Järkytyin eilen illalla rannalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poppaliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

poppaliina

Aktiivinen jäsen
07.03.2008
7 502
1
36
Addis Ameeba
Käveltiin eilen illalla keskisuomalaisen järven rannalla. Siellä oli aika heinikkoista ja järven pinnalla vipelsi paljon niitä vesikirppuja vai mitä ne on. MUTTA yhtäkkiä siitä niitten seasta kipitteli vedenpinnalla hämähäkin näköinen otus joka oli ISO. Ei varmasti ollut koppakuoriainen eikä mikään tuntemani ötökkä. Ikinä en ole semmoista ennen nähnyt ja ensimmäinen ajatus oli että mikä ihmeen hämis toi on :x :o Se katosi rantapenkereen heinikkoiseen suojaan. Tumma se oli ja vartalo iso köntti, jalkojen lisäksi arvioisin kooksi n. 5 cm. Netistä koitin etsiä ja ainoa mikä näyttäis samalta on tämä kammotus!

http://www.vastavalo.fi/vesihamahakki-hamahakki-vesihamahakki-argyroneta-aquatica-95654.html

En tiennyt että Suomessa tällaisia onkaan, saatika Keski-Suomessa. Eli vesihämähäkki joka on vielä myrkyllinen. Kyllä meni uintihalut |O Onko kukaan muu koskaan nähnyt tollasta???

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin todennäköisesti olet nähnyt veden päällä vesimittareita etkä vesikirppuja.. Moni kutsuu virheellissti vesimittareita vesikirpuiksi.. Yhdessä lastenlaulussakin lauletaan pienestä vesikirpusta ja laulukirjan sivulla komeilee vesimittari..

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mä olin jo varma että oot nähny jonkun miehen Borat-uikkareissa.

Mäpä olenkin nähnyt sellaisen.. Eikä rannalla edes!
(vaan hän hiipparoi kirkon lähellä ja teki kaikkensa päästäkseen meidän hääkuvaan :o )

Minä näin sellaisen täällä Tampereella ihan keskustassa vappuna. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin todennäköisesti olet nähnyt veden päällä vesimittareita etkä vesikirppuja.. Moni kutsuu virheellissti vesimittareita vesikirpuiksi.. Yhdessä lastenlaulussakin lauletaan pienestä vesikirpusta ja laulukirjan sivulla komeilee vesimittari..

No ei tätä vesihämähäkkiin voi sekoittaa http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria/galleria/vesimittari.htm

Niin joo, en muistanut niitten oikeaa nimeä, vesimittareitahan ne ovat! Kiitos muistutuksesta :)

Alkuperäinen kirjoittaja hämppis:

No ei tätä vesihämähäkkiin voi sekoittaa http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria/galleria/vesimittari.htm

Niin kun alussa kerroin että vesikirppujen eli siis vesimittareiden seassa käveli iso ötökkä joka näytti hämikseltä. Sukelsi joko veden alle tai meni muuten vain rantatöyrään alle, luultavasti sillä on siellä pesä.

Suomen ainoa myrkylinen hämähäkki, jonka purema voi olla jopa vähän vaarallinen (Eläinmuseon omaa eksoottista kantaa lukuun ottamatta)

On siis mikä??

vesihämähäkki, ks ap:n viesti.

Juu sen näin, mutta mä toivoin että olisit tarkioittanut jotain pienempää otusta B)

Mä olin jo varma että oot nähny jonkun miehen Borat-uikkareissa.

Mäpä olenkin nähnyt sellaisen.. Eikä rannalla edes!
(vaan hän hiipparoi kirkon lähellä ja teki kaikkensa päästäkseen meidän hääkuvaan :o )

Minä näin sellaisen täällä Tampereella ihan keskustassa vappuna. :xmas:

No sentään vappuna! :laugh:
(tosin, ei se kaunis näky ole silloinkaan )

Alkuperäinen kirjoittaja s:
noitahan on ympäri suomen vesihämiksiä. monet kerrat niitä nähny ja ei oo koskaan purru

Missä niin lukee että niitä on ympäri Suomen? Olis kiva tietää kun itse en löytänyt tietoa paljonkaan. Ja käsittääkseni ei niitä nyt ihan joka päivä näe, onneks. Että kuinkakohan yleinen on ja millaisissa paikoissa toi roikale viihtyy, että tietää jättää sellaiset uintipaikat väliin.

Yhteistyössä