Jättäisitko 4- ja 6-vuotiaat 30-45min.päineen kotia?

  • Viestiketjun aloittaja tahtoo alottaa kuntoilun
  • Ensimmäinen viesti
MaalaisJuntti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun vanhempi keskittyy jo hyvin lastenohjelmiin niin nuorempi voi sillä välin keksiä lähteä ulos!!! Toki eihän toi ihanneratkaisu ole,mutta kun navetalla eivät rupee oleen ollenkaan niin ettei lehmät häiriinny,niin pakko oli jotain keksiä.Nuorin 2v otettiin matkaan.
Niin, mut samallahan se voi keksii vaikkee muutakin koiruutta... Ainahan täälläkin maatilan pitäjät perustelee, ettei voi ottaa mukaan... toivottavasti teillä on jatkossa(kin ) onnea matkassa lapsilla. Siitähän se on kiinni. Aina voi sattua jotain, kun pienet lapset jätetään yksin ja annetaan liikaa vastuuta, vaikka ois menny vuosia ilman, että mitään ei ole sattunut. Se yks kerta voi sit olla kohtalokas.
Niin kyllähän minä sen ymmärrän,mutta pakko uskaltaa ja onneksi ensi kesänä kun palaan takaisin töihin, vanhin on jo 8 ja seuraava4,eli todennäköisyys sattua jotain on pienempi,toivottavasti! Pienemmät tulee sitten matkaan,toinen lypsylle ja toinen vaunuihin nukkumaan.

Oletteko te yhdessä siellä navetassa?
Nämä navetta jutut on niin kakspiippusia.Koska sinne navettaankaan ei aina voi lapsia ottaa.Ei sekään niin turvallinen paikka ole.
Tiedän yhden perheen joilla on navetassakin telkkari lapsille. Ja lapset katsoo toimistossa telkkua sillä aikaa ku äiti lypsää.
Toisen äidin tiedän jolla on selkärinkka jossa 1vee kulkee matkassa.
Molemmilla on erillinen lypsyasema käytössä.
 
MaalaisJuntti
Oma vastaus ap.n kysymykseen on,et en missään tapauksessa voi MEIDÄN 4v.tä ja 6v.tä jättää. Pojat on sen verran tekevää sorttia et mitä tahasa voi tapahtua. Tai kiivetään koluamaan keksejä yläkaapista ja puotaan tai jotain vastaavaa.
 
MaalaisJuntti

onko teillä lähellä ketään tyttöä/poikaa/mummoa joka vois joskus tulla katsoon lapsia sen aikaa? Meillä käy kaks 15 vuotiasta aina silloin tällöin tienaamassa muutaman euron ku käyn asioilla :)
 
Sara
Minä taas en ole ihan noin ehdoton kuin muut. Riippuu paljon lapsista, rauhalliset, kiltit ja luotettavat lapset varmasti pärjäisikin, rasavillit taas ei. Omani saattaisin jättääkin, tosin en ehkä lenkin ajaksi.
 
vieras
En uskaltaisi, koska en voisi antaa itselleni anteeksi jos jotain sattuisi.
Kuitenkin ajattelin itseäni 4 vuotiaana ja olisin vallan mainiosti pärjännyt kotona tuollaisen ajan
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en tosissaan jättäis...Mut jokainen tekee mitä tahtoo. Mitäs jos jotain sattuu, paniikki tilanteessa voi helposti unohtaa koko kännykän käytön jopa aikuisella ni saatikka tuo ikäisillä. Ja ihan uteliaisuuttani et miksi et voi ottaa kakkia mukaan????



:LOL: anteeks, mä oon väsyny.... :LOL: :LOL: :LOL:
 
riippuu kyllä ihan lapsen kehityksestä. esikoinen oli jo 4vnä yksin 15-30min kun taas kuopusta en voinut jättää edes esikoisen kanssa yksin hänen ollessa samassa iässä. nykyisin pärjäävät keskenään jopa tunnin mutten jätä niitä kuin jos he itse sitä haluavat (mielummin kuin lähteä mukaani kauppaan) ja siltikkin tulen takaisin mahdollisimman nopeasti pois.
esikoinen osaa käyttää kännykkää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
riippuu kyllä ihan lapsen kehityksestä. esikoinen oli jo 4vnä yksin 15-30min kun taas kuopusta en voinut jättää edes esikoisen kanssa yksin hänen ollessa samassa iässä. nykyisin pärjäävät keskenään jopa tunnin mutten jätä niitä kuin jos he itse sitä haluavat (mielummin kuin lähteä mukaani kauppaan) ja siltikkin tulen takaisin mahdollisimman nopeasti pois.
esikoinen osaa käyttää kännykkää.
Vaikka olisi kuinka kehittynyt 4- vuotias niin enpä jättäisi yksin, MITÄ VARTEN pitäisi tuon ikäinen jättä oman onnensa nojaan:( Mikä "pakko" oli sinulla että jätit yksin???

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikka olisi kuinka kehittynyt 4- vuotias niin enpä jättäisi yksin, MITÄ VARTEN pitäisi tuon ikäinen jättä oman onnensa nojaan:( Mikä "pakko" oli sinulla että jätit yksin???
se on sinun asiasi jos et jätä, turha alkaa tuomitsemaan muita jotka elävät omalla tavallaan =)
 
vieraana
Et saa jättä ja piste. Vaikka lapset olisivatkin ns "luotettavia", he eivät ole tarpeeksi isoja osatakseen toimia jos jotain sattuu. Lapsen, noin pienen, säännöllisesti yksin jättäminen on lastensuojelu asia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikka olisi kuinka kehittynyt 4- vuotias niin enpä jättäisi yksin, MITÄ VARTEN pitäisi tuon ikäinen jättä oman onnensa nojaan:( Mikä "pakko" oli sinulla että jätit yksin???
se on sinun asiasi jos et jätä, turha alkaa tuomitsemaan muita jotka elävät omalla tavallaan =)
No kerro nyt miksi jätät tuon ikäisen yksin, mikä voi olla syynä?

 
Joo
Ennen juoksivat lapset 1-vuotiaasta lähtien pitkin maita ja mantuja ilman aikuisen valvontaa, ja hyvin vaan pärjäsivät.

Nykyään ei edes koulu-ikäisiä uskalleta jättää yksin.

Vastuuta ei opita, jos sitä ei koskaan anneta.
 
täh
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alle kouluikäistä EI saa jättää yksin kotia -> HEITTEILLEJÄTTÖ!
onko tästä joku oikein laki? mustaa valkoisella?
Näitä heitteille jätettyjä lapsia on suomi pullollaan sitten.:eek: Jos jätät lapsen yksin,kun viet roskat.Heitteille jättö sekin?
 
vieras
Meillä oon jättäny 6v 5v ja 1v yksin 45min aamulla kun oon miehen vieny töihin jotta oon saanu auton. Ja hyvin on menny. Että varmasti uskallat jättä tuon mittaiseksi ajaksi. =)
 
Riippuisi ihan lapsista.. Jotkut lapset ovat sen verran rauhallisia, että uskaltais varmaankin jättää..

Eiks 6v oo jo koulussa?

Meillä oli juuri muutama viikko sitten 4v tyttö ja hänen ekaluokkalainen serkkuna kahdestaan ulkona.. Ekaa kertaa oli silloin meidän tyttö "yksin" ulkona. Luotan kyllä tuohonn serkku tyttöön, niin uskalsin päästää..
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en tosissaan jättäis...Mut jokainen tekee mitä tahtoo. Mitäs jos jotain sattuu, paniikki tilanteessa voi helposti unohtaa koko kännykän käytön jopa aikuisella ni saatikka tuo ikäisillä. Ja ihan uteliaisuuttani et miksi et voi ottaa kakkia mukaan????



:LOL: anteeks, mä oon väsyny.... :LOL: :LOL: :LOL:
:LOL:
 
Sara
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Et saa jättä ja piste. Vaikka lapset olisivatkin ns "luotettavia", he eivät ole tarpeeksi isoja osatakseen toimia jos jotain sattuu. Lapsen, noin pienen, säännöllisesti yksin jättäminen on lastensuojelu asia.
Ei se isompikaan lapsi osaa toimia, jos jotain oikeasti sattuisi.
 

Yhteistyössä