jännittää eka puheterapia

huh, huh kun jännittää. eka puheterapia on huomenna. mä en yhtään tiedä mitä sieellä tehdään ekalla kerrallla. kertokaa te jotka olette siellä käyneet!! voiko jo heti ekalla kerralla saada ihan kauhean "tuomion" no aika karusti sanottu mut ymmärrätte varmaan mitä tarkoitin. mut hei kertokaa toki miten teillä on mennyt ja kuinka puhe on lähtenyt sujumaan käyntien jalkeen ja kuinka nopeasti tulosta on tullut.
 
Kyllähän se aina jännittää. Itse aloitin pojan kanssa viime vuonna. Poika ei sanonut sanaakaan vielä ollessaan 2,5v. Omia sanoja kyllä oli, mut ei niissä ollut mitään tolkkua. Sit sanoi ensimmäiset sanansa ja siitä pikkuhiljaa niitä alkoi tulemaan.. Täs vaiheessa meillä sit oli eka käynti puheterapeutilla. Siellä saatiin ohjeita apuviittomien käyttöön. Itse en alkuun oikein ymmärtänyt koko touhua, mut sit pikkuhiljaa ne alkoi olla ihan ok. Tosin me ei keritty niit käyttään kun kuukauden kun poika alkoi muodostamaan lauseita, ja sit aika nopeesti se rupes puhuun kun papupata. Puheterapeuttikin oli ihmeissään ja nyt mennään seuraavan kerran sinne loppukuusta. Parin kuukauden aikana poika on oppinut L:n ja nyt myös taivuttelee sanoja tosi hienosti. Ihan kiva kuulla, mitä siellä nyt sanotaan ja koska mennään seuraavan kerran.

Meidän terapeutti on iha jees, vaikkakin mua aina väliin häiritsee sellainen kumma tarve saada diagnosoitua tuo myöhäinen puheen oppiminen jotenkin. Miks ei siellä ymmärretä, et kaikki ei ala puhumaan kaksi vuotiaana???

Et kertonut minkä ikäinen oma lapsesi on ,joten en pysty sanomaan miten sitä lähdetään mahdollisesti auttamaan.

Oma kokemukseni on ihan hyvä, joten mene sinne vaan hyvällä mielellä ja muista, et ne koittaa vaan auttaa. Eiköhän se sinunkin lapsesi vielä puhua hölöttää ehdi..näin mua aina kannustettiin. :hug:
 
mun tyttö on just 3-vuotias.kyllähän hänellä sanoja tulee ja joitain kahden joskus todella tarvittaessa kolmen sanan lauseita. ymmärtää kyllä puheen. huomenna sitä sitten ollaan ehkä viisaampia asioissa, toivottavasti kaikki kuitenkin rupeaa luonaamaan.
 
PamBoo
Kurkistapa äippä tuossa aiemmin käytyyn ajatustenvaihtoon "puhumaton"-otsikon alla. Siellä on monia esimerkkejä (2-6-vuotiasista )lapsista, joilla puheenkehitys on ollut "normaalia" hitaampaa. Kuten oikeasti puhumattoman lapsen vanhempi huomauttikin keskusteluissa ei kuitenkaan tainnut olla lainkaan aivan puhumattomia lapsia.

Menkää avoimin mielein terapiaan.Tuomiota ei varmasti tule...eihän lapseen yhdellä käyntikerralla tutustu =) Hyviä neuvoja sieltä saa. Diagnosointia tehdään varmaan sen vuoksi, että saadaan poissuljettua tiiviimpää terapiaa vaativat puhumishäiriön aiheuttajat. Jokainen lapsi on yksilö ja kehittyy omaa tahtiaan. Tärkeintä, että tuetaan pikkuisten oppimisyrityksiä, kompurointeja ja onnistumisia aivan kuten kaikessa muussakin.

:flower:
 
no niin nyt ollaan sitten käyty eka kertaa puheterapiassa ja ihan kivasti siellä meni. kova kysely tietysti lapsen taustasta odotuksesta ja että onko äidin tai isän puolelta ollut puheenviivästymistä. komea kurkkuärrä tytöllä on mikä pitäisi saada pois. kurkkuärrä johtuu tytön kireästä kielijänteestä mikä leikattiin vasta hiukan vajaa vuosi sitten. seuraava aika vasta kahden kuukaudsen päästä. saatiin ohjeita minkä avulla voi kieltä jumpata. olen lukenut että jotkut on saaneet tukiviittomia, mutta tämä terapeutti ei edes puhunut meille sellaisista, eli ei varmasti mikään toivoton tapaus. nyt on olo helpottuneempi todella paljon.
 

Yhteistyössä