Jaksaisitteko kulkea päivittäin 80km yhteen suuntaan opiskelun takia?

No jotkut tekee noin töissä kulkiessaan, mutta entäs sitten opiskellessa? Onko se vaivan arvoista?

Mietin vain, että jos en valmistuttuani saa heti töitä niin varmaan kannattaa miettiä jonkilaista lisäkoulutusta. Kaksi kaupunkia on 80km päässä ja niissä voisi olla mahdollisia opiskelupaikkoja.

Mutta sitten oma auto olisi kyllä melko tarpeellinen, koska linkalla kulkiessa päivistä tulisi aivan mielettömän pitkiä. Ne on nykyisinkin ihan tarpeeksi pitkiä, vaikka matkaa 30km...Mutta jos saisi vuonna 2009 jonkunlaisen auton ja bensaakin siihen :D
 
Opiskelusta en tiedä mutta työn takia kyllä.
Mulla oli työmatka (ennen irtisanomista) 86km/suunta.
Verotuksessa voi vähentää työmatkat mutta opiskelusta en tiedä.En ole amiksen jälkeen opiskellu eli 20 vuoteen :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
tollanen reissaaminen vaatii autolta tosi paljon. Bensoihin saa laskea useemman satasen kuussa.. Mä en lähtis. Olisko sulla mahollista muuttaa opiskelukaupunkiin? tulis halvemmaks?
En haluaisi muuttaa, koska likka jäisi sitten toiselle paikkakunnalle. Siitä ei seuraisi muuta kuin sota exän kanssa, jos yrittäisin likan viedä toiselle paikkakunnalle.
 
koulusta päivää
En kyllä kulkis tommosta matkaa.
Luokallani on tyyppi joka kulkee samaa matkaa, ja ei kuitenkaan koulussakaan tee mitään, vaan pelaa tietokonepelejä kaikki tunnit ja häipyy aina ennen aikojaan että ehtii linkkariin.
Siinä vasta järjen riemuvoitto!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Kelasta saa koulumatkatuen, mutta en tiedä sitten onko siinäkin joku ylärajansa.
mitä menisit opiskeleen?

ja olisko sinne mahollista kulkee julkisilla?

luin vaa tuolta kelan sivuilta et lukiolaiset tai ammattikoululaiset saa ton tue mut ei esim. AMK tai yliopisto. Omalla autolla jos meet niin tukee saa vaa siinä tapauksessa jos ei oo mahollista kulkee julkisilla.

muoks. eiku oli siellä et jos opiskelijan koulumatkaan käyttämä yhteenlaskettu odotus- ja matkustusaika ylittää keskimäärin kolme tuntia päivää kohden kuukaudessa.
 
Mä kuljin kaks vuotta lähemmäs 100km:n matkan päivittäin suuntaansa, junalla tosin ja matka kesti noin ½ tuntia, eli vähemmän, ku luokkakavereilla kesti ajella bussilla Ylöjärveltä Tampereen puolelle kouluun :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja koulusta päivää:
En kyllä kulkis tommosta matkaa.
Luokallani on tyyppi joka kulkee samaa matkaa, ja ei kuitenkaan koulussakaan tee mitään, vaan pelaa tietokonepelejä kaikki tunnit ja häipyy aina ennen aikojaan että ehtii linkkariin.
Siinä vasta järjen riemuvoitto!!
En todellakaan kulkisi tuollaista matkaa sen takia etten sitten tekisi mitään koulussa ja pelaisin tietokonepelejä!! :headwall: :headwall: |O

Ja tuskin kulkisin linkalla tuollaista matkaa. Mutta joskus on munkin pakko lähteä ennemmin koulusta, että ehdin linkkaan. Kävellenkö mun pitäisi mennä 30km?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nappi82:
Mä kuljin kaks vuotta lähemmäs 100km:n matkan päivittäin suuntaansa, junalla tosin ja matka kesti noin ½ tuntia, eli vähemmän, ku luokkakavereilla kesti ajella bussilla Ylöjärveltä Tampereen puolelle kouluun :whistle:
Täältä ei kulje henkilöliikennejunia, linkkoja kyllä jonkun verran.
 
koulusta päivää
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja koulusta päivää:
En kyllä kulkis tommosta matkaa.
Luokallani on tyyppi joka kulkee samaa matkaa, ja ei kuitenkaan koulussakaan tee mitään, vaan pelaa tietokonepelejä kaikki tunnit ja häipyy aina ennen aikojaan että ehtii linkkariin.
Siinä vasta järjen riemuvoitto!!
En todellakaan kulkisi tuollaista matkaa sen takia etten sitten tekisi mitään koulussa ja pelaisin tietokonepelejä!! :headwall: :headwall: |O

Ja tuskin kulkisin linkalla tuollaista matkaa. Mutta joskus on munkin pakko lähteä ennemmin koulusta, että ehdin linkkaan. Kävellenkö mun pitäisi mennä 30km?
Joo, joudun mäkin aina lähtemään n.varttia aiemmin, että ehdin linkkaan. Mutta toi tyyppi josta puhuin, voi siis lähteä pari tuntiakin aiemmin jne.
Kouluun tulee tosiaan vaan pelaamaan tietsikkapelejä, mihinkään ei osallistu eikä mitään tehtäviä suorita. Ihme tyyppi muutenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Olenko väärässä, mutta olen ymmärtänyt että koulumatkatukea voi saada vain bussilippuun. Ei bensaan.
Kyllä voi saada omankin auton käyttöön, jos esim. odotusajat linkkoihin päivittäin pitkät. Kaveri sai sen takia, että hänellä on lapsi ja oman auton käyttö lyhensi lapsen hoitopäivää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Olenko väärässä, mutta olen ymmärtänyt että koulumatkatukea voi saada vain bussilippuun. Ei bensaan.
voi saada tukea jos julkisilla kulkeminen ei onnistu tai on ylivoimaisen hankalaa vamman, sairauden tai lapsen hoidon järjestäminen on vaikeaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Olenko väärässä, mutta olen ymmärtänyt että koulumatkatukea voi saada vain bussilippuun. Ei bensaan.
Kyllä voi saada omankin auton käyttöön, jos esim. odotusajat linkkoihin päivittäin pitkät. Kaveri sai sen takia, että hänellä on lapsi ja oman auton käyttö lyhensi lapsen hoitopäivää.
Ok, hyvä tietää :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja koulusta päivää:
Joo, joudun mäkin aina lähtemään n.varttia aiemmin, että ehdin linkkaan. Mutta toi tyyppi josta puhuin, voi siis lähteä pari tuntiakin aiemmin jne.
Kouluun tulee tosiaan vaan pelaamaan tietsikkapelejä, mihinkään ei osallistu eikä mitään tehtäviä suorita. Ihme tyyppi muutenkin.
No eihän hänen touhussaan ole mitään järkeä! Itsekin lähden sen verran aiemmin, että ehdin rauhassa kävellä matkahuoltoon. Välillä pitää ottaa huomioon se, että pitää vaihtaa vaatteet.
 
koulusta päivää
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja koulusta päivää:
Joo, joudun mäkin aina lähtemään n.varttia aiemmin, että ehdin linkkaan. Mutta toi tyyppi josta puhuin, voi siis lähteä pari tuntiakin aiemmin jne.
Kouluun tulee tosiaan vaan pelaamaan tietsikkapelejä, mihinkään ei osallistu eikä mitään tehtäviä suorita. Ihme tyyppi muutenkin.
No eihän hänen touhussaan ole mitään järkeä! Itsekin lähden sen verran aiemmin, että ehdin rauhassa kävellä matkahuoltoon. Välillä pitää ottaa huomioon se, että pitää vaihtaa vaatteet.
Ei olekaan. Kaikki on jo ihan kypsiä siihen, opettajia myöten. Mutta puheet ei auta.
Tää on sentään 2.asteen koulu, eli tänne on jokanen ihan vapaaehtosesti tullut, luulis jotain motivaatiota löytyvän!!! mutta ei.

No, nyt jatkuu tunti. moikka.
 
mie
meillä ukko tekee tuon reissun noin 3x viikossa töiden jälkeen, kun opiskelee etä/ilta-opiskeluna töiden ohessa. joten veikkaan että on motivaatiosta kiinni, kehtaako sitä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
meillä ukko tekee tuon reissun noin 3x viikossa töiden jälkeen, kun opiskelee etä/ilta-opiskeluna töiden ohessa. joten veikkaan että on motivaatiosta kiinni, kehtaako sitä?
Mua kiinnostais tämän koulun jälkeen jatkaa ravintolakokiksi (onnistuisi ilmeisesti 30km päässä ) tai baarimestariksi (80km päässä ), kummatkin kestäisivät vuoden.
 
Opiskellessani neljä opiskelukaveriani kulkivat päivittäin n.100km yhteen suuntaan. Alkuun heilläkin kulkeminen tökki ja pahasti, mutta sitten kun se valmistuminen alkoi häämöttää niin kilometritkin alkoivat taittua mukavammin. Kyllä sen matkan taivaltaa, aikaahan se vie ja hermoja kysyy... Mutta on varmasti sen arvoista mikäli töitäkin löytyy kun valmistuu. :)
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
meillä ukko tekee tuon reissun noin 3x viikossa töiden jälkeen, kun opiskelee etä/ilta-opiskeluna töiden ohessa. joten veikkaan että on motivaatiosta kiinni, kehtaako sitä?
Mua kiinnostais tämän koulun jälkeen jatkaa ravintolakokiksi (onnistuisi ilmeisesti 30km päässä ) tai baarimestariksi (80km päässä ), kummatkin kestäisivät vuoden.
vuosi menee suksikkaasti! kannatan opiskelua =) meidän ukko puurtaa nyt toista vuotta, keväällä toivon mukaan päättyy, ja alkaa taas lapset nähdä välillä iskääkin.. :)
 

Yhteistyössä