Jahas, ja kenen muun henkilötiedot ovat vuotaneet nettiin?

Todella ikävää.

Tarkistin omat tietoni ja ei tuon listan mukaan ole vuotaneet mihinkään. Mulla on salainen osoite ja puhelinnumeron kohdalla ei tietysti ole osoitetietoja.

Toivottavasti tiedot saadaan äkkiä pois netistä.

"Tarkista onko nimesi listalla Hpguru.fi:stä.

Kyse on vakavasta asiasta, että ihmisillä pitää olla oikeus käydä katsomassa onko omat tiedot mahdollisesti listalla. Minä haluan antaa tällaisen mahdollisuuden. Listasta on poistettu kaikki henkilökohtaiset tiedot. Webhotelli on varustettu rajattomalla datasiirrolla, joten linkittäminen on jopa suotavaa, jotta tuttavasikin saa varmistuksen onko hänen tietoja mahdollisesti verkossa. Lisäksi annan ohjeita, joilla parannat turvallisuuttasi netissä. Sivulla ei ole kauheasti väriä, koska haluan tarjota selkeän ja helpon paketin tietovuotoon liittyen.

Mainoksilla takaan webhotellin ylläpidosta koituvat kulut."

Sen listan etsimiseen ja lataamiseen meni about 20 minuuttia, eli sun tietosi ovat esim. minun luettavissani. Tosin en osaa sinua sieltä yksilöidä, kun en sinusta muuta tiedä kuin tämän palstan nimimerkin! Mutta jos lukisin kaikki sinun tänne kirjoittamasi viestit, löytäisinkö sieltä jotain, minkä perusteella voisin sinut yksilöidä? Esim. paikkakunnan - jos se on sellainen, mikä esiintyy listassa vain muutamia kertoja, voisi yksilöinti onnistua.

Tuo on vain siis spekulaatiota - en ole lukenut sinun muita viestejäsi, enkä edes tiedä onko tällä forumilla mahdollisuutta selata tietyn nimimerkin kaikkia viestejä. Mutta vaikkapa noin se voisi parhaassa ja helpoimmassa tapauksessa onnistua.

[QUOTE="Taika";24973815]
Toivottavasti tiedot saadaan äkkiä pois netistä.[/QUOTE]

Ei niitä enää saada pelastettua. Ehtivät olla niin monella sivulla ja ne on kopioitu jo ties kuinka monta kertaa, joten rikolliset ovat jo ehtineet tiedot nappaamaan ja käyttävät niitä omiin tarkoituksiinsa. Ikävä tilanne, mutta mitään ei ole enää tehtävissä.

[QUOTE="Taika";24973815]Todella ikävää.

Tarkistin omat tietoni ja ei tuon listan mukaan ole vuotaneet mihinkään. Mulla on salainen osoite ja puhelinnumeron kohdalla ei tietysti ole osoitetietoja.

Toivottavasti tiedot saadaan äkkiä pois netistä.[/QUOTE]

Taitaa olla myöhäistä saada ne tiedot pois netistä. Ne on munkin koneella, josta voisin niitä jakaa eteenpäin, jos haluaisin. En tosin halua, koska se ei palvele mitään tarkoitusperiä. Voisin myös halutessani tehdä harmitonta kiusaa tuntemattomille ihmisille, esim. erottaa heitä kirkosta Eroa kirkosta -nettipalvelun kautta.

[QUOTE="Viikuna";24973894]Taitaa olla myöhäistä saada ne tiedot pois netistä. Ne on munkin koneella, josta voisin niitä jakaa eteenpäin, jos haluaisin. En tosin halua, koska se ei palvele mitään tarkoitusperiä. Voisin myös halutessani tehdä harmitonta kiusaa tuntemattomille ihmisille, esim. erottaa heitä kirkosta Eroa kirkosta -nettipalvelun kautta.[/QUOTE]Thank you for that extremely valuable information that absolutely no one else could figure out on their own, Captain Obvious.

[QUOTE="Viikuna";24973894]Taitaa olla myöhäistä saada ne tiedot pois netistä. Ne on munkin koneella, josta voisin niitä jakaa eteenpäin, jos haluaisin. En tosin halua, koska se ei palvele mitään tarkoitusperiä. Voisin myös halutessani tehdä harmitonta kiusaa tuntemattomille ihmisille, esim. erottaa heitä kirkosta Eroa kirkosta -nettipalvelun kautta.[/QUOTE]

Tiedätkö, että tuollaisen laittoman henkilötietorekisterin pitäminen koneella on laitonta? Ja sellaisen jakamisesta saa ihan koviakin tuomioita. Eli sinuna en kamalasti retostelisi listalla.

Enkö mä just sanonut, että mä en sitä aio jakaa? Mä uskoisin, että se lista löytyy vähintää sadoilta ellei tuhansilta yksityiskoneilta tälläkin hetkellä, puhumattakaan kaikista tiedostonjakopalveluista joista sen saa. Ja siitähän pääsee eroon yhdellä delete-näppäimen painalluksella, jos sitä ei halua koneelleen roikkumaan.

Poliisi saattaa vähän ylikuormittua, jos kaikki listalla olijat ottavat yhteyttä ja kyselevät, mitä nyt ja miten tietoni voidaan pelastaa jne. Poliisilla on se lista jo, joten miksi sinne pitäisi erikseen ilmoittautua? Ja tiedot on jo rikollisilla, joten niitä ei pelasteta mitenkään.

Ei kai sun mitenkään pidä suojautua. Lähinnä riskinä on, että joku ostaa jotain sun nimissä. Jos jotain ylimääräisiä laskuja tai muuta epämääräistä postia alkaa tulemaan, niin sitten yhteyttä poliisiin. Muuten elät vaan normaalisti. Ei tuo nyt mikään kuolettava asia ole. Kyllä ne ihmisten tiedot saa muutenkin selville. Tuo lista nyt vaan on vähän liian kätevä yhteenveto niille rikollisille, jotka väärentävät henkilötietoja.

Jos omat tietoni olisivat tuolta löytyneet, olisin heti tehnyt sen myyntikiellon tiedoilleni. Mikä sen nimi nyt onkaan, mutta kun sen tekee niin kukaan ei pysty tiedoillasi mitään tilaamaan.

[QUOTE="mä";24974064]Kätevä tapa kerätä vielä suuremman joukon henkilötunnuksia, kun ihmiset käyvät tarkistamassa löytyvätkö listalta. :D

Ei talleteta mihinkään. :D[/QUOTE]

No niinpä :-/

Henkilötietolaki sanoo:

Henkilötietolaki 22.4.1999/523

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 luku
Yleiset säännökset

1 §
Lain tarkoitus

Tämän lain tarkoituksena on toteuttaa yksityiselämän suojaa ja muita yksityisyyden suojaa turvaavia perusoikeuksia henkilötietoja käsiteltäessä sekä edistää hyvän tietojenkäsittelytavan kehittämistä ja noudattamista.

2 §
Soveltamisala

Henkilötietoja käsiteltäessä on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään, jollei muualla laissa toisin säädetä.

Tätä lakia sovelletaan henkilötietojen automaattiseen käsittelyyn. Myös muuhun henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan tätä lakia silloin, kun henkilötiedot muodostavat tai niiden on tarkoitus muodostaa henkilörekisteri tai sen osa.

Tämä laki ei koske henkilötietojen käsittelyä, jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa.

[QUOTE="Viikuna";24973939]Enkö mä just sanonut, että mä en sitä aio jakaa? Mä uskoisin, että se lista löytyy vähintää sadoilta ellei tuhansilta yksityiskoneilta tälläkin hetkellä, puhumattakaan kaikista tiedostonjakopalveluista joista sen saa. Ja siitähän pääsee eroon yhdellä delete-näppäimen painalluksella, jos sitä ei halua koneelleen roikkumaan.[/QUOTE]

Miksi pidät sitä koneellasi? mitä hyödyt siitä? miksi et vaan poista sitä.

No heti huomenna otat yhteyttä Suomen Asiakastietoon ja asetat oman luottokiellon:

https://www.omatieto.fi/luottotiedot/Aloitus.jpf?raportti=5

Ainakin huomattavasti vaikeutuu henkilötietojen väärinkäyttö ja mitään pikavippejä tms ei saa sun nimiin tehtyä. Tästä on hyvä aloittaa.

Yhteistyössä