Jehovat haukkui naapurin :o

Minä olen pitänyt niitä aika hyväkäytöksisinä, mutta nyt oli kyllä ihme tapaus. Kaksi aikuista +50 naista kiersi meidän kerrostalon, pimputtelivat ovikelloja ja mainostivat lehtisiä. Soittivat meidänkin ovikelloa, mutta en heti ehtinyt avaamaan. Sitten kun pääsin ovelle ja katsoin ovisilmästä, ne oli jo naapurin ovella. Naapuri avasi oven, ja sanoi heti ihan asiallisesti että "kiitos ei" ja laittoi oven kiinni.

Kun ovi oli mennyt kiinni, nää naiset jäi siihen ovelle päivittelemään, että kyllä on törkeitä ihmisiä kun eivät anna edes asiaa esittää vaan heti sanovat että ei kiitos. Siinä kiukuttelivat, että tuollaiset joutaakin helvettiin ja sanoivat, että naapurini on todella epämiellyttävä nainen. :eek: Myös naisen ulkonäöstä tuli kommentteja. Teki mieli avata ovi ja sanoa pari valittua sanaa, mutta en uskaltanut, kun ei tiedä minkälaisen riesan noista saa, tulevat vielä pian joukolla käännyttämään...

Ja mistäkö tiesin, että ovat jehovan todistajia? Tuskin muutkaan jakaa Herätkää!!!!!-lehtiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ti Anna:
Minä olen pitänyt niitä aika hyväkäytöksisinä, mutta nyt oli kyllä ihme tapaus. Kaksi aikuista +50 naista kiersi meidän kerrostalon, pimputtelivat ovikelloja ja mainostivat lehtisiä. Soittivat meidänkin ovikelloa, mutta en heti ehtinyt avaamaan. Sitten kun pääsin ovelle ja katsoin ovisilmästä, ne oli jo naapurin ovella. Naapuri avasi oven, ja sanoi heti ihan asiallisesti että "kiitos ei" ja laittoi oven kiinni.

Kun ovi oli mennyt kiinni, nää naiset jäi siihen ovelle päivittelemään, että kyllä on törkeitä ihmisiä kun eivät anna edes asiaa esittää vaan heti sanovat että ei kiitos. Siinä kiukuttelivat, että tuollaiset joutaakin helvettiin ja sanoivat, että naapurini on todella epämiellyttävä nainen. :eek: Myös naisen ulkonäöstä tuli kommentteja. Teki mieli avata ovi ja sanoa pari valittua sanaa, mutta en uskaltanut, kun ei tiedä minkälaisen riesan noista saa, tulevat vielä pian joukolla käännyttämään...

Ja mistäkö tiesin, että ovat jehovan todistajia? Tuskin muutkaan jakaa Herätkää!!!!!-lehtiä.
Ei ollu, jos helvetistä puhuivat, JT:t ei usko kuoleman jälkeiseenelämään, eli eivät myöskään helvettiin.
 
Eiks o jännä juttu millai JOTKUT uskovaiset (ei kaikki, en yleistä, älkee suuttuko ) on niin erinomaisia et heidän ei tarvi olla suvaitsevaisia, muiden uskoa kunnioittavia tms mitä he itse haluavat? Mihin on jääny se ohje et kohtele muita niinku haluut itseäs kohdeltavan?
 
Minä odottelen taas lauantaista ovelle tuloa. käyvät joka toinen lauantai. enää en uskalla avata ovea, kun viimeksi kieltäytyessäni sanoivat minun kieltävän tulevan lapseni (rv 35) pelastumisen omalla kieltäytymiselläni. Sen verran raskaushormoneja että alan varmasti itkemään, jos tuollaista kommenttia tulee.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ti Anna:
Minä olen pitänyt niitä aika hyväkäytöksisinä, mutta nyt oli kyllä ihme tapaus. Kaksi aikuista +50 naista kiersi meidän kerrostalon, pimputtelivat ovikelloja ja mainostivat lehtisiä. Soittivat meidänkin ovikelloa, mutta en heti ehtinyt avaamaan. Sitten kun pääsin ovelle ja katsoin ovisilmästä, ne oli jo naapurin ovella. Naapuri avasi oven, ja sanoi heti ihan asiallisesti että "kiitos ei" ja laittoi oven kiinni.

Kun ovi oli mennyt kiinni, nää naiset jäi siihen ovelle päivittelemään, että kyllä on törkeitä ihmisiä kun eivät anna edes asiaa esittää vaan heti sanovat että ei kiitos. Siinä kiukuttelivat, että tuollaiset joutaakin helvettiin ja sanoivat, että naapurini on todella epämiellyttävä nainen. :eek: Myös naisen ulkonäöstä tuli kommentteja. Teki mieli avata ovi ja sanoa pari valittua sanaa, mutta en uskaltanut, kun ei tiedä minkälaisen riesan noista saa, tulevat vielä pian joukolla käännyttämään...

Ja mistäkö tiesin, että ovat jehovan todistajia? Tuskin muutkaan jakaa Herätkää!!!!!-lehtiä.
Ei ollu, jos helvetistä puhuivat, JT:t ei usko kuoleman jälkeiseenelämään, eli eivät myöskään helvettiin.
Mitäh, uskoohan ne taivaaseenkin ja sinne pääsee heitä jotain muutama sata vain. Herätkää lehteä ei kyllä muut jaa.
 
joopa-joo
jehovat ei usko kuolemanjälkeiseen elämään,mutta tuohon taivas/helvetti asiaan en tiedä vastausta. hekin vain ihmisiä joten osa varmaan ei "hyväksy" ettei heitä edes kuunnella.ja samalla tavalla ne haukkuu ihmisiä kuin me "taviksetkin" =)=)
mä olen niille sanonut että jokainen uskoo mihin haluaa ja mä en voisi kuulua heihin kun en usko samoihin asioihin. nämä tosin oli sellasia nuoria n.25v nuoria naisia ja he kyllä ymmärisvät kantani
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ti Anna:
Minä olen pitänyt niitä aika hyväkäytöksisinä, mutta nyt oli kyllä ihme tapaus. Kaksi aikuista +50 naista kiersi meidän kerrostalon, pimputtelivat ovikelloja ja mainostivat lehtisiä. Soittivat meidänkin ovikelloa, mutta en heti ehtinyt avaamaan. Sitten kun pääsin ovelle ja katsoin ovisilmästä, ne oli jo naapurin ovella. Naapuri avasi oven, ja sanoi heti ihan asiallisesti että "kiitos ei" ja laittoi oven kiinni.

Kun ovi oli mennyt kiinni, nää naiset jäi siihen ovelle päivittelemään, että kyllä on törkeitä ihmisiä kun eivät anna edes asiaa esittää vaan heti sanovat että ei kiitos. Siinä kiukuttelivat, että tuollaiset joutaakin helvettiin ja sanoivat, että naapurini on todella epämiellyttävä nainen. :eek: Myös naisen ulkonäöstä tuli kommentteja. Teki mieli avata ovi ja sanoa pari valittua sanaa, mutta en uskaltanut, kun ei tiedä minkälaisen riesan noista saa, tulevat vielä pian joukolla käännyttämään...

Ja mistäkö tiesin, että ovat jehovan todistajia? Tuskin muutkaan jakaa Herätkää!!!!!-lehtiä.
Ei ollu, jos helvetistä puhuivat, JT:t ei usko kuoleman jälkeiseenelämään, eli eivät myöskään helvettiin.
Anteeksi, olin vähän epätarkka. Puhuivat siis kadotuksesta, ja mä ajattelin, että se on sama kuin helvetti.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
[

Ei ollu, jos helvetistä puhuivat, JT:t ei usko kuoleman jälkeiseenelämään, eli eivät myöskään helvettiin.
Uskovatpa. Uskovaiset menee paratiisiin ja muut helvettiin.
Ei, vaan ikuiseen kuolemaan, olemattomuuden tilaan.
Jehovan todistajat eivät usko helvettiin, vaan heidän oppiensa mukaan ei-uskovat kuolevat harmageddonin sodassa. Paratiisiin he taas uskovat ja sinne pääsee vain harvat ja valitut.

Lisätietoa: http://www.nic.fi/~jlindell/jehovan.htm#1

Katso kohta 1. Mihin he uskovat
 
vierailija
tässä on kerrottu mitä jehovan todistajat uskovat


JEHOVAN TODISTAJAT uskovat Kaikkivaltiaaseen Jumalaan, Jehovaan, taivaiden ja maan Luojaan. Jo meitä ympäröivän maailmankaikkeuden monimutkaisesti suunnitellut ihmeet puhuvat järkevällä tavalla sen puolesta, että ylivertaisen älykäs ja voimallinen Luoja on ne valmistanut. Samoin kuin miesten ja naisten työt heijastavat heidän ominaisuuksiaan, niin myös Jehova Jumalan. Raamattu sanoo, että "hänen näkymättömät ominaisuutensa ovat selvästi nähtävissä maailman luomisesta lähtien, koska ne havaitaan siitä, mikä on tehty". Äänettömällä tavallaan ja sanoitta myös "taivaat julistavat Jumalan kunniaa". (Roomalaisille 1:20; Psalmit 19:1-4.)

Ihmiset eivät muovaile saviastioita tai valmista televisiovastaanottimia ja tietokoneita tarkoituksetta. Maapallo ja sen kasvi- ja eläinmaailma ovat monin verroin ihmeellisemmät. Ihmisruumiin rakenne biljoonine soluineen - aivotkin, joilla ajattelemme - ylittää ymmärryksemme! Jos ihmisillä on tarkoitus, kun he tekevät suhteellisen vaatimattomia keksintöjään, niin varmasti Jehova Jumalallakin on ollut tarkoitus tehdessään syvää kunnioitusta herättäviä luomistekojaan! Sananlaskujen 16:4:ssä vakuutetaan, että näin todella on: "Kaiken Jehova on tehnyt tarkoitustaan varten."




Jehova on tehnyt maapallon määrätarkoitusta varten, kuten hän ilmaisi ensimmäiselle ihmisparille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa - - ja vallitkaa meren kaloja ja taivaiden lentäviä luomuksia sekä kaikkia elollisia, jotka liikkuvat maan päällä." (1. Mooseksen kirja 1:28.) Koska he tulivat tottelemattomiksi, he eivät voineet täyttää maata vanhurskailla perheillä, jotka olisivat rakkaudellisesti pitäneet huolta maasta ja sen kasveista ja eläimistä. Mutta heidän epäonnistumisensa ei tee tyhjäksi Jehovan tarkoitusta. Tuhansia vuosia myöhemmin kirjoitettiin: "Jumala, maan Muodostaja - - ei luonut sitä turhaan." Hän "muodosti sen asuttavaksi". Maata ei tuhota, vaan se "pysyy iäti". (Jesaja 45:18; Saarnaaja 1:4, vuoden 1938 kirkkoraamattu.) Jehovan maata koskeva tarkoitus tulee toteutumaan: "Minun päätökseni pysyy, ja kaiken, mihin olen mieltynyt, minä teen." (Jesaja 46:10.)

Jehovan todistajat uskovat, että maa pysyy ikuisesti ja että kaikki ihmiset, elävät ja kuolleet, jotka mukautuvat Jehovan tarkoitukseen maan kaunistamiseksi ja asuttamiseksi, voivat elää siinä ikuisesti. Kaikki ihmiset ovat perineet epätäydellisyyden Aadamilta ja Eevalta ja ovat siksi syntisiä (Roomalaisille 5:12). Raamattu sanoo: "Synnin palkka on kuolema." "Elävät tietävät kuolevansa, mutta kuolleet eivät tiedä yhtään mitään." "Se sielu, joka tekee syntiä, se tulee kuolemaan." (Roomalaisille 6:23; Saarnaaja 9:5; Hesekiel 18:4, 20.) Miten ihmiset sitten voivat tulla uudelleen eloon nauttiakseen maallisista siunauksista? Vain Kristuksen Jeesuksen lunastusuhrin välityksellä, sillä hän sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, tulee elämään, vaikka hän kuoleekin." "Kaikki muistohaudoissa olevat kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin." (Johannes 5:28, 29; 11:25; Matteus 20:28.)

Miten tämä tulee tapahtumaan? Sitä valottaa se "valtakunnan hyvä uutinen", jota Jeesus alkoi julistaa ollessaan maan päällä (Matteus 4:17-23). Mutta nykyään Jehovan todistajat saarnaavat tätä hyvää uutista hyvin ainutlaatuisella tavalla.



Raamattu on Jumalan sana ja totuus 2. Tim. 3:16, 17; 2. Piet. 1:20, 21; Joh. 17:17
Raamattu on luotettavampi kuin perinteet Matt. 15:3; Kol. 2:8
Jumalan nimi on Jehova Ps. 83:18; Jes. 26:4; 42:8; 2. Moos. 6:3
Kristus on Jumalan Poika ja Jumalaa alempi Matt. 3:17; Joh. 8:42; 14:28; 20:17; 1. Kor. 11:3; 15:28
Kristus oli ensimmäinen Jumalan luomisteoista Kol. 1:15; Ilm. 3:14
Kristus kuoli paalussa, ei ristillä Gal. 3:13; Apt. 5:30
Kristuksen ihmiselämä annettiin lunnaiksi tottelevaisten ihmisten puolesta Matt. 20:28; 1. Tim. 2:5, 6; 1. Piet. 2:24
Kristuksen ainutkertainen uhri oli riittävä Room. 6:10; Hepr. 9:25-28
Kristus herätettiin kuolleista kuolemattomana henkipersoonana 1. Piet. 3:18; Room. 6:9; Ilm. 1:17, 18
Kristus on läsnä henkenä Joh. 14:19; Matt. 24:3; 2. Kor. 5:16; Ps. 110:1, 2
Elämme nyt "lopun aikaa" Matt. 24:3-14; 2. Tim. 3:1-5; Luuk. 17:26-30
Kristuksen alaisuudessa oleva Valtakunta tulee hallitsemaan maata vanhurskaudessa ja rauhassa Jes. 9:6, 7; 11:1-5; Dan. 7:13, 14; Matt. 6:10
Valtakunta tuo ihanteelliset olot maan päälle Ps. 72:1-4; Ilm. 7:9, 10, 13-17; 21:3, 4
Maata ei milloinkaan tuhota tai autioiteta Saarn. 1:4; Jes. 45:18; Ps. 78:69
Jumala poistaa nykyisen asiainjärjestelmän Har-Magedonin taistelussa Ilm. 16:14, 16; Sef. 3:8; Dan. 2:44; Jes. 34:2; 55:10, 11
Pahat hävitetään ikuisiksi ajoiksi Matt. 25:41-46; 2. Tess. 1:6-9
Jumalan hyväksymät ihmiset saavat ikuisen elämän Joh. 3:16; 10:27, 28; 17:3; Mark. 10:29, 30
Vain yksi tie johtaa elämään Matt. 7:13, 14; Ef. 4:4, 5
Ihmisten kuoleminen johtuu Aadamin synnistä Room. 5:12; 6:23
Kuolemassa ihmissielu lakkaa olemasta Hes. 18:4; Saarn. 9:10; Ps. 6:5; 146:4; Joh. 11:11-14
Helvetti (tuonela) on ihmiskunnan yhteinen hauta Job 14:13; Ilm. 20:13, 14; KR-38, KR-92
Kuolleiden toivona on ylösnousemus 1. Kor. 15:20-22; Joh. 5:28, 29; 11:25, 26
Aadamilta periytynyt kuolema lakkaa 1. Kor. 15:26, 54; Ilm. 21:4; Jes. 25:8
Ainoastaan 144 000 käsittävä pieni lauma menee taivaaseen ja hallitsee Kristuksen kanssa Luuk. 12:32; Ilm. 14:1, 3; 1. Kor. 15:40-53; Ilm. 5:9, 10
Nuo 144 000 ovat syntyneet uudelleen Jumalan hengellisiksi pojiksi 1. Piet. 1:23; Joh. 3:3; Ilm. 7:3, 4
Uusi liitto tehdään hengellisen Israelin kanssa Jer. 31:31; Hepr. 8:10-13
Kristuksen seurakunta on rakennettu hänen itsensä muodostamalle perustalle Ef. 2:20; Jes. 28:16; Matt. 21:42
Rukoukset tulee osoittaa vain Jehovalle Kristuksen kautta Joh. 14:6, 13, 14; 1. Tim. 2:5
Palvonnassa ei tule käyttää jumalankuvia 2. Moos. 20:4, 5; 3. Moos. 26:1; 1. Kor. 10:14; Ps. 115:4-8
Spiritismiä tulee karttaa 5. Moos. 18:10-12; Gal. 5:19-21; 3. Moos. 19:31
Saatana on maailman näkymätön hallitsija 1. Joh. 5:19; 2. Kor. 4:4; Joh. 12:31
Kristityn ei tule osallistua ekumeenisiin liikkeisiin 2. Kor. 6:14-17; 11:13-15; Gal. 5:9; 5. Moos. 7:1-5
Kristityn tulee pysyä erossa maailmasta Jaak. 4:4; 1. Joh. 2:15; Joh. 15:19; 17:16
Toteltava kaikkia ihmisten lakeja, jotka eivät ole ristiriidassa Jumalan lakien kanssa Matt. 22:20, 21; 1. Piet. 2:12; 4:15
Veren ottaminen elimistöön suun tai verisuonien kautta on vastoin Jumalan lakeja 1. Moos. 9:3, 4; 3. Moos. 17:14; Apt. 15:28, 29
Raamatun moraalilakeja tulee totella 1. Kor. 6:9, 10; Hepr. 13:4; 1. Tim. 3:2; Sananl. 5:1-23
Sapatinviettokäsky annettiin vain Israelille, ja se raukesi Mooseksen lain mukana 5. Moos. 5:15; 2. Moos. 31:13; Room. 10:4; Gal. 4:9, 10; Kol. 2:16, 17
Pappisluokka ja uskonnolliset arvonimet eivät ole Raamatun mukaisia Matt. 23:8-12; 20: 25-27; Job 32:21, 22
Ihminen ei ole kehityksen vaan luomisen tulos Jes. 45:12; 1. Moos. 1:27; Matt. 19:4
Kristus antoi esimerkin seurattavaksi Jumalan palvelemisessa 1. Piet. 2:21; Hepr. 10:7; Joh. 4:34; 6:38
Täydellinen upotuskaste vertauskuvaa vihkiytymistä Mark. 1:9, 10; Joh. 3:23; Apt. 19:4, 5
Kristityt todistavat mielellään Raamatun totuudesta julkisesti Room. 10:10; Hepr. 13:15; Jes. 43:10-12
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
[

Ei ollu, jos helvetistä puhuivat, JT:t ei usko kuoleman jälkeiseenelämään, eli eivät myöskään helvettiin.
Uskovatpa. Uskovaiset menee paratiisiin ja muut helvettiin.
Ei, vaan ikuiseen kuolemaan, olemattomuuden tilaan.
Jehovan todistajat eivät usko helvettiin, vaan heidän oppiensa mukaan ei-uskovat kuolevat harmageddonin sodassa. Paratiisiin he taas uskovat ja sinne pääsee vain harvat ja valitut.

Lisätietoa: http://www.nic.fi/~jlindell/jehovan.htm#1

Katso kohta 1. Mihin he uskovat
Älkää käykö lukemassa tuota linkkiä
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ti Anna:
Minä olen pitänyt niitä aika hyväkäytöksisinä, mutta nyt oli kyllä ihme tapaus. Kaksi aikuista +50 naista kiersi meidän kerrostalon, pimputtelivat ovikelloja ja mainostivat lehtisiä. Soittivat meidänkin ovikelloa, mutta en heti ehtinyt avaamaan. Sitten kun pääsin ovelle ja katsoin ovisilmästä, ne oli jo naapurin ovella. Naapuri avasi oven, ja sanoi heti ihan asiallisesti että "kiitos ei" ja laittoi oven kiinni.

Kun ovi oli mennyt kiinni, nää naiset jäi siihen ovelle päivittelemään, että kyllä on törkeitä ihmisiä kun eivät anna edes asiaa esittää vaan heti sanovat että ei kiitos. Siinä kiukuttelivat, että tuollaiset joutaakin helvettiin ja sanoivat, että naapurini on todella epämiellyttävä nainen. :eek: Myös naisen ulkonäöstä tuli kommentteja. Teki mieli avata ovi ja sanoa pari valittua sanaa, mutta en uskaltanut, kun ei tiedä minkälaisen riesan noista saa, tulevat vielä pian joukolla käännyttämään...

Ja mistäkö tiesin, että ovat jehovan todistajia? Tuskin muutkaan jakaa Herätkää!!!!!-lehtiä.
Ei ollu, jos helvetistä puhuivat, JT:t ei usko kuoleman jälkeiseenelämään, eli eivät myöskään helvettiin.
Näin mäkin olen asian ymmärtänyt :whistle:
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
[

Ei ollu, jos helvetistä puhuivat, JT:t ei usko kuoleman jälkeiseenelämään, eli eivät myöskään helvettiin.
Uskovatpa. Uskovaiset menee paratiisiin ja muut helvettiin.
Ei, vaan ikuiseen kuolemaan, olemattomuuden tilaan.
Jehovan todistajat eivät usko helvettiin, vaan heidän oppiensa mukaan ei-uskovat kuolevat harmageddonin sodassa. Paratiisiin he taas uskovat ja sinne pääsee vain harvat ja valitut.

Lisätietoa: http://www.nic.fi/~jlindell/jehovan.htm#1

Katso kohta 1. Mihin he uskovat
Älkää käykö lukemassa tuota linkkiä
Miksi ei saa käydä? Pomppaako sieltä joku mörkö?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
ja koska jehovan todistajien keskuudessa vallitsee RAKKAUS.
Anna kun mä arvaan, sä olet JT?
Etkö ole tietoinen siitä, että teidän joukossanne on paitsi niitä, jotka kunnioittaa toisia ihmisiä ja noudattaa sääntöjänne, myös niitä jotka ovat vähemmän täydellisiä ja saattavat jopa haistattaa vitut jos siltä tuntuu?
Katsos kun ihmisiä te Jehovan todistajatkin vain olette. Yksilöitä. Epätäydellisiä sellaisia, kuten kaikki ihmiset. Ette mitään pyhää, homogeenistä massaa, kaikki samanlaisia.
 
vierailija
Koska jehovan todistajille opetetaan että eivät saa käytttäytyä törkeästi toisia kohtaan ja koska jehovan todistajien uskontoon kuuluu saarnaaminen niin monilla ihmisllä on sen takia vääriä ennakkoluuloja jehovan todistajia kohtaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Koska jehovan todistajille opetetaan että eivät saa käytttäytyä törkeästi toisia kohtaan ja koska jehovan todistajien uskontoon kuuluu saarnaaminen niin monilla ihmisllä on sen takia vääriä ennakkoluuloja jehovan todistajia kohtaan.
KAIKILLE opetetaan ettei saa käyttäytyä törkeästi toisia kohtaan. Ihan luterilaisille ja ateisteillekin. Sehän on ihan itsestään selvää.
Mutta itsestäänselvyys on sekin, että kaikki eivät noudata opetettuja asioita.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Ti Anna:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Kyllä jehovan todistajat noudattavat ihan joka puolella suomea asioita joita heille opetetaan ja sen takia he eivät käyttäydy TÖRKEÄSTI.
Just joo.
:LOL: :LOL: :LOL: Juu juu, määkin tunnen kaikki hellarit ja tiedän, miten ne missäkin tilanteessa käyttäytyy. :D
 

Yhteistyössä