Jännittää syksyllä alkava eskari ja sen tuomat muutokset

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Eli esikoinen aloittaa syksyllä eskarin. Olen ollut nyt neljä vuotta kotiäitinä ja kuulun siihen kastiin, joka ei ota stressiä mistään ulkoiluajoista ja muista. Meillä nukutaan aamuisin yhdeksään, jopa kymmeneen joskus. Jos jossain pitää olla klo 9 tai 10 aamulla niin pääsemme sinne toki, mutta muuten vaan ei nousta kovin aikaisin.

Nyt sitten syksyllä pitäisi alkaa nousta joka aamu ajoissa ja viedä 6v eskariin puoli yhdeksäksi. Kääk. Matkaa on noin 3km eli pieni toivo on, että saatetaan saada kyytikin, mutta lähden siitä oletuksesta kuitenkin, että kyytiä ei saada vaan pitääkuskata itse.

Nuorimmat lapset on 4v ja 1v.

Niin että mitenkäs on... onko kokemuksia? Miten vaikeaa on saada rytmi ja oppia itsekin nousemaan ajoissa eikä olla kuin ellun kana. :)

Non compos mentis
Luin kyllä aloituksesi ja oma kuopukseni aloittaa esikoulun elokuussa. Meillä kuitenkaan ei ole tuon rytmin kanssa ollut tuollaisia ongelmia. Lapset tykkäävät nukkua pitkään aamuisin, mutta herättämällähän siitä selviää ja tietysti tarvitsee mennä nukkumaan tarpeeksi aikaisin. Itse olen aina ollut luontainen aamuvirkku, tai oikeastaan tarvitsen aika vähän unta ylipäätään ja nukun 5-6 tuntia yössä. Eli neuvoja en osaa antaa, muuta kuin, että tarpeeksi ajoissa petiin.

niinpä
Onneksi eskarissa ei ole vielä oppivelvollisuutta...voit ihan hyvin hieman "sooloilla". Minä ainakin annoin pojat pitää vapaa päiviä eskarista. Se oli ihanaa, kun pidettiin joskus vapaa päiviä. Koulutie on pitkä ja eskari on jo kova muutos lapselle ja ÄIDILLE!!!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Onneksi eskarissa ei ole vielä oppivelvollisuutta...voit ihan hyvin hieman "sooloilla". Minä ainakin annoin pojat pitää vapaa päiviä eskarista. Se oli ihanaa, kun pidettiin joskus vapaa päiviä. Koulutie on pitkä ja eskari on jo kova muutos lapselle ja ÄIDILLE!!!
No niin minä ajattelenkin, että eskarista vielä voidaan ottaa sitä vapaata. Olen nytkin ajatellut, että kun vielä voidaan olla miten tahtoo niin en halua rytmittää liikaa. Syksyllä sitten on se rytmi hankittava kuitenkin.

Esiopetus on kuulemma ilmaista vain silloin, kun tietty tuntimäärä täyttyy. Näin meille kerrottiin eskari-vanhempainillassa viime keskiviikkona. Eli vaikka se ei ole pakollista, on tarkoitus kuitenkin että siellä käydään. Jotkuthan vievät lapsensa kerran viikossa kahdeksi tunneksi eskariin leikkimään...ei se sellaista saisi olla. Tämä ei tosin liity aiheeseen varsinaisesti, mutta tuli vaan mieleen :D

Esikoiseni menee elokuussa eskariin. Ainoa muutos tulee olemaan se, että arkivapaita ei hänellä enää pidetä, paitsi ehkä joskus harvoin.

Non compos mentis
Tyttäreni kohdalla ei mitään erityisarkivapaita tule tapahtumaan. Eskari on venäjänkielinen ja lapsi jää varmasti jälkeen, jos on poissa huvin vuoksi. Tämä sitten vaikuttaa koulunkäyntiin, koska koulua käydään venäjäksi. Usein lapsille on helpointa se, että tietystä rytmistä pidetään kiinni koko ajan, myös viikonloppuisin.

mä olen kyllä sitä mieltä, että kyllä eskariin pitäisi joka päivä mennä, ja jos lapsi käy vaan noilla eskarijtutuissa esim pk.ssa niin olisihan sitä koulun käynnin alkua ajatellen hyvä tottua jonkin moiseén rytmiin elämässä, muuten se muutos kouluun menoon on todella rankka, koska koulussa on jo niin eri rytmit!

niinpä
Minusta oli niiiiin ihanaa mennä eskarivuosi vielä lapsen ja perheen ehdoilla. Tietysti eskarissa käytiin 4h/päivässä, mutta joskus pe tai ma oli "pekkaspäiviä"..ja jotain extraa yhdessä lapsen kanssa. Se sopi meille loistavasti ja minä ja lapseni nautittiin siitä täysin rinnoin. Koulussa on heti kova vaatimustaso ja minä olen sitä mieltä, että lapsuudesta saa nauttia mahd.pitkään. Sinä, joka aloitit tämän ketjun tee niin kuin parhaaksi teidän perheelle sopii...terv. hieman vanhempi äiti.

vieras
Vuoden päästähän se rytmi viimeistään sitten hankitaan, mutta jos ei eskarissakaan siihen lasta velvoita, voi motivaatio olla hukassa sitten ekaluokkalaisenakin.

Itse olen sitä mieltä, että eskarivuosi on jo harjoituskouluvuosi. Siellä tulee noudattaa koulun sääntöjä, vaikka itse eskarin sisäinen rytmi on vielä vapaa. En haluaisi, että lapsi oppisi "lintsaamaan" jo eskarissa, pitämään "pekkasia". Juuri säännöllisyyttä ja yhteisiä pelisääntöjä eskarissa yritetään oppia.

Meidän lasten eskariryhmissä kaikki ovat kyllä sisäistäneet sen, että se on koulua. Poissaoloja on vain sairaspäivät ja perheen lomamatkat. Lapsi kyllä tottuu heräämään varhain, jos pääsee tarpeeksi varhain nukkumaan.

Non compos mentis
Sain muuten ap:n tekstistä vähän sellaisen kuvan, että ap:stä olisi kiva jäädä aamulla loikomaan lasten kanssa, en niinkään sitä, että eskarilaista olisi vaikea herättää. On aika ikävää, jos lapsella on korkea motivaatiotaso eskarin käymiseen ja äiti jätättää lapsen usein kotiin oman mukavuudenhalunsa tähden. Siinä nakerretaan jo koulumotivaatiotakin.

niinpä
Suomessa ei aloiteta koulua 6-vuotiaana. Harjoitella voi monella tavalla. Olen varmaan aika laiska äiti. Ei tässä ole oikeaa ja väärää toimintatapaa...se riippuu perhetilanteesta. Ei meillä ollut mitään motivaatio-ongelmia koulussa.

Meillä ihan sama tilanne ku alottajalla. Ollaan totuttu heräilee millon mitenkin ja tosi vapaata ollu aamut tekemään just niin ku on parhaalta tuntunu.
Syksyllä esikoinen lähtee eskariin ja matka on niin lyhyt että ei kyytiä tulla ilmaseks ainakaan saamaan. (n.1km.) On siinä äidillä opettelemista miten saada tyttö eskariin ajoissa kun on kolme pienempää muksua myös, 4v, 2,5v ja 5kk. Kyllä se hiukan jänskättää miten ne aamut sitten alkaa sujumaan.. :/ =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Sain muuten ap:n tekstistä vähän sellaisen kuvan, että ap:stä olisi kiva jäädä aamulla loikomaan lasten kanssa, en niinkään sitä, että eskarilaista olisi vaikea herättää. On aika ikävää, jos lapsella on korkea motivaatiotaso eskarin käymiseen ja äiti jätättää lapsen usein kotiin oman mukavuudenhalunsa tähden. Siinä nakerretaan jo koulumotivaatiotakin.
Ihan totta...

Vasta sain vanhat koulutodistukseni, joista kävi ilmi mielenkiintoista. Olin 1. ja 2. luokkalaisena tomera koululainen ja alle 10 tuntia poissaoloja jokaisena lukukautena. 3. luokalla - yllättäen juuri vanhempieni eron jälkeen - todistuksessa alkoi olla liki 100 tuntia poissaoloja! Äitini oli todella masentunut ja kaipasi seuraa, johon pieni koululainen mielellään ryhtyy. Olihan jännää olla pois koulusta ja äiti lupaili kaikkea mukavaa. Vaan lintsaus jatkui siitä saakka, koska huomasin, että pysyn muiden tahdissa silläkin tavalla. Yläasteella katsoin vain tarkemmin, kenen tunneilta olin poissa, mutta lähtöoletukseni oli aina se että turha siellä koulussa on istua...

niinpä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ihan totta...

Vasta sain vanhat koulutodistukseni, joista kävi ilmi mielenkiintoista. Olin 1. ja 2. luokkalaisena tomera koululainen ja alle 10 tuntia poissaoloja jokaisena lukukautena. 3. luokalla - yllättäen juuri vanhempieni eron jälkeen - todistuksessa alkoi olla liki 100 tuntia poissaoloja! Äitini oli todella masentunut ja kaipasi seuraa, johon pieni koululainen mielellään ryhtyy. Olihan jännää olla pois koulusta ja äiti lupaili kaikkea mukavaa. Vaan lintsaus jatkui siitä saakka, koska huomasin, että pysyn muiden tahdissa silläkin tavalla. Yläasteella katsoin vain tarkemmin, kenen tunneilta olin poissa, mutta lähtöoletukseni oli aina se että turha siellä koulussa on istua...
Nyt puhumme täysin ei asioista !!! Koulussa on oppivelvollisuus. Olen edelleen sitämieltä, että eskari vuonna, voi ottaa rennommin. Mutta koulusta lintsaamista, ei pidä hyväksyä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Suomessa ei aloiteta koulua 6-vuotiaana. Harjoitella voi monella tavalla. Olen varmaan aika laiska äiti. Ei tässä ole oikeaa ja väärää toimintatapaa...se riippuu perhetilanteesta. Ei meillä ollut mitään motivaatio-ongelmia koulussa.
Se mitä olen noita eskareita seurannut niin kyllä periaatteessa aloitetaan. Eskarissa "pitää" oppia kirjaimet ja numerot, viikonpäivät, kuukaudet, kello ja kevätpuolen harjoituksissa on jo kirjoittamista ja laskemistakin. Kummipoikani eskarissa tehtiin aluksi tasokokeet jonka perusteella lapset jaettiin ryhmiin.

Minä tosin olen sitä mieltä, että kyllä ala-asteikäinen saa olla koulustakin pois esim. perheen yhteisten lomien vuoksi.

vieras
"niinpä", miten pieni lapsi osaa tehdä eron esikoulun ja koulun välille? Esikoulussakin painotetaan koulun järjestyssääntöjä, miten käy moraalin, kun äiti panostaakin "löysäilyyn"?

niinpä
Ei pienen lapsen tarvikkaan vielä osata erottaa eskaria ja koulua....sitä varten ollaan koulussa, että opitaan "pelisäännöt". Kyllä eskarissakin paljon oppii vaikka pitää "pekkasia". Valitettavsti asetamme aikuisina opettajina/vanhempina monesti kovia paineita lapsille.....oppimisen,reippauden yms suhteen. Tässä kovassa yhteiskunnassa on hyvä osata välillä "ottaa rennosti"!!!

Yhteistyössä