Järkky olo, mikä ihme minua vaivaa?

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Nyt tän alkuraskauden aikana on ollut sellaisia öitä, kun herään hikoilevana, vaatteet läpi märkinä ja kylmissäni.. Ja aivan järkyttävän paha olo silloin kun herään.. Noita öitä on nyt ollut parissa vkossa 5-6 kpl.

Sama järkky olo on alkanut tulla iltaisin. Eilen ja tänään. Menen kalpeaksi, kylmä hiki virtaa pitkin rintojen väliä, otsaa, selkää, kaulaa jne... Pitää mennä suihkuun, kun muuten jään nihkeäksi. Olotilaa kestää vajaan tunnin.

Mitä ihmettä tämä on?

Villi arvaus että hormonit tekee temppuloita... Mulla on ollu alkuraskuadessa sellasta että herään sellaseen yhtäkkiseen pahoinvointikohtaukseen ja en kertakaikkiaan ole kerinny laattaamaan vessaa :o :x ...Sen jälkeen on puskenu sellanen "tissinvälys"hiki :whistle:

Mutta:Kysäse ihmeessä asiaa neuvolasta tai mene lääkäriin!

Mulla on kummankin raskauden aikana tullut tuollaista oloa, mutta toisaalta monesti kaupassa tmv. ei öisin. Pakko mennä kyykkyyn tai oksennus lentää. Kylmä hiki ja voin kuvitella kuinka kalpea oon ollut. :| Se oli kamalaa..

voisko muuten ollakin Hb:stä johtuvaa, nimittäin miehän imetän edelleen tota 1 vuotiasta ja neuvolassa jossain vaiheessa kateltiin et on melko matalalla Hb, jos vaikka raskaus vielä alentaa sitä jotenkin...?!

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
voisko muuten ollakin Hb:stä johtuvaa, nimittäin miehän imetän edelleen tota 1 vuotiasta ja neuvolassa jossain vaiheessa kateltiin et on melko matalalla Hb, jos vaikka raskaus vielä alentaa sitä jotenkin...?!

Kyllähän se hemppa monesti raskausaikana laskee. Mulla se oli joskus 13-14 viikon paikkeilla (piti ihan kattoo kortista)

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Kuulostas verensokeriongelmilta. Mulla tuollaista ja 2 kertaa raskausajan diabetes. :|

Mie oon sokerirasituksissa edellisissä raskauksissa ollut ja ei mitään, pientäkään häikkää ole niissä ollut. Oliko muita oireita diabeteksestä ja miten varhain sellainen voi jo "puhjeta" raskausaikana?

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Kuulostas verensokeriongelmilta. Mulla tuollaista ja 2 kertaa raskausajan diabetes. :|

Mie oon sokerirasituksissa edellisissä raskauksissa ollut ja ei mitään, pientäkään häikkää ole niissä ollut. Oliko muita oireita diabeteksestä ja miten varhain sellainen voi jo "puhjeta" raskausaikana?

No alkuun ei muuta kuin nuo ihme matalan sokerin kohtaukset. Sitten myöhemmin myös ruoan jälkeen heittelyitä, kaamea väsy ja huono olo.

Se voi puhjeta jo heti alussa (mulla kakkosesta oli heti alussa) tai sitten myöhemmin, ei tarvi olla joka raskaudessa.

Ja voihan tuo olla ihan hormonaalistakin, ei tarvitse liittyä sokereihin. Mutta tuo aamuyön kohtaus kuulostaa tutulta...Verensokerihan laskee aina yöllä kun pitkän aikaa syömättä.

Jos jatkuu, mene otattamaan neuvolaan paastosokeri.

Matalan verensokerin oireita:

. hikoilu
. pahoinvointi
. näkökyvyn muutokset
. vapina
. huulien nipistely
. ärtyneisyys
. tajunnanmenetys
. kuuman tunne
. nihkeä iho
. hermostuneisuus
. heikkous
. nopea sydämensyke
. nälän tunne
. epäselvä puhe
. väsymys
. vaikeus ajatella

http://www.accu-chek.fi/nordic/rewrite/content/fi_FI/1.1.4:40/article/ACCM_general_article_998.htm

Kiva jos tässä alkaa nyt sokerit heitellä..Ompahan kohta kaikki raskauksiin liittyvät ongelmat saatu kokea.. :kieh: :kieh: :kieh:

:whistle: Älä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon! :hug: Voi tosiaan olla ihan jotain ohimenevääkin.

Ja sokeriongelmista raskauden aikana kyllä selviää, jos siitä on kyse, mä jouduin insuliinille molemmista, mutta kaikki meni silti oikein hyvin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Matalan verensokerin oireita:

. hikoilu
. pahoinvointi
. näkökyvyn muutokset
. vapina
. huulien nipistely
. ärtyneisyys
. tajunnanmenetys
. kuuman tunne
. nihkeä iho
. hermostuneisuus
. heikkous
. nopea sydämensyke
. nälän tunne
. epäselvä puhe
. väsymys
. vaikeus ajatella

http://www.accu-chek.fi/nordic/rewrite/content/fi_FI/1.1.4:40/article/ACCM_general_article_998.htm

"vain" 7 / 16 täsmäis miun siihen pahaan oloon.. Esim nälän tunnetta minulla ei yöllä tule..

Veikkaisin, että voi olla imetyksestä johtuvaakin, maha-asukki vie osansa napanuoran kautta ja pikku-ukko osansa tisuleista ja tartteis puhtia jäädä vielä itsellekkin - olettaisin, että pitää olla kyllä aikamoinen superkunto, jollei ala oireilla mitenkään.

Mulla oli imetysaikana ihan samanlaisia kohtauksia..yöllä heräsin siihen että tuskanhiki päällä ja kauhean paha olla, sydän tykytti ja se kohtaus kesti just jonkun 30-60min.
Pistin hormonien piikkiin. Kohtaukset loppui kun imetys loppui.

Raskausaikana mulla laski verenpaineet ja sen takia pyörryin muutamaan otteeseen, mutta ne pyörtymiset tapahtu aina päiväaikaan. Verenpaineen laskusta tulee myös sellainen tuskaisen hikinen, huono olo.

Juu on ihan tuttuja juttuja ja mulla on herkät verensokerit ollu monta vuotta muttei sokeritautia. Siitä selviää syömällä säännöllisesti.

Hormoonit aiheuttaa tuommoista myös. Mulla on ollu kylmänhikeä aika ajoin.

Ja hemppa tai verenpaine.Ittellä on molemmat matalat.

Olen lähihoitaja tai sama kai tuo mikä se ammatti on. Kylmä hiki valuu itsellänikin töissä ja yöllä ja palelee ym. Googletin netistä, että se liittyy esim. sydänoireisin/nestetasapainoon. Kannattaa huolehtia kunnon nesteytyksestä, koska jos on raskaana vauvakin vie jo osan juomastasi nesteestä. Jos virtsa on tummaa tai mitä tumempaa se on sitä enemmän kannattaa alkaa juoda nestettä. Tai sitten ne ovat selittämärrömiä esim. flunssan oireita. Itse sairastan nyt flunssaa jossa on alilämpöä, kylmä hiki ym. Flunssankin tyyppejä on monia, jotka aiheutavat em.oireita. Kandee kysästä lääkäristä.

Nyt tän alkuraskauden aikana on ollut sellaisia öitä, kun herään hikoilevana, vaatteet läpi märkinä ja kylmissäni.. Ja aivan järkyttävän paha olo silloin kun herään.. Noita öitä on nyt ollut parissa vkossa 5-6 kpl.

Sama järkky olo on alkanut tulla iltaisin. Eilen ja tänään. Menen kalpeaksi, kylmä hiki virtaa pitkin rintojen väliä, otsaa, selkää, kaulaa jne... Pitää mennä suihkuun, kun muuten jään nihkeäksi. Olotilaa kestää vajaan tunnin.

Mitä ihmettä tämä on?

Kannattaa mennä lääkäriin ellei oireet ole helpottaneet. Kuulostaa joltain vakavalta aineenvaihduntahäiriöltä.

Yhteistyössä