Järkyttävä työkaveri =/ Mitenhän kannattaisi suhtautua ja käyttäytyä hänen seurassaan?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Valitettavasti olemme olleet nyt tämän viikon ja vielä kaksi seuraavaakin viikkoa olemme ihan kahdestaan töissä tämän "hurmaavan" tyypin kanssa.

Hän on koko ajan ihan älyttömän agressiivinen. Valittaa koko ajan kaikesta. Huutaa usein. Etsimällä etsii minusta virheitä ja oikein etsii hetkeä, jolloin voi sanoa mulle jotain ilkeää ja rumaa.

Esimerkkejä: Kysyin, että olikos näitä tulostimen värikasetteja tilattu lisää. Hän: "Etkö sä osaa lukea sitä listaa!?!? Hölmöhän sä olet!" Minä: "No kun ei täällä ole listaa..." Hän: "No perkele MIHIN SÄ OLET SEN LISTAN LAITTANUT???" Minä: "En ole nähnytkään koko listaa kevään jälkeen" Hän: "Hel*vetti tollasia saakelin amatöörejä!!!". Hän koko ajan vihaisena ja huutaen, itse yrittäen olla asiallinen ja ystävällinen.

Esimerkki B: Minä olen ensin töissä, hän tulee vähän myöhässä. Tervehdin normaalisti. Työkaveri ei vastaa tervehdykseen, mutta alkaa heti marmattaa miten en ole hoitanut vielä yön aikana tullutta asiaa. Minä siihen, että no en ole ehtinyt, koska juuri tulin ja meillähän alkaa työaika samaan aikaan. Hän alkaa marmattaa miten saamarin laiskoja ihmisiä sitä onkin olemassa ja näköjään pitää tämäkin asia hoitaa itse.

Koko päivä on sitä, että minä tarkkailen sanomisiani ja tekemisiäni ja hän etsii kaikesta jotain vikaa (myös muista kuin minusta, mutta enimmäkseen minusta).

On kuulemma yleensäkin vaikea tyyppi tuo työkaveri, hyvä kyllä kiukuttelemaan, mutta töitä ei juuri tee. Sen sijaan pilaa kyllä kaiken vähänkin kesäfiiliksen :( Vielä kotiin päästyäkin on jännittynyt, ahdistunut ja paha olo.

"vieras"
Selvennyksenä vielä, että kesäsulkujen takia osatoja on yhdistetty ja olemme nyt yhdessä edustamassa kolmea eri osastoa. Normaalisti en ole hänen kanssaan samalla osastolla töissä. Itse olen viime talvena mm. saanut bonuksen ahkeran työntekoni yms. vuoksi ja lisäksi mulla on luottamustoimia yms. En tiedä voisiko syynä olla kateus? En usko, että tuo nyt ihan noin kamala kaikille voi olla? En tosin tarkemmin tunne ennestään, kiukkuisehkolta on kyllä vaikuttanut ennenkin törmätessä, muttei ihan näin kiukkuiselta.

"minä"
Sanoisin varmaan suoraan, että tuollainen törkeä loukkaaminen ja huutaminen saa nyt just luvan loppua tai rupee tuleen samalla mitalla takasin. Tuommoiseen tuskin puree mikään nätti sanominen enään.

"vieras"
Mä en tuollasta tossutusta kattelis, sanoisin suoraan miten asiat on ja kehoittaisin tyyppiä katsomaan peilistä tai sitten alkaisin puhumaan hänelle samaan tyylin kuin hän itse puhuu..

Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Älä ainakaan ala antamaan "samalla mitalla takaisin." Sinuna ehkä sanoisin asiasta esimiehelle jos tuollainen haukkuminen ja ilkeily on päivittäistä ja jatkuvaa. Ei kenenkään tarvitse työpaikalla kuunnella jatkuvaa ivailua, tuohan on suorastaan kiusaamista. Tsemppiä, toivottavasti asia järjestyy.:)

Ja niin no - jos uskallat sanoa asiallisesti mutta napakasti takaisin niin eiköhän sekin oo vaihtoehto. Mutta samalle tasolle ei tosiaan kannata alentua, päin vastoin tyyppi voi tehdä sinusta valituksen.

"ankka"
Minä kirjaisin sanomisia ylös muistiin ja menisin niiden kanssa esimiehen puheille. Pyytäsin työrauhaa tai siirtoa toiseen tehtävään yhdessäolon sijaa. Jos ei onnistuisi, hakisin vaikka sairaslomaa työpaikkakiusaamisen takia. Silloin on pomo pakko puuttua. Jokaisella on oltava työrauha, asiallisesti saa antaa palautetta mutta haukkua ei saa.

"vieras"
Ilmoittaisin hyvin selkeästi joka kerta, että minulle ei puhuta tuohon sävyyn. Jos ei sävy muutu, en reagoisi koko tyyppin enää mitenkään ellei osaa ilmaista asiaansa normaaliin sävyyn. Saattaisin jopa harkita noiden keskustelujen nauhoittamista ja joka tapauksessa ilmoittaisin asiasta esimiehelle.

esimies
Samaa mieltä edellisen kanssa: toisesta korvasta ulos. Tuollaisia työntekijöitä valitettavasti välillä on, eikä niistä helposti eroonkaan pääse. Todennäköisesti esimiehesi tietää henkilön taipumukset, joten tuskin pitää sinua huonona työntekijänä, vaikka työkaveri sanoisi mitä.

Itselläni oli samantyyppinen tiimissä vuoden verran. Joko vikaa oli työkavereissa tai minussa, kun en antanut tunnustusta, vastuuta, palkkaa, enkä lähtenyt mukaan muiden arvosteluun. Tuo viimeksi mainittu taisi painaa eniten. Hän olisi mieluiten nähnyt itsensä kakkosmiehenä, joka antaa ohjeita muille ja vahtii lopputulosta. Olin todella helpottunut, kun sain irtisonoutumislapun.

esimies
[QUOTE="ankka";26681285]Minä kirjaisin sanomisia ylös muistiin ja menisin niiden kanssa esimiehen puheille. Pyytäsin työrauhaa tai siirtoa toiseen tehtävään yhdessäolon sijaa. Jos ei onnistuisi, hakisin vaikka sairaslomaa työpaikkakiusaamisen takia. Silloin on pomo pakko puuttua. Jokaisella on oltava työrauha, asiallisesti saa antaa palautetta mutta haukkua ei saa.[/QUOTE]

Tuo on totta. Suoraan haukkumiseen saa ja pitää puuttua.

Toi täyttää työpaikkakiusaamisen kriteerit. Ekana sanoisin tyypille itselleen, sen jälkeen esimiehelle ja jos näistä ei ole apua niin työterveys. Sen jälkeen asia on pakko ottaa vakavasti tai esimiehesikin voi saada aiheesta syytteen.

öykkärit kuriin
Jotkut miehet ovat tottuneet, että saavat huutaa toisille ja haukkua muita.

Luulevat että heitä pelätään koska ovat isompia.

naiset itsepuolustuskursseille ja kuriin tuollaiset öykkärit.

Pojat nurkkaan jo koulussa jos yrittävät olla äänessä koko ajan tai muuten komentaa tai vitsailla muiden kustannuksella

klubiaskin kansi
Alkuperäinen kirjoittaja öykkärit kuriin;26681427:
Jotkut miehet ovat tottuneet, että saavat huutaa toisille ja haukkua muita.

Luulevat että heitä pelätään koska ovat isompia.

naiset itsepuolustuskursseille ja kuriin tuollaiset öykkärit.

Pojat nurkkaan jo koulussa jos yrittävät olla äänessä koko ajan tai muuten komentaa tai vitsailla muiden kustannuksella
Aijaa, en tiennytkään että tää on sukupuolikysymys. Melkoista paskaa suollat.

klubiaskin kansi
[QUOTE="vieras";26681213]Valitettavasti olemme olleet nyt tämän viikon ja vielä kaksi seuraavaakin viikkoa olemme ihan kahdestaan töissä tämän "hurmaavan" tyypin kanssa.

Hän on koko ajan ihan älyttömän agressiivinen. Valittaa koko ajan kaikesta. Huutaa usein. Etsimällä etsii minusta virheitä ja oikein etsii hetkeä, jolloin voi sanoa mulle jotain ilkeää ja rumaa.

Esimerkkejä: Kysyin, että olikos näitä tulostimen värikasetteja tilattu lisää. Hän: "Etkö sä osaa lukea sitä listaa!?!? Hölmöhän sä olet!" Minä: "No kun ei täällä ole listaa..." Hän: "No perkele MIHIN SÄ OLET SEN LISTAN LAITTANUT???" Minä: "En ole nähnytkään koko listaa kevään jälkeen" Hän: "Hel*vetti tollasia saakelin amatöörejä!!!". Hän koko ajan vihaisena ja huutaen, itse yrittäen olla asiallinen ja ystävällinen.

Esimerkki B: Minä olen ensin töissä, hän tulee vähän myöhässä. Tervehdin normaalisti. Työkaveri ei vastaa tervehdykseen, mutta alkaa heti marmattaa miten en ole hoitanut vielä yön aikana tullutta asiaa. Minä siihen, että no en ole ehtinyt, koska juuri tulin ja meillähän alkaa työaika samaan aikaan. Hän alkaa marmattaa miten saamarin laiskoja ihmisiä sitä onkin olemassa ja näköjään pitää tämäkin asia hoitaa itse.

Koko päivä on sitä, että minä tarkkailen sanomisiani ja tekemisiäni ja hän etsii kaikesta jotain vikaa (myös muista kuin minusta, mutta enimmäkseen minusta).

On kuulemma yleensäkin vaikea tyyppi tuo työkaveri, hyvä kyllä kiukuttelemaan, mutta töitä ei juuri tee. Sen sijaan pilaa kyllä kaiken vähänkin kesäfiiliksen :( Vielä kotiin päästyäkin on jännittynyt, ahdistunut ja paha olo.[/QUOTE]

Tee hommasi omaan tahtiisi äläkä kiinnitä juntin räyhäämiseen huomiota on mun neuvoni. Kaveri tuskin tykkää elämästään kun ärjyy noin.

Mä käskisin pitää turvan kiinni jos sieltä ei mitään asiallista tule. Aikani saattaisin itekkin hiljasena ja alistuvana kuunnella, mutta itteni tuntien ja tietäen kun raja tulee vastaan, niin sillon tulee kyllä tuutin täydeltä takasin.
Tollaset ihmiset on rasittavia. Jäis pois kokonaan töistä jos kerta ei kykene olemaan ja kohtelemaan muita asiallisesti.

tjaah
Jospa vaan hymyilisit aurinkoisesti kun alkaa öykkäröimään.... Jos vähän naureskeellen hymyilet tälle työkaverillesi, niin veikkaan, että ei kehtaa kohta enää öykkäröidä :)

"vieras"
Mulla vähän samanlainen työkaveri. Sanoin hälle suoraan asiasta, mutta ei vaikutusta. Sanoin asiasta myös työkaverin pomolle, mutta ei juurikaan vaikutusta. Nyt yritän pysyä työkaverista mahdollisimman kaukana.

Yhteistyössä