Järkyttävät öiset suonenvedot nilkasta polveen ja eteenpäin reiteen

Muilla keillä sama vaiva?

Alkuraskaudesta lähtien ollut suonenvetoja, kysyin neuvolasta kuulemma tavallista käskivät ostaa magenesiumia. Ostin ja olen koko ajan syönyt, juonut paljon maitoa ja vettä, käytän merisuolaa... En tiedä mikä avuksi...

Viime yönä oikea jalka kramppasi tuhottomasti ja pohje venyi ihan 'viivaksi', sattui niin paljon että huusin (ja minulla on muuten aika kova kipukynnys)... Laitoin tyynyn jalan alle yöksi ja laitoin pohkeeseen siteen...

En ymmärrä miten mahdollista, miksi tällaista, miten hoitaa? Liikunnastakaan ei voi johtua koska en ole pitkään aikaan päässyt treenaamaan (ennen raskautta treenasin usein, nyt koko ajan öisin nuha enkä uskalla lähteä lenkille aamulla että ei käy kuten viimeksi: ajattelin että nuha oli allergiaa ja ehdin käydä kerran lenkillä ja kerran salilla, lopputuloksena kuumeinen flunssa :( mutta suonenvehto voisi kyllä johtua liikunnan puutteesta...(?)
 
Hei,

Laitan tähän tällaisen linkin, johon törmäsin kun etsin selitystä omille öisille suonenvedoilleni. Pari kertaa on sellaisia ollut, niin pahoja, että en pystynyt varaamaan sille jalalle n. viikoon johon krampit tulivat.

Suonenveto raskausaikana

Jalkakrampit ovat yllättäviä lihaskouristuksia säärien tai jalkapohjan lihaksissa. Ne voivat olla raskaana oleville naisille todella kivuliaita. Krampit tulevat usein öisin tai aamulla sängystä noustessa. Ne aiheutuvat siitä, että suurentunut kohtu aiheuttaa painetta lantion verisuoniin, heikentää verenkiertoa ja painaa myös jalkojen hermoja.
 
Tuttu vaiva. Mulla vaiva alkoi myös alkuraskaudessa reisien puutumisella ja edelleen etureidet puutuvat päivittäin, yleensä yöllä nukkuessa, mutta myös muutenkin. Välillä puutuminen "valuu" alemmaksikin pohkeeseen ja jalkaterään. Onneksi kivuliaita (tuskaisia) suonenvetoja on ollut vain kaksi kertaa, molemmat vasemmassa etureidessä nukkuessa. Mutta en ole keksinyt, mikä auttaisi. Magnesiumista ei ainakaan ole mitään apua. Ikinä ei ole aiemmin reisistä vetänyt suonta, pohkeesta joskus harvoin.

Saa nähdä paheneeko nämä eteenpäin mentäessä, nyt kun on vasta 19. viikko lopuillaan.
 
Tukisukat voisivat auttaa asiaan. Ei kyllä kannata ostaa mitään halpoja markettiversioita vaan mennä ihan tukijalkinekauppaan tms. ja ostaa parempi laatuiset ja hieman tyyrimmät (hyvät sukat saa 60-90€ hintaan). Hyvät sukat eivät myöskään hiosta ja kestävät pitkään.
 
Muissa yhteyksissä olen oppinut että suonenveto, eli lihaksen kramppi johtuu nesteen ja suolan epätasapainosta. Ja tähän mennessä omalla alalla ne kaikki ovat olleet nimenomaan niin päin, että suolaa on liikaa kehossa verrattuna nesteeseen. Tai yksinkertaisesti siitä, että kehossa on liian vähän nestettä nähden muuttuneeseen tilanteeseen. Juu magnesium auttaa, (saattaa auttaa niin kuin vain hieman itsellä), mutta itsellä on löytynyt apu siitä että olen juonut TODELLA runsaasti vettä. Varmaan mehu tai muukin juoma auttaisi.
Itsellä alkoi pahat krampit raskauden puolivälissä. Yöllä saatoin herätä huutaen aivan järkyttävään suonenvetoon, mies raukka luuli että nytkö se lapsi syntyy siihen paikkaan :) Samaan aikaan oli myös tuo keskiraskauden verovolyymin lisääntyminen, matala hb ja matalat verenpaineet, ja ah tuo järkyttävä väsymys.

Täältä päin tulee vinkki että kokeile parin päivän ajan juoda vähintää pari isoa kannullista vettä, jätä se suola ehdottomasti pois. Pidä lämpöiset sukat, esim kahdet villasukat jaloissa yöllä. Ja syö magnesiumisi :)
 
olen odottelen kanssa samaa mieltä. Siinä missä lisämagnesium voi auttaa, on vesi myös äärettömän tärkeää. Suonenvetoja olen potenut jo yli kymmenen vuotta, eli pitkälti ennen tätä nykyistä raskautta. Edellisen lisäksi auttaa:
- kävely (hyvät kengät!!!),
- jalkojen kylmä-lämmin-kylmä-lämmin-kylmä suihkuttelu,
- illalla jalkojen kohollaan pito (joko tvtä katsellessa sohvalle tyynylle tai sitten nukkuminen jalkaterät vähän kohollaan)
- jalkateräjumppa (illalla ja aamulla, selällään jalat suorana jalkaterien pyröritystä, jalkaterän oikomista, ja sama selällään jalat taivasta kohti)
- ja minua auttoi jalkapohjien hieronta.

Kaikessa luettelemassani on sama perusidea 1)verenkierron aktivointi ja 2) veren saaminen pois jaloista takaisin keskivartaloon. Niin ja itselle auttaa vielä tukisukat yleensä ja eritoten talvisaikaan villasukat - meillä on kivilattiat ja saan kramppeja jo ihan pelkästä kylmästä lattiasta... Erittäin ikävä tauti.

terkuin cynde & mukula 18+1
 

Yhteistyössä