jaa a. tuleekohan tälläisestä ikinä terveydenhoitajaa? (arka aihe!) (älä lue, jos...)

Alkuperäinen kirjoittaja sivuhuomautus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja sivuhuomautus:
Esim. aukileen aikainen luutuminen aiheuttaa pienen pään, kuten FAS-lapsilla yms.
Tuleeko silloin muita "vaivoja" kuin pään pienuus?
Vaikuttaahan se kehitykseen, ajattele nyt, kun aivot kasvavat, mutta tila ei kasva.
Niin arvelinkin. Onko "lopputulos" sama kuin FAS-lapsilla? Entä, mistä johtuu aukileen aikainen luutuminen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Moi:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Ihan ot,etkö sä ole myös sh??Siis ap??

Oon ite aatellut että psyk sh ja terkka paperit olis aika jees.
Mut kauankos terkaks lukee tähän päälle vielä?
Täällä myös terkka /psyk sh.
KUmpi olit ekaksi??
Entä oliko se 1,5 vee lisää lukemista kun luit eteenpäin?

Missä olet töissä tällä hetkellä? :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja sivuhuomautus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja sivuhuomautus:
Esim. aukileen aikainen luutuminen aiheuttaa pienen pään, kuten FAS-lapsilla yms.
Tuleeko silloin muita "vaivoja" kuin pään pienuus?
Vaikuttaahan se kehitykseen, ajattele nyt, kun aivot kasvavat, mutta tila ei kasva.
Niin arvelinkin. Onko "lopputulos" sama kuin FAS-lapsilla? Entä, mistä johtuu aukileen aikainen luutuminen?
Mutta ne saumat voidaan sahata auki, jos luutuvat liian aikaisin, että sitä ongelmaa voidaan hoitaa kyllä, siksi sitä pään ympärystä siellä neuvolassa mitataan joka kerta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Ihan ot,etkö sä ole myös sh??Siis ap??

Oon ite aatellut että psyk sh ja terkka paperit olis aika jees.
Mut kauankos terkaks lukee tähän päälle vielä?
oon sh.
koulukohtaista, miten tää homma toimii. (että pitääkö siirtyä, hakea, lisäkouluttautua, jatkaa...)
 
Alkuperäinen kirjoittaja jessus:
Mistä sää ees tiedät et oli sen lapse äiti tää ihminen? Jospa oli joku hyvä sydäminen äiti-ihminen joka oli adoptoinu päihdeäidin fas-lapsen?? Ja terkkaopiskelija toki tietää et keskosilla saattaa olla melko tavalla samanlaiset kasvonpiirteet kuin fas-lapsilla.
no sanonpa nämä asiat vielä kerran.

eli :

-ajattelin ensimmäiseksi että kyseessä alkoholiongelmainen äiti.

- miksi arvostaisin enemmän äitiä joka on adoptoinut kuin biologista äitiä? eikö heillä ole oikeus olla ihan yhtä arvostettuja?

 
sivuhuomautus
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja sivuhuomautus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja sivuhuomautus:
Esim. aukileen aikainen luutuminen aiheuttaa pienen pään, kuten FAS-lapsilla yms.
Tuleeko silloin muita "vaivoja" kuin pään pienuus?
Vaikuttaahan se kehitykseen, ajattele nyt, kun aivot kasvavat, mutta tila ei kasva.
Niin arvelinkin. Onko "lopputulos" sama kuin FAS-lapsilla? Entä, mistä johtuu aukileen aikainen luutuminen?
Käsittääkseni se on vaan joku rakenteellinen fiba, ei johdu mistään erikoisesta. Ehkä joku geenivirhe. Ajattelin vaan jonkun esimerkin heittää, että lapsen erikoinen ulkonäkö voi johtua jostain muustakin. Ja onhan esim. pienikasvuisilla (ei kaikilla, mutta joillain) tai vaikka suomalaisperäisestä AGU-taudista kärsivillä erikoisemmat piirteet.

Terveys- ja sosiaalialalla ennakkoluulot ja kiirehdityt johtopäätökset sekä tuomitseminen ilman tietoa ovat erittäin suuria virheitä. Itse en ole lääkäri, enkä edes toimi alalla. Olen antropologi ja tarkkailen ihmisiä työkseni.
 
Siusta tulee ihan hyvä terkkari :hug: Opinnot on jo niin pitkät, 4,5v., että siinä ehtii opiskella ammatillisuutta ja tiedostaa omia heikkoja kohtia. Ja kukaan ei ole valmis vielä ammattiin valmistuessakaan! Työelämässä sitä vasta oppii hommat kunnolla.

Mie valmistun tässä keväällä sh:si ja sit olis th-tutkinnosta enää opinnäytetyö tekemättä :) Miun heikko kohta on se, että jos teen virheen niin en uskalla kertoa sitä muille :ashamed: Tai siis minnuu hävettää kamalasti kertoa, jos huomaan jonkun virheen ja tarviin apua sen korjaamiseen. Tulee sellanen säheltäjäolo, kun joutuu työkaverille tunnustamaan, että nyt tää ei menny niinkun piti, tuutko jelppimään.
 
Moi
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Moi:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Ihan ot,etkö sä ole myös sh??Siis ap??

Oon ite aatellut että psyk sh ja terkka paperit olis aika jees.
Mut kauankos terkaks lukee tähän päälle vielä?
Täällä myös terkka /psyk sh.
KUmpi olit ekaksi??
Entä oliko se 1,5 vee lisää lukemista kun luit eteenpäin?

Missä olet töissä tällä hetkellä? :wave:
Psykisaikku olin ensiksi ja sitten erikoistuin uudelleen. Terveydenhoitajan opinnot kesti 140 ov. Vanhuspuolella olen sairaanhoitajana.
 
no mutta nyt mun täytyy mennä :wave:

olisin halunnut vielä parille muullekin vastata, mutta työt kutsuu :wave:

kiitos kannustavasta palautteesta ja siitä tiedosta että tämä on ihan normaalia ja ehkä opin vielä jotain asennoitumisessani =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Moi:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Moi:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Ihan ot,etkö sä ole myös sh??Siis ap??

Oon ite aatellut että psyk sh ja terkka paperit olis aika jees.
Mut kauankos terkaks lukee tähän päälle vielä?
Täällä myös terkka /psyk sh.
KUmpi olit ekaksi??
Entä oliko se 1,5 vee lisää lukemista kun luit eteenpäin?

Missä olet töissä tällä hetkellä? :wave:
Psykisaikku olin ensiksi ja sitten erikoistuin uudelleen. Terveydenhoitajan opinnot kesti 140 ov. Vanhuspuolella olen sairaanhoitajana.
Ok,kiitos.Päivätyöt kun kiinnostais enemmän.
Vanhuspuolikin ok,kotisairaanhoito varsinkin.
Siinä sai olla päivähommissa.

Mutta katotaan kunhan junnu kasvaa,mihin tästä lähtee!!
 
jessus
Alkuperäinen kirjoittaja C mom:
Alkuperäinen kirjoittaja jessus:
Mistä sää ees tiedät et oli sen lapse äiti tää ihminen? Jospa oli joku hyvä sydäminen äiti-ihminen joka oli adoptoinu päihdeäidin fas-lapsen?? Ja terkkaopiskelija toki tietää et keskosilla saattaa olla melko tavalla samanlaiset kasvonpiirteet kuin fas-lapsilla.
no sanonpa nämä asiat vielä kerran.

eli :

-ajattelin ensimmäiseksi että kyseessä alkoholiongelmainen äiti.

- miksi arvostaisin enemmän äitiä joka on adoptoinut kuin biologista äitiä? eikö heillä ole oikeus olla ihan yhtä arvostettuja?

Mistä tollasia ääliöitä sikiää?? Eipä ihme kun palstalla jatkuvasti on puheen aiheena tosi himmeet terkat :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Mutta ne saumat voidaan sahata auki, jos luutuvat liian aikaisin, että sitä ongelmaa voidaan hoitaa kyllä, siksi sitä pään ympärystä siellä neuvolassa mitataan joka kerta.
Onneksi. Tätäkään asiaa en ole koskaan ennen tullut ajatelleeksi.

 
Moi
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Moi:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Moi:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Ihan ot,etkö sä ole myös sh??Siis ap??

Oon ite aatellut että psyk sh ja terkka paperit olis aika jees.
Mut kauankos terkaks lukee tähän päälle vielä?
Täällä myös terkka /psyk sh.
KUmpi olit ekaksi??
Entä oliko se 1,5 vee lisää lukemista kun luit eteenpäin?

Missä olet töissä tällä hetkellä? :wave:
Psykisaikku olin ensiksi ja sitten erikoistuin uudelleen. Terveydenhoitajan opinnot kesti 140 ov. Vanhuspuolella olen sairaanhoitajana.
Ok,kiitos.Päivätyöt kun kiinnostais enemmän.
Vanhuspuolikin ok,kotisairaanhoito varsinkin.
Siinä sai olla päivähommissa.

Mutta katotaan kunhan junnu kasvaa,mihin tästä lähtee!!
Minulla syntyi kolmas lapsi tuossa opintojen aikana. Kaikki oli pieniä ja opiskelu sujui hyvin etä-ja monimuotona lapsista huolimatta. :) Olin vielä välillä töissäkin.
 
hanki toki elämä
Alkuperäinen kirjoittaja C mom:
no mutta nyt mun täytyy mennä :wave:

olisin halunnut vielä parille muullekin vastata, mutta työt kutsuu :wave:

kiitos kannustavasta palautteesta ja siitä tiedosta että tämä on ihan normaalia ja ehkä opin vielä jotain asennoitumisessani =)
Ei todellakaan ole normaalia kytätä ihmisiä kaupungilla? Mahtaa olla kiva kyttäysasenne tulevassa ammatissasi jos sulla vapaa ajalla on tapana kyttäillä ihmisiä ja onko niiden lapsella joku vaiva tai vamma :/
 
toi
ei ap pidä paikkaansa, et voi tietää oliko juurikin fas-lapsi alkon takia, tai edes sitä oliko kyseinen äiti se biologinen jne... mutta siis, noita piirteitä voi olla muutenkin.
 
app
Alkuperäinen kirjoittaja toi:
ei ap pidä paikkaansa, et voi tietää oliko juurikin fas-lapsi alkon takia, tai edes sitä oliko kyseinen äiti se biologinen jne... mutta siis, noita piirteitä voi olla muutenkin.
niin ap ajatteli ensimmäiseksi että kyseessä oli alkon aiheuttama fas. se oli ensireaktio?
 

Yhteistyössä