Jakomäki, Helsinki!

PauhaavaSydän

Aktiivinen jäsen
26.11.2007
4 178
0
36
No niin. Kommentteja! Millainen paikka on nykyään? Onko luontoa vielä paljon jäljellä? Toimivatko bussiyhteydet hyvin käytännössä?

En ole kiinnostunut "naapurin täti kertoi että kauheaa slummia on"-tasoisista kommenteista, vaan lähinnä jos olet itse työskennellyt/asunut Jakiksessa nyt 2000-luvulla. Igglosta ja muualta löysin kuvia, ja suuri osa asunnoista näyttää olevan muutaman vuoden sisään peruskorjattu, koska julkisivutkin näyttävät ihan mukavilta. Asukkaat ilmeisesti vanhuksia ja lapsiperheitä suurimmaksi osaksi?

Olen kiinnostunut, koska saimme kaupungilta asuntotarjouksen ja kieltämättä houkuttelisi vaihtaa pieni kallis keskustayksiö isoon parvekkeelliseen kolmioon ;).[/b]

Eiköhän se Jakomäki ole nykyisiniohan ihan samaa tasoa kuin muutkin lähiöt. Ne jotka siellä asuvat, ovat tyytyväisiä ja ne jotka asuvat vieressä kallimmalla alueella puhuvat että spurguja täynnä koko paikka..
Mulla muutamia tuttuja sieltä suunnalta, eivätkä kyllä pahemmin valita. Kohtuu edullista aluettahan se on, eli palvelut ja julkinen liikennekin sitten sitä luokkaa, tosin Helsingissä kuitenkin toi julkinen puoli toimii edes jotenkin, asuitsä sitten missä laidalla tahansa :)

Kiitos sulle :). Tätä mä vähän arvelinkin. Vanhoissa kuvissa näyttää todella ankealta, mutta remontoituna huomattavasti silmäystävällisempi. Vaikka voihan se tyrmäävää olla kuitenkin, Eiran kupeesta kun muutamme :D. Mutta jos luontoa on lähellä, niin se tasaa tilannetta paljon.

Lisää kommentteja?

Vaikka stadin kämppien julkisivut rempattiin niin ei se asukaskunta ole vaihtunut...eli sieltä löytyy sama kiintöä narkkeja ja juoppoja kuin ennenkin....toki siellä on ihan hyvä määrä lapsiperheitä ja työssäkäyviä ns kunnon kansalaisia.

Nostanpa vielä. Käytiin tänään vakoilemassa alueella, mietimme että jos on aivan hirveä ghetto niin ei kannata edes jatkaa hakuprosessia :D

Mutta olin aivan äimistynyt, suurin osa taloista näytti remontin jälkeen aivan uudelta ja valoisalta?! Suurin osa ihmisistä joita nähtiin oli lapsia ja koiranulkoiluttajia...Bussin aikataulu piti hyvin, olin epäileväinen että mitäs jos sillä on tapana juuttua aamuruuhkaan mutta busseille on näköjään tuolla välillä oma kaistansa :) (luojan kiitos, aikamoinen määrä oli niitä yksinään henkilöautossa istuvia tientukkeita joten sinne olisi bussikin jämähtänyt).
Mutta hyvin positiivista siis tähän mennessä :)

Heh, voi olla aikamoinen shokki muuttaa Eirasta Jakomäkeen ; )
Se mitä olen itse sielläpäin käynyt ja pariin tapahtumaan työn puolesta osallistunut, niin aika normaali helsinkiläislähiö tuntuu olevan. Tosin viimeksi kiinnitin huomiota ostarilla notkuvaan kaljajengiin lauantaiaamuna kymmeneltä. Sitä nimittäin oli paljon ja aikamoisessa tuiskeessa.

Eiran kupeesta muutat Jakomäkeen? No jooh. En usko, että ne bussit nyt se ongelma olisi, kyllä ne kulkee. En tiedä, millasella "taustalla" olet, mutta itse en ainakaan varmaan siellä viihtyisi...öö miten selittäisin ettei joku ole taas vetämässä melonia anaaliin... Meidän työpaikalta monet "alkkisiivoojat" asuvat siellä ja siinä bussissa, mikä vie Jakikseen ei se porukka näytä kovinkaan hohdokkaalta (juopoilta tms.). Mutta "alkkissiivoojat" kyllä siellä viihtyvät kuulemma.

Mutta tämähän ei sano, etteikö alue olisi aivan ihana, mahtava, rauhallinen ja viihtyisä. Tämä on vain minun ajatukseni.

Mun mielestäni lähiöt on kaikki pohjimmiltaan aika samanlaisia. kaikista lähiöistä löytyy ne pari juoppoa ja pari narkkaria. On mummut ja lapsiperheet. Sitten jossain on enemmän maahanmuuttajia, jossain vähemmän. Se on usein sellainen näkyvä ero.

Kaikkein isoimman eron tekee lähiön ikä ja siten ulkoasu: 50-luvun lähiöissä on vehreää ja pieniä kerrostaloja joissa pieniä asuntoja, 70-l lähiöissä on ehtinyt myös jo puut kasvaa suuriksi ja pihoissa on vehreää, isoja perheasuntojakin on, 90-l lähiöt on vielä turhan karuja, puut pikkurisuja ja pihat hiekkakenttiä. Ja sitä rataa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Eiran kupeesta muutat Jakomäkeen? No jooh. En usko, että ne bussit nyt se ongelma olisi, kyllä ne kulkee. En tiedä, millasella "taustalla" olet, mutta itse en ainakaan varmaan siellä viihtyisi...öö miten selittäisin ettei joku ole taas vetämässä melonia anaaliin... Meidän työpaikalta monet "alkkisiivoojat" asuvat siellä ja siinä bussissa, mikä vie Jakikseen ei se porukka näytä kovinkaan hohdokkaalta (juopoilta tms.). Mutta "alkkissiivoojat" kyllä siellä viihtyvät kuulemma.

Mutta tämähän ei sano, etteikö alue olisi aivan ihana, mahtava, rauhallinen ja viihtyisä. Tämä on vain minun ajatukseni.

ihanan diplomaattisesti sanottu :D

Nooh, en minäkään sinne muuttaisi enkä taatusti viihtyisi, mutta ap ehkä näkee asiat toisella tavalla? Itse en myöskään muuttaisi bussilinjan päähän eli suosin radanvartta, mutta jos ap:lle on tarjottu tuolta hyväntuntuista kolmiota eikä ajatus keskustasta kaukana sijaitsevasta lähiöstä ahdista, niin miksei sitä voisi kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mun mielestäni lähiöt on kaikki pohjimmiltaan aika samanlaisia. kaikista lähiöistä löytyy ne pari juoppoa ja pari narkkaria. On mummut ja lapsiperheet. Sitten jossain on enemmän maahanmuuttajia, jossain vähemmän. Se on usein sellainen näkyvä ero.

Tämähän on paskaa. Vertaa vaikka Helsingissä Munkkivuori, Jakomäki, Kontula, Lauttasaari - en usko, että kaikki ovat samanlaisia, ainakaan näissä ei asu "samantasoisia" ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Nooh, en minäkään sinne muuttaisi enkä taatusti viihtyisi, mutta ap ehkä näkee asiat toisella tavalla? Itse en myöskään muuttaisi bussilinjan päähän eli suosin radanvartta, mutta jos ap:lle on tarjottu tuolta hyväntuntuista kolmiota eikä ajatus keskustasta kaukana sijaitsevasta lähiöstä ahdista, niin miksei sitä voisi kokeilla.

Minähän vain kerroin, mitä olen alueesta mieltä, Eihän sinun pitäisi minulle alkaa mitään neuvoja ja kysymyksiä esittämään. Jos hän katsoo asioita eri tavalla, niin hän katsoo, eihän sinun tarvitse sitä minulle kertoa. Enkä ole kieltänyt häntä kokeilemasta Jakomäkeä, ei tätäkään tarvitse minulle kertoa.

Minähän vain kerroin, mitä olen alueesta mieltä, Eihän sinun pitäisi minulle alkaa mitään neuvoja ja kysymyksiä esittämään. Jos hän katsoo asioita eri tavalla, niin hän katsoo, eihän sinun tarvitse sitä minulle kertoa. Enkä ole kieltänyt häntä kokeilemasta Jakomäkeä, ei tätäkään tarvitse minulle kertoa.

En muuten ole esittänytkään...

Hertinleevi. Olen kerran nähnyt kyltin Jakomäki, enkä tod. halunnut mennä katsomaan, minkälainen paikka on kyseessä. Elä muuta. Ota asunto jostain muualta, ei huonon maineen lieveilmiöt hetkessä katoa.

Minusta 15km Helsingin keskustasta ei ole kaukana, olen kotoisin 600km päästä sieltä :D Pääasia että yhteydet toimivat. Olin itsekin bussilinjan varaan muuttamista vastaan, mutta kyllä se ainakin tämän aamun perusteella onnistui aivan yhtä hyvin kuin ratikallakin huristaminen. Kilometreissä mitattuna jopa suhteessa huomattavasti nopeammin.

En ole "alkkissiivooja", kiitos kysymästä :). En kyllä haluaisi tehdä mitään kategorisointia muutenkaan, että lakimiehet on tuollaisia ja insinöörit tällaisia ja siivoojat ne vasta sellaisia ovatkin. (Mieheni työskentelee extratyönään tarjoilijana, joka ei tietääkseni ole erityisen arvostettu "älykköammatti", mutta se ei tarkoita, etteikö hän esim. lukisi paljon kirjallisuutta vapaa-aikanaan ja pystyisi keskustelemaan politiikasta ja maailmantilanteesta.)

Ei kai nyt millään alueella voi asua pelkästään ongelmaisia, tai pelkästään hyvin toimeentulevia? Meillä on keskusta-asunnon alakerrassa karaokebaari, joka kyllä on tuonut silmien alle monenlaista ongelma-ainesta, vaikka pitäisi olla ns. hyvästä alueesta kyse.

Maahanmuuttajien naapurina asuminen ei tuota ongelmia :) Jos mulla olisi lapsia, miettisin tosin kahdesti haluaisinko heidän menevän ala-asteelle, jossa oppimistulokset ovat kaupungin heikoimpia (en tosin tiedä onko tämä tulosta mamujen suuresta määrästä vai mistä.)

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Minusta 15km Helsingin keskustasta ei ole kaukana, olen kotoisin 600km päästä sieltä :D Pääasia että yhteydet toimivat. Olin itsekin bussilinjan varaan muuttamista vastaan, mutta kyllä se ainakin tämän aamun perusteella onnistui aivan yhtä hyvin kuin ratikallakin huristaminen. Kilometreissä mitattuna jopa suhteessa huomattavasti nopeammin.

En ole "alkkissiivooja", kiitos kysymästä :). En kyllä haluaisi tehdä mitään kategorisointia muutenkaan, että lakimiehet on tuollaisia ja insinöörit tällaisia ja siivoojat ne vasta sellaisia ovatkin. (Mieheni työskentelee extratyönään tarjoilijana, joka ei tietääkseni ole erityisen arvostettu "älykköammatti", mutta se ei tarkoita, etteikö hän esim. lukisi paljon kirjallisuutta vapaa-aikanaan ja pystyisi keskustelemaan politiikasta ja maailmantilanteesta.)

Ei kai nyt millään alueella voi asua pelkästään ongelmaisia, tai pelkästään hyvin toimeentulevia? Meillä on keskusta-asunnon alakerrassa karaokebaari, joka kyllä on tuonut silmien alle monenlaista ongelma-ainesta, vaikka pitäisi olla ns. hyvästä alueesta kyse.

Maahanmuuttajien naapurina asuminen ei tuota ongelmia :) Jos mulla olisi lapsia, miettisin tosin kahdesti haluaisinko heidän menevän ala-asteelle, jossa oppimistulokset ovat kaupungin heikoimpia (en tosin tiedä onko tämä tulosta mamujen suuresta määrästä vai mistä.)

Työnnä melonia työnnä :). Minä en tarkoittanut, että sinä olet alkkissiivooja, vaan tiedänpä vaan, että Jakomäen bussiin nousee heitä (tunnen melkein henk.koht). Ja toimin siivousalalla, joten en todellakaan hauku siivoojia miksikään. Ja olen ihan livenä istunut monen juopon vieressä, jotka haisevat paskalle ja nousevat Jakomäen bussiin, sille en voi mitään. Kysyit mielipiteitä, älä ota henkilökohtaisesti, olisithan voinut vastata selvä tai ok. Vai??? Olisko pitänyt ylistää?

En muuten ole esittänytkään...

Oletpas. Mutta ehkä ap näkee asiat eri tavalla? Tuossa lauseessa kysymysmerkki on kyllä väärässä paikassa, lause ei ole kysymyslause. Niin miksei sitä voisi kokeilla? Kysymys myöskin. Tai yrittää sitä olla.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Siinä ihan sen "kukkulan" takapihalla Louhikkotiellä. En tiedä itsekään kovin hyvin kun en ole vielä koskaan siellä käynyt :)

Mun isänvanhemmat asuvat louhikkotiellä,niissä aika uusissa taloissa.kertovat että aluksi oli rauhallista ja siistiä,mutta on muuttunut meluisaksi ja epäsiistiksi.syvemällä jakiksessa on edelleen rauhatontan ja epäsiistiä vaikka alue rahoittunut kovasti vuosien aikana.

Maahanmuuttajien naapurina asuminen ei tuota ongelmia :) Jos mulla olisi lapsia, miettisin tosin kahdesti haluaisinko heidän menevän ala-asteelle, jossa oppimistulokset ovat kaupungin heikoimpia (en tosin tiedä onko tämä tulosta mamujen suuresta määrästä vai mistä.)[/quote]

Mitenkään ottamatta kantaa asuinalueeseen, Jakiksessa asuu siinä missä tahansa muuallakin. Ostari on toisinaan juoppojen kansoittama, mutta niinpä tuo on monessa muussakin paikassa. Ja ap. tuskin ajetteli sinne ostarille muuttaa.

Mutta nuo koulut; mies on ollut 18 vuotta Jakiksessa opettajana, enkä tosiaankaan tahtoisi lapsiani sinne kouluun. Alueella ei taida asua ketään kaupungin päättävissä elimissä toimivaa, niin kansoitettu tuo koulu on erityis- ja maahanmuuttajaluokkien kanssa.

Nuo oppimistulokset on suoraan verrannollisia koulussa esiintyviin ongelmiin.

Moikka.

Ite muutettiin Jakomäkeen viime joulukuussa, ja aluks pelkäsin koko paikkaa ja ajatusta ihan kamalasti, mutta tullu todettua että eipä tämä niin paha paikka olekaan.. :D
spurguja on joka paikassa, narkkareita ja mamuja myös, täällä hieman enemmän mutta eipä ole meitä ainakaan vielä haitannut..

Jos mahdollista, toki tahtoisin muutta jonnekin missä ei olisi naapureita, tai edes rivitaloon, naapurit pitää meteliä (lähinnä villit lapset ja kiukkuinen äiti ) mutta niinhän aina kerrostalossa.

Yllätävän mukava paikka tämä on ollut.

Jokos päätit otatko kämpän? Mä voin sit tulla kahviseuraks ku on tylsää.. :p

Yhteistyössä