jaksaisko joku kertoa yliaikais kontrollista???

eli huomenna naistenklinikalla(jos ei ihme tapahdu)yliaikais kontrolli..

mitä siellä tehdään?
kauankohan mahtaa kestää?
kuinkahan tod.näköistä etteivät enää kotiuttaisi?

ja olis kiva kuulla miten menny käynnistykset "näillä"viikoilla..

rv 41+4
 
No mulla oli yliaikaiskontrolli kun viikot oli 41+6 Ultrattiin, katottiin tarjonta ja muutenkin että kaikki on ok, ja sitten sisätutkimus. Mulla oli siinä mielessä hyvä tilanne, että samana aamuna oli alkanut lapsivettä tihkua, joten jäin sitten suoraan osastolle, vauva syntyi samana yönä eikä tarvinnut sitten sen kummemmin käynnistellä.

Esikoinen oli käynnistetty, hyvin meni ja oli suht nopeakin, 8tuntia. Ainoa mikä oli inhottavaa, niin se kun piti maata kun oli tipat ym... En siis saanut juurikaan liikkua muuta kuin vessaan.
 
Käyrät, ultra, sisätutkimus, verenpaine joskus pissanäyte siinäpä ne. Ja ei ne väkisin pidä jos ei näytä siltä et just syntyy. Jos paljon porukkaa jonossa voi mennä aikaa tai sitten ei =) Neljästä yliaikakontrolleissa ravannut :wave: aika monta kertaa :D
 
Kuopiossa reilu 4,5 vuotta sitten rv:llä 41+5 olin ya-tarkastuksessa. Aikaa meni kaikkinensa varmaan 1,5-2h. Sisätutkimus tehtiin kahdesti ja ultrakin taisi olla kahteen otteeseen, suurin osa ajasta meni kuitenkin tutkimusten välillä odotteluun. Vauvalta otettiin myös sydänkäyrää. Toinen sisätutkimus tehtiin, kun lääkäri mietti käynnistelyä ja minä olin kovasti halukas jäämään osastolle.. Tutki sit vielä ite paikat, vissiin teki sit sen perusteella päätöksen et päästääkö mut jo käynnistettäväksi vai vieläkö pitäis mennä kotio.

Pääsin sit käynnistettäväksi, mutta eka päivänä ei kuitenkaan käynnistelyä päästy aloittaan, kun vauvan sydänäänet heikkeni osastolla tutkittaessa ja jouduin sit paastolle ja laitettiin leikkausvalmiuteen ja oksitosiinitippaan jotta nähdään miten supistukset vaikuttaa vauvan sydänääniin. Kaikki oli ok siinä testissä, mutta sit oltiin jo niin pitkällä illassa, etteivät enää alkaneet käynnistellä joten seuraavana aamuna rv:llä 41+6 laitettiin 9:n paikkeilla eka kapseli kohdunsuulle ja viiden aikaan illalla toinen ja ysiltä illalla alko supparit.. Terve poika syntyi klo 03:00 rv:llä 42+0.
 
Mulla naikkarilla ultrattiin ja tehtiin sisätutkimus. Viikkoja 41+4. Seuraavaksi päiväksi määräsi käynnistyksen lapsiveden niukkuuden vuoksi.
Käynnistys seuraavana aamuna osastolla ja ilta ysiltä alkoi vasta kunnon supistukset (4 murua). Käynnistysosastolla oli mielestäni mukavin hlökunta (olisiko ollut os42 tai 41?) :heart:
Aika kävi siellä kyllä pitkäksi eli kannattaa varata lukemista.. tai voihan se olla, että toisilla lähtee jo ekasta murusesta homma käyntiin!
 
helmi
Mulla oli 41+5 yliaikaiskontrolli NKL:lla, siinä ei kauaa mennyt kun mm. ultrasivat ja tekivät sisätutkimuksen. Kaikki näytti hyvältä, joten varattiin aika käynnistykseen 42+1.

Silloin 42+1 aamulla ilmoittauduin osastolle ja lääkäri laittoi aamukierroksellaan kohdunsuulle cytotecin murusen. Sitten puolenpäivän jälkeen alkuiltapäivästä sain toisen murusen, ja viiden aikaan oli jo ihan kunnon supistuksia, joten cytotecia ei enää tarvittu lisää :D

Sain supistuksiin petidiinia josta tuli hieman hiprakkainen olo, ja illalla kun menin pyytämään lisää kipulääkettä, ja kätilö tuli tarkistamaan kohdunsuun tilanteen. Kohdunkaulaa oli enää hädin tuskin reunat jäljellä ja olin ihan hyvin avautunut, joten päästiin siirtymään synnytyssaliin. Siellä avautuminen jatkui nopeaan tahtiin, ja muutaman tunnin kuluttua esikoisemme syntyi. :heart:

Käynnistyksestä jäi tosiaan erittäin hyvä kuva, vaikka etukäteen pelotti jostain syystä aikas lailla. Tsemppiä, muista että olet hyvissä käsissä NKL:lla! :)
 

Yhteistyössä