jätän tänään vauvalta tutin pois. On nyt 6,5kk..kauankohan menee että osaa yöllä nukahtaa ilman tuttia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi

Vieras
Heräilee vain yöllä niin monta kertaa tuohon tuttiin:(

Meneeköhän vauva aivan "sekaisin"jos saisikin tutin esim. pitkillä automatkoilla, tai kaupassa tai kipuhuutoon mutta muuten ei koskaan, ei varsinkaan yöllä. Onnistuisiko?Vai yhdistäisikö vauva silti sen tutin siihen lohtuun kun joskus saisi tutin...haluaisiko se sen sitten yölläkin?
Pitääkö vaan ottaa tutti ihan kokonaan pois että yöt tulisi ehjiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
antaisin tuon ikäiselle mielummin ruokaa, että saisin nukkumaan paremmin.

Niimpä joo...ruokahan se on vastaus.

no minulla on kokemusta vain omista neljästäni ja kaikki ovat hyvin nukkuneet kun ovat tarpeeksi ruokaa saaneet. tutti otettu vuoden iässä pois ilman ongelmia. mutta, jokainen tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Niimpä joo...ruokahan se on vastaus.

no minulla on kokemusta vain omista neljästäni ja kaikki ovat hyvin nukkuneet kun ovat tarpeeksi ruokaa saaneet. tutti otettu vuoden iässä pois ilman ongelmia. mutta, jokainen tyylillään.

Mun 1v alkoi nukkua kokonaisia vasta lähes 1v, siitä ruoasta huolimatta. Tutti sillä on ja sen kanssa ei oo ollukaan ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Hän saa ruokaa 5krt päivässä. Syö hyvin. Ei ole 2kk tarvinnu yöllä ruokaa. Ongelma on tutti!

Välillä nukkui läpi yön mutta nyt ollut 3 vkoa hulinaa..päivisin ei ole ärtyinen ja syö hyvin joten hampaita en usko tulevan nyt, että siis siitä johtuisi.

Hän saa ruokaa 5krt päivässä. Syö hyvin. Ei ole 2kk tarvinnu yöllä ruokaa. Ongelma on tutti!
Tuota, mikä siinä tutissa on ongelma? Herää, kun tutti putoaa vai?

Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:

Kyllä, juuri näin. Ei auta että ottaa pois kun on nukahtanut. Tuttia joutuu nostaa noin 10-20 krt yössä. Enkä koskaan reagoi mihinkään "ininään" vain kunnon itkuun annan tutin.

Pistä monta tuttia sänkyyn,kyllä hän oppii tutin itse etsimään suuhunsa :)
Mä en kyllä tuttia ottas pois omalta 7kuiselta mistään hinnasta,kyllä se niin paljon helpottaa :)

Mutta siis teet tietysti niinkuin itse tahdot!

Mutta on se sitten otettava ihan kokonaan pois jos otat.

Kyllä, juuri näin. Ei auta että ottaa pois kun on nukahtanut. Tuttia joutuu nostaa noin 10-20 krt yössä. Enkä koskaan reagoi mihinkään "ininään" vain kunnon itkuun annan tutin.

Niin ja sekin on kokeiltu että annan heti kun ähisee tutin, että ei ehtis kunnolla herätä. Ei tehoa.

OK, näin arvelinkin. Lapsi oppii kyllä kohta laittamaan sen tutin itsekin suuhunsa. Toinen vaihtoehto on sitten luopua KOKONAAN tutista.

Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:
Pistä monta tuttia sänkyyn,kyllä hän oppii tutin itse etsimään suuhunsa :)
Mä en kyllä tuttia ottas pois omalta 7kuiselta mistään hinnasta,kyllä se niin paljon helpottaa :)

Mutta siis teet tietysti niinkuin itse tahdot!

Mutta on se sitten otettava ihan kokonaan pois jos otat.

Vissiin täytyy ottaa kokonaan pois. Mut onhan monilla vauvoilla tutti, mutta ei sitä yöllä tarvitse, Miks se ei onnistu että yöllä ei mutta päivällä saisi?

Tutteja on sängyssä miljoona eikä meinaakkaan osata laittaa ite suuhu...alkaa vain leikkimään ja herää lopunkin ja saattaa valvoa 2 h:(

Mulle on moni jo maininnutkin ja tiedän itsekin, että kohtapuoliin pitäisi tutista alkaa vieroittaa. Tyttö nyt 10kk. Tuntuu, että tytölle tutti on jo vähän "liiankin" tärkeä. Todella usein sitä imuttelee; nukkumaanmennessä, herätessä, lohtuna, muuten vaan... Tyttö oppi puolen vuoden iässä laittamaan sen itse suuhun, jospa ap yrittäisi vähän harjoittaa sitä vauvansa kanssa? Treenaisitte siis päivällä tutin suuhun laittamista? Sänkyyn voisi sitten kylvää illalla vähän enemmänkin niitä tutteja, jos yksi häviää ulottumattomiin niin löytyisi pian lähistöltä toinen. Tai sitten vieroitat kokonaan tutista pois. Onhan se parempi varmaan noin ajoissa. Meillä se ei olisi tullut kuuloonkaan... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Mulle on moni jo maininnutkin ja tiedän itsekin, että kohtapuoliin pitäisi tutista alkaa vieroittaa. Tyttö nyt 10kk. Tuntuu, että tytölle tutti on jo vähän "liiankin" tärkeä. Todella usein sitä imuttelee; nukkumaanmennessä, herätessä, lohtuna, muuten vaan... Tyttö oppi puolen vuoden iässä laittamaan sen itse suuhun, jospa ap yrittäisi vähän harjoittaa sitä vauvansa kanssa? Treenaisitte siis päivällä tutin suuhun laittamista? Sänkyyn voisi sitten kylvää illalla vähän enemmänkin niitä tutteja, jos yksi häviää ulottumattomiin niin löytyisi pian lähistöltä toinen. Tai sitten vieroitat kokonaan tutista pois. Onhan se parempi varmaan noin ajoissa. Meillä se ei olisi tullut kuuloonkaan... :(

Esikko oli kokonaan ilman tuttia, en kokenut sitä mitenkään hankalaksi. Ainut oli että automatkat oli kauheaa huutoa:( Siks haluisin osaksi antaa tutin. Olen ollut nyt jo aamusta asti antamatta tuttia...vaunuihin olen päiväunet nukuttanut. Nukkuu nyt ulkona jo 1,5h...sisällä nukkuu tutin kanssa 30min...joten näyttää osaavan nukkua ilman tuttiakin..eipä vaikuttaisi hampaisiinkaan kun jo jättäisi pois.
Silti musta tuntuu siltä että antaisin sitä tuttia joskus hätätilantees...mutta siis harvoin vain. Yöllä en ollenkaan. Eikö se ole periaatteessa sama asia kun jos saa tuttipulloa päivisin ja nukahtaessa mutta ei saakaan enään yöllä...miks tutti on eri asia?

Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
:o miks nuin pienelt pitäs tutti ottaa pois?? miks sit alkujaan ees antanu koko tuttia! meillä 1v5 kk ja 3v pitää tuttia.

No joo...3v :llä tutti. Just joo. Jos luit ketjun, niin ei tarvi kysellä typeriä että miksi!
Ja kyllähän sitä muutenkin suositellaan ( hammaslääkärit ainakin) että tuon ikäiseltä jo otetaa. 7-8kk tutti pois ettei vaikuta hampaisiin ja aiheuta korvatulehduksia.

Esikko oli kokonaan ilman tuttia, en kokenut sitä mitenkään hankalaksi. Ainut oli että automatkat oli kauheaa huutoa:( Siks haluisin osaksi antaa tutin. Olen ollut nyt jo aamusta asti antamatta tuttia...vaunuihin olen päiväunet nukuttanut. Nukkuu nyt ulkona jo 1,5h...sisällä nukkuu tutin kanssa 30min...joten näyttää osaavan nukkua ilman tuttiakin..eipä vaikuttaisi hampaisiinkaan kun jo jättäisi pois.
Silti musta tuntuu siltä että antaisin sitä tuttia joskus hätätilantees...mutta siis harvoin vain. Yöllä en ollenkaan. Eikö se ole periaatteessa sama asia kun jos saa tuttipulloa päivisin ja nukahtaessa mutta ei saakaan enään yöllä...miks tutti on eri asia?

Nyt kun itsekin pähkäilin asiaa, niin varmaan voisit saada lapsen totutettua nukahtamaan ilman tuttia yöunille. Mikset saisi, jos kerran päikkäritkin nukkuu ilman tuttia! :) Toki voi olla, että yöheräilyä tapahtuu ilman tuttiakin, mutta saatpahan ainakin kokeiltua auttaako tutittomuus. Meillä yöheräily oli aika tiuhaa tuossa iässä, se kyllä liittyi ainoastaan liikkumiseen ja opittuihin taitoihin. Tyttö ei myöskään osannut nukahtaa itsekseen, meille siihen auttoi loppujen lopuksi unikoulutus.

mulla on poika, joka ei ole koskaan saanut yöllä tuttia, vaikka päiväunilla sen kanssa nukkuukin. Jos vaan saat nukahtamaan yöunille ilman, niin en näe asiassa mitään ongelmaa.

Nyt kun itsekin pähkäilin asiaa, niin varmaan voisit saada lapsen totutettua nukahtamaan ilman tuttia yöunille. Mikset saisi, jos kerran päikkäritkin nukkuu ilman tuttia! :) Toki voi olla, että yöheräilyä tapahtuu ilman tuttiakin, mutta saatpahan ainakin kokeiltua auttaako tutittomuus. Meillä yöheräily oli aika tiuhaa tuossa iässä, se kyllä liittyi ainoastaan liikkumiseen ja opittuihin taitoihin. Tyttö ei myöskään osannut nukahtaa itsekseen, meille siihen auttoi loppujen lopuksi unikoulutus.

Niinkö?:) Kiva että olet sitä mieltä että tuo voisi onnistua:) Unikoulu on jo pidetty joten siksi tuntuu silloin yöt olikin jonkun aikaa mahtavia. Kellon ympäri nukuttiin mutta nyt sitten heräillään. UUsia taitoja meillä ei ole opittu.Eli nyt on keinot vähis..ainut ois toi tutti pois...mutta on se kyllä päivällä niin kätevä:)

Yhteistyössä