Jahas, nytkö se sitten pitää varata ruokaa kaappiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Noniin, nyt sitten minäkin olen alkanut jännittää tätä maailmantilannetta ihan tosissaan tuota ruuan huoltovarmuuden osalta ja pohdin että varmasti olisi ihan järkevää varata ruokaa kaappiin. Jauhoja, kaurahiutaleita, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä jne... perunat tuskin säilyvät ku ei ole kylmäkellaria (ne tulevat loppumaan kaupoista huhtikuussa, sanoi eräs helsinkiläinen ekonomi). Olen aina ollut todella spontaani ostaja, eli käynyt kaupassa usein ja ostanut vain vähän kerrallaan - tarpeeseen, joten en tiedä kuinka paljon ruokaa pitää varata 6hlön talouteen. Ja miten sitä edes KEHTAA käydä ostamassa isoja määriä? Ja Herranen aika... mihin sen edes säilöö täällä 100m² rivarissa. Kyllä on nyt vähän jännä tilanne meneillään.

Miten siellä muut ajattelevat tästä varautumisasiasta? Minkä pituiselle ajalle kannattaa varata ruokaa kaappiin?

Vinkkejä Kiitos! Saa myös kertoa miksi et näe varautumista tarpeelliseksi, jos ajattelet niin. Kaikki mielipiteet on nyt tervetulleita.

Älä osta sellaista mikä vaan vanhenee kaappiin. Sen sijaan osta sellaista mitä käytät oikeasti, eli voit käyttää sitä jatkuvasti vanhemmasta päästä niin, että se ei mene vanhaksi.

Vettä ei kannata olla hirveitä määriä, koska juomakelpoista vettä saa melkein mistä vain keittämällä veden.

Älä osta sellaista mikä vaan vanhenee kaappiin. Sen sijaan osta sellaista mitä käytät oikeasti, eli voit käyttää sitä jatkuvasti vanhemmasta päästä niin, että se ei mene vanhaksi.

Vettä ei kannata olla hirveitä määriä, koska juomakelpoista vettä saa melkein mistä vain keittämällä veden.
Noin isossa perheessä on helpompi hankkia erikseen se kotivararuoka ja nimenomaan säilykkeinä koska ne säilyy niin pitkään. Peruna on huonompaa ja pastat, spagetit, makaronit ja riisi parempaa koska niitä ei tarvitse keittää niin kauan.
Juomavesi on kaikkein tärkeintä ja sitä kannattaa varata.
Joditabletit koko perheelle. Itse ostaisin purkin per nuppi.
Paristokäyttöinen radio valmiiksi Radio Suomen kanavalla.
Retkikeitin. Uusia saa halvimmillaan Tokmannista.

Virallinen suositus on vähintään kolme päivää mutta itse varaisin ruokaa viikoksi. Purkki hernaria päivässä per nuppi tekee teillä vaatimattomat 42 purkkia mutta elämä on.

Kyllä keittiön kaappeihin mahtuu ihan normaali kotivara, ja aikuinen pärjää syömättäkin pitkiäkin aikoja. Veden varastointi on kimurantimpaa, mutta sitäkään ei tarvitse olla kuin muutamaksi päiväksi, koska se pyritään varmasti saamaan ensimmäisenä kuntoon, ja on lukuisia tapoja hankkia juomavettä. Ehkä kannattaa harkita kasvimaata ja muita tapoja tuottaa ruokaa itse.

Kyllä keittiön kaappeihin mahtuu ihan normaali kotivara, ja aikuinen pärjää syömättäkin pitkiäkin aikoja. Veden varastointi on kimurantimpaa, mutta sitäkään ei tarvitse olla kuin muutamaksi päiväksi, koska se pyritään varmasti saamaan ensimmäisenä kuntoon, ja on lukuisia tapoja hankkia juomavettä. Ehkä kannattaa harkita kasvimaata ja muita tapoja tuottaa ruokaa itse.
Kaneja on ollut vielä 1940-luvulta monilla jossain. Niiden eväät ei vie paljon tilaa.

Yhteistyössä