Järkyttävä tapaus vanhusten palvelutalossa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
10 minuuttia 77 asteisessa saunassa tuskin saa aikaan kuvatunlaisia palovammoja. Ahdistavaa on se, että ei olla edes valmiita tunnustamaan tapahtunutta kaltoinkohtelua ja kuolemantuottamusta. Vai aiotaanko tässä tapauksessa vedota ihmisen "itsesyttymiseen".
https://fi.wikipedia.org/wiki/Itsesytyntä

Vanhusten "hoito" on monessa paikassa aivan järkyttävällä tolalla. Missään muualla ei hyväksyttäisi samankaltaista laiminlyöntiä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Näissä hoivakodeissa on aivan mahtavia hoitajia ja sitten on niitä sadistisia kusipäitä, joita ei tunnu juurikaan kiinnostavan asiakkaan hyvinvointi. Se on aika rajua seurattavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Vanhusten "hoito" on monessa paikassa aivan järkyttävällä tolalla. Missään muualla ei hyväksyttäisi samankaltaista laiminlyöntiä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Näissä hoivakodeissa on aivan mahtavia hoitajia ja sitten on niitä sadistisia kusipäitä, joita ei tunnu juurikaan kiinnostavan asiakkaan hyvinvointi. Se on aika rajua seurattavaa.
Joo, olen saanut huomata saman aikanaan, kun oli omaisteni kohdalla ajankohtaista.
 
vierailija
Varmaan vaan unohtui sinne saunaan. Tuli jotain muuta ja sen jälkeen ei muistanutkaan, että sinne saunaan jäi joku ennenkuin jossain vaiheessa huomasi yhden puuttuvan.
 
vierailija
Työnantaja voi myös kieltää työntekijää ottamasta mitään yhteyttä omaisiin (ja näin ollen myös pyytämään anteeksi asiaa tapatunutta). Joo ymmärrän toki ettei anteeksi pyynnöllä kuitata asiaa, mutta jokainen omainen haluaisi nähdä edes jotain katumusta asian suhteen.

Liekö tuossa käynyt joku unohdus...? Kysytty pärjääkö rouva, ja menty pukuhuoneen puolelle rasvailemaan ja auttamaan toista hoidettavaa...

No mutta. Tämän jälkeen loppuu saunotukset koko maassa niissä viimisissäkin paikoissa joissa tämä on ollut mahdollista..
 
vierailija
Siinä käy melkoisen tunteiden kirjon läpi, kun näitä juttuja seuraa vierestä. On vihaa, kiukkua, hämmennystä, surua, ahdistusta ja häpeää. Käsittämätöntä, miten joku voi olla niin inhottava ihmiselle, joka ei kykene enää puolustamaan itseään.
Kyllä! Samaa mieltä! Sadistiminen ihminen käy heikomman kimppuun, sama pätee eläinten rääkkääjiin.
 
Hoitoalalla
Itse kun saunotan tai suihkutan vanhuksia niin en mä siitä mihinkään lähde. Moni vanhus on niin heikko jo tai muistisairauden takia ei pysy paikoillaan, että ei voi turvallisuussyistä jättää yksin. Jos yksin suihkutat esim. muistisairasta niin kaikki tarvittavat tavarat otetaan ensin esille ja sitten vasta haetaan se vanhus pesulle. Monessa tapauksessa ei voi edes hetkeksi selkäänsä kääntää vanhukselle kun jo ollaan nousemassa ylös ja siinä on suuri kaatumisriski liukkaalla lattialla.

Monia vanhuksia ei enää edes viedä saunan puolelle liian huonon kunnon takia. Kiuas on kyllä päällä, mutta saunaan menee enää harva. Annetaan lämmön tulla pesuhuoneen puolelle niin se riittää jo monelle. Paremmassa kunnossa olevat menevät saunaan, mutta kyllä heidänkin perään pitää katsoa. Se joka saunottaa tai suihkuttaa jotakuta ei lähde kesken kaiken tekemään muita hommia vaan muut hoitajat tekee ne.

Kyllä tuossa tapauksessa on unohdettu vanhus sinne saunaan. Muutamassa minuutissa ei sinne saunaan kuole noilla lämpötiloilla.

Ärsyttää kun joidenkin mätäpesien takia yleistetään kaikki hoitajat paskoiksi, koulutuksessa on vikaa yms.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Itse kun saunotan tai suihkutan vanhuksia niin en mä siitä mihinkään lähde. Moni vanhus on niin heikko jo tai muistisairauden takia ei pysy paikoillaan, että ei voi turvallisuussyistä jättää yksin. Jos yksin suihkutat esim. muistisairasta niin kaikki tarvittavat tavarat otetaan ensin esille ja sitten vasta haetaan se vanhus pesulle. Monessa tapauksessa ei voi edes hetkeksi selkäänsä kääntää vanhukselle kun jo ollaan nousemassa ylös ja siinä on suuri kaatumisriski liukkaalla lattialla.

Monia vanhuksia ei enää edes viedä saunan puolelle liian huonon kunnon takia. Kiuas on kyllä päällä, mutta saunaan menee enää harva. Annetaan lämmön tulla pesuhuoneen puolelle niin se riittää jo monelle. Paremmassa kunnossa olevat menevät saunaan, mutta kyllä heidänkin perään pitää katsoa. Se joka saunottaa tai suihkuttaa jotakuta ei lähde kesken kaiken tekemään muita hommia vaan muut hoitajat tekee ne.

Kyllä tuossa tapauksessa on unohdettu vanhus sinne saunaan. Muutamassa minuutissa ei sinne saunaan kuole noilla lämpötiloilla.

Ärsyttää kun joidenkin mätäpesien takia yleistetään kaikki hoitajat paskoiksi, koulutuksessa on vikaa yms.
Ei missään nimessä pidä yleistää! Typerää moinen onkin, jotkut vaan leukojaan loksuttaa.

Pääasiassa asiat hoidetaan hyvin, kiitos siitä! <3
 
vierailija
....saattaahan sitä olla lämpömittarikin rikki..... eikä sitä terve ihminen ssuna-timokaan ymmärtänyt miten kuumassa oli, palovammat tuli näkyviin vasta myöhemmin.
 
Hoitoalalla
Hoitajien koulutuksessa suurin vika:mad::sick:
Ai miten niin?! Kyllä se on siinä ihmisessä itsessään se suurin vika eikä koulutuksessa jos noin pääsee käymään!

Itse olen lähihoitaja koulutukseltani eikä mun koulutuksessa ole mitään vikaa. Mä tajuan olla jättämättä vanhusta yksin saunaan ilman koulutustakin. Vituttaa suoraan sanottuna kun tullaan väittämään, että hoitajien koulutuksessa vika. Ei se hyväkään koulutus niitä mätäpesiä poista, valitettavasti. Valitettavan paljon on hoitajaksi sopimattomia ihmisiä töissä hoitoalalla, ei pelkästään vanhuspuolella. Näiden mätäpesien takia kaikki hoitajat saavat huonon maineen. Lisäksi on todella rasittavaa kun lähihoitajia pidetään tyhminä, eivät ole päässeet muuhun koulutukseen yms. muuta todella typerää. Kertoo kyllä lähinnä tuolla tavalla ajattelevan omasta ÄO:sta.
 

Yhteistyössä