Jättäisitkö vuoden ikäisen lapsen viikoksi mummolaan hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oiskohan meidän poitsu ollut vuoden ikäinen kun jäi yhdeksi yöksi mummolaan hoitoon - ja varmasti minulla äitinä oli paljon pahempi olo, mitä lapsella siellä mummolassa... :p Poika oli n.1v ja 3kk kun olin itse 2 viikkoa leireillä töiden vuoksi. Mummo tuli meille siksi aikaa asumaan, mies kyllä oli kotona, mutta tekee niin pitkiä päiviä välillä töissä, että ois hoidot menneet hankalaks. Kumminkin koettiin, et parempi lapsen olla kotona, mitä mummolassa.

Nyt poika on 3v, eikä ole tainnut vieläkään olla viikkoa yksin mummolassa?? Neljä yötä taitaa olla pisin aika, jos nyt oikein muistan (pitkä viikonloppu). Kerran oli kysynyt, että missä äiti ja isä on, mutta kun mummo oli selittänyt, että ovat töissä ja tulevat kyllä hakemaan sinut, oli poika sitten "unohtanut" meidät.

Niin, ja en siis jättäisi 1-vuotiasta viikoksi hoitoon!

Kyllä voisin jättää meidän neiti rakastaa mammaa valtavati ja tune on todella molemminpuolinen. Ehkä tuo ikä 1 v on hieman liian aikaisin. Mamma hoitaa tytärtämme hienosti on aina hoitanut vauvasta asti ja luotan häneen täysin. Toki myönnän, että ikävä olisi todella valtava joten jos syynä olisi loma aviomiehen kanssa niin ehkä vaikea olisi jättää..... Nyt kun tyttö on isompi niin hän on tottunut olemaan mammalla viikonloput max. 3 yötä ja minulla on aina valtava ikävä. Minkäs teet kun meidän neiti sanoo joskus suoraan, että "Äiti pääsenkö mammalle yökylään?" Tottakai olemme luvan antaneet ja tyttö on onnessaan!

Eli ei sun kannata kantaa syylisyyttä lähtekää lomalle ja nauttikaa! Antakaa isovanhempien ja pienokaisten muodostaa ainutlaatuinen side joka kantaa pitkälle tulevaisuuteen.....

Mieheni vanhemmat asuu ihan eri paikkakunnalla ja nähdään 3 ehkä 5 kertaa vuodessa. Heidän suhde tyttäreemme on tästä syystä ihan erilainen valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja ml:
en jätäisi! Kuinka 1-v jo puhuu lauseita ja kävelee??

Esikoiseni, tyttö, oli tuollainen ihmelapsi 1 vuotiaana:käveli, juoksi, oppi kävelemään 9 kk ikäisenä. Ja puhui kahden-kolmen sanan lauseita. Kaikki sanat eivät olleet ns. selviä, mutta semmosia, että läheisemmät ymmärsi mitä lapsi sanoi. Ja toisaalta ymmärsi vieraammatkin, hyvin tuli ymmärretyksi perhep.hoitajalla.

Tuttavan lapsi, tyttö, puhui selkeitä, pitkiä lauseita alle 2 vuotiaana, R ja S kohdillaan. Lauloi ja leikki jotain lastenlorua, eikä se mennyt sinnepäin, vaan just kuten se lastenloru menikin.

Että on kyllä ihan mahdollista.

Esikko oli mummon ja papan luona viikon vuoden ikäsenä. Kotia tullessa vähän ihmetteli kun oli ilmestynyt pikkuveli tuhisemaan sängylle. Eikä tytsy siitä mitään traumoja saanu vaikkei äitiä viikkoon nähnykkään. Joten kyllä vaan uskaltaisin uudestaankin jättää mummon hoiviin.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ml:
en jätäisi! Kuinka 1-v jo puhuu lauseita ja kävelee??

Esikoiseni, tyttö, oli tuollainen ihmelapsi 1 vuotiaana:käveli, juoksi, oppi kävelemään 9 kk ikäisenä. Ja puhui kahden-kolmen sanan lauseita. Kaikki sanat eivät olleet ns. selviä, mutta semmosia, että läheisemmät ymmärsi mitä lapsi sanoi. Ja toisaalta ymmärsi vieraammatkin, hyvin tuli ymmärretyksi perhep.hoitajalla.

Tuttavan lapsi, tyttö, puhui selkeitä, pitkiä lauseita alle 2 vuotiaana, R ja S kohdillaan. Lauloi ja leikki jotain lastenlorua, eikä se mennyt sinnepäin, vaan just kuten se lastenloru menikin.

Että on kyllä ihan mahdollista.

Ei tarvii olla edes ihmelapsi. Itekki aikoinaan kävelin jo 8kk ikäsenä ja puhuin 2v:nä sujuvasti ja selvästi kahta kieltä. Ja en tasan oo mikään einstein. ;)

Ite asiaan. En riedä malttaisinko noin pientä jättää... Mulla oli veljenpoika hoidossa 5vrk 6kk iässä ja hyvin meni, mut en tiedä pystyisinkö ite. Ei siinä mitään väärää kuitenkaa oo, pitäähän vahempien saada rentoutua ihan kahestaaki välillä. Parempi levvänneet vanhemmat ja viikko mummolla, ku ainanen tappelu kotona. Ja ainaki omassa lapsuudessa ne oli parhaat ajat, ku oli mummolla.

Omalla kohalla saattaisin lapsen joskus parivuotiaana jättää. Luultavasti anopille, en omalle äidille, koska oma mutsi on liian hermoheikko, mut anoppi rento ja ihana.

Meillä ei ois mummon hermot kestäny, enkä minä raskinut.

Mutta jos lapsi on tottunut olemaan mummon luona yökylässä, niin miksikäs ei.

Mun ajatus on, että ei mulla oo niin kiire mihinkään reissuun ennen kuin lapset on isompia. Että ehtii sitä eläkkeelläkin...

Mummolleni jättäisin jos pakko vaikka pitemmäksikin aikaa!Ja mä muistan kuinka ihania ne mummola ajat oli,ruisleipäkin maistui niin hyvältä,,,oli ne taivaallisia keikkoja kun sinne pääs. Levänneet vanhemmat antaa paaaaaaaljon enemmän hellyyttä sit palattuaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Meillä mummi pyysi nyt tyttöä hiihtoloma viikoksi (pe-pe) yökylään, lähtisivät mökkeilemään, mutta en aio antaa niin pitkäksi ajaksi, vaikka typy itsekkin tahtois mennä niin en anna.

*Tuhma äiti* :whistle:

Miks ihmeessä et anna mennä jos lapsikin itse haluaa? :o

Voisin jättää, jos ois tarvetta.
(Meidän 1v ei edes kävele enää, se on ruvennu juoksemaan :D. Ei puhu lauseita vielä, mutta joitain sanoja.)

Isovanhemmat ei ole vielä 5-kymppisiäkään, jaksamisesta ei jäisi kiinni.

Tosin kun me reissataan Etelään, lähdetään koko porukalla. Kohde on aina sama, reissu kestää 2-3 viikkoa ja jätetään siellä sitten anopille yleensä 1-3 kertaa lapset hoitoon, että päästään tuulettumaan.
Joten tarvetta tuollaiselle järjestelylle ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Meillä mummi pyysi nyt tyttöä hiihtoloma viikoksi (pe-pe) yökylään, lähtisivät mökkeilemään, mutta en aio antaa niin pitkäksi ajaksi, vaikka typy itsekkin tahtois mennä niin en anna.

*Tuhma äiti* :whistle:

Miks ihmeessä et anna mennä jos lapsikin itse haluaa? :o

No mulla on laskettuaika torstaina, eli ei tietoa milloin lähtö tulee synnyttämään ja tahtoisin että tyttö olis kotona kun sairaalasta kotiudutaan (jos lähtö tulee noina päivinä ).

Tai no en mä tiedä..Hmm.. Välillä olisin antamassa ja välillä en.. En mie tiijä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mummolleni jättäisin jos pakko vaikka pitemmäksikin aikaa!Ja mä muistan kuinka ihania ne mummola ajat oli,ruisleipäkin maistui niin hyvältä,,,oli ne taivaallisia keikkoja kun sinne pääs. Levänneet vanhemmat antaa paaaaaaaljon enemmän hellyyttä sit palattuaan!

Ja nuo muistot ovat siis ajalta, kun olit yksivuotias? =)
(mullakin on ihania muistoja siitä, miten olin mummini luona, ja omatkin lapset saa niitä muttei vuoden vanhana vielä :) )

Voisin kyllä luultavasti jättää sekä omille vanhemmilleni että anopilleni =) Mutta kärsisin kauheasta ikävästä ja huonosta omatunnostakin. Toisaalta kun tietäisin ettei lapsella ole mitään hätää, pystyisin varmasti nauttimaan lomastakin mieheni kanssa =)
Ja onnellisen perheen arkea toivoessaa ja halutessaan kannattaakin hoitaa myös parisuhdetta ihan kahdenkin kesken =) Eli AP, mene vain lomalle =)

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

(mullakin on ihania muistoja siitä, miten olin mummini luona, ja omatkin lapset saa niitä muttei vuoden vanhana vielä :) )

Kyllä mun tyttö ainakin onnessaan selittää kaikille mitä kivaa se on mummon ja papan kanssa puuhastellut siellä ollessaan. Lapsille kun kertyy niitä muistoja pieninäkin sillä kun meillä ainakin mummo on ottanu valokuvia ahkerasti ja niitä sitten on kotona kiva katella jälkeenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja yökyöpeli:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Kyllä mun tyttö ainakin onnessaan selittää kaikille mitä kivaa se on mummon ja papan kanssa puuhastellut siellä ollessaan. Lapsille kun kertyy niitä muistoja pieninäkin sillä kun meillä ainakin mummo on ottanu valokuvia ahkerasti ja niitä sitten on kotona kiva katella jälkeenpäin.

Toki. Mutta ei se vuoden vanha niitä tapahtumia kuitenkaan muista, valokuvia voi ottaa ja kivoja juttuja puuhata päivän tai kahden vierailun aikanakin, ja lapsi ehtii viettää mummolaviikkoja myöhemminkin, joten muistojen saaminen ja läheisten suhteiden muodostaminen isovanhempiin ei oikein liity siihen, että lapsi olisi jo vuoden vanhana viikon mummolassa. Mun mielestä.

Yhteistyössä