Jänis Joulu

  • Viestiketjun aloittaja Inkkarinna
  • Ensimmäinen viesti
jäänö
Oletteko koskaan matkustaneet jäniksenä? Mä tykkään matkustella silleen, mutta mies ei tykkää siitä. Pitää salailla jänistely siltä ja se on vähän ikävää. Musta on kivaa olla jänis, vaikka se onkin valkoinen näin talvella.
 
Näin täällä taas
Ei muistu nyt mieleen (*yrittää aivot ratisten muistella*). Mutta kun joku tuolla valitti, ettei tämä jänisjuttu kuulu parisuhdepalstalle, niin siinäpä se pointti onkin.

Jos matkustaa jäniksenä, ei silloin edes voi olla siellä, missä pitäisi olla ihan laillisesti!

Mikäs jänis se sitten olis? Pohtikaapa sitä!
 
jänistä ympäri vuotta
Kohta Pääsiäinen koittaa ja silloinhan puputkin munivat :). Pääsiäinen on hedelmällisyyden juhla kevään korvalla. Vappuna voi käyttää pitkäkorvaista jänisnaamaria ja hurvitella sen suojissa. Ei tiedä, onko naamarin takana jänis pehmeä. Mistä tietää, vaikka silmä pettää. Tai toinen pettää, toinen ei.

Juhannuksena jo kukkivat jäniksenleivät ja jäniksenkäpälät metsissä. Cityjänikset ovat löytäneet kukkaset ja kasvimaat. Ja koko kesän käyvät kesyt jäniksenpojat apilalla. Eivät jänistä.
 
jänistääkö
Ja keväällä jäniksille koittaa kiima-aika ja sitten kyllä jänistä viedään... Ihan pian. Tai oikeastaan jänikset on kai halukkaita ympäri vuoden. Jänikset on ihania ja ihmisten pitäisi ottaa oppia noista pitkäkorvista.
 
Näin täällä taas
Ainakin joukkueiden nimet kuullostaa ihan urheilulliselta. Ei tartte kun lisätä eteen "Himangan" ja "Säämingin" jos nyt niitäkään. Kyllä tuollaisilla nimillä mennään vähintään SM-kisoihin.
 
Väiski V.
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkonen`:
Varmaan jo tiesittekin, että jänis tekee vuodessa kahdet poikaset. Hankipojat ja sänkipojat.
Mutta tietääkö kukaan, miten lujaa jäniksen poikanen pystyy juoksemaan?
Reipas jänis kykenee juoksemaan osan matkaa jopa alle kymmenen sekunnin! Uskomatonta!
 
Jänispä jänis
Viikon vehkis | 15.4.2002 Sopuli.fi, Kokemäenjokilaakson verkkolehti

”Sinusta tulisi juoksukisoihin hyvä jänis”, huusi Vehkis vaimolle, joka ajoi miestään takaa kaulin kädessä.
 
aisopos
Jänis ja kilpikonna kilpailivat pitkän matkan juoksussa. Kumpikohan voitti? Ja mikä lie opstus, joka vanhassa tarinassa on?

Arkikielessä on muuten käsitteet jänis/jäniksenä ja konna, mutta eivät liity lunnonlakiin. Joten onpa jäniksellä monia merkityksiä ihmisten mielissä.
 
Aisoposki
Alkuperäinen kirjoittaja aisopos:
Jänis ja kilpikonna kilpailivat pitkän matkan juoksussa. Kumpikohan voitti? Ja mikä lie opstus, joka vanhassa tarinassa on?

Arkikielessä on muuten käsitteet jänis/jäniksenä ja konna, mutta eivät liity lunnonlakiin. Joten onpa jäniksellä monia merkityksiä ihmisten mielissä.
Faabeleissa ei aina paha saa palkkaansa.

Hoi, vähemmän sivstyneet tuulipukuellit, jos ette ymmärtäneet, googlettakaa hakusanaa "faabeli"
 
Näin täällä taas
Olikohan tämä nyt kiinalaista vaiko japanilaista vaiko mitä tietoutta, mutta tällainen tuli vastaan tuolta jostain http://www.dlc.fi/~riksu/janis.htm

"Jänis on nykypäivän snobi, joita tapaa jakkupukuun pukeutuneena lentokentällä, salkku kädessä ja kännykkä korvalla. Lyhyesti: pintaliitäjä. Jänis on kuitenkin hyväntahtoinen ja tasapuolinen sovittelija, joka haluaa tehdä kaikille mieliksi -tosin käyttäen apunaan "vastustajan" henkistä manipulointia iskien hymyssä suin arkaan paikkaan ja saaden itselleen erävoiton. Jänis tietää, kuinka milloinkin tulee käyttäytyä ja hallitsee hyvät tavat ja hienostuneen puhetyylin. Rakkaussuhteelta Jänis vaatii hellyyttä, luottamusta ja turvallisuutta ja sen Oikean löytyminen saattaa viedä aikaa. Kun kumppani viimein on löytynyt, niin suhde todennäköisesti on erittäin vahva ja kestävä. "

No saatiinhan taas tämäkin parisuhdeasiaksi!
 
Ja ei kun Elleihin
"Härän kuukausi saattaa tuoda sinussa pintaan joitain jo hylättyjä tunteita. Talvisella alakulolla on tapana rökittää Jänikset tässä kuussa, mutta muista, että se on vain ohimenevä vaihe. Myöntämällä ääneen, että sinusta tuntuu nyt synkältä auttaa jo itsessään puhaltamaan synkkiä pilviä taivaalta. Älä myöskään ajattele, ettet voisi rasittaa toisia murheillasi." -netti-
 
Näin täällä taas
Enpä ole kysellyt merkkejä, eikä kenenkään korvatkaan ole näyttäneet epäilyttävän pitkiltä (no muutaman ehkä vertauskuvallisesti, lisäksi sivustosta Salakuunneltua.fi löytyi epäilyttävän paljon tämän paikkakunnan juttuja - lukekaas muuten, hauska sivusto!), mutta niitä luonnekuvauksia tais kyllä olla jo tuolla taaempana ketjussa.
 
Huh hellettä
sanoo jänis pakkasella, mutta saisi saunassa nyt silti olla yli +60'C! Kohta harkitaan kyytiä jäniksenä Australian laivassa, ellei se talkkari käynnisty tässä Pupuhuhdassa...
 
Faabeli
Elelipä kerran metsässä orpo jänönen ja orpo käärme. Ne kumpikin sattuivat olemaan syntymästään sokeita.



Eräänä päivänä jänö oli tapansa mukaan hyppelemässä ympäri metsää ja käärme oli luikertelemassa ympäri metsää, kun jänömme kompastui
käärmeeseen ja kaatui. Tämän seurauksena tietysti käärmekin kolhiintui.




"Voi hyvä tavaton", sanoi jänö, "Olen kamalan pahoillani! En tarkoittanut satuttaa sinua. Olen ollut syntymästäni saakka sokea, enkä näe
eteeni. Itse asiassa, koska olen myös orpo, en edes tiedä mikä minä olen."



"Ei se mitään", käärme vastasi. "Itse asiassa minä olen myös syntynyt sokeana enkä koskaan tuntenut äitiäni. Entäpä jos minä luikertelisin päälläsi ja yrittäisin selvittää mikä sinä olet."



"Voi, sepä vasta olisi ihanaa!", vastasi jänönen. Niinpä käärme luikerteli jänön ympärillä tunnustellen ja sanoi:


"Hmm,sinua peittää pehmeä turkki; sinulla on hyvin pitkät korvat, nenäsi nykii ja sinulla on pehmeä hännän tupsukka. Sanoisin, että sinä olet melko varmasti jänöpupu."



"Oi kiitos! Kiitos!", hihkui jänönen.



Sitten jänönen ehdotti käärmeelle: "Entäs jos minä tunnustelisin sinua käpälälläni ja auttaisin sinua samalla tavalla kuin sinä autoit minua."


Niinpä jänö tunnusteli käärmettä joka puolelta ja sanoi sitten:



" Jaa, sinä olet lipevä ja niljakas ja sinulla on kaksihaarainen kieli... ei korvia, ei selkärankaa eikä palleja. Sanoisin, että olet melko varmasti esimies ja mahdollisesti jopa ylempää johtoa. "
 

Yhteistyössä