Jaksaako kuuskymppiset perhepäivähoitajat OIKEASTI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pissis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pissis

Vieras
Meitin kolmevuotias poitsu sai just hoitopaikan. Pidetty ja kehuttu on kuulemma hoitotäti ja tehnyt hommia varmaan 30 vuotta, mutta on jo aika iäkäs (n. 60 vee). Jaksaako sen ikäinen oikeasti enää kunnolla nostelua, hyssytystä, räntäsateessa ulkoilua ja uhmaikäisten pyöritystä? Vai joutuuko jo aivan fyysisen kunnon puolesta vetämään vähän "kevyemmin" eli turvautumaan eineksiin, näyttämään telkkaria ja vähentämään puistoilua?

Kokemuksia?

Epäolen, ainakaan kunnolla. En ole edes niin vanha mutta olen jo ihan puhki kun kaksi lapsenlasta yhdessä yökylässä.
Lähinnä se hälinä mutta ehkä pph on tottunut vuosien saatossa siihen hälinään.

Aivan varmasti jaksaa hoitaa kiukuttelevat uhmaikäiset, sanoisin että kokemus on hänen vahvuutensa pienten kanssa

jos ei ole ylipainoinen, niin tuskinpa on huono fyysinen kunto tuossa hommassa.
Kuntosalit ja lenkkipolut on täynnä vetreitä ja kovakuntoisia kuuskymppisiä.

kaikki tuntemani pph:t 60 molemmin puolin ovat hyvässä kunnossa. Paremmassa kuin nuo pullamössöt tuolla kylillä. Ihan samalla lailla ne jaksaa töitä tehdä kuten muissakin ammateissa ihmiset. ja mites ne einekset liittyy fyysiseen kuntoon?

Työkaverini jäi eläkkeelle vuosi sitten. Oli todella ihana ja monipuolinen täti! Jaksoi jokapäivä, säästä riippumatta lähteä lähimetsään rakentamaan majaa, retkelle paistamaan makkaraa, kävelylle, leikkipuistoon. Aina. Mutta tietysti meitä on monen, ei kaikki jaksa/viitti / halua.

Meidän lasten tarhassa on töissä entinen pph, ilman lisäkoulutusta siirryttyään päiväkotiin töihin. Ikää hänellä on nyt 63v ja ainakin mun silmiin hän ei todellakaan enää jaksa/ole kykenevä siihen touhuun; unohtelee asioita joista iloitetaan esim.aamuisin, tiuskii lapsille (lapsen kertomaa ja omin korvin kuultua) aina lapsia hakiessa istuu vaan pihalla penkillä eikä touhua lasten kanssa. Ja aina voivottelee oloaan ja meteliä, en kyllä tiedä onko sitten vain sen luontoinen ihminen että tekisi sitä nuorempanakin.

Meidän tyty ollut pari kuukautta hoidossa aivan ihanalla pph:lla joka varmaan on ton 60v. On fyysisesti hyvässä kunnossa ja kotikin aina tosi siistinä ja nättinä! Enkä epäile että ei touhuaisi lasten kanssa! Olen kuullut hänestä pelkkää hyvää. Neuvolassakin täti sanoi, että hoitaja kovasti kehuttu. Tiedän sitten toisestakin ääripäästä hoitajan, joka nyt jäänyt eläkkeelle. Hän oli kyllä jo nuorempana liian ärjy lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja eläke rules:
Meidän lasten tarhassa on töissä entinen pph, ilman lisäkoulutusta siirryttyään päiväkotiin töihin. Ikää hänellä on nyt 63v ja ainakin mun silmiin hän ei todellakaan enää jaksa/ole kykenevä siihen touhuun; unohtelee asioita joista iloitetaan esim.aamuisin, tiuskii lapsille (lapsen kertomaa ja omin korvin kuultua) aina lapsia hakiessa istuu vaan pihalla penkillä eikä touhua lasten kanssa. Ja aina voivottelee oloaan ja meteliä, en kyllä tiedä onko sitten vain sen luontoinen ihminen että tekisi sitä nuorempanakin.

Nää onkin niitä "suojatyöläisiä", jotka ei enää jaksa kotona ja odottelee eläkettä. Näitä on varmaan joka kunnassa päiväkodeissa ja erityisesti ryhmiksessä, kun siellä ei koulutusta vaaditakaan.

Mutta siihen jaksaako 60v perhepäivähoitajana niin mulla ainakin on työkavarina sellainen 60v, joka käy lenkillä ennen työpäivää (viiden jälkeen aamulla) ja sillä on harrastuksia varmaan enemmän kuin usealla täällä palstailevalla. On sellaisessa kunnossa, että kateeks käy.

Ei se ikä ole kuin mielentila!

Yhteistyössä