Jakomäki, Helsinki!

Alkuperäinen kirjoittaja äitiiiii:
Mutta nuo koulut; mies on ollut 18 vuotta Jakiksessa opettajana, enkä tosiaankaan tahtoisi lapsiani sinne kouluun. Alueella ei taida asua ketään kaupungin päättävissä elimissä toimivaa, niin kansoitettu tuo koulu on erityis- ja maahanmuuttajaluokkien kanssa.

Nuo oppimistulokset on suoraan verrannollisia koulussa esiintyviin ongelmiin.
Tätä minäkin vähän mietin. Ei sillä, ettenkö uskoisi, että jos lapsi on fiksu, hän voisi pärjätä koulussa hyvin vaikka yleiset oppimistulokset luokassa olisivat mitä olisivat. Mutta vapaa-ajalla ei kauheasti innostaisi, että lapset viettäisivät aikaa ns. huonon aineksen kanssa ..
Mutta tämä asia tuskin on ajankohtainen ennenkuin muutamme alueelta pois (jos nyt ylipäänsä muutamme sisään.)

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnuli:
Moikka.

Ite muutettiin Jakomäkeen viime joulukuussa, ja aluks pelkäsin koko paikkaa ja ajatusta ihan kamalasti, mutta tullu todettua että eipä tämä niin paha paikka olekaan.. :D
spurguja on joka paikassa, narkkareita ja mamuja myös, täällä hieman enemmän mutta eipä ole meitä ainakaan vielä haitannut..

Jos mahdollista, toki tahtoisin muutta jonnekin missä ei olisi naapureita, tai edes rivitaloon, naapurit pitää meteliä (lähinnä villit lapset ja kiukkuinen äiti ) mutta niinhän aina kerrostalossa.

Yllätävän mukava paikka tämä on ollut.

Jokos päätit otatko kämpän? Mä voin sit tulla kahviseuraks ku on tylsää.. :p

:)
Kiitos kivasta vastauksesta. Ei olla päätetty vielä. Torstaihin mennessä pitää viedä paperit ja sitten ilmoittavat, milloin päästään katsomaan.

Vapaa-ajan ongelmia tuskin on työssäkäyvällä opiskelijalla, mutta kiitos kahviseuratarjouksesta! En tunne sieltä ketään, joten miksei :)!

Mua ihmetyttää se, että maahanmuuttajat heitetään usein naapurina suoraan samaan koppaan juoppojen ja narkkareiden kanssa :(. Ei kai siinä mitään yhtäläisyysmerkkiä ole, että jos on tummaihoinen, on kamala metelöivä naapuri...? (Tämä ei siis sinulle Ninnuli).

Eihän se näin syystalvella ole rauhaton, mutta kunhan kevät koittaa, päivät pitenee, illat on valoisia, ulkona lämmintä. Ihmiset viihtyy sangen myöhään ulkona,tai naapurissa :whistle: Talvella on kuin mikä vaan kaupunginosa missä tahansa, silloin enempi näkyy vain lapsiperheitä.

^
No ei olla voitu pitää alakerran karaokebaarin takia kesäisin ollenkaan ikkunaa auki keskusta-asunnossammekaan yöaikaan (porukka ravaa tupakalla ja pitää hemmetinmoista meteliä ), niin että tämä on tuttua. Ei se ainakaan huonompaan suuntaan voi mennä :). Asunto ei onneksi ole aivan ostarin kupeessa tuolla Jakomäessä.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
^
No ei olla voitu pitää alakerran karaokebaarin takia kesäisin ollenkaan ikkunaa auki keskusta-asunnossammekaan yöaikaan (porukka ravaa tupakalla ja pitää hemmetinmoista meteliä ), niin että tämä on tuttua. Ei se ainakaan huonompaan suuntaan voi mennä :). Asunto ei onneksi ole aivan ostarin kupeessa tuolla Jakomäessä.

:D ok. Varmaan joka kerrostaloalueella vähän samanlaista "ongelmaa" onkin. Siellä missä enemmän kerrostaloja kuten jakiksessa, siellä toki enemmän niitä ns. ongelmia. Mutta toivottavasti nyt lykästää, taloyhtiökohtaista sekin millaista tulee olemaan.

Miksi kysyt täällä mielipiteitä asiasta, kun kuitenkin odotat määrätynlaisia vastauksia? Puolustelet, selittelet, sepittelet aluetta ja heille, jotka sanovat jotain positiivista vastaat suuret kiitokset tms. Jos joku sanoo, että alue on rauhaton, vastaat "kyllähän se täällä Eirassakin on". Jos sanotaan, että koulussa on surkeat oppimistulokset, vastaat: "kyllähän fiksu oppii huonommassakin ympäristössä". Jos joku sanoo, että spurgua riittää, vastaat "no niitähän on täällä Eirassakin".
Haloo.

^
Kyllä mä halusin kuulla myös negatiivisia mielipiteitä, jos ovat perusteltuja (vaikken niistä ilahdukaan ;)). En vain haluaisi olla ennakkoluuloinen, ennenkuin olen itse asunut paikassa. Voin vain osallistua keskusteluun kertomalla mielipiteeni siitä, millaista Jakomäessä oli tänä aamuna kun siellä kävin, ja millaista on ollut Eira-Punavuori-seudulla jossa olen kaksi vuotta asunut.

Että haloo vain itsellesi. Mitä mun sitten olisi pitänyt sanoa?!

Asia mitä taatusti jään Etelä-Helsingistä kaipaamaan, ja mitä Jakomäessä ei remonteista huolimatta todellakaan ole, on upea jugendarkkitehtuuri.

Siinä ihan sen "kukkulan" takapihalla Louhikkotiellä. En tiedä itsekään kovin hyvin kun en ole vielä koskaan siellä käynyt :)

Rauhallisempaa aluetta on tuo Louhikkotie. Omistusasuntoja joukossa. Veli asuu niillä nurkilla, joten siltä pohjalta kommentti.

Ei jestas, kyllä sä vielä kadut jos Eirasta muutat jakikseen. Mikset sitten samantien muuta vaikka Vantaan puolelle Hakunilaan? Yhtä hirveä ghetto ja sama matka stadiin mutta halvemmat vuokrat.

Tämä näkemys perustuu 20 vuoden asumiseen vantaan ja helsingin eri lähiöissä.

Olen asunut viimeksi viisi vuotta sitten Rajakylässä, ihan jakiksen naapurissa. Sitä ennen myös mm. Hakunilassa. Jakiksen kokemukset rajoittuvat bussimatkailuun ja koiranulkoilutukseen. Kyllä sen eron huomaa heti kun rajan yli menee. Mut jos ei spurgut ja muut örveltäjät häiritse niin mikäpäs siinä. Mä en vain pidä siitä, että saa miettiä dösikseltä kotiovelle mitä hiipparia vastaan tulee.

Ja mitä Eiraan tulee niin on kyllä ilmapiiri ja puitteet kuin yöllä ja päivällä! Sitä mä vaan tässä alunperin meinasin :)

Kiitti vastauksesta. Jospa tuossa viidessä vuodessa ois mennyt parempaan suuntaan, sen näkee varmaan vasta kokeilemalla koska niin ristiriitaisia kommentteja on tähän mennessä sadellut.
Onhan se totta ettei niitä edellisvuosisadan vaihteen jugendlinnoja mukaansa saa :/ . Täytyy kai sitten pärjätä ilman :D

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
En vaihtaisi Eiraa Jakomakeen...
En toisaalta minäkään mielelläni, mutta tässä onkin kyse siitä että maksamalla 20e/hlö enemmän kuussa, saisi neliöitä yli puolet lisää sekä parvekkeen ja saunavuoron ;)

Ja Jakomäestä on ihan hyvät kulkuyhteydet (ite asutaan tässä Vantaan puolella, mutta bussilla siitä ohi kuljetaan tikkurilaan mennessä ), eli bussi menee jakiksen sivuitse mellunmäkeen (=metrolle) kymmenisen minsaa.

En vaihtaisi Eiraa Jakomakeen...
En toisaalta minäkään mielelläni, mutta tässä onkin kyse siitä että maksamalla 20e/hlö enemmän kuussa, saisi neliöitä yli puolet lisää sekä parvekkeen ja saunavuoron ;)

Luulen, etten siltikaan...

Joo en mäkään. Kantsii sitten vilkaista se saunakin etukäteen...

Täti joka soitti asunnosta, kommentoi hauskasti: "Talo on peruskorjattu kolme vuotta sitten ulkoa ja todennäköisesti koko huoneisto on peruskorjattu tuolloin. Mutta en sitten tiedä, mitä kolmessa vuodessa on ehtinyt tapahtumaan". Olin aivan äimänä, että ei kai nyt kukaan saa muutamassa vuodessa juuri remontoitua asuntoa uudestaan korjauskuntoon...:D

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Eiran kupeesta muutat Jakomäkeen? No jooh. En usko, että ne bussit nyt se ongelma olisi, kyllä ne kulkee. En tiedä, millasella "taustalla" olet, mutta itse en ainakaan varmaan siellä viihtyisi...öö miten selittäisin ettei joku ole taas vetämässä melonia anaaliin... Meidän työpaikalta monet "alkkisiivoojat" asuvat siellä ja siinä bussissa, mikä vie Jakikseen ei se porukka näytä kovinkaan hohdokkaalta (juopoilta tms.). Mutta "alkkissiivoojat" kyllä siellä viihtyvät kuulemma.

Mutta tämähän ei sano, etteikö alue olisi aivan ihana, mahtava, rauhallinen ja viihtyisä. Tämä on vain minun ajatukseni.

Nooh, en minäkään sinne muuttaisi enkä taatusti viihtyisi, mutta ap ehkä näkee asiat toisella tavalla? Itse en myöskään muuttaisi bussilinjan päähän eli suosin radanvartta, mutta jos ap:lle on tarjottu tuolta hyväntuntuista kolmiota eikä ajatus keskustasta kaukana sijaitsevasta lähiöstä ahdista, niin miksei sitä voisi kokeilla.

Minähän vain kerroin, mitä olen alueesta mieltä, Eihän sinun pitäisi minulle alkaa mitään neuvoja ja kysymyksiä esittämään. Jos hän katsoo asioita eri tavalla, niin hän katsoo, eihän sinun tarvitse sitä minulle kertoa. Enkä ole kieltänyt häntä kokeilemasta Jakomäkeä, ei tätäkään tarvitse minulle kertoa.

En muuten ole esittänytkään...

Oletpas. Mutta ehkä ap näkee asiat eri tavalla? Tuossa lauseessa kysymysmerkki on kyllä väärässä paikassa, lause ei ole kysymyslause. Niin miksei sitä voisi kokeilla? Kysymys myöskin. Tai yrittää sitä olla.

Tihihii, oletpa hauska. Yritätkö opettaa kielioppia? Tuo kysymysmerkin sisältävä lause voi hyvinkin olla kysymyslause, joka voi myös sisältää ihan omaa pohdintaani, siis esimerkiksi tuo "Mutta ehkä ap näkee asiat eri tavalla?" kun olin kertonut, että en itse sinne muuttaisi. Onkohan sinulla arbuusi takamuksessa vai mikä vaivaa?

Alkuperäinen kirjoittaja L:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mun mielestäni lähiöt on kaikki pohjimmiltaan aika samanlaisia. kaikista lähiöistä löytyy ne pari juoppoa ja pari narkkaria. On mummut ja lapsiperheet. Sitten jossain on enemmän maahanmuuttajia, jossain vähemmän. Se on usein sellainen näkyvä ero.

Tämähän on paskaa. Vertaa vaikka Helsingissä Munkkivuori, Jakomäki, Kontula, Lauttasaari - en usko, että kaikki ovat samanlaisia, ainakaan näissä ei asu "samantasoisia" ihmisiä.

No minä en mitannut ihmisten tasoa. Kunhan kommentoin sitä, että joka lähiössä on ne pari spurgua ja pari narkkaria, jopa siellä herran kukkarossa. Missä on ostari, siellä on spruguja. Lauttasaari on muuten yksi pahimmista narkkien suhteen, ei kiitos enää sinne (kolme vuotta koettu).

Alue on parantunut vuosien mittaan. Veljen perheen luona siellä toisinaan kyläilen, ja kyllä lapsiperhekin pystyy hyvin asumaan, ja paremmilla neliöillä kuin kantakaupungissa.

koulu saa kaikkein eniten positiivisen diskriminaation tukea Helsingissä ja se kertoo paljon. Todennäköisesti sillä rahalla saadaan edistyneitä opetusmenetelmiä ja välineitä, motivoituneita opettajia jne, mutta oppilasainesta se ei muuta. Ja siinä porukassa lapsesi sosiaalinen elämä sitten toteutuu. Omaa lastani en ikinä laittaisi tuollaisenn kouluun. Alueella on myös kristillinen koulu, eikä siitäkään mitään hyvää sanottavaa...

Mulla on työn puolesta kokemus, että se Jakomäki on edelleen hieman haasteellisempaa maastoa kuin muut Helsingin lähiöt. Noh... Myllypuro on myös ehkä tätä satsia.

Yhteistyössä