Jatkoa alkuviikon keskusteluun,pph:n syömiseen pakottamisesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TIIVITAAVILAALAA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TIIVITAAVILAALAA

Vieras
Aiemmin jo viikolla kirjoitin,kun poika aloittanut hoidon ensimmäistä kertaa.Jolloin on ilmennyt ongelmia.Poika pakotetaan syömään,vaikka asiasta olen hoitajan kanssa keskustellut ja kertonut että poikaa ei saa pakottaa syömään jne.

Tänään oli viikon viimenen hoitopäivä.Hoitaja taas kertoi,että oli pojan pakottanut syömään ja lopuksi poika oli huutanut/itkenyt/kiljunut ja melkein oksentanut.Hänen oli kuulemma täytynyt huutaa pojan kiljumisen yli niin lujaa että oli jotain lapsi edes kuullut.Poika siis haittaa hänen omien ja yhden muun hoitolapsen ruokailua käytöksellään.

Ja voi saatana sanon minä.Huomenna menen vierailulle päivähoitotoimistoon,jos se "johtaja" olisi paikalla sattumalta.Otan pojan pois hoitopaikasta,koska ei tuossa nyt mitään järkeä ole,poika temppuilee nyt kotona syömistä ja haluaa vaihtaa paikkaa.

Miten ihmeessä voi olla hoitaja tuollainen.Voiko siitä jonnekkin ilmoittaa.Tässä pitäjässä kun vanhemmat ovat aina väärässä jos lapsen asiaa/etua ruvetaan ajamaan kunnan työntekijää vastaan.

Auttakaa ja neuvokaa nyt.

Harmittaa niin kun poika muuten innolla menee hoitoon,kun on kavereita jne.Mutta ongelma tulee syömisestä.Ei reilua.

Voi hyvänen aika! Siis pakottaa lapsen syömään?

Minä en jaksa ymmärtää. Monenlaisia lapsia ja monenlaisia syöjiä olen nähnyt vuosien varrella mutta koskaan ei ole tullut mieleen pakottaa ketään syömään. En myöskään harrasta maanittelua. Aina on lautasella pieni annos ruokaa vaikka tietäisin ettei lapsi sitä tule syömään. Jos ei syö ruokaa niin tarjoan voileipää sitten kun muutkin saavat (eli kun toisten lautaset alkaa olla tyhjät).

Hoidossani on ollut lapsi joka ei vuoteen syönyt mitään muuta kuin leipäpalan ja lasin vettä sekä valipalalla toisen palan leipää tai kiisselin. Aikaa myöten hän alkoi syödä, mutta ikinä en pystyisi pakottamaan.

Ota yhteyttä hoitajan esimieheen ja vielä tarvittaessa hänenkin esimieheen. Menet niin ylös kuin tarve vaatii! Kenenkään ei ole pakko syödä ja lapset harvemmin tappaa itseään nälkään...

Syökö lapsi miten kotona? Syökö hoidossa koskaan mitään (jos ei tuota pakottamista huomioida )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras-pph:
Voi hyvänen aika! Siis pakottaa lapsen syömään?

Minä en jaksa ymmärtää. Monenlaisia lapsia ja monenlaisia syöjiä olen nähnyt vuosien varrella mutta koskaan ei ole tullut mieleen pakottaa ketään syömään. En myöskään harrasta maanittelua. Aina on lautasella pieni annos ruokaa vaikka tietäisin ettei lapsi sitä tule syömään. Jos ei syö ruokaa niin tarjoan voileipää sitten kun muutkin saavat (eli kun toisten lautaset alkaa olla tyhjät).

Hoidossani on ollut lapsi joka ei vuoteen syönyt mitään muuta kuin leipäpalan ja lasin vettä sekä valipalalla toisen palan leipää tai kiisselin. Aikaa myöten hän alkoi syödä, mutta ikinä en pystyisi pakottamaan.

Ota yhteyttä hoitajan esimieheen ja vielä tarvittaessa hänenkin esimieheen. Menet niin ylös kuin tarve vaatii! Kenenkään ei ole pakko syödä ja lapset harvemmin tappaa itseään nälkään...

Syökö lapsi miten kotona? Syökö hoidossa koskaan mitään (jos ei tuota pakottamista huomioida )

Poika syö kotona kyllä,mutta on osittain nirso.Ei suostu millään syömään perunaa.Kovasti tykkää leivästä,muista ruoista,kiisseleistä yms.Hidas on syömään..ollut aina.Eihän kotona ollessa ole ollutkaan mitään minuuttiaikataulua syömisessä.Pojan hampaissa on vikaa,joka vaikuttaa myös syömiseen,ja hoitaja tietoinen kyllä siitäkin.

Kyllä hoidossa alkupäivinä oli syönyt,mutta vain sitä mistä oli pitänyt.Välipalat olivat kyllä alas menneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Pikkasen on hoitaja leipääntynyt työhönsä ku tollasta tekee! Aatelkaa, mitä kaikkea ne voi tehdä, kun kukaan ei ole valvomassa

Nopeesti leipääntykin,kun muutaman kuukauden hommaansa vasta tehnyt.Outoa on myös se että,kyselee mitä poika kertoo kotona.Pojalla hoito aloitettiin siksi,kun puhuu todella epäselvästi.Mietin vain että mitä muuta siell tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja TIIVITAAVILAALAA:
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Pikkasen on hoitaja leipääntynyt työhönsä ku tollasta tekee! Aatelkaa, mitä kaikkea ne voi tehdä, kun kukaan ei ole valvomassa

Nopeesti leipääntykin,kun muutaman kuukauden hommaansa vasta tehnyt.Outoa on myös se että,kyselee mitä poika kertoo kotona.Pojalla hoito aloitettiin siksi,kun puhuu todella epäselvästi.Mietin vain että mitä muuta siell tapahtuu.

No nimenomaan, hui..

Missään nimessä lasta ei saa pakottaa syömään. Olisi tietty kiva, että ainakin maistaisi. Eiväthän kaikki aikuisetkaan pidä kaikista ruokalajeista.

Oletko jutellut itse hoitajan kanssa tuosta asiasta?

Minun kantani ruualla pelleilyyn tai siihen, ettei lapsi syystä tai toisesta syö, on se, että joko syö tai ei. Passitan pöydästä pois yhden kehoituksen jälkeen, jos se ei tepsi, niin asia on pihvi. Jotkut lähtevät maanittelulinjalle, mutta se ei ole mun juttu. Syöminen on normaali, luonnollinen toiminto, siihen ei kuulu turhat lässytykset, maanittelut. Olen varmaan LIIAN tiukka jonkun mielestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Pph:
Minun kantani ruualla pelleilyyn tai siihen, ettei lapsi syystä tai toisesta syö, on se, että joko syö tai ei. Passitan pöydästä pois yhden kehoituksen jälkeen, jos se ei tepsi, niin asia on pihvi. Jotkut lähtevät maanittelulinjalle, mutta se ei ole mun juttu. Syöminen on normaali, luonnollinen toiminto, siihen ei kuulu turhat lässytykset, maanittelut. Olen varmaan LIIAN tiukka jonkun mielestä?

Samat linjat. Ei ole mahollista kun monta syöjää tarjota AINA sitä lemppari ruokaa ja sitten ei ole järkeä maanitella ja rukoilla syömään. Lapsi syö varmasti kun on nälkä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nocturne:

Samat linjat. Ei ole mahollista kun monta syöjää tarjota AINA sitä lemppari ruokaa ja sitten ei ole järkeä maanitella ja rukoilla syömään. Lapsi syö varmasti kun on nälkä.

Näin meillä on kotona toimittu,syö tai on syömättä.Ruokaa on saanut seuraavalla kerralla kun sitä on laitettu.Mutta hoitajalle ei riitä että edes maistaa tai syö välipalalla jugurtin tms.Vaan on pakko syödä pääruoka,vaikka sitten itkien.Poika on muutenkin pieniruokainen ja annoskoko aika pieni.Mutta hajuakaan ei ole annoskoosta hoitajan luona.Aina vain ilmoitta ettei syönyt kaikkea.

Edes ne totutut ruoat eivät kuulemma uppoa.

Meillä on kyllä ihan sama linja. Ei lässytetä ruoasta eikä muustakaan, ei tarroja eikä mitän muutakaan maanitteluja. Liian laiska sellaiseen. Jos eivät syö, olkoon nälässä.

Toivottavasti en omaa lastani joudu teille laittamaan hoitoon :( . Lässytystä tai jaarittelua en kaipaa, mutta hyväksyntää sille, että kaikki ruuat ei lapsen suussa maistu hyvälle. Minusta tärkeää on se, että ruoka on niin monipuolista, että maisteltuaan voi jokainen valita sen millä vatsansa täytää. Ja sitäpaitsi jos lapsi ei pidä makkarakastikkeesta, niin miksi ihmeessä pitäisi pakottaa syömään tai jättää syömättä kun voi tarjota reilummin sitten perunaa ja leipää..

tiedän monta äitiäkin jotka pakottavat lapsensa syömään! lähestulkoon kaikki äidit joihin olen tutustunut(paria lukuunottamatta). minä itse en ole samoilla linjoilla,minusta lasta ei saa apkottaa syömään,mut kyllä itsellä välillä on menny kuppi nurin kun 2v oli sellasta närppimistä ja pelleilyä.

nykyään mulla on se linja että pois pöydästä jos ei syö! mutta EN ANNA LEIPÄÄKÄÄN jos ei syö! ja jos jättää päivällisen syömättä niin se on kyllä tasan tarkalleen uudelleen lämmitettynä iltapalalla! johon mennessä on varmasti nälkä, sitten saa muuta kun on ruuan syönyt.

en meinaa jaksa joka päivä tehdä ruokaa heittääkseni sen koiralle illan päätyttyä. jos meinaan annan sille leipää kun ei syö ateriaa lopputulos on että syö vaan leipää joka hiton päivä,aamusta iltaan ,toosi ravitsevaa. kyllä on iltapalalle ruka alas menny ja leipä päälle. katotaan kaunko menee että syö edes vähän ruokaa ruoka aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Toivottavasti en omaa lastani joudu teille laittamaan hoitoon :( . Lässytystä tai jaarittelua en kaipaa, mutta hyväksyntää sille, että kaikki ruuat ei lapsen suussa maistu hyvälle. Minusta tärkeää on se, että ruoka on niin monipuolista, että maisteltuaan voi jokainen valita sen millä vatsansa täytää. Ja sitäpaitsi jos lapsi ei pidä makkarakastikkeesta, niin miksi ihmeessä pitäisi pakottaa syömään tai jättää syömättä kun voi tarjota reilummin sitten perunaa ja leipää..

En nyt oikein ymmärtänyt mikä sinua linjassani tökkii? Minä annan lapselle mahdollisuuden itse valita syökö vai ei. Onko se väärin? Minähän siis hyväksyn sen, ettei kaikki ruuat maistu lapsesta hyvälle. Olen äimän käkenä!

Alkuperäinen kirjoittaja :
tiedän monta äitiäkin jotka pakottavat lapsensa syömään! lähestulkoon kaikki äidit joihin olen tutustunut(paria lukuunottamatta). minä itse en ole samoilla linjoilla,minusta lasta ei saa apkottaa syömään,mut kyllä itsellä välillä on menny kuppi nurin kun 2v oli sellasta närppimistä ja pelleilyä.

nykyään mulla on se linja että pois pöydästä jos ei syö! mutta EN ANNA LEIPÄÄKÄÄN jos ei syö! ja jos jättää päivällisen syömättä niin se on kyllä tasan tarkalleen uudelleen lämmitettynä iltapalalla! johon mennessä on varmasti nälkä, sitten saa muuta kun on ruuan syönyt.

en meinaa jaksa joka päivä tehdä ruokaa heittääkseni sen koiralle illan päätyttyä. jos meinaan annan sille leipää kun ei syö ateriaa lopputulos on että syö vaan leipää joka hiton päivä,aamusta iltaan ,toosi ravitsevaa. kyllä on iltapalalle ruka alas menny ja leipä päälle. katotaan kaunko menee että syö edes vähän ruokaa ruoka aikaan.

Teethän myös itsellesi näin. Jos on ruokaa josta et pidä, niin et laita mitään suuhusi ennenkuin ruoka lautasellinen on uponnut nassuun?

Sanoinkin hoitajalle jo aiemmin,että anna olla syömättä jos kerta ei syö.Väitti vain vastaan että pakko on syödä että jaksaa.

Enkä nyt halua että täällä ruvetaan pph:jia haukkumaan.Sillä tiedän moni hyviä pph:hoitajia ja itse en taas koskaan lasta laittaisi päiväkotiin.Turha mustamaalata kaikkia.Kyse on nyt vain tästä kyseisestä tapauksesta.

Minusta ruokaa on pikkaisen syötävä, ja pöydästä ei nousta RUOKA SUUSSA. Muuten ei kyllä ole mitään pakkoa syödä lautasta tyhjäksi tms. Maistettava kuitenkin on. =) Tosin en ehkä antaisi leipääkään jos ruokaa ei närkkäsyä enempää uppoa. Jos useamman lusikallisen syö ja toteaa ettei pidä niin sit voi leivänkin saada =) Temppuilua en katsoisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mietipäs tilannetta jolloin pöydässä on 4-5 lasta ja jos jokaiselle alatkin tarjoamaan jotain muuta kuin mitä olet ruuaksi laittanut, niin huh huh! Ei tule mitään, sitä syödään mitä on pöydässä ja piste! Et voi yhdelle antaa muuta ja toiset "joutuu" kuitenkin syömään sen oikean ruuan. Sitä syödään mitä on laitettu, jos ei kelpaa on välipala seuraava ateria!

Alkuperäinen kirjoittaja TearsNoMore:
Minusta ruokaa on pikkaisen syötävä, ja pöydästä ei nousta RUOKA SUUSSA. Muuten ei kyllä ole mitään pakkoa syödä lautasta tyhjäksi tms. Maistettava kuitenkin on. =) Tosin en ehkä antaisi leipääkään jos ruokaa ei närkkäsyä enempää uppoa. Jos useamman lusikallisen syö ja toteaa ettei pidä niin sit voi leivänkin saada =) Temppuilua en katsoisi.

Meillä ei ole edes maistamispakkoa. Leipää ei saa, jos ei syö ollenkaan ruokaa. Moni lapsi täyttäisi mielellään mahansa pelkällä leivällä ja maidolla, mutta tehkööt niin kotonaan. Meillä on tiukka linja ihan sen takia, ettei koko porukka ala venkoamaan syömisen kanssa.

Yhteistyössä