Jakamaton talo/ avioero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko kellään kokemusta siitä, ettei taloa heti eron yhteydessä jaeta? Esim.toinen jää siihen lapsen tai lasten kanssa asumaan ja toinen muuttaa muualle. Tietysti näin voidaan sopia. Mieheni ilmoitti äkillisesti ilman mitään syytä haluavansa eron. Minulla ei tällä hetkellä ole mitään taloudellista mahdollisuutta muuttaa tai toisaalta maksaa puolia talosta miehelle, siis vielä. Kiinnostaisi tietää, kauanko talo voi olla jakamaton? Eli haluaisin jäädä lapsen kanssa joksikin aikaa, ehkä vuodeksi tähän asumaan. Ero on kuitenkin täysin miehen idea, mutta hänen mielestään minun ja lapsen täytyisi muuttaa.

Jos te teette virallisen paperin siitä miten omaisuus jaetaan tai ollaan jakamatta niin ei se muille kuulu. Voihan mullakin olla yhteistä omaisuutta vaikka naapurin kanssa.

Jos taas talossa paljon lainaa jäljellä niin velkojen, asumiskulujen, korkojen suhteen voi tulla aikamoisia erimielisyyksiä. :/

Ei varmaan sovi miehelle. On vaan mielestäni epäreilua, että kun olen juuri valmistunut uuteen ammattiin ja ehdin irtisanoa itseni edellisestä työpaikasta, missä en terveydellisistä syistä voinut jatkaa, hän ilmoittaa erosta. Yhtään mitään syytä ei ole, paitsi varmaan miehen 4-kympin villitys. Lisäksi hän voisi mennä asumaan joksikin aikaa lähellä olevan äitinsä taloon, jossa muutenkin käy päivittäin auttelemassa. En esim.työttömänä saisi asuntolainaa. Voi vaan toivoa, että saan työpaikan. Kaipa vaan juristi tietäisi vastauksen.

Epäreilua tai ei avioerossa omaisuus jaetaan. Jos ei jaeta, pitää päätöksen olla yksimielinen. Talon myynnistä lainan maksun jälkeen pois maksettava osuus on kuitenkin sinun, eikö se paranna taloudellista tilannettasi. Voitte myös sopia että sinä saat miehesi osuuden talosta ja hän ei maksa ikunaan elatusmaksua lapsista (kuittaa ne kertaheitolla).

Meillä on yhteinen talo, josta on paljon velkaa eikä avioehtoa. Eli saan tietysti pienen summan ositusta, mutta ei ole reilua, että joudumme lapsen kanssa muuttamaan. Asumme maaseudulla, missä ei juurikaan ole vuokra-tai kerrostaloja. En haluaisi, että lapsi joutuu vaihtamaan koulua taloudellisten syiden takia.

Yhteistyössä