Ja vielä IMETYKSESTÄ..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
2vkon ikäinen vauvamme paino on noussut huonosti, vain 40g 4ssä päivässä, mutta pissaa ja kakkaa usein. Sain neuvolasta ohjeeksi antaa kaksi kertaa päivässä korviketta lisäksi, mutta hyvä jos yhden kerran edes pystyn antamaan,sillä vauva nukkuu imetyksen jälkeen,ja iltaisin menee korviketta max 30ml. Antakaa vinkkejä,jatkanko korvikkeella vai miten?

Siis.. Pissaa ja kakkaa tulee tarpeeksi mutta neuvolan mielestä paino ei nouse tarpeeksi joten lisää pitää syöttää? Kuulostaa tosi oudolta.. En osaa yhtään neuvoa, mutta oletko kysynyt mitään tarkennusta mihin painonnousuun siellä oltaisiin tyytyväisiä? Tuntuuko vauva imetyksen jälkeen oikeasti nälkäiseltä vai onko tyytyväinen? Tunnetko itse että pieni tarvitsee korviketta lisäksi? Jos nimittäin kyse on pelkästään neuvolan käyrien tuijotuksesta, heivaisin korvikkeet helvettiin..

Juoda pitää vähintään 3 litraa. Mielellään siihen lisäksi imetysteetä. Voit pumppaamalla lisätä maidontuotantoa. Joka korvike pullo ON POIS SINUN MAIDOSTA. Vauva ja sinä vielä harjoittelette koko imetystä:) Anna vauvalle aikaa. jos hän on tyytyväinen ja pissaa ja kakkaa tulee, niin älä ala hötkyämään korvikkeen kanssa. Imetys tyssää muutoin, ennenkuin on edes kunnolla alkanutkaan.

Jos sulta tulee maitoa, niin ei kannata antaa korviketta! Syynä teillä taitaa olla vauvan vähäruokaisuus ja unisuus. Imettäisin toisesta rinnasta, sitten vasta vaihtaisin sen vaipan ja seurustelisin, sitten imettäisin toisesta jonka jälkeen vauva nukkuisi pari tuntia, ja taas aloittaisin imetyksellä ja vasta sitten vaihtaisin vaipan jolloin vauva jaksaisi syödä vielä vähän lisää ennen seuraavia unia. Siinä tulisi suunnilleen 3-4 tunnin ruokailuvälit (siis aloituksesta aloitukseen)

Siis.. Pissaa ja kakkaa tulee tarpeeksi mutta neuvolan mielestä paino ei nouse tarpeeksi joten lisää pitää syöttää? Kuulostaa tosi oudolta.. En osaa yhtään neuvoa, mutta oletko kysynyt mitään tarkennusta mihin painonnousuun siellä oltaisiin tyytyväisiä? Tuntuuko vauva imetyksen jälkeen oikeasti nälkäiseltä vai onko tyytyväinen? Tunnetko itse että pieni tarvitsee korviketta lisäksi? Jos nimittäin kyse on pelkästään neuvolan käyrien tuijotuksesta, heivaisin korvikkeet helvettiin..

Joo vaippoja meillä menee ihan urakalla. Neuvolan mukaan painon pitäisi nousta 100g-200g viikossa ja meillä se tällä tahdilla teksi sen 70g/vko.
Mielestäni vauvalla on masu täysi kun jatkaa unia tai jää "seurustelemaan" , paitsi illat jotka on vähän kiukkunen,silloin asutaan tissillä,muttei kuitenkaan huoli pullostakaan kuin sen max 30ml. Yöt mennään pelkällä rinnalla..

Juuri nuo 2vk-4vk on mielestäni "ne viikot", jotka ratkaisevat onnistuuko imetys. Itse olen nimittäin joka lapsen kanssa ollut epävarmimmillani juuri noilla viikoilla. Vauva on ollut iltaisin kiukkunen ja lupsuttanut tissillä. Tuossa iässä vielä alkaa masun purutkin yleensä, jolloin äiti on epävarma johtuuko itku ja kiukku maidonvähyydestä vai mistä.. Mutta kun jaksaa jatkaa pari viikkoa eteenpäin uskoa vakaasti, että kyllä sieltä maitoa tulee. Sinnikkäästi vaan imettää, niin pian huomaa, että vitsit, tää onnistuu ja sitä maitoa tulee. Minua rauhoitti vauvavaaka kotona, jolla itse punnitsin vauva kerran viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja eiskoisen äiti;22034163:
Joo vaippoja meillä menee ihan urakalla. Neuvolan mukaan painon pitäisi nousta 100g-200g viikossa ja meillä se tällä tahdilla teksi sen 70g/vko.
Mielestäni vauvalla on masu täysi kun jatkaa unia tai jää "seurustelemaan" , paitsi illat jotka on vähän kiukkunen,silloin asutaan tissillä,muttei kuitenkaan huoli pullostakaan kuin sen max 30ml. Yöt mennään pelkällä rinnalla..

Ei tosiaankaan kuulosta siltä että vauva jäisi nälkäiseksi. Jos susta tuntuu turvallisemmalta niin anna ihmeessä illalla se pieni määrä korviketta minkä olet antanutkin, mutta älä lähde lisäämään koska se on tosiaan sitten sun omasta maidontuotannosta pois. Yritä neuvoja mitä tässä on tullut, syötät yhden rinnan, seurustelet ja vaihdat vaipan, toinen rinta, voit jopa kevyesti herätellä vauvaa jos hän nukahtaa kesken syönnin niin saa mahansa täyteen. Ellei sun neuvolantäti vielä tiennyt niin vauvatkin kasvaa eri tahtia, eihän kaikki ole syntyessäänkään saman kokoisia, miksi yhtäkkiä syntymän jälkeen kasvettaisiin samassa muotissa.

Sinä itse äitinä tiedät varmasti parhaiten milloin lapsesi on tyytyväinen, ei neukkatäti joka näkee lasta pienen hetken jokusen viikon välein (tai vaikka useamminkin). Syötät aina kun vauvalla tuntuu olevan nälkä ja vain jos tuntuu että nälkä on edelleen tosi kova eikä sulta maitoa enää tunnu tulevan, annat korviketta. Tyytyväinen vauva on tyytyväinen, ei siitä tarvitse sen pidemmälle päästä, painonnousussa tuollainen "heitto" käyrään on yhdentekevä :)

Joo ja tuo 70g/viikko ensimmäisinä viikkoina ei kuulosta kauheen vähältä, paino kuitenkin nousee. Samoin nousee sun maidontuotanto, siis josset sitä korviketta käytä. Varoisin itsekkin käyttämästä, jos siis tahtoo täysipainoisen imetyksen saada kunnolla käyntiin. Kokeile vielä siihen seuraavaan kontrolliin imettää. Tai en neuvo tekemään niin mutta kerron että itse tekisin. Niin jästi olen.
Ja onnistuin imettämään 1v7kk alun ongelmista huolimatta.

[QUOTE="äitix3";22034166]Juuri nuo 2vk-4vk on mielestäni "ne viikot", jotka ratkaisevat onnistuuko imetys. Itse olen nimittäin joka lapsen kanssa ollut epävarmimmillani juuri noilla viikoilla. Vauva on ollut iltaisin kiukkunen ja lupsuttanut tissillä. Tuossa iässä vielä alkaa masun purutkin yleensä, jolloin äiti on epävarma johtuuko itku ja kiukku maidonvähyydestä vai mistä.. Mutta kun jaksaa jatkaa pari viikkoa eteenpäin uskoa vakaasti, että kyllä sieltä maitoa tulee. Sinnikkäästi vaan imettää, niin pian huomaa, että vitsit, tää onnistuu ja sitä maitoa tulee. Minua rauhoitti vauvavaaka kotona, jolla itse punnitsin vauva kerran viikossa.[/QUOTE]

Juu, masunpurut on alkanu vaivaamaan. Mulla on rintakumi käytössä,josta olen seurannut,niin maitoa on "kuppiosa" täynnä kun vauva irrottaan otteensa, eli maitoa ilmeisesti kyllä tulee ihan hyvin.
Kiitos teille kaikille mielipiteistä, jospa jätän korvikkeen antamatta (tietenkin jos vauva jää selvästi nälkäiseksi niin sitten vasta korviketta), ja lisään vaan imetyskertoja :)

Mikä siinä korvikkeessa on niin kauheaa? Jo sellaset ohjeet olet saanut niin anna ihmeessä korviketta. Miksi se on niin vakavaa? :D Jotkut ovat jopa TÄYSIN ilman äidinmaitoa ja silti ero mitättömän pieni.

[QUOTE="esikoisen äiti";22034231]Juu, masunpurut on alkanu vaivaamaan. Mulla on rintakumi käytössä,josta olen seurannut,niin maitoa on "kuppiosa" täynnä kun vauva irrottaan otteensa, eli maitoa ilmeisesti kyllä tulee ihan hyvin.
Kiitos teille kaikille mielipiteistä, jospa jätän korvikkeen antamatta (tietenkin jos vauva jää selvästi nälkäiseksi niin sitten vasta korviketta), ja lisään vaan imetyskertoja :)[/QUOTE]

Esikoisen kanssa kannattaa pesiä, se on niin ihanaa kun vielä pystyy :) (Eli siis vauva vaippasilleen ja suoraan sun iholle ja sitten muhitte jossain peiton alla ja katselet vaikka telkkaria, auttaa maidontuotantoon ja muutenkin ihanaa läheisyyttä)

[QUOTE="huoh";22034241]Mikä siinä korvikkeessa on niin kauheaa? Jo sellaset ohjeet olet saanut niin anna ihmeessä korviketta. Miksi se on niin vakavaa? :D Jotkut ovat jopa TÄYSIN ilman äidinmaitoa ja silti ero mitättömän pieni.[/QUOTE]

Varmaankin se että miksi ihmeessä pilata hyvin alkanut imetys sen takia että neukkatäti haluaa fanaattisesti lapsen kasvavan kovempaa tahtia vaikka vauva on ihan tyytyväinen?

[QUOTE="huoh";22034241]Mikä siinä korvikkeessa on niin kauheaa? Jo sellaset ohjeet olet saanut niin anna ihmeessä korviketta. Miksi se on niin vakavaa? :D Jotkut ovat jopa TÄYSIN ilman äidinmaitoa ja silti ero mitättömän pieni.[/QUOTE]

No se korvike saattaa vähentää sitä oman maidon tuotantoa. Toiset kun haluaa imettää niin silloin ei auta kuin imettää ja imettää ja imettää.

[QUOTE="esikoisen äiti";22034231]Juu, masunpurut on alkanu vaivaamaan. Mulla on rintakumi käytössä,josta olen seurannut,niin maitoa on "kuppiosa" täynnä kun vauva irrottaan otteensa, eli maitoa ilmeisesti kyllä tulee ihan hyvin.
Kiitos teille kaikille mielipiteistä, jospa jätän korvikkeen antamatta (tietenkin jos vauva jää selvästi nälkäiseksi niin sitten vasta korviketta), ja lisään vaan imetyskertoja :)[/QUOTE]

Jos vaan pystyt, niin jätä rintakumi pois. Imetys SATTUU eka viikot, mutta vauvan suora suukosketus stimuloi rintaa kaikista parhaiten=maidontuotanto kasvaa. Onhan vauva tarpeeksi korkealla "suoraan tiskillä:D". Ettei rintaan kohdistu ollenkaan vetoa. Se sattuu myös imettäessä, jos vauva makaa liian alhaalla istualtaan imettäessä (imetystyyny!!). Myös pikku imetysjakkara on hyvä jalan alle.
Onnea imetykseen:) !

Tee syöttöpunnitus, jotta tiedät, minkä määrän vauva saa maitoa rinnastasi. Vaikuttaako siis vauva tyytyväiseltä imettyään. Ilmeisesti, kun nukahtaa?

Tuon ikäisen mun tietojen mukaan pitäisi ainakin lihoa 100gr yhdellä syöttöpunnituksella.

Mulle neuvolantäti sanoi että viimeinen, "takamaito", on kaikkein rasvaisinta (ja lihottavinta). Jospa vauva ei vielä ime rintaa riittävän tyhjäksi? Siihen ei auta muu kuin aika, vauva kasvaa ja nälkä kasvaa ja maidontulo tasaantuu. Piutpaut käyrille tässä vaiheessa. Kuukausien tasolla vasta käyrät on luotettavia.

Tee syöttöpunnitus, jotta tiedät, minkä määrän vauva saa maitoa rinnastasi. Vaikuttaako siis vauva tyytyväiseltä imettyään. Ilmeisesti, kun nukahtaa?

Tuon ikäisen mun tietojen mukaan pitäisi ainakin lihoa 100gr yhdellä syöttöpunnituksella.

Mä en ymmärrä tätä, miten sairaalassa lähtiessä marmorikuulan kokoinen massu voisi millään vetää kerralla tuota 100g?? se vastaa desiä. Ei desi mahdu läheskään nuin pieneen kuin masu on.
Syöttökertoja on niin monta päivässä noin pienellä, että tuon verran ei tule kerralla vaikka oisit mimmonen meijeri.

Arrggh, mulla on niistä syöttöpunnituksista kamala trauma sairaalassaoloajalta... Se vaaka oli ihan surkea ja räpsytti aina kahden luvun välillä, KERTAAKAAN ei saatu tulokseksi nousua painossa vaikka vauva ois asunut rinnalla, pari kertaa paino oli jopa laskenut. Ja aina aamuvuorossa vaani vahingoniloinen lastenhoitaja, joka "vitsaili" nenämahaletkusta ellei tahti parane, ja veikkasi ettei imettäminen tule onnistumaan. Huh!

Yhteistyössä