Jätekuljetus maksut / Talousjäte maksut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sinikka

Vieras
Tervehdys kaikki omakotitalolaiset !
Olen nyt miettinyt jo pitemmän aikaa tuota jätekuljetus asiaa..
Meidän perheen jätteet viedään itse 5 km päässä olevalle jätepisteelle ja
tuo summa on vuodessa n.120?, jonka jätepistettä käyttävät maksavat vuodessa.
Olen nyt vaan sen verran laiskistunut, etten millään aina jaksaisi viedä sitä jätesäkkiä työmatkalla, lasten koulumatkalla tai kauppaan mennessä tuonne pisteeseen. Se kun melkein joka kolmas päivä vähintään edessä ...
Tätä rumbaa olen harrastanut viimeiset kymmenen vuotta... =)
Olen pyytänyt tarjouksia jätekuljetus firmoista, muttei vastauksia ole tullut, ei sähköpostiin eikä postilaatikkoonkaan...
Olisin nyt tiedustellut teiltä hyvät ihmiset, että minkä verran Sinun perheelläsi menee Jätekuljetus maksuun. Millainen jäteastia Sinun perheelläsi on ja kuinka suuri ? Itse tarvitsisin tuollaisen 600 litran astian ja jos se vaikka tyhjennettäisiin kaksi kertaa kuussa.. Ei taida riittää, että vain kerran kuukauteen tyhjentää... Toki, kierrätän jo nyt pahvit, lasit ym. Biojätettä en vielä.. kompostoria ei ole. Vielä.. Ensi kesän projekti. Olisin kovin kiitollinen kaikille vastanneille.. Oikein mukavaa päivän jatkoa toivotellen , Sinikka

kerran kuussa on minimi minkä voit valita taajama alueella, taajaman ulkopuolella saat ottaa kuinka harvakseltaan haluat.
Meillä tyhjennetään tikanojan toimesta 2x kk 600litran astia ja hinta on 60-80e kolmen kuukauden välein. Eli kallista on.
Täällä ei voi kilpailuttaa, sillä tikanoja kilpailutti hinnat niin alas, ja joku fiksu kunnan päättäjä oli halunnut että tikanoja hoitaa meidän alueen (kunnan oma jätteenkuljetus joutui siten lopettamaan kokonaan)
Meillä voi tehdä myös niin, että vie itse esim peräkärryllisen kerrallaan naapuripaikkakunnan kaatopaikalle, jolloin peräkärrimaksu on 15e. menee kätevästi työmatkalla mutta kukaan ei halua säilöä peräkärryllistä talousjätettä pihansa nurkassa etenkään kesäaikaan...

Kiitos ystävällisistä vastauksista =)
Meillä jätettä tulee runsaasti kuusi henkinen perhe . Ikä haarukassa lapset 4-16 v.
Ja me kaksi aikuista. Plus perheen lemmikit. Ja tämä on jo pienentynyt hurjasti meidän jätteiden "teko". Muuttamalla tapoja ja tottumuksia ja ostamalla aina kun on mahdollista sellaista materiaalia jota olisi helppo hyödyntää, kierrättää, ym.
Laskin että meillä tulisi 2 x kk tyhjennettynä 600 litran astia maksamaan vuodessa n.312 e.
Jos vielä saisi pienennettyä jätettä niin, että 1 x kk tyhjennys riittäisi olis summa vuodessa
156 e... Onkohan tuossa summassa huomioitu jäte astian vuokrausta vai onko niitä kotitaloudet ostaneet itselleen. n.150-160 e. maksaisi 600 litran astia omaksi.
Sitä tässä jo harkinneena =)
Yritän vain laskea, että paljonko olen omalla viitsimiselläni säästänyt vuosien varrella, että jaksanko vielä toiset 10-20 vuotta itse kuskata vai olisiko Luxusta maksaa jollekkin samasta hommasta, ja se olisi pois omista huolistani .... Biojäte.kompostorin ohjeet netistä kopsattu =)
Voisihan sen delegoida isommille pojille viikonloppu askareeksi jo nyt , ennen kesää..
Kiittäen vastauksista, Sinikka .

Meillä tyhjennys 2 viikon välein, 3 kuukauden välein laskuttavat 22e ja risat.

Täytyy kyl myöntää että en oo yhtään varma minkä kokonen toi roskis on :snotty:, kai se on ton 240l ja joka tyhjennyksellä kantta myöten täys..

Meitä 2 aikuista, 2 alle 2v muksua.

Just tuli lasku, 53? ja taitaa tipahtaa 4 tai 5kk välein.

Mutta toi 600 L pari kertaa kuussa kuulostaa hurjalta.
Meillä on 240L, tyhjennys joka toinen viikko.

Meitä 5 ihmistä (joista yksi kokonaan vaipoissa ja yksi enää osittain, kertiksiä käytetään), ja elukoita 8.
Eikä meillä aina edes ole täynnä tuo roskis kun auto tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Meillä tyhjennetään 240 l astia kolmen viikon välein, eli mä lasken, että noin 10?/kk menee jätemaksuun.

Pitää vielä lisätä tähän, että mä kierrätän paljon: kartonkipakkaukset (maito-, mehu-, keksi-, muro- yms. pakkaukset), muovin, lasin ja metallin. Se komposti on meilläkin vielä vaiheessa :ashamed: Mutta noita keräilen ensin allaskaappiin ja sitten auton peräkonttiin ja vien kauppareissulla kierrätyspisteelle. Kierrätyskin vähentää jätemaksua ja on ekologisempaa =)

Yhteistyössä