Jatkan saikkuteemaa - miksi jotkut saa helposti 3 päivää ja jotkut vaan yhden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja krhm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

krhm

Vieras
Olin aikoinaan töissä pikaruokapaikassa. Toiset työntekijät sai terveyskeskuksesta helposti 3 päivää saikkua tai enemmänkin.

Itse sain sen pari kertaa kun tarpeeseen kävin aina vain yhden päivän, VAIKKA oli räkäistä yskää, nenänvuotoa ja sanoin että oon työssäni ruoan ja ihmisten kanssa tekemisissä.

Samaa näkee nykyäänkin töissä - toiset saa pari päivää turvonneet kaularauhaset ainoona oireena ja toisen pitää tulla räkäisenä ja väsyneenä töihin kun ei oo kuumetta todistetusti.

Miten te teette sen? Itse en kai sitten vaan osaa näyttää tarpeeksi pahalta ja ressukalta.

Jotkut vaan osaavat paremmin ilmaista saikkutarvettaan ja on sellaisia jotka sanovat vienosti "no ei se nyt niin paha oo". Ja onhan se myöskin lääkäristäkin kiinni. Joskus tulee sellainen lekuri joka kysyy, että riittääkö loppuviikko(maanantaista alkaen) saikkua ja sitten joskus sellainen joka toteaa, että särkkyä on mutta "ota tästä buranaa" ja loppupäivän saikkua

[QUOTE="vieras";27249144]Jotkut vaan osaavat paremmin ilmaista saikkutarvettaan ja on sellaisia jotka sanovat vienosti "no ei se nyt niin paha oo". Ja onhan se myöskin lääkäristäkin kiinni. Joskus tulee sellainen lekuri joka kysyy, että riittääkö loppuviikko(maanantaista alkaen) saikkua ja sitten joskus sellainen joka toteaa, että särkkyä on mutta "ota tästä buranaa" ja loppupäivän saikkua[/QUOTE]

Pitääkö sitä saikkua sitten jotenkin pyytää? Tyyliin "oon kyl niin väsynyt etten millään jaksa töissä, lepo varmaan auttais" vai odottaa vaan penkissä ja näyttää surkealta?

Minä en ole ikinä pyytänyt tai kummemmin valittanut oloani, mutta on siitä yskästä ja niistämisestä nähnyt ja kuullut ettei päivässä toivuta rusn ja asiakkaiden pariin!

sehän riippuu vaivasta, ei siitä miten "surkeaa näyttelee".
Mä sain mahavaivojen vuoksi päivätolkulla, aina vaan lisää vaikken edes näyttänyt sairaalta. Sanoin vaan että olo on tosi kipeä.

Tosin olen käynyt samassa työterveyshuollossa ennenkin ja oma työterv. lekuri tietää että mieluummin otan fysioterapiaa, lääkkeitä, ym. kuin saikkua.

sehän riippuu vaivasta, ei siitä miten "surkeaa näyttelee".
Mä sain mahavaivojen vuoksi päivätolkulla, aina vaan lisää vaikken edes näyttänyt sairaalta. Sanoin vaan että olo on tosi kipeä.

Tosin olen käynyt samassa työterveyshuollossa ennenkin ja oma työterv. lekuri tietää että mieluummin otan fysioterapiaa, lääkkeitä, ym. kuin saikkua.

Eli sinä kuitenkin sanot että olo on tosi kipeä?
Selkeästi itselläni on ollut tässä aina joku kommunikaatiokatkos. Olen jotenkin luullut että terkka ja lääkäri tietävät automaattisesti että olo on paha ja sattuu kun kerran lääkäriin asti olen raahautunut! Se vissiin siis kannattaa kuitenkin sanoa.

No olen aina käynyt tk:ssa, sieltä saa kuulemma helpommin kuin työterveyshuollosta. Ei ole tarvinnut esittää, ihan siinä kunnossa olen mennyt kun oon ollut. Ehkä mun työ vaikuttaa, päiväkodissa töissä niin aina vaan voivottelevat että sieltä niitä tauteja jyllää paljon...

Ja nyt kun olin raskaana niin saikun saamisessa ei koskaan ollut ongelmia, päinvastoin. (en tosin ollut kuin ehkä yhteensä 5 päivää koko raskauden aikana)

Selkeästi itselläni on ollut tässä aina joku kommunikaatiokatkos. Olen jotenkin luullut että terkka ja lääkäri tietävät automaattisesti että olo on paha ja sattuu kun kerran lääkäriin asti olen raahautunut! Se vissiin siis kannattaa kuitenkin sanoa.

Kyllä mäkin aina sanon että on tosi kipeä olo..... tms.

totta kai pitää sanoa että olo on huono! Myös se pitää sanoa jos olo vaihtelee, esim. jos yöt ovat todella vaikeita, niin miten siinä mennään töihin jos yöt valvoo tai jos kivut ovat kovat vaikka kävellessä.

Mulla meni yöt valvoessa vatsakipujen kanssa, joten olisi ollut sula mahdottomuus kyetä seiskaksi töihin ja olla kykenevä jakamaan lääkkeitä, ym..

totta kai pitää sanoa että olo on huono! Myös se pitää sanoa jos olo vaihtelee, esim. jos yöt ovat todella vaikeita, niin miten siinä mennään töihin jos yöt valvoo tai jos kivut ovat kovat vaikka kävellessä.

Mulla meni yöt valvoessa vatsakipujen kanssa, joten olisi ollut sula mahdottomuus kyetä seiskaksi töihin ja olla kykenevä jakamaan lääkkeitä, ym..

No selvis vastaus otsikon kysymykseen, tavallaan. Oloa pitää valittaa. :D
Itse oon vaan mennyt paikalle, sanonu että on flunssaa ja kertonu, että on töitä seuraavina päivinä. Kun itse menee saikunhakuun vaan oikeaan tarpeeseen niin ei oo tullut mieleen, että pahaa oloa pitää erikseen korostaa ja siitä tiedottaa.

Onneksi mitään kiputiloja ei ole ollut ja harvoin tulee nykyäänkään käytyä, kun olen perusterve D-vitskunnapsija, mutta ihmettelin aika kauan näitä eroja ihmisten välillä.

No selvis vastaus otsikon kysymykseen, tavallaan. Oloa pitää valittaa. :D
Itse oon vaan mennyt paikalle, sanonu että on flunssaa ja kertonu, että on töitä seuraavina päivinä. Kun itse menee saikunhakuun vaan oikeaan tarpeeseen niin ei oo tullut mieleen, että pahaa oloa pitää erikseen korostaa ja siitä tiedottaa.

Onneksi mitään kiputiloja ei ole ollut ja harvoin tulee nykyäänkään käytyä, kun olen perusterve D-vitskunnapsija, mutta ihmettelin aika kauan näitä eroja ihmisten välillä.

Miten tuosta suun viestistä hönkii sellainen erikoinen kaiku..
" itse kun menee saikunhakuun vain oikeaan tarpeeseen" ?

Ei se mun mielestä ole valittamista jos toteaa että olo on huono.

Miten tuosta suun viestistä hönkii sellainen erikoinen kaiku..
" itse kun menee saikunhakuun vain oikeaan tarpeeseen" ?

Ei se mun mielestä ole valittamista jos toteaa että olo on huono.

En kritisoi ketään olonsa valittajaa! Mutta jostainhan terveydenhuoltoon on tullut oletus, että lääkäriin tullaan saikkua hakemaan muutenkin kuin tarpeeseen, koska pahaa oloa pitää erikseen valitella, eikä riitä se miltä yskä kuulostaa stetoskoopilla.

Enemmän ole itse ollut vähän hölmö kun en ole tajunnut. On niitä tekosairaitakin, mutta hyvä että ihmiset osaavarät kertoa ääneen pahasta olosta. Minäkin aion opetella. :)

Kyllä mä olen ihan suoraan pyytänyt saikkua ja aina olen sitä saanut. En ees koittanut näyttää erityisen surkeelta, oon vaan sanonut, että teihin mun tuskin kannattanee mennä ja saikkua on kirjoitettu vaihteleva määrä.

Yhteistyössä