Jätänkö lapsen isän luokse asumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut

Vieras
Minulla on 9v lapsi,joka asuu vuoroviikoin luonani. Asumme hänen isänsä kanssa lähes naapureina,joten tällainen järjestely sopii. Olen nyt asunut tässä asunnossa 5 vuotta ja sinä aikana minulle on uuden mieheni kanssa siunaantunut kaksi lasta ja olisi aika etsiä isompi asunto. Unelmani olisi omakotitalo,mutta tältä alueelta sopivaa taloa ei ole vapautunut koko sinä aikana kun olemme sitä etsineet,samoin ne ovat olleet liian kalliita meille. Ihania taloja on kyllä muissa paikoissa paljonkin. Ongelma on lapseni, hän ei halua vaihtaa koulua ja minä en haluaisi jättää häntä isänsä luokse asumaan,meille molemmille tulisi niin kova ikävä toisiamme. Olen alkanut ahdistumaan kun mietin tätä tilannetta,meidän asuntomme on isohko kaksio ja olisi kohta pakko muuttaa,mutta mitä teen :(

Mieti nyt ensin kumpi on tärkeämpi löytää juuri se omakotitalo vai olisiko ko alueella esim. isompia rivitaloja jossa voisitte asua.

Jos päätätte muutttaa kauemmas, niin juttele sen 9v:n kanssa. Kysy haluaako asua isän luona ja käydä vanhaa koulua vai muuttaa teidän mukana uudelle alueelle. Viikonloput ja lomat voisi kai kuitenkin viettää kanssanne?

Tai olisiko mahdollista että vaikka muutatte kauemmas niin lapsi kuljetettaisiin kouluun niinä viikkoina kun asuu teillä?

Kuka sen sinne kouluun kuljettaisi :/ Mä oon nyt kotona vielä jonkun aikaa,mutta ens vuonna palaan töihin.
Se 9v haluaisi jäädä isänsä luokse asumaan kun kaverit asuu lähellä ja tuttu koulu,toki olisi meillä lomat. Silti ahdistaa itseäni jättää se isänsä luokse.

Muutto isompaan rivariin olisi ehkä mahdollinen,mutta miten pitkään me siinä asuttas? Loppuelämä? Haaveena omakotitalo ja oma piha kuitenkin jossain vaiheessa. Luovunko siis siitä ja asun täällä? Hankalia asioita :(

Muuttakaa lähelle isompaan asuntoon ja toteuttakaa haavenne omakotitalosta sitten, kun vanhin poikasi on isompi.
Ehdittehän te miehesi kanssa asua siellä omakotitalossa vaikka lopun elämäänne, mutta vanhin lapsesi on täysi-ikäinen jo 9 vuoden kuluttua ja muuttaa jossain vaiheessa omilleen.

No itse en pystysi lapsestani luopumaan eli luopuisin siitä talosta, mielummin rivarissa oman lapsen kera kuin oma talo ja pirunmoinen ikävä lapsesta. Mutta haluaako hän muuttaa kokonaan sinun luoksesi, jos asuisit lähellä? Ymmärrän kyllä et hänen olisi vaikeata luopua kavereista, ne on just tuon ikäiselle tosi tärkeitä.

No, minusta on aika julmaa panna lapsi päättämään haluaako olla isän vai äidin kanssa enemmän. Minä suosittelisin kuljetuksen vaivaa sen aikaa, kun lapsi ei pysty itse kulkemaan. Pianhan hän voisi jo linja-autolla tai pyörällä kulkea useammankin kilometrin matkan.
Toinen vaihtoehto on katsella lähialueelta isompaa kerrostaloasuntoa, jos sellainen löytyy, ja laittaa vaikka mökki tai siirtolapuutarhapaikka väljempään olemiseen.
Jos päädytte ratkaisuun että lapsi muuttaa pysyvästi arkipäiviksi vain isälle/äidille, teidän vanhempien pitää ensin puhua asia selväksi ja sitten tarjota lapselle ratkaisua ja toki kysyä ja kuunnella hänen mielipidettään siitä. Voihan olla että lapsesta on aivan ok asua viikot isän kanssa vanhassa paikassa ja viikonloput äidillä, palaten maanantaiaamuna suoraan kouluun jolloin saisi olla kolme yötä äidillä, melkein puolet viikosta.

Tuntuu hullulta että rinnasta kaksi vaihtoehtoa joko huonompi asunto/lapsi kotona tai kiva asunto/lapsi erossa, eikö toi ratkaisu ole aika selvä? Perhe pysyy koossa ja sen mukaan etsitään asunto eikä niin päin että etsitään asunto ja perhe mukautuu sen mukaan :/

Syy on myös se että tämä alua on käymässä levottomaksi ja en haluaisi lapsiani täällä kasvattaa tai asua itsekkään. Lapsen isä ei kuitenkaan ole täältä muuttamassa ja ei haluaisi että vien lapsenkaan täältä pois koska itse asuu täällä..
Kaikista parasta olisi jos voisin kaikkien lapsieni kanssa muuttaa täältä pois.

Tuntuu hullulta että rinnasta kaksi vaihtoehtoa joko huonompi asunto/lapsi kotona tai kiva asunto/lapsi erossa, eikö toi ratkaisu ole aika selvä? Perhe pysyy koossa ja sen mukaan etsitään asunto eikä niin päin että etsitään asunto ja perhe mukautuu sen mukaan :/

Siis just näin. En voi ymmärtää, että omakotitalo on tärkeämpi kuin lapsi. Siis nyt rivariin siihen lähelle. Isompi lapsi saattaa joutua kulkemaan yläasteelle tai ainakin lukioon/ammattikouluun kuitenkin jo pidemmän matkaa. Silloin voitte ostaa omakotitalon. Lapset ykköseksi, tietenkin. Me esim. ei toteuteta vielä haavetta rivitalosta mun lapsen takia. Asutaan kerrostalokolmiossa vielä ainaskin noin 2 vuotta, vaikka on tässä jo vauva isomman lapsen lisäksi. Ja saattaa tulla vielä kolmaskin lapsi. Mutta lasten tarpeet on huomioitava, kaikkien. Kuka sitä omakotitaloa tarvii? Te vanhemmat!

Ap, nyt täytyy kyllä sanoa että minua(kin) ihmetyttää logiikkasi.

Alue on käymässä levottomaksi, joten haluat lapsesi pois sieltä, mutta (koska vanhin lapsi haluaa jäädä) olet valmis hylkäämään hänet sinne. Nooh... mielenkiintoista.

Peesaan monia muita ketjussa. Arvojärjestys kuntoon, ostakaa nyt rivitalo alueelta, lapsi saa pysyä sekä isän että äidin kanssa edelleen. Ja kun hän on pian isompi (ei välttämättä tarvi odottaa täysi-ikäiseksikään, yläasteen jälkeenkin kulkeminen on helpompaa ja lapsi muutenkin isompi), ostatte sen omakotitalon.

Olet hänen äitinsä, ajattele kaikkien lasten parasta, älä vain näiden pienempien uuden miehen lasten. Se tuleva murrosikäinen sinua nyt kaikkein eniten kaipaa, etenkin kun on elämässään kokenut jo vanhempien eron.

Uskomattomia vastauksia ja ap:lta aikuisuus ihan hukassa. Ei kai lasten nyt anneta päättää muutosta. Jos alue on huono, niin parempi lähteä pois. Tuleehan sillä alueella asumaan ne seuraavatkin lapset. Ei ykkösen ehdoilla voi pelkästään mennä, vaikka paras ajankohta muutolle olisikin ollut yläasteen aloitus. Ei rivitaloa oikein kuitenkaan pariksi vuodeksi voi ostaa.

Sulla ei ole varaa omakotitaloon sillä alueella, alue on menossa huonompaan suuntaan ja lapsi pitäisi saada pois sieltä? Mistähän paremmalta alueelta ajattelit saada omakotitalon halvemmalla kuin siltä alueelta?

[QUOTE="vieras";24876862]Sulla ei ole varaa omakotitaloon sillä alueella, alue on menossa huonompaan suuntaan ja lapsi pitäisi saada pois sieltä? Mistähän paremmalta alueelta ajattelit saada omakotitalon halvemmalla kuin siltä alueelta?[/QUOTE]
Joo haiskahtaa provolta.

[QUOTE="vieras";24876860]Uskomattomia vastauksia ja ap:lta aikuisuus ihan hukassa. Ei kai lasten nyt anneta päättää muutosta. Jos alue on huono, niin parempi lähteä pois. Tuleehan sillä alueella asumaan ne seuraavatkin lapset. Ei ykkösen ehdoilla voi pelkästään mennä, vaikka paras ajankohta muutolle olisikin ollut yläasteen aloitus. Ei rivitaloa oikein kuitenkaan pariksi vuodeksi voi ostaa.[/QUOTE]

Miksei rivitaloa voi ostaa pariksi vuodeksi, tai kuukaudeksi tai kymmeneksi vuodeksi?????? Eikö se ole just ja se sama kauanko siellä asuu? Ainut että jos alle 2v asuu niin myyntivoitosta menee verot, mutta sitäkään ei tarvi pelätä että tulisi voittoa, jos alue on slummiutumassa.

[QUOTE="vieras";24876876]Miksei rivitaloa voi ostaa pariksi vuodeksi, tai kuukaudeksi tai kymmeneksi vuodeksi?????? Eikö se ole just ja se sama kauanko siellä asuu? Ainut että jos alle 2v asuu niin myyntivoitosta menee verot, mutta sitäkään ei tarvi pelätä että tulisi voittoa, jos alue on slummiutumassa.[/QUOTE]
Ei helkkari mitä järjen juoksua :D. Kaikilla ei oe varaa rahanmenetyksiin, mitä asuntokaupoissa voi tulla vähintään varainsiirtoveron ja kiinteistönvälityksen viemän verran, puhumattakaan siitä, että asunnon arvo laskisi. Tervetuloa reaalielämään.