jatkuva pissahätä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tp

Vieras
Raskauden aikana juoksin tietty jatkuvasti vessassa ja luulin että se loppuis siihen kun on synnyttäny, mutta tätä vaivaa on jatkunut jo puoltoista vuotta!! Varsinkin iltasin. Ennen nukkumaanmenoa saatan käysä vartin sisään viiskin kertaa lirauttamassa. Pystyn siis pidättämään, mutta kun on ihan oikee hätä niin ei sitten pysty nukkumaan.
Muilla samanlaista? Mistä voisi johtua?
Välillä mietin että onks tää ennemmin jotain psyykkistä tms. vaivaa kun pissatulehduskin on suljettu jo kaks kertaa pois...
Auttakee kiltit!!

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Kilpirauhasen liikatoiminta? Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö?

Hui, apua. Ei saa pelästytellä... kerro lisää. Mitä toi ahdistuneisuushäiriö sitten niinkö olis? Kiitos jos viitsit vastata!!! :)

Eiks ole mitään muita oireita?

No mä en ehkä osaa kaikkia oireita yhdistää toisiinsa. Tai kun mulla on ollut sellasia käsien puutumisia yms. mutta ei kai nää nyt toisiinsa voi liittyä?
Liian kauan oon tän pissavaivani kanssa jo elellyt. Nyt on mennyt totaalisesti sitten hermot.... Lääkäriinhän tietenkin olis viisasta mennä, mutta kun pelkään niitä paikkoja yli kaiken. ( ja se on sitten jo ihan toinen tarina). Oonpas mä hankala tapaus :)

Alkuperäinen kirjoittaja jenna:
diabetes eli sokeritauti...

Niin no sitä meiän äiti joskus mulle väläytteli. Sano vaan että kun sitä on suvussa... Mitähän muita oireita siihen liittyy... Tai mähän voisin fiksuna tietty tommosen googlettaakkin :)

Jotenkin vaan toivoin että tää oli joku "mammavaiva"... en mä tiä..

No. Se on sellainen psyykkinen sairaus, joka aiheuttaa myös fyysisiä oireita. Yksi niistä on tihentynyt virtsaamisen tarve. Mulla itellä todettu toi tänä kesänä.
Kaikilla on vähän erilaiset oireet. Mulla nämä: rintatuntemukset, huimaus, jännittyneisyys, päänsärky, pissalla ravaaminen, pala kurkussa (pahimmillaan tuntuu että joku kuristaa, hiustenlähtö, nukkumisvaikeudet.....ja pahimpana paniikkikohtaukset. (tuntemus että hajoan tai pirstaloidun, sekoan???)
Sitten mulla on semmoinen persoonallisuus, joka altistaa tähän. Asioista liika huolehtiminen, vaikeus pitää omia rajoja, täydellisyyden tavoittelu. Ja traumaperäinen lapsuus. Sekä useita vuosia jatkunut stressi.

Kauanko sun synnytyksestä on?? Mulla jäi joksikin viikoksi jotain hermosto vaurioita viimeksi, jotka paranivat sitten ajan kanssa eikä vessassa tarvinnut enää ravata.

Mulla siis tähän sairauteen liittyy vaikeus tunnistaa omia tunteita (esim. pelkoa). Tällöin tunne tulee läpi fyysisenä oireena, kuten kurkun kuristamisena. Vaikeimmat tunteet sitten aiheuttavat näitä paniikkeja.

No. Se on sellainen psyykkinen sairaus, joka aiheuttaa myös fyysisiä oireita. Yksi niistä on tihentynyt virtsaamisen tarve. Mulla itellä todettu toi tänä kesänä.
Kaikilla on vähän erilaiset oireet. Mulla nämä: rintatuntemukset, huimaus, jännittyneisyys, päänsärky, pissalla ravaaminen, pala kurkussa (pahimmillaan tuntuu että joku kuristaa, hiustenlähtö, nukkumisvaikeudet.....ja pahimpana paniikkikohtaukset. (tuntemus että hajoan tai pirstaloidun, sekoan???)
Sitten mulla on semmoinen persoonallisuus, joka altistaa tähän. Asioista liika huolehtiminen, vaikeus pitää omia rajoja, täydellisyyden tavoittelu. Ja traumaperäinen lapsuus. Sekä useita vuosia jatkunut stressi.

Ihan ekana: sulle iso halaus ja voimia. Mutta hienoa, että asia selvitetty!
Toisekseen: tuo kuulosti pelottavan tutulta. Tai ainakin toi päänsärky ja huimaus. Sitten on ollu niitä läsien puutumisia. No ok.. hiustenlähtöäkin. Mutta ajattelen sen johtuvan laihtumisestani. Huolehdin ihan liikaa asioista ja olen monessa mielessä perfektionisti.. vaadin itseltäni enemmän kun mihin pystyn. Lapsuuteeni todella liittyy traumaa...
Mutta mä kuitenkin tunnen ittseni suht onnelliseks jne...?

Alkuperäinen kirjoittaja kauanko:
Kauanko sun synnytyksestä on?? Mulla jäi joksikin viikoksi jotain hermosto vaurioita viimeksi, jotka paranivat sitten ajan kanssa eikä vessassa tarvinnut enää ravata.

no kun siitä on jo kohta 1,5 vuotta...

No jos sulla oikeasti vessahätä pian nukkumaanmenon jälkeen, niin kannattaa tutkituttaa.

Mulla tapa-vessakäyntejä, että kun meinaan nukahtaa niin nousen vessaan, ihan siksi ettei tarvi mennä keskellä yötä. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja NoMilkToday:
Virtsarakonlaskeumakin saattaa aiheuttaa tuon pissahädän tunteen. Onko gyne maininnut mitään että ois cystocelea?

Ei oo maininnu. Viimeks olen käynyt sillon synnytyksen jälkeen. Onko tuommoinen laskeutuma niinkun sellanen että se ei välttämättä ole ollut aikasemmin? äh, en osaa muotoilla kysymyksiä ja kuulostan typerältä :)

Alkuperäinen kirjoittaja tp:
Alkuperäinen kirjoittaja kauanko:

no kun siitä on jo kohta 1,5 vuotta...

Tuo kannattais sitten käydä ihan gynellä tsekkaamassa. Voi olla hermostoperäistä ja siihen taas on lääkkeetkin. Ite söin kerran pari kk ja sen jälkeen ns. treenasin virtsarakkoani niin, että edes 16 tuntia pissaamatta ei ole ongelma(ei tosin hyväksikään kellekään). Ja siis mulla tk.ssa ei tehneet muuta kuin antoivat antibioottia vaikka ei löytynyt tulehdusta.Gyne tiesi heti mikä on vikana ja lääkitys pelasti mut jatkuvalta vessassa ravaamiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
No jos sulla oikeasti vessahätä pian nukkumaanmenon jälkeen, niin kannattaa tutkituttaa.

Mulla tapa-vessakäyntejä, että kun meinaan nukahtaa niin nousen vessaan, ihan siksi ettei tarvi mennä keskellä yötä. :whistle:

Niinkun sitäkin oon ajatellu just, ettei tää nyt olis jostain tavasta muodostunut joku psyykkinen juttu, että on niinko vaan mun korvienvälissä :/
Mutta en tiä... nyt kun nostin kissan pöydälle niin tuli ihan hiki. Ja paniikki.