jakkaralla synnyttäneet!

• Viestiketjun aloittaja neljäs masussa
  • Ensimmäinen viesti
Kakkosen "ponnistin" jakkaralla, käytännössä hän vain liukui ulos. Mies istui tuolilla selkäni takana, jolloin pystyin nojaamaan häneen.
Oli mielestäni äärettömän hyvä ponnistuspaikka ja todella toivon saavani synnyttää tämän vielä masussa majailevan kolmosenkin jakkaralla.
Epiduraalista en tiedä, eikö siitäkin ole olemassa "k'velyversio", joka ei vie tuntoa niin pahasti...?

Sisko synnytti esikoisen jakkaralla. Tukihenkilönä istuin seläntakana tukemassa. Epiduraali oli.

Riippuu varmaan sairaalasta, mutta usein jakkaraa ei suositella ensareille, koska ponnistusvaihe usein pitkä. Tai jakkaralle siirrytään ponnistusvaiheen lopussa.

Minä synnytin ensimmäisen ja kolmannen lapsen jakkaralla. Ponnistus on siinä mielestäni helppoa paitsi tuoliin verrattuna mulla ainaki on paljon enemmän kipua peräsuolen alueella! Siitä huolimatta mielestäni jakkaralla on hyvä ponnistaa.

Minä synnytin ensimmäiseni jakkaralla ja se on kyllä tuleva tapani toimia uudestaankin kunhan sinne asti päästään :)
Isä oli selän takan pitämäs mua kiinni et pystyn ponnistaan ja nopsaan se sitten lopulta kävi. vauvan oli hyvä luisua ulos siinä asennossa.

Marusha
Minä synnytin jakkaralla ja tykkäsin kovasti. Olisin halunnut synnyttää seisten tai kyykyssä eli mahdollisimman pystyssä, mutta kun isällä ei riittänyt voimia kannatella, niin jakkara oli seuraavaksi paras vaihtoehto. Ja sitä kyllä pyydän seuraavallakin kerralla. :)

Yritin jakkaralle kolmosta ponnistamaan, mutta kipu oli kyllä siinä jotenkin niin kestämätön, että pois tulin melkoisella vauhdilla :/
Halu olis kova vielä joskus kokeilla jakkaraa, mutta pystyasento tuntui liian "kovalta" mulle. Polvillaan sängyn päätyyn nojaten sama juttu... Paras oli istua sängyn reunalla ja nojata pystyyn nostettuun selkänojaan. Omasta mielestä tää oli puoli-istuva asento, mutta kätilö kirjoitti: "ponnistus istualteen" :eek:
Oisko hyviä neuvoja, miten tuon jakkaran sais tuntumaan paremmalta ja "pehmeämmältä"? "muoks" Synnytän mieluusti ilman puudutuksia...

Alkuperäinen kirjoittaja Tuttemui:
Yritin jakkaralle kolmosta ponnistamaan, mutta kipu oli kyllä siinä jotenkin niin kestämätön, että pois tulin melkoisella vauhdilla :/
Halu olis kova vielä joskus kokeilla jakkaraa, mutta pystyasento tuntui liian "kovalta" mulle. Polvillaan sängyn päätyyn nojaten sama juttu...
Erittäin hyvä asento on ollut konttausasennossa synnytyspöydällä ponnistaminen. Vauvalla on tilaa tulla ulos, kun häntäluu ei ole tiellä, ja voimaa ponnistamiseen saa sekä käsillä että jaloilla (polvilla) "työntämällä".

...Olen kerran jakkaralla ponnistanut.Esikoisen ponnistin tavallisessa "perinteisessä" asennossa sängyllä mutta kakkosen jakkaralla.Tuskaa oli ainoastaan se,kun kätilö sanoi,että voisin alkaa ponnistamaan ja piti siirtyä sängyltä jakkaralle:tuntui että usko loppuu.Mutta minut autettiin sille ja mieheni oli takana tukemassa minua.Sain hänestä voimaa ja maan vetovoima on uskomaton jakkaralla istuessa!!!Kahdella työnnöllä kolmessa minuutissa oli poika maailmassa.Kolmosen ponnistin nelinkontin,koska en ehtinyt muutakin kontata synnytyssaliin ja ponnistaa.....kengät jalassa :LOL:

Nyt on nelonen massussa viikoll 35.En ole miettinyt synnytysasentoa,mutta jos aikaa on,ajattelin taas jakkaralle pyrkiä:)

Mietin tässä, että saako tuolissa paremman "voiman" ponnistaa kuin esim. sängyssä maatessa? Jos sattuu olemaan huonot vatsalihakset niin missä asennossa saa otettua parhaiten tukea jaloilla ja käsillä jne. Jotenkin hirvittää ajatus synnyttää sängyssä :( Mutta entä jos voimat ovat jo ponnistusvaiheessa niin lopussa että ei enää kykenekkään olemaan missään muualla kuin sängyssä "raatona"...

Minä olen myös kovasti tuota jakkaraa miettinyt kun alkaa synnytys lähestyä. Esikoista synnyttäessä olin niin poikki pitkän avautumisvaiheen jälkeen etten siitä synnytyssängyltä olisi jaksanut enää minneen jakkaralle siirtyä joten siksi kyljellään ja puoli-istuvassa asennossa ponnistaminen tuntui silloin helpommalta. Nyt olen ajatellut että jos toinen synnytys on selvästi nopeampi, kuten usein kai on, ja voimia riittäisi, niin kokeilisin sitä jakkaraa kun tuntuisi jotenkin luonnollisemmalta ponnistaa alaspäin.

Niin ja kai se jakkaralla ponnistaminen onnistuu epiduraalin kanssa kun sen kanssa kerran pystyi vessassakin käymään.

77mm rv 33+1

Tottahan istuva asento on aina parempi kuin sängyssä makaaminen! Siinä tulee maan vetovoima avuksi, maatessa on itse tehtävä kaikki työ. Jos ei jaksa jakkaralle raahautua, niin sängyssäkin voi istua, kun selkänoja nostetaan ja toista päätä lyhennetään. Näin itse synnytin.

Yhteistyössä