Järkkyy: Paimiolaiset rasistit vauhdissa:-O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Epäluulot velloivat tiedotustilaisuudessa
Vastaanottokeskus nosti paimiolaiset kiihkeään vastarintaan
Turun Sanomat 8.10 2009 02:43:58

Paimion vastaanottokeskusta käsittelevästä tiedotustilaisuudesta muodostui keskiviikkoiltana kuntalaisista säkenöivän kiukun purkaus. Lähiseudun asukkaille tarkoitettu tilaisuus keräsi reippaasti yli sata kuulijaa hotelli Valtatie 1:n tiloihin. Koolle kutsujina toimivat keskusta puuhaavat sisäministeriö ja Varsinais-Suomen TE-keskus sekä tulevaa laitosta pyörittävä Punainen risti.

Nykyisen hotellin tilat on vuokrattu vastaanottokeskuksen käyttöön. Sen katon alle on tarkoitus sijoittaa kuun puolivälistä lähtien parisataa turvapaikanhakijaa. Hankkeen aikataulu on ollut varsin pikainen, sillä keskuksen sijoituspäätös varmistui vasta pari viikkoa sitten.

Asiaa valmisteltu
hiljaisuudessa
Tiedotustilaisuus sähköistyi heti alkuunsa, kun paikalla ollut yleisö ei malttanut kuunnella sisäministeriön ylitarkastaja Veikko Pyykkösen esitystä loppuun. Yleisö tahtoi lopettaa "turhanaikaiset kalvosulkeiset" ja pureutua oikeisiin ongelmiin.

Järjestäjät ja yleisö päätyivätkin kilvan maalailemaan uhka- ja kaunokuvia pakolaistilanteesta ja keskuksen merkityksestä Paimion kaupungille. Satapäiseltä yleisöltä ei herunut ainuttakaan hyväksyvää kommenttia keskuksen puolesta. Yhtä lailla järjestäjien pinna ei tahtonut riittää kuntalaisten epäluulojen hälventämiseen.

Erikoissuunnittelija Kalle Myllymäki Varsinais-Suomen TE-keskuksesta myönsi, että hanke on edennyt valitettavan kiireellä.

-?Turvapaikanhakijoiden määrä on noussut nopeasti. Nyt tarvittaisiinkin positiivista suhtautumista tähän asiaan, hän pyysi.

Paimiolaisia kuitenkin raivostutti, että hanketta on valmisteltu piilossa.

-?Asiaa on pidetty salassa, eikä asukkaita ole kuultu aikaisemmin, valitti lähistöllä asuva Johanna Suojanen .

Tilannetta ei parantanut, että puuhamiehet tunnustivat puhuneensa keskuksen perustamisesta jo toukokuussa kaupungin virkamiesten kanssa. Osan kiireestä aiheuttaa Suomusjärven vastaanottokeskuksen lakkauttaminen kuun vaihteessa. Paimion tilat korvaavat sen jättämää aukkoa. Sisäministeriön Pyykkönen kuitenkin vakuutti, että majoitustilanne ei muistuta katastrofia.

-?Tällä hetkellä akuuttia liikkeelle lähtöä ei tarvita, mutta huomenna tilanne voi olla jo toinen, hän totesi ja muistutti, että pari vuotta sitten Suomessa jopa lakkautettiin useita keskuksia, kun hakijamäärät romahtivat.

Pakolaiset laskevat
asuntojen arvoa
Paimion vastaanottokeskuksen myötä pitkäaikaisen hotellin toiminta loppuu. Sen mailla sijaitseva uimahalli jää kuitenkin paikallisten käyttöön.

Viranomaiset vakuuttivat huolestuneille veronmaksajille, että esimerkiksi turvapaikanhakijoiden terveydenhuolto ei kaadu kunnallisen sosiaalitoimen maksettavaksi.

Myllymäki myös lupasi, että vaikka kaupungin katukuva muuttuu värikkäämmäksi, pakolaisinvaasiota ei tarvitse pelätä.

-?Tulevaisuudessa Paimioon sijoitettavat pakolaiset voidaan laskea yhden käden sormilla, erikoissuunnittelija arvioi, vaikka oleskeluluvan saaneet saavatkin itse valita asuinkuntansa.

Verorahojensa menetyksen lisäksi paikalliset huusivat yhteen ääneen huoltaan siitä, että kulmille ilmestyvät ulkomaanihmiset ovat omiaan laskemaan kiinteistöjen arvoa.

-?Monet pelkäävät järjestyshäiriöiden lisääntyvän ja lasten ja nuorten turvallisuuden heikentyvän, Johanna Suojanen muotoili maltillisesti.

Moni paikalla ollut ei kuitenkaan malttanut kätkeä avoimen rasistista suhtautumistaan koko hankkeeseen. Useissa puheenvuoroissa arvosteltiin kovin sanoin Suomen koko turvapaikkalinjaa ja vaadittiin muutoksia pakolaislakeihin.

RAMI NIEMINEN

no tuota. siinä valtatie ykkösen vieressä on nesteen ympärivuorokauden auki oleva huoltsikka ja vielä jonkuverran matkaa paimion keskustaan asti. mutta onhan siinä ihan lähellä muutama hulppeankin näköinen omakotitalo ja paippi =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eivätköhän paimiolaiset noin yleensä suhtaudu myönteisesti vastaanottokeskusta kohtaan. Kunhan sellainen vain perustetaan jonnekin muualle kuin Paimioon.

niinpä... suvaitsevaisuuden puolesta liputetaan ja rasismia vastustetaan niin kauan kun ne pakolaiset asuvat jossain muualla kuin omassa naapurissa....

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eivätköhän paimiolaiset noin yleensä suhtaudu myönteisesti vastaanottokeskusta kohtaan. Kunhan sellainen vain perustetaan jonnekin muualle kuin Paimioon.

niinpä... suvaitsevaisuuden puolesta liputetaan ja rasismia vastustetaan niin kauan kun ne pakolaiset asuvat jossain muualla kuin omassa naapurissa....

Not in my backyard :attn.

NIMBY=)

Mamuja on ollu paimiossa viime vuonna ihan tarpeeksi. Yksi syy miksi meidän perhe muutti pois Paimiosta oli noi mamut... Yksi yritti "lainata" mun mp3-soitinta.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa ex-paimiolainen:
Mamuja on ollu paimiossa viime vuonna ihan tarpeeksi. Yksi syy miksi meidän perhe muutti pois Paimiosta oli noi mamut... Yksi yritti "lainata" mun mp3-soitinta.

Olet rasisti kun et lainannut soitintasi mamulle :attn: Ties mitä terapiaa vaativia traumoja hän sai sinun töykeästä käytöksestä!

Tuosta jutusta tulee selvästi esiin miten ihmiset ovat täysin kyllästyneitä siihen paskaan mitä poliitikot ja virkamiehet suustaan päästävät monikulttuurin ihanuudesta ja autuudesta. Edes "rasistiksi" leimaantuminen ei estä kansalaisia tuomasta esiin mielipiteitä maahanmuutosta. Tämä tietää erittäin hyvää ajatellen seuraavia eduskuntavaaleja. Kansallismieliset ehdokkaat tulevat saamaan äänivyöryn ja useamman ehdokkaan läpi. Iso pyörä on muuttanut suuntaansa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten jotkut voivat olla huolestuneita asuntojensa arvosta kun pakolaiset hakevat Suomesta turvaa vainoa vastaan? :o

Siksi koska alueilla johon on keskittynyt paljon pakoilaisia, on myös enemmän heihin liittyviä ongelmia, varastelua, bussiin ja rappukäytävään paskomista ja muuta ihan älytöntä

Siinä ei ole mitään vikaa että ei halua vastaanottokeskusta naapuriinsa. Lisäähän se menoa ja meininkiä, ja sitä saakin vastustaa. Ja maahanmuuttopolitiikan arvostelu on jotain ihan muuta, kuin rasismia.

Alkuperäinen kirjoittaja Älä oo niin helppo:
Miten jotkut voivat olla huolestuneita asuntojensa arvosta kun pakolaiset hakevat Suomesta turvaa vainoa vastaan? :o

Siksi koska alueilla johon on keskittynyt paljon pakoilaisia, on myös enemmän heihin liittyviä ongelmia, varastelua, bussiin ja rappukäytävään paskomista ja muuta ihan älytöntä

Suomalaisetkin varastavat ja paskovat busseihin sekä rappuihin :attn:

Ennen minäkin olin kovin suvaitsevainen maahanmuuttajia kohtaan. Vaan en enään.. Nyt, kun niitä asuu samalla paikkakunnalla paljon eikä edes kauppaan pääse rauhassa ilman huuteluja ja tuijottelua:x
Se on tosiaan helppoa olla suvaitsevainen niin kauan kunnes ne mamut asuvat SINUN naapurissasi!

Mä en yleensäkään tajua, miksi hel*etissä kamalalla kiireellä laukkautettiin näitä vastaanottokeskuksia ja sitten muutaman kuukauden päästä huomatiin, että hei, ei meillä olekaan enää tiloja, mihin sijoittaa saapuvat pakolaiset. Sitten kamalalla kiireellä (taas) korjataan joitan hotelleja, että saisi paikkoja uusille tulokkaille.

Esim. hyvin toimiva Perniön vastaanottokeskus lopetettiin. Jos olisi toiminnassa, sinne mahtuisi paljon pakolaisia ja paikka on sen verran syrjässä, että se ei edes ketään haittaisi.

Mun mielestä tuossa uutisessa ei ollut mitään yllättävää. Käsi pystyyn vaan, jos joku oikeasti haluaa naapuriinsa vastaanottokeskuksen. Mulla nyt ei suuria intohimoja asian suhteen ole, mutta meidän paikkakunnalla oli hetken aikaa parin kilometrin päässä keskustasta vastaanottokeskus, ja fakta on se, että kaupoissa varastelu lisääntyi, kerjäläisiä ilmestyi katukuvaan ja nuoret naiset sai usein kokea sen että tultiin ahdistelemaan pakolaismiesten taholta. Itse en saanut silloin liikkua rauhassa kuin koiran kanssa. Vastaanottokeskus sitten lakkautettiin pari vuotta sitten, ja nyt yritettiin uutta saada ihan keskustaan. Kaupunginvaltuustossa sitten kaatui se hanke, ja täytyy myöntää etten ollut pahoillani. Vaikka en nyt intohimoisesti vastustakaan, mutta edellisten kokemusten perusteella ei ole mitään positiivista sanottavaa pakolaiskeskuksen toiminnasta paikkakunnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mun mielestä tuossa uutisessa ei ollut mitään yllättävää. Käsi pystyyn vaan, jos joku oikeasti haluaa naapuriinsa vastaanottokeskuksen. Mulla nyt ei suuria intohimoja asian suhteen ole, mutta meidän paikkakunnalla oli hetken aikaa parin kilometrin päässä keskustasta vastaanottokeskus, ja fakta on se, että kaupoissa varastelu lisääntyi, kerjäläisiä ilmestyi katukuvaan ja nuoret naiset sai usein kokea sen että tultiin ahdistelemaan pakolaismiesten taholta. Itse en saanut silloin liikkua rauhassa kuin koiran kanssa. Vastaanottokeskus sitten lakkautettiin pari vuotta sitten, ja nyt yritettiin uutta saada ihan keskustaan. Kaupunginvaltuustossa sitten kaatui se hanke, ja täytyy myöntää etten ollut pahoillani. Vaikka en nyt intohimoisesti vastustakaan, mutta edellisten kokemusten perusteella ei ole mitään positiivista sanottavaa pakolaiskeskuksen toiminnasta paikkakunnalla.

Mitä vikaa pakolaismiehissä?? :o

Missä kohtaa mä mahdoin sanoa, että niissä jotain VIKAA on? En missään. Mä vaan sanoin, että täällä ei saanut rauhassa silloin kulkea ilman että ne miehet yritti lyöttäytyä seuraan, koskettelemaan kättä, tuijottelemaan silmiin ja juttelemaan jotain. Jos mä olen menossa jonnekin niin en mä tosiaan kaipaa sitä että kolme miestä tulee vierelle kävelemään ilman että mä niitä siihen kutsun. Oli ne sitten suomalaisia tai ulkomaalaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Missä kohtaa mä mahdoin sanoa, että niissä jotain VIKAA on? En missään. Mä vaan sanoin, että täällä ei saanut rauhassa silloin kulkea ilman että ne miehet yritti lyöttäytyä seuraan, koskettelemaan kättä, tuijottelemaan silmiin ja juttelemaan jotain. Jos mä olen menossa jonnekin niin en mä tosiaan kaipaa sitä että kolme miestä tulee vierelle kävelemään ilman että mä niitä siihen kutsun. Oli ne sitten suomalaisia tai ulkomaalaisia.

Miten pakolaiset voivat kotoutua jos sinä, ja muut suomalaiset, suhtautuvat nuin töykeästi pakolaisiin? Ystävystyminen ja kielen oppiminen on parasta kotoutumista ja sinä käyttäyidyit noin huonosti. Hyi häpeä jos osaat!

Miten pakolaiset voivat kotoutua jos sinä, ja muut suomalaiset, suhtautuvat nuin töykeästi pakolaisiin? Ystävystyminen ja kielen oppiminen on parasta kotoutumista ja sinä käyttäyidyit noin huonosti. Hyi häpeä jos osaat!

Mistä sä sitten tiedät miten mä olen käyttäytynyt pakolaisia kohtaan? Mulle sopii olla kenen kanssa vaan tekemisissä joka kohtelee minua kunnioittavasti ja ystävällisesti. Eteeni tiellä porukalla asettuminen tai koskettelu ilman lupaa ei mielestäni ole kohteliasta käyttäytymistä. Ja erikoista on, että tätä televät vain miehet sitten, jos mielestäsi tarkoituksena on vain ystävystyminen ja kielen oppiminen. Luulisi että naisetkin tulisivat ystävystymään ja kieltä oppimaan.

Yhteistyössä