Jännitysvatsa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolo ongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolo ongelma

Vieras
Onks täällä muita, joilla on sama inhottava ongelma, eli maha menee ihan sekaisin jännittävissä tilanteissa? (muiden ah niin ihanien oireiden, kuten oksetuksen, jumpsuttavan sydämen, huimauksen, hengenahdistuksen, tärinän ja jumittavan pään lisäksi).

Tosi hehkeää esim. treffeillä juosta vessassa koko ajan, ja vielä kera vähemmän viehättävien äänitehosteiden. Tai etenkin jos on tälleen varattuna ihmisenä salaisesti ihastunut tuttuunsa, jolta tän ihastuksen haluaisi myös pitää salassa ja kyetä käyttäytymään normaalisti tämän seurassa. Ton nykyisen miehen kanssa oli niin helppoa kun en aluksi ollut siitä yhtään kiinnostunut niin ei jännittänytkään pätkääkään, ihan kattellaan-asenteella olin ja sit vaan päädyttiin yhteen kun huomasin et toihan onkin aika kiva ja söpö.

Otin nyt viimeksi jännässä tilanteessa imodiumia ja se helpotti sen verran, ettei muun jännityksen lisäksi tarvinnut ainakaan pelätä sitä, tuleeko vielä p****t housuun, muuten olo tosin oli taas ihan järkyttävän kamala. Mut mietin, et onkohan noitakaan ihan turvallista syödä tämmöisestä syystä kauhean usein tai säännöllisesti? Ootteko saaneet jotain muita apuja?

Nyt olis tiedossa yksi semmoinen tilaisuus, missä olis kaikkia herkkujakin tarjolla. Vituttaa todella olla niin huonovointinen tuollakin (koska se yks ihana tulee sinne) ettei pysty pistämään suuhunsa mitään. Auttakaa, mitä mä teen? Mulla ei siis mitään pahempaa jännittämisongelmaa nykyään muissa tilanteissa kuin silloin kun näen tätä tuttua. Joka on ihan maailman mahtavin ihminen sinänsä, etten todellakaan tahtoisi alkaa hänen seuraansa vältellä.

Mä jännitän vatsalla. Sekä lisäksi noilla kaikilla muillakin tyyleillä mitä mainitsit :)

Mulla on siis sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja paniikkihäiriötaustaa. Olen käynyt ihan juttelemassa asiasta lääkärin ja psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Se auttoi. Lisäksi mulla on laukussa aina propal-lääkettä mukana, se vie suurimmat jännitysOIREET melko tehokkaasti mennessään. Jännitys kyllä jää, mutta se on normaalia jännitystä minkä ei kuulukkaan lähteä :)

Kiitos vastauksestasi!

Auttaaks toi propral myös noihin muihin oireisiin kuin tuohon sykkeen nousuun? Mulla on reseptikin siihen, mutten sitten saanut ikinä aikaiseksi hakea niitä, kun ajattelin ettei se sydänoire nyt ole mikään erityisen häiritsevä jos vertaan vaikka noihin vatsaoireisiin. Siis mulla tätä jännityskierrettä vaan pahentaa se, että jännitysoireet tekee mut niin sairaaksi et nyt sitten jännitän niitä oireita varmaan enemmän kuin itse jännittäviä tilanteita. Tai en mä kyllä tajua mitä jännittävää tuon tutun tapaamisessakaan on, mutta mun kroppa on nähtävästi toista mieltä ja saa kamalan paniikkireaktion jo siitä et sovin tapaavani sitä. Ja sit alan jännittää esim. sitä, et onko vessaa missään tarpeeksi lähellä...

Oon käynyt terapiassa monta vuotta sosiaalisten tilanteiden pelon vuoksi ja se auttoikin paljon. Pahimmillaan en esim. pystynyt syömään missään sosiaalisissa tilanteissa, koska mulle tuli niin huono olo et oksensin. Terapia kuitenkin loppui eikä mulla nyt enää ole oikein mitään eväitä tän asian kanssa. Enkä tosiaan enää onneksi jännitä muissa tilanteissa kuin tuon ihastuksen seurassa, mutta hänen seurassaan sitten sitäkin kamalammin.

Ja siis mulle ei tosiaankaan ole ongelmana se itse jännitys, sehän voi olla tavallaan kivakin tunne, vaan nuo tilanteeseen nähden aivan ylimitoitetut fyysiset oireet, mitä se laukaisee. Olis kiva kuulla lisää tuosta propralista!

Yhteistyössä