Jatkoa alkuviikon keskusteluun,pph:n syömiseen pakottamisesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TIIVITAAVILAALAA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[
En nyt oikein ymmärtänyt mikä sinua linjassani tökkii? Minä annan lapselle mahdollisuuden itse valita syökö vai ei. Onko se väärin? Minähän siis hyväksyn sen, ettei kaikki ruuat maistu lapsesta hyvälle. Olen äimän käkenä![/quote]

Ensinnäkin tuo ehdottomuus. Ap:n tapauksessa kyse on 2-vuotiaasta lapsesta, sanot huomauttavasi ruokapöydässä yhden kerran ja sitten passitat ruokailusta pois. Mielestäni lasten kanssa opetellaaan asioita pikkuhiljaa, myös ruokailua. Ja ruokailussa tärkeintä on ravinnon saanti ja siitä hoitajan on huolehdittava hoitopäivän aikana. Se, että ei pidä jostain ruuasta ei ole ruuan kanssa pelleilyä! On hyvä että hoitaja on jämpti ja ei joudu nalkuttamaan, mutta asioista on voitava ja osattava keskustella myös lasten kanssa.. se on sitä ammattitaitoa! Mutta hyvä ettet kuitenkaan pakottamislinjalla ole :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
tiedän monta äitiäkin jotka pakottavat lapsensa syömään! lähestulkoo

Teethän myös itsellesi näin. Jos on ruokaa josta et pidä, niin et laita mitään suuhusi ennenkuin ruoka lautasellinen on uponnut nassuun?

Minä ainakin syön lautasen tyhjäksi, vaikka ruoka ei lempparia olisikaan. Ei kai aikuisetkin ihmiset nirsoile ruokansa kanssa?
Lasten kanssa uuteen/tai ei niin mieluisaan ruokaan tutustaan periaatteella, että maistaa pitää. Vähitellen makutottumuksrt laajenevat ja entisestä inhokkiruoasta tuleekin suosikkiruoka, kun aina välilä sitä maistelee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[
En nyt oikein ymmärtänyt mikä sinua linjassani tökkii? Minä annan lapselle mahdollisuuden itse valita syökö vai ei. Onko se väärin? Minähän siis hyväksyn sen, ettei kaikki ruuat maistu lapsesta hyvälle. Olen äimän käkenä!

Ensinnäkin tuo ehdottomuus. Ap:n tapauksessa kyse on 2-vuotiaasta lapsesta, sanot huomauttavasi ruokapöydässä yhden kerran ja sitten passitat ruokailusta pois. Mielestäni lasten kanssa opetellaaan asioita pikkuhiljaa, myös ruokailua. Ja ruokailussa tärkeintä on ravinnon saanti ja siitä hoitajan on huolehdittava hoitopäivän aikana. Se, että ei pidä jostain ruuasta ei ole ruuan kanssa pelleilyä! On hyvä että hoitaja on jämpti ja ei joudu nalkuttamaan, mutta asioista on voitava ja osattava keskustella myös lasten kanssa.. se on sitä ammattitaitoa! Mutta hyvä ettet kuitenkaan pakottamislinjalla ole :)

[/quote]

Joissain asioissa on hyvä olla ehdoton, monessa voi tietenkin joustaa tarpeen tullen. Kyllä, myös 2-vuotiasta kehoitan vain kerran. Kyllä sen ikäinen muistaa parin kerran jälkeen, että se on tosiaan joko-tai. Mitään ongelmaa en tuossa näe.

Mietipäs tilannetta jolloin pöydässä on 4-5 lasta ja jos jokaiselle alatkin tarjoamaan jotain muuta kuin mitä olet ruuaksi laittanut, niin huh huh! Ei tule mitään, sitä syödään mitä on pöydässä ja piste! Et voi yhdelle antaa muuta ja toiset "joutuu" kuitenkin syömään sen oikean ruuan. Sitä syödään mitä on laitettu, jos ei kelpaa on välipala seuraava ateria![/quote]

Jep, mietitty on. Lastenhoito alalla olen itsekkin, suuremmassa ryhmässä. En tarkoita, että eri ruokaa pitäisi laittaa, vaan että ruokailu on kaiken kaikkiaan sosiaalinen ja positiivinen kokemus. Tarjottava ruoka riittävän monipuolista, niin että sillä kaikki saa vatsansa täyteen. Jatkan makkarakastike linjalla.. Eli jos tarjolla on perunaa, makkarakastiketta, keitettyjä porkkanoita, salaattia ja leipää. Miksi ihmeessä lapsi pitäisi passittaa pois pöydästä jos ei syö makkaraa tai salaatista vaikka herneitä. Eikö riitä, että jokainen lapsi oli niitä sitten 1 tai 15, yrittää maistaa kaikkea ja saa myös halutessaan sitä leipää. Vai laitetaanko lapsi nälkäisenä päiväunille jotta voi välipalalla täyttää vatsansa leivällä tai kiisselillä (jota valitettavan monessapaikassa on syötävä koko kupillinen ennenkuin saa leipää, ja joka ei mielestäni kuitenkaan niin terveellistä ole.)

Mietipäs tilannetta jolloin pöydässä on 4-5 lasta ja jos jokaiselle alatkin tarjoamaan jotain muuta kuin mitä olet ruuaksi laittanut, niin huh huh! Ei tule mitään, sitä syödään mitä on pöydässä ja piste! Et voi yhdelle antaa muuta ja toiset "joutuu" kuitenkin syömään sen oikean ruuan. Sitä syödään mitä on laitettu, jos ei kelpaa on välipala seuraava ateria!

Jep, mietitty on. Lastenhoito alalla olen itsekkin, suuremmassa ryhmässä. En tarkoita, että eri ruokaa pitäisi laittaa, vaan että ruokailu on kaiken kaikkiaan sosiaalinen ja positiivinen kokemus. Tarjottava ruoka riittävän monipuolista, niin että sillä kaikki saa vatsansa täyteen. Jatkan makkarakastike linjalla.. Eli jos tarjolla on perunaa, makkarakastiketta, keitettyjä porkkanoita, salaattia ja leipää. Miksi ihmeessä lapsi pitäisi passittaa pois pöydästä jos ei syö makkaraa tai salaatista vaikka herneitä. Eikö riitä, että jokainen lapsi oli niitä sitten 1 tai 15, yrittää maistaa kaikkea ja saa myös halutessaan sitä leipää. Vai laitetaanko lapsi nälkäisenä päiväunille jotta voi välipalalla täyttää vatsansa leivällä tai kiisselillä (jota valitettavan monessapaikassa on syötävä koko kupillinen ennenkuin saa leipää, ja joka ei mielestäni kuitenkaan niin terveellistä ole.)
[/quote]

Mitäs jos lapsi ei siis syö mitään siitä lautaselta? Vaikka siinä olisi lajeja kuin linnan juhlissa? Toki meillä hoitajilla on monipuolista ja vaihtelevaa ruokaa, sehän on jo laatukriteereissä. Mutta kun aina on joukossa se nirso. Ihan sama onko perunaa ja kastiketta lisukkeineen tai keittoa, laatikkoruokaa ja mitä niitä nyt onkaan. Jokainen lapsi kun ei edes maista...

Mietipäs tilannetta jolloin pöydässä on 4-5 lasta ja jos jokaiselle alatkin tarjoamaan jotain muuta kuin mitä olet ruuaksi laittanut, niin huh huh! Ei tule mitään, sitä syödään mitä on pöydässä ja piste! Et voi yhdelle antaa muuta ja toiset "joutuu" kuitenkin syömään sen oikean ruuan. Sitä syödään mitä on laitettu, jos ei kelpaa on välipala seuraava ateria!

[/quote]
Juu leipää saa mutta vasta kun lautanen on tyhjä..kuten edellä jo joku kirjoittikin lapset mielellään täyttäisivät vatsansa vain sillä leivällä ja muut jäisi syömättä..en minä ainakaan passita pois pöydästä jos edes vähän syö. olikohan kyse silloin pois pöydästä laittamisesta jos ei edes maista, näin minä ainakin teen. Jos lapsi itse haluaa leivän kiisselin sijaan esimerkiksi, kyllä minä sen leivän antaisin mutta ne ketä mulla on ollut ovat kyllä sen kiisselin ennemmin syöneet mutta tässäkin kohtaa taas se sama asia: ei välipalaakaan voi kovin montaa vaihtoehtoa tarjota, niitä olisi sitten 5 eri välipalaa jos alat jokaisen toiveita kuunnella. Hoitaja on se joka sanoo mitä syödään, ei lapset koska jokaisen toive on aika vaikea täyttää..

Alkuperäinen kirjoittaja Pph taas:

Mitäs jos lapsi ei siis syö mitään siitä lautaselta? Vaikka siinä olisi lajeja kuin linnan juhlissa? Toki meillä hoitajilla on monipuolista ja vaihtelevaa ruokaa, sehän on jo laatukriteereissä. Mutta kun aina on joukossa se nirso. Ihan sama onko perunaa ja kastiketta lisukkeineen tai keittoa, laatikkoruokaa ja mitä niitä nyt onkaan. Jokainen lapsi kun ei edes maista...[/quote]

Ei ne ainakaan sen jälkeen mitään maista,jos ne karrankin pakotetaan syömään..jos kerran on lupautunut maistamaan,mutta sekään ei riitä.

Joten muistakaa hoitajat ja äidit: pakottamalla tulee syömisongelmat, ennemmin tai myöhemmin. Terve lapsi ei kuole siihen jos joku ruoka jää välistä pois. Seuraavalla aterialla saattaa maistua jo paljon paremmin! Hyvää loppuviikkoa kaikille!

Minulla on se linja, että kaikkea on maistettava. Ja perunat/riisit/pasta on syötävä, jotta leipää tulee. Ja uskokaa tai älkää, mutta tämä linja toimii. Ehdottomuus on hyväksi etenkin niiden nirsojen kanssa, jotka ovat vanhempiaan tottuneet pomputtelemaan syömisen kanssa. Muutama viikko hoidossa niin hienosti maistavat ja syövät sen perunan tms.

Totta kai aloitetaan lempeästi mutta pikku hiljaa vaatimustasoa nostetaan ja kaikilla on samat säännöt. Saattaahan siitä aluksi itku tulla mutta ei sekään ole reilua että porukassa joku saa pelata eri säännöillä kuin muut. Jos 2v ei syö perunaa tms niin sitten ei tule leipääkään.

Kenenkään kurkusta ei tietenkään voi väkisin työntää mitään alas, mutta pieni ehdottomuus on joskus syömiseen auttava tekijä. Kokeilkaas..

Yhteistyössä