Jäi vain mietityttämään päiväkodissa yksi poika..

5-vuotias vilkas ja pahasuinen poika. Tyttäreni kanssa samassa pk ryhmässä. Olen usein kiinnittänyt hänen käytökseensä huomiota, on siis pahanteossa aika usein ja kiroilee aivan jäätävän paljon.

Saattaa tulle esim. eteisessä vastaan kun tuon omaa lastani ja jos tervehdin hän vastaa tyyliin "terve paska". Hoitajat kiikuttavat poikaa usein suu pesulle ja muutenkin ojentavat ja vievät rauhoittumaan muualle.

Päiväkodin kevätjuhlassa poika oli sitten perheensä kanssa tietenkin ja kiinnitin sellaiseen huomiota, ettei pojan äiti noteerannut mitenkään pojan käytöstä. Poika löi muita ihan vain ohi kulkiessaan ja joka 4. sana taisi olla kirosana. Lähtiessään vielä kun hänen äitinsä kiitti hoitajia juhlasta, poika huikkasi perään "joo, kiitti v*tusti". Eikä edelleenkään äiti tuumannut mitään.

Minä jäin miettimään että miten voi olla noin eri käytäntö kodin ja päiväkodin välillä? Vaikka olis erityislapsi, niin luulisi hoidossa ja kotona olevan samat tavoitteet.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisista tilanteista (omaa tai tutun lasta)? Miten tuollaista käytöstä on yritetty kitkeä pois? Kyseessä kuitenkin pieni lapsi vielä.
 
"vieras"
Jos ei muuta, niin mua ainakin HÄVETTÄIS jos lapsi käyttäytyis noin.

Eräällä tutullani kiroillaan paljon ja tytölläkin (kuten äidillään) joka toinen sana oli "v***u". Eräänä päivänä äitinsä iloisena ilmoitti että tyttö oli oppinut sanomaan "Fuck you!". :/ Tää tyttö myös lyö muita, tehnyt sitä ihan pienestä asti ja äiti on ylpeä.
 
"vieras"
AP: on olemassa paljon vanhempia, jotka eivät jostain syystä uskalla puuttua lapsensa huonoon käytökseen. Ehkä heitä jotankin ahdistaa se, että lapsi sanoo vastaan, he eivät kestä kohdata lapsen "kapinaa" tms.

Päiväkoti/koulu ei näissä tapauksissa oikein voi tehdä mitään, koska koti ei toimi, kuten pitäisi.

Olen siis työssäni kohdannut lapsia, joiden vanhemmat eivät esim. laita lastaan pyytämään huonoa käytöstään anteeksi edes, vaikka toinen vanhempi niin ehdottaa, jotka antavat lapsensa puhua miten rumaa kieltä tahansa tai jotka vain kääntävät päänsä pois, jos lapsi tekee väärää. Valitettavasti.

Voi vain arvailla, miten ongelmallista näiden "minä määrään asioista ja teen kuten haluan" -lasten käy murrosiässä...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23754708]AP: on olemassa paljon vanhempia, jotka eivät jostain syystä uskalla puuttua lapsensa huonoon käytökseen. Ehkä heitä jotankin ahdistaa se, että lapsi sanoo vastaan, he eivät kestä kohdata lapsen "kapinaa" tms.

Päiväkoti/koulu ei näissä tapauksissa oikein voi tehdä mitään, koska koti ei toimi, kuten pitäisi.

Olen siis työssäni kohdannut lapsia, joiden vanhemmat eivät esim. laita lastaan pyytämään huonoa käytöstään anteeksi edes, vaikka toinen vanhempi niin ehdottaa, jotka antavat lapsensa puhua miten rumaa kieltä tahansa tai jotka vain kääntävät päänsä pois, jos lapsi tekee väärää. Valitettavasti.

Voi vain arvailla, miten ongelmallista näiden "minä määrään asioista ja teen kuten haluan" -lasten käy murrosiässä...[/QUOTE]

Mulla on lähipiirissä 2 tällaista nuorta, nyt jo aimuisia. Poika istuu vankilassa ja tyttö on psykiatrisella.
 
ei sun tarvi tervehtiä
Eli väännetäänkö rautalangasta,: ei kuulu sinulle tuo asia. Eikä lapset oo päiväkodissa sua tervehtimässä aamuisin, ne on ihan muista syistä hoidossa siellä!
 
"vieras"
Näitähän on. Mun lapseni pk-kaveri kertoi olleensa mummolassa hoidossa kun vanhemmat olivat jossain lomareissulla "Ihan kännissä". Menin jotenkin hämilleni, sillä ei mun neljävuotiaani kyllä varmaan edes tiedä mitä ilmaisu "olla kännissä" tarkoittaa. Tai ainakaan osaa sitä käyttää. Tää lapsi on muutenkin aina kamalasti aikuiskontaktia vailla. Ainakin minun lahkeessani aina kun menen omaa lastani hakemaan.
 
rikkikatkipoikki
Mun poika on valitettavasti just tuollanen, sai just ad/hd diagnoosin. Periaatteessa helpotus kun tietää ettei ole välttämättä kyse huonosta kasvatuksesta. Voitte uskoa millaista on elämä kyseenlaisen lapsen kanssa, pelkkää huutoa tappelua ja hampaiden kiristystä, käytös aivan ala-arvoista vaikka mitä yrität/komennat/ohjaat :( täyspäiväisesti työssäkäyvänä yksinhuoltajana alan olla aika lopussa tähän touhuun. NIIN toivoisi ymmärrystä muilta ihmisiltä mistä käytös johtuu mutta ihan ymmärrettävää ettei sitä löydy.
 
"vieras"
Ei käy syyksi että on erityislapsi. Erityislapset tarvitsevat vain muita enemmän toistoja ja kärsivällisyyttä opettamiseen.

Ja tolle yhdelle joka sanoi että ei kuulu sinulle, niin kyllä vain kuuluu niin pitkään kun lapsesi on siellä päiväkodissa. Jos tuollaista ei saada suitsittua, niin koulussa tulee vaikeuksia.
 
ry
[QUOTE="vaimo";23754615]Täytyy olla että kotona todellaki saa mallia just tuohon kiroiluun, eihän muuten tuon ikäinen tuolla lailla käyttäydy..[/QUOTE]

Niinhän sitä aina luulee, mutta tiedätkö että välttämättä oli kyseessä pojan biologinen perhe? Meillä sijaislapsi joka noituu kuin lohilappalainen ja saa hervottomia raivareita joka paikassa. Ihmiset ajattelee varmaan että ollaan huonosti kasvatettu ja ollaan huonoja vanhempia vaikka koko ajan onkin menty parempaan suuntaan niin eihän sitä vieraat ihmiset näe eikä tiedä.

Me tosin puututaan koko ajan lapsen huonoon käytökseen ja muistutellaan mikä on sopivaa ja mikä ei, mutta silti noita lapsella tulee jatkuvasti. Nykyään sentään puhuu jo muutakin kuin kirosanoja!

Ja saletti olen että meistä vieraat ihmiset ajattelee kamalia asioita, mutta minkäs teet :(
 

Yhteistyössä