
maam
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2005 klo 16:50 allergikkojen äiti kirjoitti:
Onko pakko tarjota lapselle velliä? Meillä ovat syöneet "pelkkää" puuroa. Nimimerkillä vellittömien lasten äiti.
HALOO :headwall: :headwall: Kysyjähän halusi tietää miten vellejä tehdään!!!. En ymmärrä, miksi jotkut äidit suhtautuvat velleihin niin kielteisesti (ilmeisesti heidän vauvat myös tutittomia ei peukalon imeminen tule kysymykseenkään jne..)
Itse törmäsin saamaan ongelmaan käyttäessäni Peptidi-Tuttelia, jauhetta ei voinut sekoittaa suoraan jäähdytettyyn velliin, koska se paakkuuntui. Nyt meillä käytössä Almiron-Pepti, josta riisivelli onnistuu loistavasti. Jauheen voi sekoittaa jäähtyneeseen velliin, joten ravinarvot pysyvät kohdallaan. Peptidin kanssa tuskailin kovasti eikä vellejen teko oikein onnistunut.. ainakaan helposti. Olisiko jotain muuta soijapohjaista valmistetta, joka sekottuisi paremmin?? Tietääkö joku??
 
laulava lintukoira
Sen verran vielä,että meillä tuo iltapullo rauhottaa yöunille, joten se velli on siten parempi iltasella. Puuron jälkeen ei juurikaan maito uppoa. Hmm... Jos tekis peuna-porkkanasosetta, pakastais ja lantrais sitä illaksi... Syökö kaikkien maidottomat lapset tosiaan puuroa?
 
Kääk
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2005 klo 08:33 vieras kirjoitti:
Neuvolasta saa peptiditutteli-ohjekirjasen, siinä ainakin aiemmin oli ohje velleistä ja miten peptidin voi siihen sekoittaa
Löysin peptidituttelin ohjekirjasen, siinä on esim tälläinen ohje:

Maissivelli:
1 annos

2 dl vettä
1 rkl maissitärkkelysjauhoja tai riisijauhoja
2 mittaa peptidituttelia

yhdistä aineet kattilassa. anna kiehua hiljalleen n 5 min.
halutessasi voit lisätä joukkoon makua antamaan mm. hedelmä- tai marjasosetta.

Itse olen tehnyt riisivelliä:

3dl vettä
2rkl riisijauhoja
1-2tl soijajauhoa + peptidituttelia/(prosobeeta)

vatkaa kylmään veteen jauhot. Kiehauta kokoajan sekoittaen ja jatkakeittämistä n 3minsaa. Tähänkin voi sekoittaa marja- tai hedelmäsosetta antamaan makua.

 
laulava lintukoira
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2005 klo 13:23 Kääk kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2005 klo 08:33 vieras kirjoitti:
Neuvolasta saa peptiditutteli-ohjekirjasen, siinä ainakin aiemmin oli ohje velleistä ja miten peptidin voi siihen sekoittaa
Löysin peptidituttelin ohjekirjasen, siinä on esim tälläinen ohje:

Maissivelli:
1 annos

2 dl vettä
1 rkl maissitärkkelysjauhoja tai riisijauhoja
2 mittaa peptidituttelia

yhdistä aineet kattilassa. anna kiehua hiljalleen n 5 min.
halutessasi voit lisätä joukkoon makua antamaan mm. hedelmä- tai marjasosetta.

Itse olen tehnyt riisivelliä:

3dl vettä
2rkl riisijauhoja
1-2tl soijajauhoa + peptidituttelia/(prosobeeta)

vatkaa kylmään veteen jauhot. Kiehauta kokoajan sekoittaen ja jatkakeittämistä n 3minsaa. Tähänkin voi sekoittaa marja- tai hedelmäsosetta antamaan makua.
kiitos! :hug:
 
jekun mamma
riisijauhoja saa yleensä kaupan luontaistuote valikoimista.. ja on siis eri kuin riisihiutaleet.. meillä on poika maidoton viljaton soijaton ja esim. riisihiutaleet saattaa sisältää jäämiä muista viljoista joten emme käytä niitä vaan riisijauhoja. meillä kokeiltiin myös perunavelliä joka upposi aika hyvin+ eri muunnoksia , bataatista mangosta jne.. me käytettiin tosin neocate - korviketta joka liukeni hyvin löysään veteen keitettyyn velliin hyvin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2005 klo 12:24 laulava lintukoira kirjoitti:
Sen verran vielä,että meillä tuo iltapullo rauhottaa yöunille, joten se velli on siten parempi iltasella. Puuron jälkeen ei juurikaan maito uppoa. Hmm... Jos tekis peuna-porkkanasosetta, pakastais ja lantrais sitä illaksi... Syökö kaikkien maidottomat lapset tosiaan puuroa?
En tiedä ovatko kaikki maidottomat myös vellittömiä, mutta...
Meillä maidottomia lapsia olleet kaikki ja kaikki ovat löysällä puurolla alottaneet, vellejä eivät ole koskaan saaneet. Puuron oon keittänyt veteen (riisi tai maissijauhoista) ja lisännyt lopuksi nutri-juniormaitoa sekaan. maitopullo on kyllä kelvannut hetkenpäästä unipulloksi :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2005 klo 21:49 kummitäti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2005 klo 12:24 laulava lintukoira kirjoitti:
Sen verran vielä,että meillä tuo iltapullo rauhottaa yöunille, joten se velli on siten parempi iltasella. Puuron jälkeen ei juurikaan maito uppoa. Hmm... Jos tekis peuna-porkkanasosetta, pakastais ja lantrais sitä illaksi... Syökö kaikkien maidottomat lapset tosiaan puuroa?
En tiedä ovatko kaikki maidottomat myös vellittömiä, mutta...
Meillä maidottomia lapsia olleet kaikki ja kaikki ovat löysällä puurolla alottaneet, vellejä eivät ole koskaan saaneet. Puuron oon keittänyt veteen (riisi tai maissijauhoista) ja lisännyt lopuksi nutri-juniormaitoa sekaan. maitopullo on kyllä kelvannut hetkenpäästä unipulloksi :)
meillä maidoton on ollut myös vellitön, mutta en tiedä paljonko siitäkin johtuu että oli myös pulloton, kun minulla riitti rintamaitoa imetysiän ihan reippaasti. Puurolla mekin aloitetiin, sopivan löysällä vaan ensin mutta lusikalla lusikoiden kuitenkin. Ja kun ei korvikkeita käytetty niin puuro oli vesipuuroa (ja siihen kai laitettiin vähän hedelmäsosetta mausteeksi, muistelen, muisti hämärtää aikaa jo on!) ja maidot sitten tissistä jälkiruuaksi. Mutta ap:llahan lapsi juo korvikkeita eli vastaukseni ei suorastaan ollut hänelle vaan ihan vaan vellittömän lapsen tarina noin muuten ja vastaus lintukoiralle vai kuka se kysyikään tuosta maidottoman vellittömyydestä. Mutta kai niitä ruokailutapoja on vauvoillakin monenlaisia niinkuin aikuisillakin ja joku vauva saa sen tarvitseman ravintonsa toisin kuin toinen. Minulla kun esim on ollut lapsi joka ei ole vauvanakaan makeista hedelmämössöistä tykännyt ja on pärjännyt ilman niitäkin, ihan vaan esimerkkinä erilaisuudesa tämäkin.
 
Yksi tyhmä kysymys, miksi riisivellin sekaan laitatte maitoa? Maunko vuoksi? Olen tehnyt maidottomalle puolivuotiaalleni riisijauhoista lisäkettä pääruuille (peruna, bataatti mm. ei käy), vain keittämällä riisijauhoja ja vettä risenta-pussin ohjeen mukaan. Sitten sekoitan "mössön" porkkanan kanssa. Poika on täysimetyksellä, eikä korvikkeet ole meillä käytössä.
 
Mulla on ollut nyt pari erilaista tapaa. Keitin risentajauhoista aikasemmin iltapäivällä puuron ja illalla kun on vellin aika, sekoitin tuttipulloon sitä velliä ja maitojauhetta sekä vettä silleen että siitä tuli sopiva seos. Toinen on, että keitän vellin veteen ja syötän sen esim. luumusoseen kera, sen jälkeen vielä maitokin uppoaa pullosta hyvin. Kun ei ahtaa vauva täyteen... Syötin yleensä sen määrän, mitä olisin siihen velliin käyttäny "puuroa"
 

Yhteistyössä