Jääkaappiin ei saa laittaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en oo tienny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luulin että leipä pysyy kauemmin tuoreena jos säilyttää jääkaapissa? Ollaan kyllä aina säilytetty pöydällä mutta nyt on ollut niin kuuma että tuntuu menevän kuivakaapissa heti vanhaksi.

Tuosta listasta jääkaapissa säilytän tomaatin ja kurkun. Meille esim. tomaatteja ostetaan kerralla yli kilon pussillinen, ja jos ne olisivat huoneenlämmössä, olisivat hetkessä pilalla. Ihan sama koskee kurkkuja. Pyrin käymään kaupassa vain kerran viikossa ja siksi määrät ovat suuria.

Banaanit ovat mulla olleet joskus jääkaapissa, kun kämpässä on ollut banaanikärpäsiä. Muutoin aina huoneenlämmössä.

No hemmetti, jos mä leikkelen tuoreen ananaksen viipaleiks ni totta helvetissä pidän sen jääkaapissa. Ei se muuten säily :o

On meillä tomaatit, omenat, kurkut aina kaapissa. Leipä ei ikinä. Kananmunat on aina.
Säilykepurkit ei.

Hyvä luetella tommonen lista ilman mitään perusteluja? Mihin noi perustuu???

Koska ne vievät jääkaapissa turhaan tilaa. Ja koska jääkaapissa niiden pintaan kertyy kosteutta ja purkki saattaa hapettua, siis se metallinen purkki. On taloudellista ja muutenkin hyväksi säilyttää avasamaton purkki kuivakaapissa ja avaamisen jälkeen tyhjentää purkin loppu säitytysastiaan. Esim ananas liuottaa avaamisen jälkeen purkista metallia.
Tomaatti, omena jne taas muodostavat metaanikaasua, joka kypsyttää yrttejä, kurkkua, salaattia jne. Eli tarvittaessa voi säilyttää jääkaapissa mutta EI samassa lokerossa / pussissa herkästi nahistuvien kanssa.

Ööö...takoitit varmaan, että tomaatti ja omena erittävät ETEENIkaasua. Metanolista tulisi kivat hajut :D.

[QUOTE="ETM";24208216]Ööö...takoitit varmaan, että tomaatti ja omena erittävät ETEENIkaasua. Metanolista tulisi kivat hajut :D.[/QUOTE]

Jep, meni kyllä kait kaasut sekaisin... ;)

Meillä ei oo jääkaapissa noista kun kurkku. Säilyy paremmin kylmässä.
Sitä mä oon aina ihmetellyt, miks jotkut pitää munia jääkaapissa?
Banaanit mä pidän kans yleensä jääkaapissa, eivät mee niin nopeesti huonoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tomaatit pöydälle;24208042:
Tomaatti on sairaan hyvää kunnolla kypsänä, punaisena ja makeana, eli säilytän pöydällä. En tykkää jääkaappikylmästä kaupasta ostetusta puoliraa'asta tomaatista. Koittakaa huvin vuoksi jättää tomaatti pöydälle kypsymään ja maistakaa, iso ero!! Meillä säilytetään oikeastaan ton ohjeen mukasesti, kokonaiset kurkut usein jääkaapissa.

Mä taas tykkään kylmästä ja raikkaasta (ja kovasta eli ei ihan niin kypsästä) tomaatista, sama koskee kurkkua. Jääkaapista kylmää ja raikasta! :)

[QUOTE="tii-";24208166]Tietysti! Pöydällä lämmennyt ja tummunut banaani? Yök.

Makuasioita ;)[/QUOTE]

Kyllä ne jääkaapissa tummuu nopeammin. Mäkin pitäisin jääkaapissa, olis paremman makuista, mutta eivät kestä niin kauaa.

No hemmetti, jos mä leikkelen tuoreen ananaksen viipaleiks ni totta helvetissä pidän sen jääkaapissa. Ei se muuten säily :o

On meillä tomaatit, omenat, kurkut aina kaapissa. Leipä ei ikinä. Kananmunat on aina.
Säilykepurkit ei.

Hyvä luetella tommonen lista ilman mitään perusteluja? Mihin noi perustuu???

Järjen käyttöön. Missä nuo tuotteet ovat kaupassa? Ota mallia.

tomaatti ja kurkku ei saisi periaatteessa olla jääkaapissa, mutta lämpiminä ne on vastenmielisiä. hedelmät huoneenlämmössä, tonnikala ja ananas säilykkeitä osa kuivakaapissa ja osa jääkaapissa koska ne on parhaita kylmänä. leipää ei missään nimessä jääkaappiin ainoastaan kermaviiliä tms. sisältävät leivonnaiset jotka pilaantuvat lämpimässä. munat joskus jääkaapissa mutta yleensä huoneenlämmössä käytönkin kannalta.

Noista avaamattomista säilykkeistä jääkaapissa. Siis ei saisi säilyttää kylmässä, jos tiedoissa lukee, että säilyy avaamattomana huoneenlämmössä.
Syynä se, että valmistusvaiheessa sisällöstä on tapettu sellaiset mikro-organismit, jotka lisääntyvät säilytyslämpötilassa eli huoneen lämmössä. Eli tuote pysyy näin ollen hyvänä, kun se säilytetään neuvotussa lämpötilassa.
Sisällöstä ei välttämättä ole tapettu sellaisia mikro-organismeja, jotka lisääntyvät esim. jääkaappilämpötilassa. Näin ollen, jos purkkeja säilytetään jääkapissa, voi sieltä paljastua yllätys.

Mä saan säilyttää OMASSA jääkaapissani vaikka rotanraatoja, tai kenkiäni tai ihan mitä roinaa vaan tykkään! Eikä sitä voi multa kieltää mitkään kotitalousneuvojat eikä Aarno Kasvit, perkele!

[QUOTE="vieras";24208023]sama täällä.

Ja kananmunat kuulemma voi kans säilyttää huoneenlämmössä.[/QUOTE]

No eihän kananmunat missään kylmiössä kaupassakaan ole

Yhteistyössä