jakkara+epiduraali

Tervehdys kokeneemmille! Meneekö epiduraalin laittamisen jälkeen jaloista voima/ tunto, riittäkö puhtia liikkua ja kokeilla eri ponnistusasentoja, vaikka jakkaraa? Haluaisin ponnistaa mahdollisimman pystyssä (alaspäin), mutta varmaankin haluan myös kaiken mahdollisen kivunlievityksen...
 
Taitaa riippua kätilöstä. Jos on laiska tai arka kätilö, keksii hän helposti verukkeen miksi ei pystyssä saisi ponnistaa. Mut pakotettiin ekassa synnytyksessä takaisin sänkyyn, vaikka olo oli sellainen, että olis ollu pakko seistä. Verukkeena kätilö käytti juuri tuota epiduraalia.

Toisessa synnytyksessä sitten varovasti kysyin, josko sais seistä, kun ei ole epiduraaliakaan ja kätilö sanoi, että sellaista syytä ei olekkaan, mikä estäisi pysty asennon, jos itse tuntee jaksavansa, kätilölle vaan on kurjempi, kun perinteinen sängyssä ponnistus, joten siksi kätilöt yrittää saada synnyttäjän sänkyyn. Tais sanoa sanasta sanaan näin "on kätilön ammattitaidottomuutta, jos äiti ei saa synnyttää jakkaralla"

Toisella kerralla oli varsin kokeneen oloinen (vaikka aika kova otteinen eikä mitenkään herttainen) kätilö ja jostain syystä kyllä luotan tuohon hänen tolkaisuunsa, vaikka se aiemman kätilön vähän ikävään valoon saikin. Olenkin nyt kolmennella kerralla päättänyt laittaa vastaan, jos ponnistusvaiheessa komennetaan taksisin sänkyyn, mulla kun tulee aivan pakottava tarve nousta ylös, kun ponnistusvaihe alkaa, tai ainakin aiemmissa synnytyksissä tuli :p
 
susa05
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2005 klo 16:28 vieras kirjoitti:
Tervehdys kokeneemmille! Meneekö epiduraalin laittamisen jälkeen jaloista voima/ tunto, riittäkö puhtia liikkua ja kokeilla eri ponnistusasentoja, vaikka jakkaraa? Haluaisin ponnistaa mahdollisimman pystyssä (alaspäin), mutta varmaankin haluan myös kaiken mahdollisen kivunlievityksen...
minä en ainakaan pystynyt liikkumaan kun sängyssä vähän vaihtaa asentoa ja se harmitti!!!olisin itse ahlunnut kokeilla jakkaraa.
tosin meillä kyllä synnytys meni sitten supistusheikkouden vuoksi imukuppiavustukseen joten en kai olis edes saanut olla jakkaralla...
 
Mä olen molemmissa synnytyksissä ollut jakkaralla epiduraalista huolimatta.

Esikoisen synnytyksessä vaikutus tosin oli jo loppunut, kun siirryin jakkaralle kokeilemaan ponnistusta. Vauvan sydänäänet alkoivat laskea, joten oli pakko siirtyä sängylle jossa esikoinen sitten syntyi.

Kuopuksen kanssa epiduraali alkoi vaikuttaa kunnolla vasta kun alkoi ponnistuttaa. Sängystä ylös pääsy teki kipeää, mutta jakkaralle suunnistin kun en sängyllä osannut ponnistaa.
Ja niin kuopus syntyi jakkaralla, jossa olikin mukava ponnistaa ja suunnan löysi helposti.
 

Yhteistyössä