jäntevä vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kakkosen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kakkosen äiti

Vieras
Millaisia ohjeita ootta saaneet?
Kävin tänään 2kk ikäsen kanssa neuvolassa ja kyselin samalla ohjetia, koska mun mielestä tuo tyttö on vähän liianki jäntevä. mm. puseroa pukiessa alkaa ensin nauramaan, ku nostaa käden korvanviereen ja heti kohta alkaa itkemään (mietin käykö kipeää = kirraako joku jänne, terkkari ei osannu sanoa mitään) samoten ku töröttää koko ajan nokka pystyssä ja tikkusuorana (ei rentouta vatsalihaksia.
Oon yrittäny kantaa toinen jalka koukussa, ja pitäny lattialla kovalla alustalla, koska siinä viihtyy.
Terkka sano eka et pidä mahdollisimman paljon sitterissä, et joutuu kannattelemaan itseään, mut sit kohta sano et pidä mahdollisimman vähän sitterissä ja paljon lattialla (et puhu ihan ristiin),
sit käski pukea lapsen sylissä.. no se oli ihan hyvä neuvo, koska olen suurimmaksi osaksi pukenu tytön hoitopöydällä.
Miten tuota vois jumpata?
Esikoinen oli kans jäntevä, tosin ei näin tiitterästi ja mä olen ollu myös ite.. terkkari meinas et olis "periytyvää".

no siis sitteri hiiteen ja mahdollisimman paljon lattialla ainakin! Ja erilaisia kehon liikkeitä "jumpata" yhdessä samalla leikkien. Fyssarillahan tosta vois käydä kerran ohjauksessa.

Onko se muka huono asia että on jäntevä vauva, mä olen luullut että päinvastoin. Meidän vauvoja on aina sanottu jänteviksi joka on ollut ainoastaan positiivista. En mä nyt oikein tajunnut tätä juttua :o

Alkuperäinen kirjoittaja siis häh:
Onko se muka huono asia että on jäntevä vauva, mä olen luullut että päinvastoin. Meidän vauvoja on aina sanottu jänteviksi joka on ollut ainoastaan positiivista. En mä nyt oikein tajunnut tätä juttua :o

sit on huono jos vauva on liian jäntevä.. lihakset on jännityksessä koko ajan

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ahaa okei :) Onko sun vauvasta sanottu että olis liian jäntevä ja mistä sen sitten tietää?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ahaa okei :) Onko sun vauvasta sanottu että olis liian jäntevä ja mistä sen sitten tietää?

ei ole sanuttu, eikä th osanu sanoa asiaan mitään, ku sitä kyseli, aloin kyseleen koska on käsitellessä jäykkä. Ei rentouta lihaksiaan oikeastaan ku nukkuessa..

Mulla on hoidossa liian jäntevä vauva, ns. ylijäntevä. Selvästi taivuttaa itseään koko ajan niin, että kun on lattialla tai sylissä, selkä on ihan kaarella. Pukeminen on hankalaa, samoin vaipanvaihto.. välillä vaan kantapäät ja pää osuu lattiaan. Ikää noin 3kk. En tiedä sitten onko nyt jumppaohjeita saatu, yritän ainakin täällä kanniskella niin että selkä ois pyöreänä ja pidän paljon lattialla.

Alkuperäinen kirjoittaja TELI:
Meidän vauva kans ylijäntevä, selkä kaarella jatkuvasti. Huomenna aamulla on fysioterapeutti - tuun sit kertoon mitä se sanoi, jos vaikka olis vinkkiä muillekin

tule!! Tuo kans maakaa lattialla nokka pystyssä ja jalat se yleensä vielä taivuttaa taivasta kohti. Vaipan vaihdon yhteydessä koukistaa jalat mahan päälle et sillon on periaatteessa ainaki vatsalihakset rentona. Nyt on alkanu sylissä vääntään itteä pystympään asentoon (oon pitäny tietoisesti vähän makaavassa asennossa, et ei könöttäs niin pystyssä ja joutus kannatteleen itteään). sekä kylellä maatessa yrittää vääntää nokkaa tyynyävaste, ikään ku yrittäs kääntyä kylelleen, tosin roppa ei seuraa mukana

Alkuperäinen kirjoittaja Team Switzerland:
Näin meidän tytön mahallaan rentoutuvan pää alustalla ekan kerran kun se oli 6kk :)

joo, ei tämäkään suostu oleen mahallaan muuta ku nokka pystyssä.. oon yrittäny muutaman kerran laittaa massulleen nukkuun, ku ilma kiertää mahassa mut herää samantien kähänäämään

Meidän poika oli kans vähän ylijäntevä, väännätti itseään vasemmalle. Meillä neuvolassa terkkarina just valmistunut kokematon nuori, joka säikähti tätä jäntevyyttä niin, että varas siltä istumalta ajan lastenerikoislääkärille. Siinä vaiheessa säikähdettiin jo itsekin, koska ylijäntevyys voi olla viite cp-vammasta. Lääkäri totesi vain hieman ylijäntevyyttä ja laittoi lähetteen ft:lle. Ft:llä kävimme muistaakseni 3-4 kertaa, saatiin jumppa- ja käsittelyohjeita. Oikeilla ohjeilla poika "suoristui" tosi nopeasti. Ft:n mukaan meidän poika ei edes ollut mistään jäntevimmistä päästä, joskus varsinkin suuttuessa väänsi kaarelle ja/tai vasemmalle. Mutta meidän onneksi tämä kokematon terkkari vähän "ylireagoi" :)

Suosittelen käyntiä ft:llä, koska jokaisella lapsella voi olla se oma juttu miten jumpata. Meillä oli mm. sylissä kantamista niin, että selkä pyöreänä --> vauvan selkä kantajan rintakehää vasten jalkoja pumpaten. Kaikki aktiviteetti ym. piti järjestää oikealle puolelle, jotta se venyisi. Nukuttaminen oikealle kyljelle. Jumppaliikkeitä lattialla jne.

Nyt on fysioterapeutilla käyty tuon 6 kk pojan kanssa. Poika siis hieman ylijäntevä eli selkä kaarella usein. Fysioterapeutti ei ollut mitenkään kovasti huolissaan, mutta antoi ohjeita miten tehdä vastaliikkeitä. Kun vauva on mahallaan niin rinnan alta tukien pitäisi vauvalle näyttää mitä tarkoittaa konttausasento. Näin oppii ottamaan vastaan käsillä, pyöristämään selkänsä ja laittamaan jalat pepun alle. Sylissä vauva pitäisi välillä pitää "sitteri"asennossa ilman, että pään alla on tukea - tällöin on pakko käyttää vatsalihaksia. Kun vauva on lattialla selällään pitäisi hänelle tarjota paljon jalkoja (varpaita) siihen tyrkylle - tämä taas vahvistaa vatsalihaksia. Nyt sitten vaan harjoitellaan ja kontrolli on kuukauden päästä. Varmasti noita vastaliikkeitä itsekin pystyy keksimään sille omalle vauvalle sopiviksi. Niin ja suositteli vauvan pukemista sylissä, jolloin kordinaatioliikkeitä tulee ihan itsestään.

kiitos TELI!
Näytin tänään tyttöä oman jälkitarkastuksen yhteydessä vanhemmalle terkkarille.. meinas ettei tyttö ole ylijäntevä koska ei vedä selkää kaarelle.
Kehoitti kantamaan tyttöä siten et toinen käsi on jalkojen välistä ja toinen kummanki käden alta. samoten ku tyttö on sylissä ni kehotti tuomaan kädet keskilinjaan ts:syliin

Yhteistyössä