jatkaisitko tällaisessa työpaikassa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päättämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päättämätön

Vieras
Nykyisessä työpaikassani olen tehnyt tähän mennessä lähinnä kaikenlaisia sairaslomituksia ja muita satunnaisia työvuoroja (Työvuoroja on ollut käytännössä useampi viikossa). Työkaverit mukavia, työtehtävät kiinnostavia ja paikka sijaitsee lähellä kotiani.

Mutta, mutta...

Jonkin aikaa sitten samaisessa paikassa oli avoinna vakituinen työpaikka, johon sitten hain. Tehtävät ja työnkuva aivan samoja joita olen tehnyt ja joista en ole koskaan saanut negatiivista palautetta. Ja tästä huolimatta minua ei palkata työhön, vaan siihen otetaan joku täysin ulkopuolinen.

No, tietysti on yrityksen oma asia, että ketä he palkkaavat, mutta jos ei edes puolentoista vuoden työnteko riitä osoitukseksi siitä, että osaa hommat, niin alan kyllä ihmetellä, että onko minulla mitään järkeä enää jatkaa tuolla, koska minulla ilmeisesti ei ole toivoakaan vakituisesta työpaikasta koskaan.

Nämä on hankalia juttuja mutta yritysmaailmassa menee juuri asiat näin. Ei aina mutta välillä. On halvempaa palkata uusi tilalle jos sen saa pienemmälle palkalla kuin palkata sitten sellainen jolla on jo isompi palkka.

Meillä oli töissä erilaisissa määräaikaisissa pätkissä kuuden vuoden ajan erittäin pätevä henkilö. Kun haettiin vakkaria töihin, hän haki. Ei päässyt. Palkattiin siis talon ulkopuolelta joku jolla ei kokemusta koko alasta edes.

Todennäköisesti työnantaja on ajatellut homman niin, että heidän on vaikeampi saada sitä satunnaista sijaista kuin vakituista työntekijää, ovat siis halunneet sekä syödä kakun että säästää sen. Ajattelevat, että nyt heillä on se vakkarityöntekijä sekä edelleen sijainen tarvittaessa.

Mä varmaankin jatkaisin noita töitä jos työkaverit ja työ on mukavaa jne. mutta menisin sanomaan esimiehelle ihan suoraan (asiallisesti ja ystävällisesti tietysti) että hämmästyit vähän kun sinua ei valittu vakinaiseksi työntekijäksi, ja että jos tämä on talon linja jatkossakin niin alat sitten hakea sitä vakipaikkaa muualta. Jotta eivät kuvitte, että näin voi jatkua ikuisesti.

Yhteistyössä