...jälleen kaivataan vinkkejä UNIKOULUUN!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hötkymamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muuten.. jostakin luin joskus, että isän voi olla parempi toimia unikouluttajan kuin äidin. Tämä varsinkin silloin, jos äiti imettää (äiti=tissi).

Meillä se ei oikein toiminut, kun isää nukutti yöllä niin vietävästi, että ei jaksanut olla johdonmukainen. Mutta ehkä jollakin muulla siitäkin voisi olla hyötyä, että isä nukuttaa?

Näin toimittiin meillä ja unikoulu oli menestys:

- unikoulusta vastuussa isä (ei rintaa, rauhallisempi)
- tassuttelua ekana yönä 2 h. Seuraavina vain minuutteja
- Illalla ei viimeisenä ruokaa
- yksin sänkyyn, soittorasia päälle ja vanhempi huoneesta heti pois.
- Jos itkee, kuunnellaan max. pari minuuttia, sitten tassuttelua ja tutti suuhun, taas pois huoneesta (näin oppi nukahtamaan parissa illassa)
- nukkumaan ennen kuin todella väsynyt, aina n. kello 20.
- Pari viikkoa yöt hoiti pelkästään isä, mutta heräilyjä olikin tosi vähän 0-2.

Vauva oli 10 kk. Alkoi tämän myötä nukkua hyvin. Herää virkeänä kello 7. Kipeänä tietysti vaikeita öitä.

ihana että on apua!
Meillä neiti nukahti eilen jo puoli seitsemän oli niin väsynyt ja sitten heräsi klo 5.00, ( eli nukkui putkeen 10,5 tuntia) kävin silittelemässä silloin klo5.00 kolme kertaa 3min välein ja sitten nukkui vielä puoli kahdeksaan aamulla. Ihanaa kun on oppinut nukkumaan, edellisyö oli kyllä ihmeellinen kun ei herännyt kertaakaan. Mutta pitää varautua että joskus saattaa vähän heräillä niinkuin tänäänkin klo 5.00, mutta sitten vaan silitellään. On mahtavaa että oppii ton perusnukkumisen ja oppii että yöllä nukutaan eikä syödä tai valvota koko aikaa.
Joo tuosta isän nukuttamisesta voi olla joillekin hyvä apu. Meillä kyllä toimi vaikka minä kävin tisseineni silittämässä. Iskä kans sikeäuninen, vaikka muuten kyllä aina valmis auttamaan=).
olen niin onnellinen äiti kun saan nukkua niin hyvin nyt ja myös isommat lapset ovat selvästi levollisempia kun äiti on piristynyt=). Kiva kuulla sitten hötkymamma ja muutkin unikoululaiset että miten sujuu. Tsemppiä kaikille!

Heips taas! Meillä nukuttiin myöskin viime yönä enstistäkin paremmin. Lapsi heräsi ensimmäisen kerran vasta neljältä, 20 minuutin jälkeen nukahti uudelleen itse ja heräsi kuuden jälkeen.

Huomaan olevani paljon pirteämpi ja iloisempi jo näin parin yön jälkeen. Suosittelen lämpimästi unikoulua kaikille pätkänukkujien vanhemmille.

Tervehdys! Oli pakko käydä nostamassa tämä ketju ihan vaan kertoakseni, että meillä nukutaan! En oikein usko tätä itsekään todeksi. Unikoulu oli tällä kertaa enemmänkin tarkoitettu minulle eikä lapselle. Viikko on kulunut kun aloitimme unikoulun tai ainakin suurin piirtein. Kaksi kolme ensimmäistä yötä lapsi heräsi kerran tai pari. Viimeiset kolme yötä ollaankin sitten nukuttu läpi yön. Tai varmasti lapsi vieläkin heräilee yöllä, mutta ei enään huutele tassuttelijaa paikalle....hyvä näin.

Tuli mieleen, että meillä reilu 1-vuotias nukkui tosi levottomasti. Iltaunille meni kovan huudon kanssa, vaikka oli selvästi väsynyt. Yöllä heräili useasti kun jalat tai kädet oli pinnojen välissä juntturassa. Kun vaihdettiin matalaan, lasten sänkyyn, illat ja yöt rauhoittuivat. Oli vissiin enemmän tilaa kääntyillä. Joku siellä mietti, kun lapsi kiipeää pois pinnasängystä. Vaihtakaa tavalliseen sänkyyn. Kun tarpeeksi monta kertaa kantaa lapsen takaisin omaan sänkyyn nukkumaan, kyllä se oppii, että siellä pysytään.

Kerrotko vielä tarkemmin miten olette toimineet. Kun parin minuutin huudon jälkeen kävit huoneessa, mitä teit ja kauanko rauhoittelit? Jäikö lapsi huutamaan vielä perään?

Meillä on jo 2-vuotias eikä olla oikeen mitään keinoja saatu tepsimään, että öistä tulis ehjiä. Lapsi herää n. 3 kertaa yössä.

Hei...elikäs aloitimme unikoulun, koska lapsemme heräili usein yöllä itkien ja seisten sängyssään. Usein pikkuinen nukkui sitten loppuyön välissämme levottomasti, mikä häiritsi kaikkien unia.

Itkun alkaessa en sännännytkään samantien lasta rauhoittelemaan vaan annoin itkea pari kolme minuuttia, jonka jälkeen kävin laittamassa tutin ja kaatamassa lapsen takaisin sänkyynsä. Jos rauhoittui jo tähän en koskenut häneen ja lähdin huoneesta samantien, jos jatkoi vielä itkua, jäin sängyn viereen siksi aikaa, että rauhoittui ja käden laitoin vielä pepun päälle/selän päälle jos vierelläolokaan ei riittänyt. Heti kun rauhoittui lähdin huoneesta. Taas itkun alkaessa sama muutaman minuutin odottelu jne. Meillä tämä tepsi niin hyvin, että nyt tosiaan lapsi nukkuu yön kokonaan ilman, että minun tarvitsee nousta kertaakaan. Viime yönä pientä ininää kuului pariin otteeseen, mutta lapsi hiljeni molemmilla kerroilla takaisin nukkumaan ennen kuin tuo kolme minuuttia oli ehtinyt kulua...

Minun oli opittava hieman kärsivällisyyttä ja rauhallisuutta. Ei tarvitse heti singahtaa vauvaa/lasta tyynnyttelemään kun ensimmäinen inahdus kuuluu. Itse olin lapseni opettanut näille unitavoille ja nyt opetin hänet siitä pois. Lapsemme osaa nyt myös itse nukahtaa ilman vanhemman läsnäoloa. Jokuhan siellä aikaisemmin kommentoi, että lapsi ei opi unikoulun myötä itse nukahtamaan vaan alistuu sille, ettei kukaan noteeraa hänen itkujaan. Mielestäni asian voi katsoa myös niin, että lapsi todellakin oppii itse nukahtamaan. Yli 1-vuotias on mielestäni jo tarpeeksi vanha hieman itsenäistymään näissä nukahtamisasioissa. Ja aitoon hätäitkuun tietenkin aina reagoidaan. Tsemmppiä unikouluihin!

Piti tulla minunkin kiittämään Helsua tuosta 3-minuutin vinkistä! Olen kirjoitellut meidän unikoulun edistymisestä 3 yötä unikoulua takana-otsikon alle ja viimeyönä rupesin myös noudattamaan tarkemmin tuota pientä viivytystä. Alkuyöstä se vielä unohtui mutta loppuyöstä sitten muistin jo tarkemmin. Ensiyönä aion katsoa kelloa vielä tarkemmin =)

ihanaa että on ollut apua, Kiitos kiittämisistä=). Tosi iloinen mieli että toimii muillakin. Meillä nukutaan edelleen yöt oikein hyvin ja voimat on äidilläkin alkaneet palautua. Tuntuu mahtavalta nukkua täydet yöunet! Joinakin öinä kuuluu jotain ääniä, mutta neiti osaa nukahtaa itekseen eikä tarvii äidin käydä silittelemässä. Tyttö nukkuu n.11tunnin yöunet nyt. Ihanaa. Toivotaan parasta muillekin.

Henk.koht. en koskaan jaksanut mitään unikoulutusta toteuttaa. "Vauva" nukkui vieressä kunnes 2-vuotiaana itse totesi, että nukkuisi kyllä mielellään omassa sängyssä, mut kun pinnasänky on niin pieni. Ei kun kaupaan sänkyä valitsemaan, eikä sen jälkeen tullut viereen edes pyytämällä!

Luin kirjoituksianne ja sain niistä niin paljon pontta, että aloitin viime yönä unikoulun meidän pian 1-vuotiaalle pojalle. Yöt ovat menneet yllättävän iisisti. Siis pelkäsin eniten, miten saan pojan nukahtamaan, ettei virkisty liikaa. Ennen aina otin tissille, johon nukahti tai sitten jos siihen ei nukahtanut, niin omaan viereen ja tissi suuhun.
Todellakin kun luin juttunne ja niistä oppia otin, niin viime yönä poika heräsi kolme kertaa ja joka kerralla nukahti tassutteluun omaan sänkyynsä. Ja mikä parasta, niin pisimmillään oli hereillä 7 minuuttia. Ihanaa!
Todellakin kiitos ja iso halaus helsu ja hötkymamma! Oli ihanaa, kun viitsitte kirjoittaa tänne juttunne. Näin ne ainakin minua kannusti ja auttoi suuresti.

Siis toissa yönä jo aloitin unikoulun. Ja se piti kertoa, että poika heräilee yössä 4-7 kertaa. Ja tutista on itse itsensä "vierottanut" jo nelikuisena, joten olen tavallaan toiminut tutin korvikkeena.

Kiva että jollain tuo unikoulu auttaa, mutta samalla vois muistaa, ettei se kaikille tuo helpotusta. Eli tälläiset "suosittelen lämpimästi", ja "muista vaan olla johdonmukainen", - jutut saavat karvat pystyyn äidiltä, jonka lapsi ei unikouluttamallakaan nuku yhtäjaksoisesti. Kaikki lapset eivät vaan ole samanlaisia, vaikka mitä tekisi...

Heippa S.anni! ei kai toimikaan, varsinkin jos lapsella on allergioita, sairautta tms. häiritsevää mikä valvottaa. Mutta yleensä lapsen nukkumaan opettaminen ns. unikoulu tehoaa suurimmalle osalla, eikä ole pakko lukea unikoulu ohjeita jos kerran se ei itselle tehoa, eikä loukkaantua jos täällä kannustetaan toisia. Tietenkin lapset ovat erilaisia, mutta aina voi yrittää ja se on tosi harmi jos ei toimi tai ei löydä ratkaisua nukkumisongelmaan. Mutta hvväähän täällä tarkoitetaan ja auttaa muita. Voimia sullekin!

Ihana kuulla että on toiminut muillakin!
Meillä tuli tässä viime viikolla vatsatauti, mutta selvittiin siitä onneksi. Meidän tytöllä on alkanut nyt vissiin se takertumisikä 9kk lähenee ja äidin perään on kovasti. Iltaisin kun laitan nukkumaan on tosi itkuinen, eli käyn nyt yleensä aina parikin kertaa selittelemässä. Yöllä myös kuulen että alkanut heräillä useammin mutta onneksi osaa yleensä nukahtaa itse, viime yönä piti kerran käydä silittämässä pitkästä aikaa ja nukkui sitten sen jälkeen aamun. Mutta selvästi on nyt levottomampi viime viikkoon nähden. Mutta pääasia että on nyt oppinut sen perusnukkumisen vaikka välillä olisikin levottomampia jaksoja ja ainahan niitä lapsille tulee. Mutta nyt kun tietää tämän systeemin ei hötkyile turhaan ja osaa varautua siihen että välillä voi olla huonompiakin öitä, mutta kuitenkin huomaa että tyttö osaa nyt nukkua ja osaa yleensä nukahtaa itse yöllä. Mitenkä hötkymammalla ja muilla sujuu?

s. annille: tarkoitus ei ole ollut ärsyttää ketään tai loukata. Toivoin että voisin auttaa muita joilla uniongelmia koska itse sain avun. Ei varmasti toimikaan kaikilla, mutta itsekin sitkeesti homman tein ja johdonmukainen tietenkin täytyy olla, mutta kuitenkin uskon että siltikään ei välttämättä auta kaikille. Se on raskasta ja kurjaa jos heräily vaan jatkuu eikä mistään ole apua ja olen pahoillani siitä.
Oma elämä on muuttunut tämän myötä, olin jo lähellä uupumusta ja masentumista kun en jaksanut enää mitään ja vielä kaksi isompaa lasta on tässä. Tuntui niin ihanalta saada apua ja olin niin onnellinen että halusin sen myös jakaa muille!

Kiitos sinulle. Helpottaa vähän kuulla, että muillakin on lapsia, joille unikoulu ei toimi. Meillä on 2-vuotiaalle kokeiltu kaikki mahdolliset kotiunikouluversiot ja mikään ei auta. Lapsi tekee hälytyksen aina kun herää, 2-5 kertaa yössä. Millää ei olla saatu tapaa kitkettyä... Olen jo aika hajalla tämän ongelman kanssa. Masentaa, väsyttää ja pelottaa, että tätä jatkuu vielä vuosia.

Tuli vain mieleen, että totetutatteko unikoulua myös päiväunien aikaan vai vain yöunilla. Tarkoitan lähinnä yksin sänkyyn jättämistä, en tassuttelua. Meillä 5.5kk ikäinen tottunut aina nukahtamaan rinnalle. Yöt todella rikkonaisia. Nukkuu lähes aina meidän vieressä, kun niin saan itse edes pari tuntia unta yöllä. Nälkä ei tunnu yöllä olevan, vaan haluaa vain tissin suuhun.

Yhteistyössä