Jaksaisitko 6h (tai alle) yöunilla jatkuvasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
1. Ja kuinka pitkään luulisit/tiedät jaksavasi?
2. Mitä tapahtuu jos et saa riittävästi unta ja missä ajassa alkaa "oireet" tulemaan?
3. Kuinka paljon tarvit yöunia? Että heräät virkeänä ja olo ok.

1. Useampia vuosia mennyt jo näin, joten luultavasti jatkossakin.
2. Parissa päivässä tulee vähän heikko olo jos nukkuu vain noin 2h yössä.
3. 4-6tuntia, satunnaisesti nukun 8-10h, mut harvoin ja silloin uuvuttaa se, että on nukkunut liikaa.

• Tykkää
Reactions: Hansu81
1. Monta vuotta mennyt jo vähillä unilla, ja kroppa siihen jo sopeutunutkin
2. Jos unet jää johonkin pariin tuntiin, niin aamu nyt on hankalampi selkeesti. Laukaisee herkemmin migreeniä kimppuun, se ehkä suurin haitta.
3. 4-6 h/yössä. Toi kuusi on jo ihan jees, jos menee sen yli, niin päivä on todellakin piloilla sekä oma jaksaminen myös.

1. Mulla nuo vähät yöunet alkoivat esikoisen syntymästä ja kun vuosien varrella tuli kaksi lasta lisää, niin kierre oli valmis. Ja mun lapset olivat oikeasti vauvanakin helppoja, että mä kyllä olisin voinut nukkua. Mutta kun se uni ei tullut, niin tuli sit nukuttua 3-6 tuntia yössä. Noh, 12 vuotta jaksoin, sitten tuli stoppi. Oli pakko käydä hakemassa nukahtamislääkkeitä (yhdellä paketillisella sain onneksi unirytmini korjattua).

2. Musta tuntuu, että mä elin tietynlaisessa horrostilassa melkein koko tuon 12 vuotta. Olin ärtynyt, pinna oli jatkuvasti suht kireällä, mikään ei hirveästi kiinnostanut, lihoin 40 kg noiden vuosien aikana (mikä on hitosti, etenkin aiemmin urheilulliselle ihmiselle, joka treenasi tavoitteellisesti 5-6 x vkossa). Hirveästi ei tehnyt mieli tavata muita ihmisiä, en vaan jaksanut puhua heidän kanssaan. Lasten hoitoa en koskaan laiminlyönyt, vaan istuin tunnollisesti hiekkalaatikon reunalla, leikin ja liikuin heidän kanssaan, kuskasin lapsia kerhoon ja valmistin pöperöt alusta alkaen itse. Vaippa-ajat kestoiltiin. Ja kyllä mä kodinkin hoidin. Mutta kun lapset nukkuivat, niin osasin vain itkeä. Olin niiiin väsynyt, mutta siltikään lopulta uni ei tullut.

3. Selkeästi voin parhaiten, kun nukun 8-9 tuntia yössä. Unirytmin kun sain kohdalleen, niin painokin tippui vuodessa takaisin lähtötilanteeseen. Mä vaan virkeämpänä jaksoin liikkua paljon paljon enemmän ja varmaan tuli syötyäkin vähemmän.

1. Oon nukkunut huonosti 1v3kk kun tenava heräilee öisin.
Pahimpina öinä herätyksiä on edelleen tunnin-parin välein, parhaimpina nukun 7h kahdessa tai kolmessa pätkässä. Yöuneni keskimäärin on 5-6 h ja sen nukun parissa kolmessa pätkässä. Aamulla väsyttää. Jotenkin tähän on tottunut tavallaan.

2. Jos yö on oikein levoton, tällä univelalla parikin tavallista huonommin nukuttua yötä tekee olon ärtyneeksi ja vetämättömäksi. Nyt alkuraskauden uupumus kun lisätään tähän normiväsyyn niin olo on aikamoinen, huh! Olen yrittänyt mennä illalla aiemmin nukkumaan ja toisinaan nukkunut iltapäivisin hetken.
Toivon totisesti että tää uusi vauva on isoveljeään parempi nukkuja, mulla lähtee järki jos tätä menoa jatkuu vuosikausia..

3. 9-10 tunnin unilla meikä ois täydessä terässä. Taitaa olla menetetty juttu tuollaiset unet.

1. Tässä parin vuoden aikana on yöunet jääny liian vähiin, vaikka useimmiten tulee vähän enempi ku 6 tuntia. Joskus jää vähemmäksi. Hengissä olen, mutta en voi väittää että voisin hyvin.
2. Mä oon aina ollu jotenki väsynyt, mutta nyt ei saa mitään aikaseksi... Saamattomuutta, makeanhimoa...näitten syitä on kyllä varmaan muuallaki.
3. En edes tiedä paljonko tarvin, varmaan sitä pitäis nukkua joku 9 tuntia muutama viikko ni näkis joko se auttais.

1. Viimeiset 17 v. Eiköhän näillä mennä loppuun asti.
2. Kahdessa päivässä, jos nukkuu selkästi vähemmän kuin normaalisti. Mielialaoireita: asiat vaivaavat enemmän, synkkä olo.
3. Vaikea sanoa, ihan sama.

1. Luulen, että jatkuvasti 6 tuntia olisi minulle vähän liian vähän, mutta ei ihan mahdoton, jos mahdollisuus nukkua tuo 6 tuntia aina putkeen.

2. Tulen kiukkuiseksi ja tylsissä palaverissa alkaa väsyttää.

3. 7 h yössä riittää hyvin. Herääminen on kuitenkin minulle aina vaikeaa, valvominen illalla helppoa.

Alkoholia jos otan yli 1-2 annosta, unen laatuni heikkenee merkittävästi. Niinpä yksikin ilta, jona otan alkoholia (harvoin tosin) sotkee koko homman ja olen melkein koko seuraavan viikon väsynyt, vaikka yritän nukkuakin ylimääräistä.

1) En todellakaan jaksaisi. Se kuinka kauan jaksan, riippuu, ei ole aina samanlaista mun jaksamiseni. Mutta en kauaakaan.

2) Aamuista tulee todella vaikeita, vaikea herätä, saattaa huimata ja koko kroppa tuntua väsyneen kipeältä, joten todennäköisesti jossain vaiheessa jään nukkumaan ja jään töistä pois jos ei suunnilleen jonkun henki siitä riipu. Saatan myös kesken päivää tulla niin väsyneeksi ja huonovointiseksi, että tuntuu että pyörryn jos en mene joksikin aikaa nukkumaan. Jos en ole saanut tarpeeksi unta, illalla voi väsymys tulla yhtäkkiä rankasti ja silloin valot sattuu silmiin, äänet korviin ja tuntuu että pää räjähtää jos ei saa nukkua.
Yleisesti olen paljon ärtyneempi ja on sellainen olo että olisi joku sairaus päällä.

Oireiden alkaminen lievinä ehkä parin yön jälkeen, joskus voin tosin jaksaa viikkojakin, vaikkei silloinkaan olo kyllä aamulla ole mitenkään virkeä.

3) Riippuu siitä moneltako menen nukkumaan, reilusti ennen puolta yötä nukahtaminen vähentää mulla unentarvetta. Harmi vaan ei usein onnistu.....
Mutta normaalisti, semmonen 10 tuntia tarvitaan. Valitettavasti.

1. Ja kuinka pitkään luulisit/tiedät jaksavasi?
- En. Ja jos nukun noin vähän, nukun päiväunet.
2. Mitä tapahtuu jos et saa riittävästi unta ja missä ajassa alkaa "oireet" tulemaan?
- Olen pahalla tuulella, kiukkuinen. Kaikki tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta, oireet tulevat heti yhdenkin yön huonoilla unilla valitettavasti..
3. Kuinka paljon tarvit yöunia? Että heräät virkeänä ja olo ok.
- 8h.

[QUOTE="vieras";28232834]1. Ja kuinka pitkään luulisit/tiedät jaksavasi?
3. Kuinka paljon tarvit yöunia? Että heräät virkeänä ja olo ok.[/QUOTE]

1. Tällä hetkellä pärjään varmaan maksimissaan noin viikon, jos siis ei saa nukkua 6h yöunien lisäksi edes pieniä päiväunia.

2. Oksettaa, huimaa, vatsaan sattuu, palelee, unohtelen asioita ja pudottelen tavaroita, saatan nukahtaa istualleni tuoliin työpaikalla... Noi lievimmät oireet (palelu, pahoinvointi ym.) tulee yleensä jo yhden vähäunisen yön jälkeen, jos sama unitilanne jatkuu päiviä/viikkoja niin lopulta ei edes saa unta vaikka siihen olisi mahdollisuus, sydän alkaa hakata lujaa jne. tulee kainpuolin sellanen olo et kuolen hetkenä minä hyvänsä sydänkohtaukseen :D

3. Viimeaikoina oon nukkunut jotenkin "laadukasta" unta vaikka oon välillä herännyt syöttämään vauvaa ja 8h riittää oikein hyvin, mutta on ollut aikoja kun oon tarvinnut väh 9-10h unet jaksaakseni edes jotenkin herätä aamulla, ja loppupäivästä piti vielä ottaa päiväunet että jaksoi illan. Sillon näin jatkuvasti unia ja tuntui välillä että nukkuminen ei auttanut väsymykseen yhtään, vissiin en päässyt kunnolla syvään uneen tmv.

[QUOTE="vieras";28232834] 1. Ja kuinka pitkään luulisit/tiedät jaksavasi?[/QUOTE]
Eihän siihen varmaan kuolisi muutamassa vuodessakaan ainakaan suoranaisesti, mutta käyttökelvottomaksi menen jo parin yön jälkeen.

[QUOTE="vieras";28232834] 2. Mitä tapahtuu jos et saa riittävästi unta ja missä ajassa alkaa "oireet" tulemaan?[/QUOTE]
Yksi huono yö ei vielä niin hirveästi näy muuten kuin väsymyksen tunteena, useamman jälkeen kyllä tulee muutkin oireet.

En vain pysty toimimaan järkevästi, eli esim. unohdan koko ajan mitä olen tekemässä, teen asioita "automaattiohjauksella" mutta ihan väärin, esim. laitan sukat jääkaapiin tai autoa ajaessa painan jarrua kun piti painaa kaasua jne. Eli oireet vaihtelee hassusta ja sinänsä vaarattomasta toiminnasta hengenvaaralliseen. Käytännössä en siis ole enää työkykyinen enkä uskalla ajaa autoa jos valvottuja öitä on enemmän kuin 1-2 takana.

[QUOTE="vieras";28232834] 3. Kuinka paljon tarvit yöunia? Että heräät virkeänä ja olo ok. [/QUOTE]
Riippuu kuinka katkottomasti onnistun nukkumaan. Ilman ylimääräisiä heräämisiä riittää sellainen 8h, mutta jos pitää vaikka käydä usean kerran vessassa tai on meteliä tms niin vaatii kyllä sen 9-10 tuntia jotta ei herätessä tunnu siltä että haluaisi vielä nukkua

Yhteistyössä