jätän tänään vauvalta tutin pois. On nyt 6,5kk..kauankohan menee että osaa yöllä nukahtaa ilman tuttia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Mulle on moni jo maininnutkin ja tiedän itsekin, että kohtapuoliin pitäisi tutista alkaa vieroittaa. Tyttö nyt 10kk. Tuntuu, että tytölle tutti on jo vähän "liiankin" tärkeä. Todella usein sitä imuttelee; nukkumaanmennessä, herätessä, lohtuna, muuten vaan... Tyttö oppi puolen vuoden iässä laittamaan sen itse suuhun, jospa ap yrittäisi vähän harjoittaa sitä vauvansa kanssa? Treenaisitte siis päivällä tutin suuhun laittamista? Sänkyyn voisi sitten kylvää illalla vähän enemmänkin niitä tutteja, jos yksi häviää ulottumattomiin niin löytyisi pian lähistöltä toinen. Tai sitten vieroitat kokonaan tutista pois. Onhan se parempi varmaan noin ajoissa. Meillä se ei olisi tullut kuuloonkaan... :(

Esikko oli kokonaan ilman tuttia, en kokenut sitä mitenkään hankalaksi. Ainut oli että automatkat oli kauheaa huutoa:( Siks haluisin osaksi antaa tutin. Olen ollut nyt jo aamusta asti antamatta tuttia...vaunuihin olen päiväunet nukuttanut. Nukkuu nyt ulkona jo 1,5h...sisällä nukkuu tutin kanssa 30min...joten näyttää osaavan nukkua ilman tuttiakin..eipä vaikuttaisi hampaisiinkaan kun jo jättäisi pois.
Silti musta tuntuu siltä että antaisin sitä tuttia joskus hätätilantees...mutta siis harvoin vain. Yöllä en ollenkaan. Eikö se ole periaatteessa sama asia kun jos saa tuttipulloa päivisin ja nukahtaessa mutta ei saakaan enään yöllä...miks tutti on eri asia?

Nyt kun itsekin pähkäilin asiaa, niin varmaan voisit saada lapsen totutettua nukahtamaan ilman tuttia yöunille. Mikset saisi, jos kerran päikkäritkin nukkuu ilman tuttia! :) Toki voi olla, että yöheräilyä tapahtuu ilman tuttiakin, mutta saatpahan ainakin kokeiltua auttaako tutittomuus. Meillä yöheräily oli aika tiuhaa tuossa iässä, se kyllä liittyi ainoastaan liikkumiseen ja opittuihin taitoihin. Tyttö ei myöskään osannut nukahtaa itsekseen, meille siihen auttoi loppujen lopuksi unikoulutus.

Uskon kyllä että tutittomuus auttaa kun pääsääntöisesti jatkaa heti uniaan saatuaan tutin.
Pitäis viä saaha taapero ja vauva nukkumaan samassa huoneessa. Sekin projekti tulee tähän samaan syssyyn. Taapero vain pois huoneestaan hetkeksi, niin kauaksi että vauva alkaa nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
:o miks nuin pienelt pitäs tutti ottaa pois?? miks sit alkujaan ees antanu koko tuttia! meillä 1v5 kk ja 3v pitää tuttia.
Lapsen luontainen imemis vietti vähenee 10kk jälkeen joten silloin on kaikista helpoin luopua tutista eikä sitä enään oikeasti tarvita mihinkään.
Pikkuvauva taas voi oikeesti tarvita tutin imetisvietin tyydyttämiseksi ettei kokoajan tarvitse asua tissillä
Mutta jokainenhan tekee nämä asiat niin kuin haluaa.

Voi jos mun 6kk ikäinen laps söis tuttia, niin en kyllä sitä pois ottas... Meillä ei vauvalle tutti kelvannut, joten ei oo sitä lohdukkeeksi antaa yöllä. Kahdella vanhemmalla oli tutti ja itse oppivat sen suuhunsa tunkemaan, joten nukkuivat huomattavasti paremmin kuin tämä nuorin. Oon koittanut opettaa pienintä tutille, mutta ei se höppänä opi =) Mulle ainakin neuvolassa sanottiin isompien kohdalla, että viimeistään 1-1½ vuoden iässä tutti pitäs jäädä pois...

Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:
Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
:o miks nuin pienelt pitäs tutti ottaa pois?? miks sit alkujaan ees antanu koko tuttia! meillä 1v5 kk ja 3v pitää tuttia.
Lapsen luontainen imemis vietti vähenee 10kk jälkeen joten silloin on kaikista helpoin luopua tutista eikä sitä enään oikeasti tarvita mihinkään.
Pikkuvauva taas voi oikeesti tarvita tutin imetisvietin tyydyttämiseksi ettei kokoajan tarvitse asua tissillä
Mutta jokainenhan tekee nämä asiat niin kuin haluaa.

Vauva ei ole tissillä,.

Yhteistyössä