Jelppiä lääkelaskuun? Konkarit?

• Viestiketjun aloittaja Viertas
  • Ensimmäinen viesti
Viertas
Olen laskenut tässä nyt kolme tuntia lääkelaskuja, koko ajan menee paremmin ja paremmin. Mutta joskus tuntuu että ne yksinkertaisimmat on niitä hankalimpia. Miksiköhän??

Noh tässä tehtävä:

Erytromysiiniä on annettava 800mg. Kuinka paljon annat mikstuuraa, kun sen vahvuus on 125mg/5ml?

Elikkäs, ymmärsinkö oikein.. 125milligrammasta annetaan 5ml ja nyt mietitään montako milliä annetaan kun vahvuus 800ml.??
Apua, sen hankalammalta tää kuulostaa mitä enempi pohdin.. Ja ihan varsin yksinkertanen juttu. Oliskohan aika lopettaa jo :D

Terveisin: liikaa laskenut

"Aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29480548:
Ensin muutat vahvuuden tyyliin mg/1ml eli 125/5 = 25mg/ml.
Sitten normikaavalla tarve/pitoisuus eli 800/25=32ml
Kiitos kaikille jotka vastailleet! :)
Tuo kolmio on hyvä muistisääntö, sitä käytänkin laskuissa.

Mutta miksi tuo 125/5 on 25mg/ml, mistä se tulee??

[QUOTE="Aloittaja";29480789]Kiitos kaikille jotka vastailleet! :)

Mutta miksi tuo 125/5 on 25mg/ml, mistä se tulee??[/QUOTE]
Esimerkissäsi lääkkeen vahvuus on 125mg viidessä millilitrassa. Laskut pitää laskea pitoisuudella joka on muodossa mg per yhdessä millilitrassa.
Eli koska viidessä millilitrassa on 125mg niin yhdessä on tietysti vain viidesosa siitä.

lääkäri
Ei hyvää päivää... tällaset tumpelotko toteuttavat meikäläisten lääkemääräyksiä. Ihme, ettei mummoja kuole enemmänkin osastoille myrkytyksiin ym väärin annosteltuihin lääkkeisiin. Tuleeko susta siis sh vai lh?

"Wieras"
[QUOTE="Aloittaja";29480789]Kiitos kaikille jotka vastailleet! :)

Mutta miksi tuo 125/5 on 25mg/ml, mistä se tulee??[/QUOTE]

Voi oikeesti...

125mg 5ml = 25mg 1ml

Kun jaat 125 5:llä, saat tulokseksi kuinka paljon lääkettä on yhdessä millilitrassa. Tajusitko?

"oho"
Ai kauhistus, mua alkoi nyt pelottaa joutua sairaalaan! Olen aina luullut, että peruskoulupohjalta kaikki osaa laskea vastaavia laskuja, mutta ei näköjään. Aina oppii uutta :)

"aloittaja"
:LOL: hei kiitti vaan.
oikeesti! Minä voin reilusti myöntää että matikka ei ole koskaan ikinä ollut minun vahvin lajini, ei edes peruskoulussa. Ja kun kerran luovutti oli helppo heittää läskiksi, numeron sai muutenkin.

Joten nyt joudun aloittamaan kaiken ikänkuin alusta ja teen koko ajan töitä sen eteen ja kovasti. Ja hitosti olen oppinutkin, sekä hemmetin ylpeä itsestäni. Ja kyllä, minä voin joskus jakaa lääkkeesi. Joten hieman enemmän kannustusta kiitos ;)
Ihminen on oppivainen, joten minustakin voi tulla vielä hyvä matikassa.

"Kirurgi"
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;29480810:
Ei hyvää päivää... tällaset tumpelotko toteuttavat meikäläisten lääkemääräyksiä. Ihme, ettei mummoja kuole enemmänkin osastoille myrkytyksiin ym väärin annosteltuihin lääkkeisiin. Tuleeko susta siis sh vai lh?
Mä olen kerran yrittänyt tuloksetta selittää ja selittää päivystyksessä eräälle hoitajalle, että milligramma ei ole sama asia kuin millilitra, muttei se tajunnut sitten millään. Onneksi vakkari sh korjasi sen ihmisen sitten siitä pois kuleksimasta ennen kuin kellään paloi päreet, mihin lie päätynyt.

• Vau!
Reactions: m1es
kuis tämä
Kuumeeseen ja särkyyn suositellaan 11kg painavalle lapselle Panadol®-oraalisuspensiota, joka sisältää parasetamolia 24mg/ml. Parasetamolin suurin suositeltava annos lapselle on 10mg/painokilogramma annettuna korkeintaan kolme kertaa vuorokaudessa. Montako ml lapselle voidaan enintään antaa vuorokaudessa?

endis
Maksimi on 11 kg x 10mg x 3 krt = 330 mg/vrk. Yksi annos tasajoellisesti olisi siis 110 mg. Mikäli pitoisuus on 24 mg/ml, niin TAP-kaavalla saat:

110 mg (T) = A x 24 mg/ (P) eli 110/24 = 4,58 ml kolmesti vuorokaudessa.

Kuumeeseen ja särkyyn suositellaan 11kg painavalle lapselle Panadol®-oraalisuspensiota, joka sisältää parasetamolia 24mg/ml. Parasetamolin suurin suositeltava annos lapselle on 10mg/painokilogramma annettuna korkeintaan kolme kertaa vuorokaudessa. Montako ml lapselle voidaan enintään antaa vuorokaudessa?

äkkiä päässä
Alkuperäinen kirjoittaja äkkiä päässä;30250933:
tarviiko näihin jonkun kaavan?

10mgx11kg=110mg/kg (päivän maksimiannos)
110mg/24mg/ml=jotain 4 ja 5 väliin ml
Joo sorry, täsmennyksenä vielä, että tämä on siis kerta-annos.
(ja en ole alan ihminen, ihan tavis vaan)

Kaavoja
Tuo TAP - kaava näyttää hyvälle.
Eli, tarviiko sitä käyttäessä muuntaan yksiköt aina samoiksi?

Onko esim. massayksiköiden muuntoon mitään ohjetta, mikä jäis vielä päähänkin :)

maallikko

Yhteistyössä