Jäälyhtyjen teko!!!?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kauanko annan olla pakkasessa tuon sankollisen vettä? Täällä nyt -10 ulkona. Voiko joku vähän vinkata,kun en ole ennen tehnyt. Olisiko muita vinkkejä,mitä kannattaa tehdä? Millaiset kynttilät olisi parhaat sinne?

xmas
Illalla kannattaa tarkastaa tilanne. Kun katsot ylhäältä päin ämpäriin, näet kuinka paksuiksi seinät ovat jäätyneet. Niiden on hyvä olla ainakin muutaman cm vahvat, että lyhty kestää. Jos jää ensi yöksikin vielä ulos, voi olla että ämpärin pohja on jo aamuulla halki...

Alkuperäinen kirjoittaja D.L:
Meillä oli sangolliset pari päivää -20 asteen pakkasissa. Ihan tavallisia lyhtykynttilöitä laitetaan.
Täh :eek: Eikö jäätynyt umpeen? Meillä meinaan riitti -10 asteessa 12 tuntia niin oli jäälyhdyt valmiit.

Muok. Siis illalla olen laittanut ämpäreihin vedet ja silloin ollut toi -10 astetta, yöllä varmastikin ollut kylmempi.

vinkkivinkki
Kauniin jäälyhdyn saa, kun laittaa vettä n. 12 tyhjään maitotölkkiin ja kokoaa näistä "tiilistä" lyhdyn. Kokoamisvaiheessa kuumaa vettä tilkka kastelukannula väliin niin liimautuvat yhteen.

Kertokaas mulle millanen reikä siihen lyhtyyn täytyy jäädä että kynttilä saa siellä ilmaa?
Oman lyhtyni onnistuin pilaamaan ja nyt on toinen lyhty umpijäässä ja mietin millasen reijän siihen sulattelen että ei taas mene sudeksi....

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Kertokaas mulle millanen reikä siihen lyhtyyn täytyy jäädä että kynttilä saa siellä ilmaa?
Oman lyhtyni onnistuin pilaamaan ja nyt on toinen lyhty umpijäässä ja mietin millasen reijän siihen sulattelen että ei taas mene sudeksi....
Siihen keskelle jää heikompi paikka.Eli sen vaan lyö rikki ja siitä kynttilä sisään.Sen ämpärin reunat siis on sellaset 3-5 cm paksut niin on hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Siihen keskelle jää heikompi paikka.Eli sen vaan lyö rikki ja siitä kynttilä sisään.Sen ämpärin reunat siis on sellaset 3-5 cm paksut niin on hyvä.
Eli vaikka vesi on umpijäässä niin se pitäis saada rikottua?

Mä sulatin lämpösellä vedellä keskelle reijän, mutta kynttilä vaan tukahtu sinne, kun ilma ei kiertänyt mistään.

k

Mä sulatin lämpösellä vedellä keskelle reijän, mutta kynttilä vaan tukahtu sinne, kun ilma ei kiertänyt mistään.
Ei se toimi, jos se on umpijäässä. Älä jäädytä umpijäähän, niin keskelle saa helposti rikottua reiän, sieltä tulee sitten ylimääräset vedet ulos.

Mulla meni kaikki 9 ämpäriä ihan umpijäähän ja viis ämpäreistäkin hajosi...joten ei auta kun jollain moralla koittaa kaivertaa reiät niihin. Jollei onnistu laitan niitten jääklönttien päälle aattona vaikka isommat tuikut(ts. ne sellaset matalat roihut), on ne siin kuitenkin korkeemmalla kun maan pinnasta ja näkyykin ihan hyvin sitten...näin pienillä herneaivoillani aattelin. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja k:

Ei se toimi, jos se on umpijäässä. Älä jäädytä umpijäähän, niin keskelle saa helposti rikottua reiän, sieltä tulee sitten ylimääräset vedet ulos.
Ei ollut tarkotus jäädyttää, mutta kun taas yö teki kepposensa ja veti lyhdyn umpijäähän.
Täytyykö se reikä olla ihan kokonaan läpi?

Riitu
Punajuurisäilykkeenliemellä värjättyä vettä ämpärillinen, pakkasta 29- 30 astetta, 9 tuntia ja läälyhdyn seinämä 2,5cm, ämpäri säilyi ehjänä Mahtavia tuikkulyhtyjä saat tehtyä jäädyttämällä vettä alumiinisessa kakkuvuoassa. Pudottele joukkoon punaisia puolukoita tai pihlajsnmarjoja, anna jäätyä umpiläähän, lopputulos KAUNIS.

piiukka
Kai te nyt sitten ymmärrätte, että sen sangon pinta on jäälyhdyn pohja! Eli hiukan lämmintä vettä pintaa ,sanko ylösalaisin ja kaadat sisävedet pois, ei tarvitse hakata millään eikä navaroida... Ja jää ontoksi eli kynttilä laitetaan sisään, ilmaahan saa ylhäältä!

"Jansu"
Tjuu itte oon tehny niin että vien sangossa vettä illalla ulos ja seuraavana päivänä kun sankoon kurkkaa niin näkee paljonko seinämillä on jäätä. Kun jäätä on seinillä 2...4 cm niin

- sanko pesuhuoneeseen
- lämpimällä vedellä lorruuttaa jääköntin päälle reiän
- sanko kyjelleen ja lämmintä vettä sangon kylkeen, jolloin jää irtoaa
- nätisti kumoaa sangon pesuhuoneen lattialle jolloin vesi alkaa valua lyhdyn pohjareiästä pois
- sulattaa "sangon pohjapuolella" olleeseen ohueeseen jäähän käden mentävän reiän pyörittämällä lämminvesihanan alla jääkönttiä. Näin muodostuu noin 8...10 cm suuruinen aukko josta kynttilän saa sisään.
- lyhty on valmis.

Ja tuo vesi on tosissaan niin halpaa että aivan sama meneekö se viemäriin vai laittaako sen uudelleen sankoon kun toista lyhtyä tekee. Kuutio maksanee noin euron niin jos sitä nyt kymmenen litraa menee viemäriin niin lyhdylle tulee hintaa suunnilleen sentin verran + lämpimän veden lämmitys lienee toinen sentti päälle....

"minävain"
oon lukenu nyt nää kaikki kommentit ja en oikeen saa selkoa että miten se nyt tehdään koska osa sanoo että siihen pitää sulattaa joku reikä ja osa sanoo että siinä on jotai sulaa eli voisko joku selventää?!

siiiiis
1. vettä sankoo(10l)
2. ulos pakkaseen, riippuu siis lämpötilasta kuinka kauan pitää olla siellä, meillä nyt -6, joten yön yli voi olla.
3. kun valmis, nostani hetkeks sisälle tai no, tunniksi...
4. sen jälkeen kumoan ämpärin siihen mihin lyhdyn haluan
5. eli näin ollen ämpärissä olleesta pohjasta tulee nyt pääli puoli ja toisinpäin
6. sen jälkeen puukollaa rikon kannen, joka on kutakuinkin 3-4cm paksu. sen sisällä on vettä, koska tarkoitus ei ole jäädyttää ämpärillistä vettä umpijäähän. kaadat sisällä olevan veden pois.
7. näin sinulla on lyhty jossa on pohja ja reunat jäästä, kynttilä, tuikku etc... asetellaan siis päältä päin sisälle lyhtyyn.
toivottavasti ymmärsit!

LyhDDy
1. Täytä sanko/ämpäri vedellä ( Ei ihan piri pintaan ) n. 3-5 cm vajaaksi
2. Jätä sanko ulos jäätymään
-20 asteessa riittää 12 h
-15 asteessa noin 24 h
-10 asteessa about 38 h jne.. Ei ole niin nöpönuukaa :)

3. Tarkkaile aina välillä ylhäältä katsottuen lyhdyn reunojen paksuutta ( oman maun mukaan ) :)
Kannattaa kuitenkin tehdä yli 3 cm , että tulee kestävämpi.

4. Kun vesi on jäätynyt mieleiseksi niin täytä allas/lavuaari lämpimällä vedellä ja laita sanko sinne.

5. Kastele myös vähän jäälyhdyn ''yläosaa'' haalealla vedellä niin että vesi pääsee pieniin koloihin sisään ja lyhty tulee helpommin pois sangosta.

6. Aseta jäälyhty haluamaasi paikkaan :) ja Vola!

Yhteistyössä