Jaahas.. no mitähän sieltä Laivan buffetista uskaltaa näin raskaanan ollessa syödä?

• Viestiketjun aloittaja "piipi"
  • Ensimmäinen viesti
"piipi"
Mä inhoan näitä "uskaltaakohan raskaana ollessa syödä sitä ja tätä"-aloituksia, mut pakko nyt päivitellä itsekin...

Kävin juuri neuvolassa ja kerroin lähteväni risteilylle. Terkka sanoi, että nyt pitääkin olla tarkkana että mitä sieltä buffetista sitten syö...
Nojuu.. mitähän sieltä nyt sitten uskaltaa syödä... kalat saattaa olla vakuumipakatuista tehtyjä.. juustot saattaa olla pastöroimattomasta maidosta.. salaatissa voi olla vaikka rucolaa jota ei saa nykyään syödä... lihapisteessä on varmaankin mediumiksi paistettua lihaa.. öööö...

"piipi"
Rucola on kuulemma tullut juuri eisaasyödä-listalle.

Me mennään lasten kanssa laivalle, niin mennään buffetiin siksi. On sen verran pieniä ettei viititä mennä alacarteen kiukuttelemaan. =) Buffetista voi lähteä välillä pois jos niikseen tulee tai vaikka vuorotella jos ei yhteisruokailu onnistu =D

"hmm"
erottanet kyllä pehmeän ja kovan juuston, kovathan (perus edamit, goudat ja emmentalit esim) ovat joka tapauksessa kypsennetty niin ettei niissä ole listeriavaaraa. ja koska listeria kuolee 70 asteessa niin myös kala, joka on kypsennetty on turvallista.

välttäisin siis kylmiä/graavattuja kaloja, pehmeitä juustoja kuten vuohen-, home- ja tuorejuustoja, kypsentämättömiä marjoja, maksaa ja mediumlihaa. eiköhän sieltä muutakin löydy.

Pikkujoulujen aikaan käytiin laivalla ja kyllä maha tuli täyteen, mutta kaikki herkut jäi saamatta. Varsinkin se alkupalapöytä on täynnä kiellettyä kamaa (eikä juuri muuta), mutta tulipa kerrankin syötyä lämminruoka. Yleensä jätän sen väliin ja keskityn alkupala- ja jälkiruokapöytään :).

"Namnam"
Kysy. Viikkarilla tosi ystävällisesti mulle kerrottiin mitkä tuotteet on Ingmanin ja Suomessa tehtyjä eli käytännössä pastöroituja. Bonuksena sain kuulla myös aamupalan jugurttien alkuperän, joten tiesin valmiiksi voivani syödä (esim saksalaisissa maitotuotteissa on paljon pastöroitumattomia).. Asia selvisi alle minuutissa :) Kaloista en kysynyt kun pidin muutenkin sen verran riskituotteena.

"vieras."
Hassu kysymys... no eiköhän sieltä laivan buffasta voi syödä samojen ohjesääntöjen mukaan kuin lähikaupasta tai työpaikan ruokalasta. Sen verran voin heittää tipsiä sulle, että mieti vielä kerran valintaasi ála carten ja buffetin välillä. Buffassa jää aika paljon herkkuja väliin, joten ainakin itselleni ála carten pihvi oli parempi vaihtoehto.

minä45
[QUOTE="piipi";29677153]Mä inhoan näitä "uskaltaakohan raskaana ollessa syödä sitä ja tätä"-aloituksia, mut pakko nyt päivitellä itsekin...

Kävin juuri neuvolassa ja kerroin lähteväni risteilylle. Terkka sanoi, että nyt pitääkin olla tarkkana että mitä sieltä buffetista sitten syö...
Nojuu.. mitähän sieltä nyt sitten uskaltaa syödä... kalat saattaa olla vakuumipakatuista tehtyjä.. juustot saattaa olla pastöroimattomasta maidosta.. salaatissa voi olla vaikka rucolaa jota ei saa nykyään syödä... lihapisteessä on varmaankin mediumiksi paistettua lihaa.. öööö...[/QUOTE]

Voi vitsi, elämä on pelottavaa. Ehdotan, et jäät kotiin tai sit otat omat eväät mukaan, jos et kykene löytämään buffetista mitään syötävää.

"piipi"
Alkuperäinen kirjoittaja minä45;29677370:
Voi vitsi, elämä on pelottavaa. Ehdotan, et jäät kotiin tai sit otat omat eväät mukaan, jos et kykene löytämään buffetista mitään syötävää.

Ehdotan että vaihdat tuon tosikon roolin toiseen. En ole sanonut etten löydä sieltä syötävää, vaan mitä terkkari sanoi minulle aamulla neuvolassa.

Sinäkö sitten menet laivalle vain syömään? Että kannattaa jäädä kotiin jos ei voi buffetissa syödä....?

Öh
Jos rucolaa saa syödä kohtuullisesti niin tuskin sen pelossa kannattaa jättää salaateita pois.

Muuten sama linja kuin muuallakin syödessä. Graavatut yms kalat ja noi pehmeät juustot ja alkoholi pois. Kypsennettynä voi syödä kaikki lihat ja kalat.

Hahaa, miten mä en oo tajunnut ottaa tästä(kään) ongelmaa, kun ollaan perjantaina lähdössä laivalle. Ja ihan taatusti buffettiin. Niin kuin tähänkin asti tässä ja ekassa raskaudessa, syön kyllä ihan surutta ja huoletta kaikkea, niin kuin normaalistikin. Hyvin uppoaa mädit, kaikki juustot, graavit ja muut kalat. Ei paljon jaksa välittää neuvolan ohjeista. Viikkoja on nyt 34.

Kivakiva
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;29677593:
Hahaa, miten mä en oo tajunnut ottaa tästä(kään) ongelmaa, kun ollaan perjantaina lähdössä laivalle. Ja ihan taatusti buffettiin. Niin kuin tähänkin asti tässä ja ekassa raskaudessa, syön kyllä ihan surutta ja huoletta kaikkea, niin kuin normaalistikin. Hyvin uppoaa mädit, kaikki juustot, graavit ja muut kalat. Ei paljon jaksa välittää neuvolan ohjeista. Viikkoja on nyt 34.
Noni, kiva kun kerroit! Sulla ei onneksi stressi nouse sitten mistään. Aurinkoista päivänjatkoa!

"..."
Mites alkoholi? Entä tupakka?

[QUOTE="...";29677690]Mites alkoholi? Entä tupakka?[/QUOTE]
No en muutenkaan polta, oon 10v sitten lopettanut, joten ehkä ihan itse päättelemällä tiedät vastaukseni?
Alkoholia en muutenkaan juur juo, ehkä kaksi kertaa vuodessa, ettei kyllä teetä mitään ongelmaa olla ilman raskauden ja imetyksen aikaa. Eikö kyllä sen jälkeenkään. Ei maistu.
Ruoasta tässä kai oli mun mielestä puhe, siksi en noita ottanut mukaan.

vierasss
Syö lämpimiä ruokia, ne ovat turvallisia. Rucolassa ongelma on mahdollinen liiallienen nitriitti, mutta jos sitä on salaatin seassa, jota syöt jonkin verran ja et varsinkaan toistuvasti, ei siitä voi saada hirveästi nitriittiä.

Kannattaa erottaa ruokasuosituksissa ne, jotka on täysin kielletty, yleensä sairausvaaran vuoksi (mm. listerian ja toksoplasmoosiriski), joissa jo pienikin määrä voi riittää sikiölle vaaralliseksi. Näitä ovat mm. pehmeät ja pastöroimattomat juustot, vakuumipakatut kalat, mäti, raaka liha, raaka kananmuna, (erityisesti ulkomaiset) marjat jne. Näistä selviää, kun syö hyvin kuumennettua lämmintä ja kypsää ruokaa. Valikoiden sitten niistä kylmistäkin. Loput ovat sellaisia, että niissä ongelma on jonkun haitallisen aineen suuri saantimäärä. Niissä ei siis ole yleensä merkitystä, jos syö vähän ja harvoin. Näin esim. maksa, rucola, pellavansiemenet leivän päälle jne.

"neljän äiti"

Mun on pakko myöntää että olen aina syönyt ihan mitä vaan. Ensimmäisestä raskaudesta on niin pitkä aika että silloin en edes muista että olisi ollut joitain ruokia kiellettyjen listalla.

En toki kehota niin tekemään mutta liika hysteerisyys pois.

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen
[QUOTE="neljän äiti";29677840]Mun on pakko myöntää että olen aina syönyt ihan mitä vaan. Ensimmäisestä raskaudesta on niin pitkä aika että silloin en edes muista että olisi ollut joitain ruokia kiellettyjen listalla.

En toki kehota niin tekemään mutta liika hysteerisyys pois.[/QUOTE]

Niinpä. Ja järjen käyttö sallittua. Tietenkään en mitään sellasta syö, mikä on esim. pilaantunut, tai vaikka multaista salaattia. Marjat on omasta pakkasesta. Mutten kyllä jaksa vauhkota, että mädistä tai kaloista vaikka jotain saisin. En mä niitä ulkomailla varmaan söisi, mutten kyllä täällä nää järkeä niistä vauhkota. Ja rucola ja maksalaatikko on aika isolla kulutuksella tällä hetkellä... :D

Yhteistyössä