Jakkarasynnytyksestä vielä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauline
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pauline

Jäsen
14.02.2007
66
0
6
Onko jakkaralla hyvä synnyttää, jos on ensisynnyttäjä? Pohdin asiaa, kun mulle ekassa synnytyksessä kätilö sanoi, että jakkaralla ei kätilö pysty niin hyvin tukemaan välilihaa. Ja onhan ensisynnyttäjällä aina enemmän repeämisen vaara, kun kudokset ei vielä jousta niin hyvin kuin useammin synnyttäneillä.

Onko ekakertalaisena siis riski synnyttää jakkaralla, jos kudoksia ei pystytä tukemaan?

Onko kukaan synnyttänyt ekan lapsen jakkaralla? Tuliko repeämiä?

Mulla yritettiin kauan puoli-istuvassa, mutta siitä ei tullut mitään. Mies muisti jakkaran ja siirryin siihen ja siinä poika tuli maailmaan muutamank ponnistuksen jälkeen. Kätilö teki pienen epparin ja olisiko lisäksi tullut 1-2 tikkiä muualle. En siis repeytynyt, hyötyä oli ehkä siitäkin, että venyttelin alapäätäni käsin joitain viikkoja ennen synnytystä. Yhdessä kirjassa oli ohje siihen ja ajattelin kokeilla. Toka tuli puoli-istuvassa syöksyen ja yllättäen, 2 tikkiä tuli.

Jakkaralla synnyttäessä ensisynnyttäjällä on vaarana se, että alapää turpoaa paineen vuoksi liikaa ja synnytys voi jopa pitkittyä sen vuoksi. Tämä siis johtuu siitä, että ensareilla ponnistuvaihe usein kestää pidempään. Jos jakkaralle siirrytään vasta myöhäisessä vaiheessa, kun ollaan jo mahdollisesti muutaman kerran ponnisteltu vaikkapa kyljellään sängyssä, niin riski turpoamiselle on pienempi. Ja tosiaan kätilön on vaikeampi tukea välilihaa jakkaralla, mikä saattaa lisätä repeämien riskiä.

Minä myös synnytin ensimmäisen ja toistaiseksi ainokaiseni alusta asti jakkaralla. En kyllä tiennyt miten muutenkaan olisi ollut hyvä olla, kun makaaminen teki pahaa. Ponnistin 15min, mutta lapsi oli iso todellakin turposin ihan hulluna. Tuntui kuin olisi tennin pallo alapäässä ainakin viikon. Repeytymä oli myös aika suuri sillä ompeleita laitettiin 10-15 (en tarkkaan muista, mutta meinasi siinä vaiheessa jo hermo mennä).

Yhteistyössä