Jäin työttömäksi, säästössä 15.000€ ja lainaa 35.000€

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieraana"

Vieras
Asuntolainaa on jäljellä 35.000€. Tuttavani pyytää minua asuntolainansa takaajaksi että saa ostettua ensiasunnon itselleen, on päässyt töihin ainakin kesän ajaksi ja olettaa että työt jatkuu, sijaisena toimii nyt. Mitään takeita siitä että työt jatkuu syksyllä ei ole muuta kuin hänen oma olettamuksensa. Minä voisin olla hänellä takaajana 98.000€. asuntolainaansa 60.000€. edestä. Hän asuu yksinään ja ei ole koskaan seurustellut kovin vakavasti, ala missä hän on töissä käsittelee elintarvikkeita eli on kaupan alalla töissä, ihan perusduunari. Kannattaako minun mennä takaajaksi hänelle kun itsekin jäin työttömäksi mutta pankki katsoo minulla olevan säästöjä ja riittävän paljon maksettu asunto että kelpaan takaajaksi. Tulevista töistä ei ole mitään hajua, tod.näk. en tule pääsemään ainakaan vakkari työntekijäksi mihinkään ja säästöillä voisin elää turvallisesti ainakin pari vuotta, samalla lainani lyhenisi. Mitä mieltä olette?

NO ET todellakaa meee!!!! herranjumala järki käteen!!! Sultahan menee säästöt ja kämppä alta jos se ei pysty maksaan... Missä pankissa tänä päivänä annetaan asuntolaina jos ei ole vakkaripaikka??

Siis, jos sua ei yhtään kirpase, jos joudut sen 60000 maksamaan, niin sitte voit mennä takaamaan, muuten jättäisin sinuna väliin nää takuuhommat. Tuttavahan voi joutua vaikka omaa syyttään tilanteesen, ettei kykene maksamaan ja silloin sinä maksat.

[QUOTE="vieras";26464375]Mene takaajaksi, jos olet valmis myymään asuntosi tuttavan velkojen vuoksi. Kuka järkevä ihminen alkaa työttömän henkilön asuntolainan takaajaksi?[/QUOTE]

Näin. Ja on kyllä hullu pankki jos tuollaiselle ihmiselle antaa lainaa jolla ei ole vakiduunia ja takaajakin työtön.

Itse asuntohan takaa jo 70 % lainasta ja valtiontakauksella ensiasunnon ostajalle 90 %, joten kummalliselle summalle sinulta takausta vaaditaan.

Mutta itse kysymykseen, en todellakaan sinuna lähtisi takaamaan persaukisen kaverin asuntolainaa. Tai kenenkään muunkaan. Kyllä pankista saa tarvittaessa rahalla lisätakausta, jos oma varallisuus ja asunnon arvo valtiontakauksineen ei riitä lainan vakuudeksi. Eiköhän sinun olisi tärkeämpää huolehtia omista lainoista ja omasta elämisestä, kun töitäkään ei ole ja tulevaisuus näyttää muutenkin epävarmalta.

Yhteistyössä