jätettiin yövaippa pois ja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3.v tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3.v tytön äiti

Vieras
Laitoin tänne viestiä jo kesäkuun alussa ja sain hyviä vastauksia - kiitos niistä.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2270905-yovaippa-pois/

Aloitettiin sitten kokeilu ja ensin meni hienosti. 9 yötä eikä yhtään vahinkoa. Joka yö kävi tunti kaks nukahtamisen jälkeen pissalla ja sitten nukkui aamuun asti. Heräs itse. Sitten sattui vahinko juuri tuohon aikaan kun pissahätään herää. Sitten pari kuivaa yötä ja sitten sattui vahinko päikkäreillä! Päikkärivahingosta on niin kauan aikaa että en musita koska sellainen olisi tapahtunut.... Varmaan tammikuussa. ja Viime yönä taas vahinko. Luotanko vaan, että kyllä tämä tästä... Missä vaiheessa kannattaa alkaa miettiä vaipan takaisin laittamista?

Mä jätin mun lapsilta yövaipan pois vasta sitten kun olivat täysin yökuivia, eli että vaippa ei ollut enää ikinä märkä. Reilu pari viikkoa kun vaippa oli ollut kuiva aina niin jätin vaipan pois.

Tytöillä se sujui kaksivuotiaana mutta pojalla kypsyminen kesti kolmivuotiaaksi asti.

Mä jätin mun lapsilta yövaipan pois vasta sitten kun olivat täysin yökuivia, eli että vaippa ei ollut enää ikinä märkä. Reilu pari viikkoa kun vaippa oli ollut kuiva aina niin jätin vaipan pois.

Tytöillä se sujui kaksivuotiaana mutta pojalla kypsyminen kesti kolmivuotiaaksi asti.

näin meilläkin, tosin omat on (poika 2v 3kk ja tytöt siinä 3v ) oikeastaan samontein päiväkuivaksi opittuaan olleet myös yökuivia.
mut mun mielestä öisin vessaan nouseminen kertoo siitä ettei vielä ole kypsä yökuivaksi (siis jos joka yö joutuu nousemaan kesken unien ) pidemmän päälle varmasti väsyttävää kun unet katkeaa jatkuvasti.

Jatkaisin kyllä ap ihan vappattomalla linjalla. Me jätettiin yövaippa pois 2 v 5 kk ikäiseltä lapselta ja seuraavan pari kk tuli vahinkoja noin joka kolmas yö, sitten vahingot vähenivät pikkuhiljaa siten, että niitä tuli enää parin viikon välein tai kerran kuussa. Nyt lapsi 4 v ja puoleen vuoteen on tullut yksi vahinko. Ei toi kuulosta yhtään pahalta, jos vanhemmilla vaan riittää puhti vaihtaa lakanat.

Tuntia ennen nukkumaanmenoa ei juoda, jos pakko on niin pieni tilkka vettä. Juuri ennen sänkyynmenoa pissalle. Meillä on jo 2,5v poika päivä- ja yökuiva. Lapsi haluaa olla yhtä iso kuin veljensäkin eikä halua "vauvojen" vaippoja. :D

vaipattomalla linjalla..

omalle tytölle jos vaipan laittoi, niin pissas takuuvarmasti siihen. Mutta kun ei vaippaa ollut, ei pissinyt. Satunnaisesti tuli vahinkoja. Kannattaa miettiä myös että olisko noina vahinkokertoina juonut edellisenä iltana normaali enempi tms.

meillä on vahinkoja sattunut, sekä kakka että pissa, silloin tällöin vaikka lapset on olleet parikin vuotta jo kuivana.

Musta on outoa ettei lapsi olis yökuiva jos nousee vessaan. Meidän tyttö ei enää halunnut itse iltaisin vaippaa laittaa ja vahinko sattui alkuun noin joka toinen yö. mutta nyt nousee itse vessaan kerran pari, muutama yö on mennyt ettei ole pissillä yöllä käynyt. Kyllä mä lasken että mun lapsi on yökuiva kun ei tarvi vaippaa vaikka yöllä herääkin vessaan. Ja tosta että alkaa väsyttää jos herää joka yö, meidän 3 v. tyttö on koko ikänsä herännyt öisin itkemään eikä vaikuta päiviin mitenkään, että hölynpölyä tollaset että vaikuttais lapseen jotenkin joku pissillä käynti öisin!!

Hereillä ollessa meillä ei ole kumpiakaan vahinkoja sattunut vuoteen. Jossain vaiheessa talvella oli ehkä pain viikon verran sellaista, että ei malttanut lähteä leikeistä pissalle ja pari tippaa ehti housuun tulla, ja siitäkin oli niin tarkka, että housut piti heti vaihtaa. Juomista en ole vielä juuri rajoitellut. Täytyypä alkaa siihen kiinnittää enempi huomiota. Kieltämättä noi vahingot on sattuneet, kun iltapala on jäänyt myöhäiseksi ja tyttö on ollut ehkä yliväynytkin. Yöunet meillä kestää 10+ tuntia. Pitäiskö noin kauan tosiaan pystyä olemaan pissaamatta? Itse käyn joka yö vessassa...

Hereillä ollessa meillä ei ole kumpiakaan vahinkoja sattunut vuoteen. Jossain vaiheessa talvella oli ehkä pain viikon verran sellaista, että ei malttanut lähteä leikeistä pissalle ja pari tippaa ehti housuun tulla, ja siitäkin oli niin tarkka, että housut piti heti vaihtaa. Juomista en ole vielä juuri rajoitellut. Täytyypä alkaa siihen kiinnittää enempi huomiota. Kieltämättä noi vahingot on sattuneet, kun iltapala on jäänyt myöhäiseksi ja tyttö on ollut ehkä yliväynytkin. Yöunet meillä kestää 10+ tuntia. Pitäiskö noin kauan tosiaan pystyä olemaan pissaamatta? Itse käyn joka yö vessassa...

se on täysin normaalia että käy vessassa. ja vahinkoja sattuu vaikka ois isompikin lapsi.

Meillä kohta 4v käyttää vielä vaippaa öisin, silti sänky lainehtii usein aamulla :( Päiväkuiva on kyllä jo ollut viime syksystä asti, välillä tosin teki kakkakepposia housuun mutta ei enää yli ½ vuoteen.
Iltapala syödään 19-aikaan ja sen jälkeen suihkuun ja klo 20 nukkumaan, yöunet 10+ tuntia. Joskus vaippa on pitänyt mutta usein vaippa on täynnä ja sänkykin litimärkä aamulla.
Tässä välillä oli vaihe jolloin poika heräsi pissahätään iltayöstä ja silloin saattoi olla kuiva aamulla.

En oikein tiedä miten pitäisi toimia. Tuntuu että jos jättää vaipan pois tulee hirvittävä pyykkirumba öihin. Vaippa on isojen poikien laatua, 8-15 vuotiaille tarkoitettu. Silti se ei vedä kaikkia pissoja. Kannattaisiko vielä odottaa?

[QUOTE="mamma";28632549]Meillä kohta 4v käyttää vielä vaippaa öisin, silti sänky lainehtii usein aamulla :( Päiväkuiva on kyllä jo ollut viime syksystä asti, välillä tosin teki kakkakepposia housuun mutta ei enää yli ½ vuoteen.
Iltapala syödään 19-aikaan ja sen jälkeen suihkuun ja klo 20 nukkumaan, yöunet 10+ tuntia. Joskus vaippa on pitänyt mutta usein vaippa on täynnä ja sänkykin litimärkä aamulla.
Tässä välillä oli vaihe jolloin poika heräsi pissahätään iltayöstä ja silloin saattoi olla kuiva aamulla.

En oikein tiedä miten pitäisi toimia. Tuntuu että jos jättää vaipan pois tulee hirvittävä pyykkirumba öihin. Vaippa on isojen poikien laatua, 8-15 vuotiaille tarkoitettu. Silti se ei vedä kaikkia pissoja. Kannattaisiko vielä odottaa?[/QUOTE]

Mä oon huono vastaan, kun en itsekään ole varma, miitä tehdä tämän ainokaisen kanssa. Ainakin nyt vielä ilman vaippaa mennään.
Mutta ajattelisin, että jos vaippa on vielä noin märkä ja valskääkin, niin en vielä yritäisi vaipattomuutta. Meillä oli totaalisen märkä talvella, mutta kevään mittaan väheni pissaaminen selvästi yöllä ja nyt se on silloin tälöin se yks pikku pissa.
Tosin voihan olla, että kun tietää, että on vaippa, niin siihen on helppo pissata. Itse ajattelin, kun vaippa jätettiin pois, että on laiskuuttakin, kun välillä vaippa märkä... Tiedä sitten.

Yökuivaksi kypsyminen liittyy hormoneihin ja sitä ei siis voi oikein opettaa. meillä on suvussa yökastelua, nuorin omista lapsista käyttää vielä yövaipaa 5-vuotiaana ja nyt harkitsen että voisi kohta kokeilla jättää pois kun on useammin ollut kuiva kuin märkä. Toisaalta silloin kun pissaa, sitä tulee paljon, mutta sentään vaippa vetää. 5-vuotiaana neuvolassa ehdotetaan kastelupatjaa ym, minä en henk. koht ymmärrä miksi pitäisi alkaa pyykirumbaan vaan pidän rauhassa vaippaa vielä. Lasta ei häiritse, päivävaipaa ei toki ole ollut yli 3 vuoteen. Jos jatkuu kouluikään, sittenhän on lääkkeitä joita voi ottaa esim yökylään tms mennessä.
Ap:lle, en laittaisi vaippaa takaisin muutamasta vahingosta. Jos lapsi itse herää yöllä vessaan, on toki yökuiva.

Mä oon huono vastaan, kun en itsekään ole varma, miitä tehdä tämän ainokaisen kanssa. Ainakin nyt vielä ilman vaippaa mennään.
Mutta ajattelisin, että jos vaippa on vielä noin märkä ja valskääkin, niin en vielä yritäisi vaipattomuutta. Meillä oli totaalisen märkä talvella, mutta kevään mittaan väheni pissaaminen selvästi yöllä ja nyt se on silloin tälöin se yks pikku pissa.
Tosin voihan olla, että kun tietää, että on vaippa, niin siihen on helppo pissata. Itse ajattelin, kun vaippa jätettiin pois, että on laiskuuttakin, kun välillä vaippa märkä... Tiedä sitten.

Niin tosiaan, tuntuu että sitä virtsaa todella erittyy suuri määrä yöllä. Se kai jonkin hormonin vaikutuksesta muuttuu ja näin olisi helpompaa opetella yökuivaksi. Tuskin sitä vaippaa saa kasteltua + sängyn jos virtsaa erittyy vähemmän, vai?

Kaipa pitää vaan odottaa vielä. Se vaan nyppii kun poika on jo kohta 4v kun kuulee että jopa 2-vuotiaat on jo kokonaan kuivia :(