Jatkuva päänahan kutina ja haavat päässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan Kutina!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voihan Kutina!

Vieras
Mistä voisi johtua jatkuva päänahan kutina ja päässä näkyvät pienet haavat, joista osa on ruvella? Epäilin aluksi täitä ja ostin jopa täikamman, mutta en itse eikä kolme muutakaan henkilöä nähnyt päässäni mitään. Muilla perheenjäsenilläkään ei ole mitään oireita, vaikka kaikki neljä nukumme samassa sängyssä. Olen miettinyt, että ehkä vain raavin kuivaa (?) päänahkaani öisin tietämättäni ja haavat ovat siitä? Vai olisiko teillä antaa muita ehdotuksia?

Ovatko laikkuina vai haava siellä toinen täällä?

Jos itse oireilisin noin (haavoja/rupia laikkuina), niin kiroaisin lujaa, sillä se tarkottais että psoriasis ois levinnyt päänahkaan. Onneks oma psori on pysynyt suht peitettävissä paikoissa *koputtaa puuta*

Värjäätkö hiuksia? Mulla todettiin hiusväriallergia. Testejä en ole teetättänyt, mutta ihotautilääkäri totesi. Mene lääkäriin, saat kortisooniliuosta vaivaan.

En värjää hiuksia. Haavat/ruvet on ennemminkin näpyn kokoisia. Olen ollut kyllä viime aikoina tosi stressaantunut ja sekä atopiaa että psoriasistakin löytyy suvusta. Tosi inhottavaa, kun usein huomaan päässäni joko pienen ruven tai verijäljen, jos olen raapinut päätä. En minä omasta mielestäni raavi päätä niin kovasti, että siitä haavoja pitäisi tulla, ellen sitten unissani tee niin.

Atoopikolla, kuten minullakin, voi olla päänahassa seborreaa eli rasvoittumista ja hiivasienen liikakasvua, joka aiheuttaa kutinaa ja näppyjä/ haavoja raavinnasta. Tuuheahiuksisilla hiusten rasvoittuminen ei niin näy ja hilseilyn luullaan johtuvan kuivuudesta, vaikka oikeasti päänahka tarvitsisi enemmän pesua happamilla shampoilla.

Se voi olla hiivasieni, apteekista saa siihen shampoota.
Tai voi johtua myös jostain hiustuotteesta, mulla tuli yhdestä muotovaahdosta tuollaiset oireet, iho aukes korvien takaa ja kutisi mielettömästi.

Ennen apteekin lääkeshampoita kannattaa vaan tihentää pesuväliä. Ihmiset eivät usein ymmärrä, että vaikka hiukset eivätkään tykkää tiheästä pesuvälistä, niin päänahka useimmiten tykkää. Vaiva korostuu talvisin, kun auringonvaloa (vaikuttaa ihosoluihin) ja D-vitamiinia on vähemmän.

Joo mulla auttoi nähtävästi pesuvälin lyhentäminen ja öljyshampoo...Ainakin ruvet, hilselaatat kuukaudessa vähentyneet.
Tosin kosteuskämpästä poismuutto auttoi myös ihoon muuallakin...että mikä sit liittyi mihinkin stressin lisäksi : /

[QUOTE="vieras";25146553]Ennen apteekin lääkeshampoita kannattaa vaan tihentää pesuväliä. Ihmiset eivät usein ymmärrä, että vaikka hiukset eivätkään tykkää tiheästä pesuvälistä, niin päänahka useimmiten tykkää. Vaiva korostuu talvisin, kun auringonvaloa (vaikuttaa ihosoluihin) ja D-vitamiinia on vähemmän.[/QUOTE]

No tätä en kyllä usko. Liika peseminen vain kuivattaa päänahkaa.

Sitä vastoin ehkä jonkinlainen päänahan kunnollinen rasvaaminen vois tehdä hyvää. Ja luonnollisest sitten pesu jos ihmisten ilmoille pitää mennä :D

Minulla myös ollut tuollainen kuiva päänahka ja unissani sitä raavin ja ihan oli verinaarmuja, kampaaja tästä minulle huomautti, itse huomasin vain kutinan.

Tosiaan riittävän tiheä pesu(päivittäin) miedolla shampoolla auttoi, kampaaja suositti minulle BIO+ tuotteita ja siitä aluksi se tehokkaampi shampoo ja hiusneste pesun jälkeen, sitten se balance tuote. Myös SIM- merkkinen vastaava on olemassa. Näitä kokeilisin ensin, sitten jos ei tehoa niin apteekista esim. nizoral-shampoota.

Eikö psorissa tule sellaisia punaisia laikkuja ihoon?

Oletko raskaana tai vasta synnyttänyt? Minulla oli tuo oire esikoisen aikaan synnytksen jälkeen, joka johtui mitä ilmeisimmin hormoonimuutoksista, sain lääkäriltä reseptillä aineen, jota käytin kuurina päänahkaan nimeä en muista, aikaa 7 vuotta ja nyt olen raskaana, sama uusi rv 4+ ja kesti jonnekin rv 13+ asti, lääkäri veikkasi taas hormoonimuutoksista johtuvaa vaivaa ja käski ostaa apteekista ilman reseptiä saatavaa shampoota siihen, se vähän hillitsi ja sit hävisi joskus rv 13 kokonaan.. Kannattaa kokeilla ehkä ensin apteekista saatavia shampoita ja jos ei auta niin sit lääkärille näytille..

• Tykkää
Reactions: Eragon

Sitä vastoin ehkä jonkinlainen päänahan kunnollinen rasvaaminen vois tehdä hyvää. Ja luonnollisest sitten pesu jos ihmisten ilmoille pitää mennä :D

Tuo päänahan kuivuminen on hyvin yksilöllistä. Paremmin voi puhdas päänahka kuin jos siellä on tali- ja köhnäkerros, johon tarttuu muotoilutuotteet ja vielä jonkin päähineen alla haudotaan näin talviaikaan.

Tuosta päänahan rasvaamisesta samaa mieltä, voi olla hyötyä jos tosiaan johtuu kuivuudesta. Laittaisin ennen pesua vaikka perusvoidetta niin ei kuivu liikaa shampoopesun vuoksi. Kun muutoin pää rasvaisena kulkeminen ei oikein fiiniltä näytä :)

Myös ruokavalio vaikuttaa jos on esim. hiivasta johtuvaa. Sokeri ja valkoiset vehnäjauhot vähemmälle niin voi ihokin paremmin.

En ole raskaana, imetyksen lopetin viime kesänä. Minulla on aina rasvoittunut pää/hiukset tosi herkästi, joten pesen kyllä hiukset (lähes) päivittäin. Stressiä tosiaan on ollut ja myös muutto pari kuukautta sitten. Joku mainitsi myös tästä asunnon kosteusongelmasta, mistä sellaisestakin sitten tietää.... En käytä paljoa hiusten muotoilutuotteita, lähinnä joskus hiuksiin jätettäviä hoitoainesuihkeita tai XZ:n tyrnisuihketta. Myös kämmenet ovat aivan kuivat, lähes harmaan valkoiset, kun ovat niin kuivat. Ehkä alan sitten etsiä syytä atopiasta tai jostain muusta ihottuman tapaisesta.

Puhut ihan höpöjä. Rasvoittuva päänahka nimenomaan kaipaa tiheitä pesuja, koska härskiintyvä tali elättää hiivasieniä ja bakteereja. Ihotautilääkärit suosittavat pesua kerran päivässä, jos on rasvoittuva päänahka. Onhan tämä ollut jo päivänselvä asia parikymmentä vuotta. Shampoon vaan tulee olla hellävarainen.

En ole raskaana, imetyksen lopetin viime kesänä. Minulla on aina rasvoittunut pää/hiukset tosi herkästi, joten pesen kyllä hiukset (lähes) päivittäin. Stressiä tosiaan on ollut ja myös muutto pari kuukautta sitten. Joku mainitsi myös tästä asunnon kosteusongelmasta, mistä sellaisestakin sitten tietää.... En käytä paljoa hiusten muotoilutuotteita, lähinnä joskus hiuksiin jätettäviä hoitoainesuihkeita tai XZ:n tyrnisuihketta. Myös kämmenet ovat aivan kuivat, lähes harmaan valkoiset, kun ovat niin kuivat. Ehkä alan sitten etsiä syytä atopiasta tai jostain muusta ihottuman tapaisesta.
Uskon, että kyse on kuitenkin rasvoittumisesta johtuvasta ongelmasta ellei ole allergiaa jollekin tuotteelle. Kokeile shampoon vaihtoa ja sitten jos ei auta, niin apteekin lääkeshampoota. Vaikutuksen huomaa nopeasti.

[QUOTE="vieras";25146656]Puhut ihan höpöjä. Rasvoittuva päänahka nimenomaan kaipaa tiheitä pesuja, koska härskiintyvä tali elättää hiivasieniä ja bakteereja. Ihotautilääkärit suosittavat pesua kerran päivässä, jos on rasvoittuva päänahka. Onhan tämä ollut jo päivänselvä asia parikymmentä vuotta. Shampoon vaan tulee olla hellävarainen.[/QUOTE]

Noh, kuten tuossa jos edellä mainittiin, niin on aika yksilöllistä. Itse en ainakaan lähtisi pesemään hiuksia useammin, siitä tulisi vain ikävä oravanpyörä kun pahenisi oireet vain.
Minulla pää tykkää juurikin siitä pidemmästä pesuvälistä, jota tosin en voi oikein harrastaa kun pitäis kehata olla ihmisten ilmoillakin :D

En värjää hiuksia. Haavat/ruvet on ennemminkin näpyn kokoisia. Olen ollut kyllä viime aikoina tosi stressaantunut ja sekä atopiaa että psoriasistakin löytyy suvusta. Tosi inhottavaa, kun usein huomaan päässäni joko pienen ruven tai verijäljen, jos olen raapinut päätä. En minä omasta mielestäni raavi päätä niin kovasti, että siitä haavoja pitäisi tulla, ellen sitten unissani tee niin.

Siinähän se vastaus oli..+jatkuvasti muuttuva lämpötila...

Kuulun nimittäin itse siihen porukkaan et stressaan päänahallani..Ensimmäisenä tulee kutina ja sitten alkaa tulee rupia ja päänahkaa irtoilee ihan lastuina.. : / Inhottava vaiva, mutta oikein mitään kunnollista apua en siihen ole löytänyt, käytän kosteuttavaa shamppoota ja pesen hiukset päivittäin, nimittäin mulla ainakin vaiva vaan pahenee jos annan hiuspohjan rasvoittua..

Olen kärsinyt kutiavasta päänahasta jo vuosia, samoin kaula ja kasvotkin kutisevat enemmin ja vähemmin. Kaikenlaisia aineita olen vuosienvarrella käyttänyt ja monet on auttanutkin, mutta vain sen ajan, mitä niitä käytän. Nyt olen vuoden verran hoitanut ihottumaa omegakapseleilla, mutta niistäkin olen löytänyt vain yhden mikä auttaa.

Minä olen atoopikko ja talven tullen pää alkaa kutista, sitten raavin sitä niin että päänahka on aivan ruvilla. Paras aine on ollut System4 Climbazole Scalp Tonic (myydään useimmissa kampaamoissa), jota levitetään päänahkaan vaikka päivittäin ja jätetään vaikuttamaan. Pullo maksaa kympin verran. Sisältää myös mentholia, mikä viilentää ihanasti, mutta muut ainesosat tehoavat myös itse vaivaan.

Minä juuri läträsin päähäni DexemHead linimenttiä/liuosta. Auttaa jonkin verran, vaikka melkein joka talvi on kuitenkin vaatinut jonkun kortisonipohjaisen liuoksenkin tämä kutiava, haavainen, kivulaiskin päänahka.

Minä juuri läträsin päähäni DexemHead linimenttiä/liuosta. Auttaa jonkin verran, vaikka melkein joka talvi on kuitenkin vaatinut jonkun kortisonipohjaisen liuoksenkin tämä kutiava, haavainen, kivulaiskin päänahka.

Minusta tuo Dexem oli aika kamalaa, koska sitä piti laittaa monta kertaa päivässä. Hiukset tulivat ihan rasvoittuneen oloiseksi. Ja aika kallistakin se oli, koska sitä kului niin paljon.

ostin kutisevaan, haavaiseen ja hilseilevään päänahkaan hydrokortisoni-liosta ja "uitin" päänahan siinä...parissa päivässä oireet häviää mutta palailee aina silloin tällöin.
kaikki ei tykkää lääkkeitä, mutta toi toimi :)

Minä olen atoopikko ja talven tullen pää alkaa kutista, sitten raavin sitä niin että päänahka on aivan ruvilla. Paras aine on ollut System4 Climbazole Scalp Tonic (myydään useimmissa kampaamoissa), jota levitetään päänahkaan vaikka päivittäin ja jätetään vaikuttamaan. Pullo maksaa kympin verran. Sisältää myös mentholia, mikä viilentää ihanasti, mutta muut ainesosat tehoavat myös itse vaivaan.
Mainittakoon, että tämäkin on rasvoittuvan päänahan ongelmiin tarkoitettu eli siinä on hiivasieniä tappavaa ainetta (climbazole) eli kyse ei ole atopian aiheuttamasta ongelmasta.

Yhteistyössä